Hur är model Y att köra?
Moderator: Redaktion
Re: Hur är model Y att köra?
Fanns i lördags när jag var där iafDodde skrev:Någon som vet om MY finns att provköra i Malmö?
Många som körde
Re: Hur är model Y att köra?
Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.
- Du sitter mer upprätt vilket förtar känslan av gokart.
- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?
Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Det låter bra, för oss som vuxit från att köra gokart.Gryzze skrev:Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.
- Du sitter mer upprätt vilket förtar känslan av gokart.
- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?
Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
Exakt. Har mycket att göra med att minska bränsleförbrukning/energiåtgång.SwedishAdvocate skrev:Ju lägre bil, desto lägre luftmotstånd. Ju lägre luftmotstånd desto lägre energiåtgång vid drift – särskilt i hastigheter kring 100-120 km/h. Och i Sverige i genomsnitt så är väl det rätt mycket av vårt bilanvändande...mikebike skrev:.../ Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hur är model Y att köra?
Bra info och återkoppling - tack!Gryzze skrev:Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.
- Du sitter mer upprätt vilket förtar känslan av gokart.
- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?
Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.

Precis denna typ som jag saknade i tråden (hundburar och lastnät kan jag läsa om i andra trådar).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hur är model Y att köra?
Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Hur är model Y att köra?
TB tyckte MY med 19” var stötigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
18" M3 Aero eller eftermarknad?Dodde skrev:TB tyckte MY med 19” var störigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
Oklart, misstänker att det var eftermarknad.mikebike skrev:18" M3 Aero eller eftermarknad?Dodde skrev:TB tyckte MY med 19” var störigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
Bytte från Hankook 255/45/19 till 235/55/18 Winrun hos Megahjul.
Re: Hur är model Y att köra?
Håller med ang. tyst. Hämtade ut min idag och det var en rejäl skillnad för mig åtminstone som åkte dit i en 2019 M3 LR RWD. Skön att köra, man satt gött och upplevde att paneler m.m. satt där de skulle.grenhall skrev:Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Re: Hur är model Y att köra?
Så jävla skönt att höra. Vet att vi är kräsna så det är bra att alla säger samma sak.mwest skrev:Håller med ang. tyst. Hämtade ut min idag och det var en rejäl skillnad för mig åtminstone som åkte dit i en 2019 M3 LR RWD. Skön att köra, man satt gött och upplevde att paneler m.m. satt där de skulle.grenhall skrev:Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Re: Hur är model Y att köra?
Ute och provkört MY idag, upplevde den lite orolig på vägen och väldigt stötig.
Väldigt rolig att köra för att vara en så stor bil, klarade kurvor fint utan att kränga allt för mycket.
Man satt väl ok i framsätet men baksätet är inget för personer över 180 cm, huvud slår i balken bak istället för att luras mot nackstödet och sittdynan är för kort. Dock sköna säten bak och fint benutrymme.
Väldigt rolig att köra för att vara en så stor bil, klarade kurvor fint utan att kränga allt för mycket.
Man satt väl ok i framsätet men baksätet är inget för personer över 180 cm, huvud slår i balken bak istället för att luras mot nackstödet och sittdynan är för kort. Dock sköna säten bak och fint benutrymme.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Hur är model Y att köra?
Oj!?Dodde skrev:Man satt väl ok i framsätet men baksätet är inget för personer över 180 cm, ens huvud slår i balken bak istället för att luras mot nackstödet
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur är model Y att köra?
Det beror väl på hur baksätet är lutat antar jag. Har läst att det fungerar bra när det inte är i det bakåtlutade läget.
Men det är väl den primära orsaken till att Model 3 inte har en hatchbacklucka. Med den låga taklinjen hade balken hamnat väldigt tokigt då.
Men det är väl den primära orsaken till att Model 3 inte har en hatchbacklucka. Med den låga taklinjen hade balken hamnat väldigt tokigt då.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hur är model Y att köra?
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.jonasl skrev:Det beror väl på hur baksätet är lutat antar jag. Har läst att det fungerar bra när det inte är i det bakåtlutade läget.
Men det är väl den primära orsaken till att Model 3 inte har en hatchbacklucka. Med den låga taklinjen hade balken hamnat väldigt tokigt då.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur är model Y att köra?
Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.Dodde skrev:
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Re: Hur är model Y att köra?
Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.OfarligTesla skrev:Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.Dodde skrev:
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
Re: Hur är model Y att köra?
Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Re: Hur är model Y att köra?
Nej, både jag och min partner, 185 och 172 cm resp., slog i balken när vi satt med ryggstödet i lutat läge.Dodde skrev:Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.OfarligTesla skrev:Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.Dodde skrev:
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
Re: Hur är model Y att köra?
Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.uraza skrev:Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur är model Y att köra?
Ja, det hände som sagt bara i det mest lutade läget när man satt rakt med huvudet mot nackstödet. I mittenläget som jag bedömer vara typ samma lutning som i Model 3 märkte vi inte något sådant, då var nackstödet framför balken.Dodde skrev:Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.
Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur är model Y att köra?
Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.Dodde skrev:Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.uraza skrev:Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.
Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur är model Y att köra?
Damen på Tesla jag pratade med efter min provkörning påstod att 7-sits inte är bekräftad till Europa och inte alls säkert att den ens dyker upp här. Kan det stämma?
Re: Hur är model Y att köra?
"Skramlandet" kunde inte möjligtvis vara laddkablage etc?mikebike skrev:Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.Dodde skrev:Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.uraza skrev:Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.
Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.