Re: Hur är model Y att köra?
Postat: 30 aug 2021 17:16
Någon som vet om MY finns att provköra i Malmö?
Fanns i lördags när jag var där iafDodde skrev:Någon som vet om MY finns att provköra i Malmö?
Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
Det låter bra, för oss som vuxit från att köra gokart.Gryzze skrev:Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.
- Du sitter mer upprätt vilket förtar känslan av gokart.
- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?
Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.
Exakt. Har mycket att göra med att minska bränsleförbrukning/energiåtgång.SwedishAdvocate skrev:Ju lägre bil, desto lägre luftmotstånd. Ju lägre luftmotstånd desto lägre energiåtgång vid drift – särskilt i hastigheter kring 100-120 km/h. Och i Sverige i genomsnitt så är väl det rätt mycket av vårt bilanvändande...mikebike skrev:.../ Det är på "senare tid" alla bilar skall vara låga och sportiga.
Bra info och återkoppling - tack!Gryzze skrev:Nej känslan av gokart finns inte kvar tycker jag. Varför?LarsL skrev:Tack Walker!
Jag har ju en Model S P90DL och en Model 3 SR+ och jag bara älskar väghållningen i Model 3. Om Model Y skulle ge mig utrymmet för hunden och annat med bibehållen känsla från Model 3 så hade det varit den perfekta kompromissen för mig. Jag tycker att Model S är för svampig och trög (obs kan vara så att min bil behöver någon form av service). Model 3 är som en gokart och man får förtroende för den i kurvorna med ett lätt släpp i bakvagnen.
Så… hur förhåller sig Model Y jämfört med 3 finns känslan kvar där av en gokart eller har det blivit en buss? Är den bättre eller sämre än Model S?
Jag provkörde Skoda Enyaq och… nej tack! Den är verkligen inriktad mot fosillister som ska prova på elbil för första gången. Körmässigt finns det absolut inget att gilla med den. Jag gillade inredningen på bild men i verkligheten blev den outhärdlig, nästan. Kanske är ID4 bättre där med mer avskalat. Men framför allt saknar man ju skärmen från Tesla.
- Den väger en hel del mer och den vikten märks både genom krängning och att den blir sämre på att svänga in, rotera och accelerera. M3an går att vräka in i kurvor och den bara svänger dit man vill med en hård kontrollerad acceleration ut.
- Du sitter mer upprätt vilket förtar känslan av gokart.
- Jag upplever att man har gått lite mer för en komfortinriktad familjebils-setup vilket gör den lite mjukare. Kanske kan en MYP komma att ge en annan upplevelse?
Sen har MY en massa fördelar över M3 men den här tråden handlar om körningen och svaret om gokart-känslan i synnerhet.
18" M3 Aero eller eftermarknad?Dodde skrev:TB tyckte MY med 19” var störigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
Oklart, misstänker att det var eftermarknad.mikebike skrev:18" M3 Aero eller eftermarknad?Dodde skrev:TB tyckte MY med 19” var störigare än ID.3 och har nu bytt till 18” för att den skall vara bekväm när han skall köra den till Kroatien, även det range-testet han kör nu är med 18”.
Håller med ang. tyst. Hämtade ut min idag och det var en rejäl skillnad för mig åtminstone som åkte dit i en 2019 M3 LR RWD. Skön att köra, man satt gött och upplevde att paneler m.m. satt där de skulle.grenhall skrev:Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Så jävla skönt att höra. Vet att vi är kräsna så det är bra att alla säger samma sak.mwest skrev:Håller med ang. tyst. Hämtade ut min idag och det var en rejäl skillnad för mig åtminstone som åkte dit i en 2019 M3 LR RWD. Skön att köra, man satt gött och upplevde att paneler m.m. satt där de skulle.grenhall skrev:Nu kan jag uttala mig om mer än hatthyllor iaf. Bilen är mycket mer agil än Model X och mindre än Model 3. Den är tyst, välbyggd och allt sitter där det ska. Inget hårt i stötdämpningen. Inte med 19'' iaf.
Oj!?Dodde skrev:Man satt väl ok i framsätet men baksätet är inget för personer över 180 cm, ens huvud slår i balken bak istället för att luras mot nackstödet
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.jonasl skrev:Det beror väl på hur baksätet är lutat antar jag. Har läst att det fungerar bra när det inte är i det bakåtlutade läget.
Men det är väl den primära orsaken till att Model 3 inte har en hatchbacklucka. Med den låga taklinjen hade balken hamnat väldigt tokigt då.
Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.Dodde skrev:
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.OfarligTesla skrev:Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.Dodde skrev:
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Nej, både jag och min partner, 185 och 172 cm resp., slog i balken när vi satt med ryggstödet i lutat läge.Dodde skrev:Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.OfarligTesla skrev:Funkade väldigt bra för mig och far (187 och 194 cm) iaf, vi behövde mer eller mindre försöka nudda taket genom att sitta spikrakt med sätet i det mest lutade läget för att det skulle bli ett problem. Hade vi sätet i mittenläget (som var det jag hade valt som det bekvämaste) och satt som vanligt så var det inga problem för någon av oss.Dodde skrev:
Stämmer, men man kan inte sitta skönt när det inte är lutat tyvärr. Funkar säkert fantastiskt om man är under 180.
Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.uraza skrev:Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Ja, det hände som sagt bara i det mest lutade läget när man satt rakt med huvudet mot nackstödet. I mittenläget som jag bedömer vara typ samma lutning som i Model 3 märkte vi inte något sådant, då var nackstödet framför balken.Dodde skrev:Ofan, ja glastaket var inget problem men balken bakom var ett problem. Huvudet lutade mot balken istället för nackstödet, är också i krokarna av 190.
Kanske jag lyckades med någon konstig inställning, vad vet jag, man fick bara ha den i 30 min.
Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.Dodde skrev:Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.uraza skrev:Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
"Skramlandet" kunde inte möjligtvis vara laddkablage etc?mikebike skrev:Vi upplevde att det "skramlade" från bakre hjulupphängningen, möjligen hördes detta tydligare eftersom det inte finns någon hatthylla. På vanlig asfalt upplevdes bilen som något tystare än vår M3, men ingen revolution.Dodde skrev:Håller verkligen med om ljudnivån, den var rejält bullrig över hela spannet 40-130 km/h.uraza skrev:Jag tycker ljudnivån på MY var en besvikelse. Testade köra runt Segeltorp där asfalten är rätt dålig men upplevde inte någon större förbättring mot Model 3 som jag testat innan. Och den är inte alls nära ID4 t ex.
Inget vindbrus vare sig i denna eller i vår M3.
Bilen känns klart större, man ser mer av huven. Bakåt ser man inte mycket som någon annan redan konstaterat.
Sittställningen är bättre och man ser omgivningarna bättre.