Eller ansåg dom gapet mellan plaid + och roadster blev för litet. Varför köpa roadster när man får en plaid + för halva priset med nästan samma spec. Dom kanske vill satsa mer på roadster som top prestanda bilen helt enkelt. Och därmed ge Berlin i start alla 4680 dom behöver
Elon sa ju själv i april att Tesla är typ 12 till 18 månader bort från volymproduktion av 4680 cellerna. Så skall det komma celler innan dess är det för att andra batterileverantörer har löst problemet med tillverkningen innan Tesla och kan leverera dem.
Så att de skulle ha massvis med celler att bygga massa Model Y med snart kan vi nog inte räkna med.
505 km WLTP känns lite klent, jag har hoppats att MY skulle få samma räckvidd som min M3 (580 km). Men om det dröjer ett år innan MY får 4680 så vetefan.
Undrar hur andrahandsvärdet blir på en Model Y från Kina, tänk om Berlin-bilarna får längre räckvidd och lägre pris?
Med tanke på att Kinabilarna ju finns borde dom ju få ett litet övertag.
finns?
Jag menar alltså andrahandsvärdet för respektive om, säg 12 månader.
Precis. Om 12 månader finns det ju bara 12 månader gamla kinabilar och inga begagnade berlinbilar alls.
Ska man jämföra beg-priser måste ju bägge alternativen finnas samtidigt. Som t.ex. med model3. Eller hur menade man?
Om man börjar om från början : Undrar hur andrahandsvärdet blir på en Model Y från Kina, tänk om Berlin-bilarna får längre räckvidd och lägre pris?
Däri ligger också mitt problem med MY MiC, vad om MY MiB kommer om 12 månader med ett pris på 699kkr och 4680?
Man får jämföra 2a handsvärdet på sin MiC mot nypriset på en MiB, om båda har samma nypris och 2170, så är det inga problem att köpa MiC, men man gamblar då på att det inte händer något med vara sig priset eller batteripaket närmaste 12 månader.
edit: för dyrare än 7299kr lär inte MYLR MiB bli, då får man svårt att sälja mot konkurrensen som redan finns på elCUV marknaden,
Men så har det ju varit med både Model 3 och även S/X. Priset på trean ändrades nästan direkt efter lanseringen i EU på M3.
Jag tror inte priset kommer ändras så mycket att man behöver vara orolig på Model y. Kanske att det till och med blir dyrare med MiB?
Sen anser jag att om man behöver Model y så snart som möjligt är det väl bara att beställa. Bilen man får i augusti/september kommer ju vara mycket bättre än ingen bil alls. Sen att det kommer en subjektivt "bättre" variant framöver är väl inget konstigt, så funkar ju allt idag.
Nya bilar tappar mycket i värde och är man inte medveten om det så ska man nog aldrig köpa en ny bil.
Värdeförlusten kommer svida extra mycket om nybilspriset samtidig sänks (fråga MX gänget), och en prishöjning av MiB tror jag inte på när man ser hur MEB/eGMP prisar sig.
Men som jag skrev i annan tråd, att köpa bil från kommunistiska genocid-diktatur utgår för min del.
Hej,
har också en reserverad och funderar på att vänta på Berlin versionen. Undrar ifall man är tvungen att avboka? Vill ju även provköra bilen om det går.
Priset är högre idag jämfört med när jag beställde, så vill helst inte avboka. Någon som har erfarenhet av tidigare modeller, när ni velat skjuta upp tiden lite?
Hej,
har också en reserverad och funderar på att vänta på Berlin versionen. Undrar ifall man är tvungen att avboka? Vill ju även provköra bilen om det går.
Priset är högre idag jämfört med när jag beställde, så vill helst inte avboka. Någon som har erfarenhet av tidigare modeller, när ni velat skjuta upp tiden lite?
Enligt inlägg på FB går det att avvakta med leverans 3 månader, åt gången.
Undrar vilken utrustning bilarna får?
Svankstöd, rattvärme mm.
Var inte prisskillnaden mellan Y och 3 runt 50k när Y först lanserades? Nu är prisskillnaden 100k. Känns därför som att en priskorrigering bör komma hyfsat snart. Antingen i höst vid leveranser eller inom ett år?
Var inte prisskillnaden mellan Y och 3 runt 50k när Y först lanserades? Nu är prisskillnaden 100k. Känns därför som att en priskorrigering bör komma hyfsat snart. Antingen i höst vid leveranser eller inom ett år?
Ja, Model 3 har ju sänkts i flera omgångar, senast när det kom ett gäng LR MiC.
Var inte prisskillnaden mellan Y och 3 runt 50k när Y först lanserades? Nu är prisskillnaden 100k. Känns därför som att en priskorrigering bör komma hyfsat snart. Antingen i höst vid leveranser eller inom ett år?
Prissänkningar lär komma först när det behövs för att sälja slut på allt som tillverkas.
Jag tolkar det som att de har problem med efterfrågan kina, men bra för oss.
Mer problem med CCP än med något annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
505 km WLTP känns lite klent, jag har hoppats att MY skulle få samma räckvidd som min M3 (580 km). Men om det dröjer ett år innan MY får 4680 så vetefan.
Med nya Berlin Megacasting (lättare konstruktion och lättare MY-bil) och nya batterier (4680) så tror många inom branschen att Berlin MY LR kommer få en räckvidd liknande dagens M3 L3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Så Tesla säger att dragkrok köps och monteras efter leverans men erfarenheten här är att det kan ta tid innan detta faktiskt sker och i värsta fall är man utan dragkrok i månader / år?