Hur är model Y att köra?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dodde

Re: Hur är model Y att köra?

Inlägg av Dodde »

Någon som vet om MY finns att provköra i Malmö?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Dodde skrev:
Någon som vet om MY finns att provköra i Malmö?
Fanns i lördags när jag var där iaf
Många som körde
Gryzze

Inlägg av Gryzze »

LarsL skrev:
Tack Walker!

Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.

Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?

Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?

- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.

- Du sitter mer upprätt vilket förtar känslan av gokart.

- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?

Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Gryzze skrev:
LarsL skrev:
Tack Walker!

Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.

Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?

Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.

- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.

- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?

Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.
Det låter bra, för oss som vuxit från att köra gokart.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
mikebike skrev:
.../ Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.
Ju lägre bil, desto lägre luftmotstånd. Ju lägre luftmotstånd desto lägre energiåtgång vid drift – särskilt i hastigheter kring 100-120 km/h. Och i Sverige i genomsnitt så är väl det rätt mycket av vårt bilanvändande...
Exakt. Har mycket att göra med att minska bränsleförbrukning/energiåtgång.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gryzze skrev:
LarsL skrev:
Tack Walker!

Bra info och återkoppling - tack! :)

Precis denna typ som jag saknade i tråden (hundburar och lastnät kan jag läsa om i andra trådar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Dodde

Inlägg av Dodde »

TB tyckte MY med 19” var stötigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dodde skrev:
TB tyckte MY med 19” var störigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
18" M3 Aero eller eftermarknad?

Dodde

Inlägg av Dodde »

mikebike skrev:
Dodde skrev:
TB tyckte MY med 19” var störigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
18" M3 Aero eller eftermarknad?
Oklart, misstänker att det var eftermarknad.

Bytte från Hankook 255/45/19 till 235/55/18 Winrun hos Megahjul.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare

Inlägg av mwest »

grenhall skrev:
Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Håller med ang. tyst. Hämtade ut min idag och det var en rejäl skillnad för mig åtminstone som åkte dit i en 2019 M3 LR RWD. Skön att köra, man satt gött och upplevde att paneler m.m. satt där de skulle.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
jayckbswe

Inlägg av jayckbswe »

mwest skrev:
grenhall skrev:
Håller med ang. tyst. Hämtade ut min idag och det var en rejäl skillnad för mig åtminstone som åkte dit i en 2019 M3 LR RWD. Skön att köra, man satt gött och upplevde att paneler m.m. satt där de skulle.
Så jävla skönt att höra. Vet att vi är kräsna så det är bra att alla säger samma sak.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Ute och provkört MY idag, upplevde den lite orolig på vägen och väldigt stötig.

Väldigt rolig att köra för att vara en så stor bil, klarade kurvor fint utan att kränga allt för mycket.

Man satt väl ok i framsätet men baksätet är inget för personer över 180 cm, huvud slår i balken bak istället för att luras mot nackstödet och sittdynan är för kort. Dock sköna säten bak och fint benutrymme.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Dodde skrev:
Man satt väl ok i framsätet men baksätet är inget för personer över 180 cm, ens huvud slår i balken bak istället för att luras mot nackstödet
Oj!?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det beror väl på hur baksätet är lutat antar jag. Har läst att det fungerar bra när det inte är i det bakåtlutade läget.

Men det är väl den primära orsaken till att Model 3 inte har en hatchbacklucka. Med den låga taklinjen hade balken hamnat väldigt tokigt då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dodde

Inlägg av Dodde »

jonasl skrev:
Det beror väl på hur baksätet är lutat antar jag. Har läst att det fungerar bra när det inte är i det bakåtlutade läget.

Men det är väl den primära orsaken till att Model 3 inte har en hatchbacklucka. Med den låga taklinjen hade balken hamnat väldigt tokigt då.
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Dodde skrev:

Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.
Dodde

Inlägg av Dodde »

OfarligTesla skrev:
Dodde skrev:

Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.
Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.

Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
uraza

Inlägg av uraza »

Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
uraza

Inlägg av uraza »

Dodde skrev:
OfarligTesla skrev:
Dodde skrev:

Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.

Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
Nej, både jag och min partner, 185 och 172 cm resp., slog i balken när vi satt med ryggstödet i lutat läge.
Dodde

Inlägg av Dodde »

uraza skrev:
Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Dodde skrev:

Ja, det hände som sagt bara i det mest lutade läget när man satt rakt med huvudet mot nackstödet. I mittenläget som jag bedömer vara typ samma lutning som i Model 3 märkte vi inte något sådant, då var nackstödet framför balken.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dodde skrev:
uraza skrev:
Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.
Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.

Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.

Dodde

Inlägg av Dodde »

Damen på Tesla jag pratade med efter min provkörning påstod att 7-sits inte är bekräftad till Europa och inte alls säkert att den ens dyker upp här. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Dodde skrev:
uraza skrev:
Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.

Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.
"Skramlandet" kunde inte möjligtvis vara laddkablage etc? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar