Lysen och bromsok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av thompap »

Sofie skrev:
jjmaskin skrev:
jonas skrev:
Jag kör hellre med bra ljus än att riskera förstöra bilen och mitt liv med en älgkrona i kupén eller hjortar och rådjur som det kryllar av på den sträcka jag kör. Och jag kan ha helljuset på nästan jämt de tider jag kör. Annars hade det varit bättre att förbättra halvljuset, men det är mycket svårare.
Det fina med dessa extraljus är att de är enkelt att ta bort till den del av året då det inte behövs. OM Tesla hade haft bättre ljus skulle man slippa dessa förfulanden men jag anser att den extra säkerhet som bättre ljus ger vid denna tidpunkt och sträcka som jag kör överväger att bilen ser ful ut, dessutom sitter jag på andra sidan lamporna så jag ser dem inte för det mesta ;-).
+1
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Vet ni någon som monterat en ledramp? Det är ju lite mer ingrepp för att få till den monteringen.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Lessmog »

thompap skrev:
Sofie skrev:
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Vet ni någon som monterat en ledramp? Det är ju lite mer ingrepp för att få till den monteringen.
Vill minnas att det finns flera exempel i den norska tråden som pekas ut lite tidigare här. Jag reggade mig för att kunna se bilderna, men några syns inte ändå. Backa sådär 20 sidor --> http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.525.html meget nyttig övelse i Skandinavisk :roll:
Ett par pers har instruktiva bilder och tips om inkoppling och montage av just SR20-ramper.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Machris »

Sofie skrev:
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Har du något exempel på att denna är monterad på en ModelS?

Edit: Sorry. Såg just i ovanstående inlägg. :oops:
Senast redigerad av Machris, redigerad totalt 1 gånger.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av thompap »

Machris skrev:
Sofie skrev:
Instämmer helt , men skulle helre valt en Rigid industries Sr20 ramp diskret monterad på bilen. Mer ljus samt mindre luftmotstånd.
Har du något exempel på att denna är monterad på en ModelS?
Sofie, såg i den norska tråden att du även provat Rayzer på en del bilar, men hittade aldrig inlägget om hur de passade på Model S. Har du provat?
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Sofie »

Jag tyckte den tog bort för mycket sikt framåt, så det blev ingen permanent montering bara testat. Jag har gett bort/lånat ut den nu till en bekant som ville ha lite bredd som komplement till 3st Lightforce.
kontakten2

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av kontakten2 »

denna såg ok ut
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Sofie »

Precis sådär ser önskelistan över kommande extraljusmontering ut.
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av thompap »

Sofie skrev:
Precis sådär ser önskelistan över kommande extraljusmontering ut.
Japp, supersnyggt. Vad är det som gör att monteringen dröjer för dig?! Jag får min bil vid årsskiftet och väntar och ser om det verkligen behövs extraljus, men om det behövs så vore det bra med en step-by-step guide. Perfekt tillfälle för dig att göra en ;)
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Sofie »

Jag har varit försiktig med åverkan pga garantier från Tesla.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Telsa »

Jag tycker mest det är halvljuset som är kasst. Det är väldigt skarp gräns mellan ljus och mörker (som på alla moderna bilar) så är det lite backigt är sikten väldigt dålig. Och jag som bor i Stockholm har sällan användning för helljuset över huvud taget på grund av att vägarna oftast har mötande bilar. :)
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av LeffeP »

Lite påhäng på lydtråden, hur upplever ni det Tesla kallar kurvljus? Kör Tiguan idag som har "riktiga" kurvljus, vilket jag avgudar.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av e5m1r »

Vad kag förstått det som (min bil har ej kommit än) så har tesla lampor i dimljusen som lyser åt sidan och inte kurvljus (xenon som svänger med ratten) tycker också min är grymm på bmw då den också anpassar ljisbilden efter förhållande om inget möte lyser den mer på vänster sida lyser lågt och brett där gatubelysning finns osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av bylund »

Precis så, en lampa tänds i lägre farter åt det håll man svänger. Ingen killer feature.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Franz »

bylund skrev:
Precis så, en lampa tänds i lägre farter åt det håll man svänger. Ingen killer feature.
Med tanke på hur klent det vanliga ljuset är så är det ganska användbart ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5870
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Precis så, en lampa tänds i lägre farter åt det håll man svänger. Ingen killer feature.
I princip funkar det ju, men för klent ljus. Borde kanske kopplas till dimljuset på den sidan också...inte tänkt igenom det så noga dock..
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Challe76a »

Är det någon som frågat/bett tesla montera extraljus? Gör dom det om man ber dom?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Minken
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 sep 2015 14:16

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Minken »

Nu har jag hittat DET!
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... odell.html



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av HelectriC »

Minken skrev:
Nu har jag hittat DET!
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... odell.html



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Perfekt att bulta fast mitt på huven
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av e5m1r »

Challe76a skrev:
Är det någon som frågat/bett tesla montera extraljus? Gör dom det om man ber dom?
Tesla gör inget på den fronten
De vägrar sätta på michelin vinterdäck då de inte finns med på listan
Ta bilen till lackförsegling innan leverans osv



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5870
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Gustafsson »

Minken skrev:
Nu har jag hittat DET!
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... odell.html



Skickat från min iPhone med Tapatalk
De har en Rigid SR20 liknande ramp som ser intressant ut. Betydligt billigare än Rigid också men liknande prestanda på pappret... Regskyltsmontage verkar också smidigt. I de norska trådarna har man borrat lite i bilen, vilket jag inte riktigt känner för...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av jonas »

Minken skrev:
Nu har jag hittat DET!
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... odell.html



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har provat dessa med spot-ljusbild från Humanhabit, jag skickade tillbaka dem då deras ljusbild var mer åt hållet arbetsljus. Jag fick sedan dessa istället:
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... -ramp.html
som var väldigt mycket bättre kastlängd på men fortfarande för kort och för mycket ljus uppe och nere. Ljuset är mer som en åskboll dvs mycket koncentrerat framför bilen upp till 200-400m (3-5 vita stolpar längs vägen), halvljuset original lyser nästan 1,5-2 stolpar därefter försvinner ljuset.

Dessa skulle jag montera istället.
Om man är ute efter max ljuslängd/kr
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... xenon.html

Nackdelen med Xenon är att jag har fått störningar på radion, och att Xenon inte blir ljust direkt.
Har inte provat dessa själv men alla tester jag läst pekar ut dessa som vinnare.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Leo »

ALLA Xenon tar en stund att tända upp fullt NÄR de varit avstängda en stund. Tror också att desto högre effekt =större ballast =desto längre tid.

Har att göra med att ballasten ska hinna bygga upp spänningen som krävs är min gissning.

Har du däremot haft på de nyss (bländat av för ett möte och slår på igen) så tänds de ganska snabbt då ballasten har kvar den högs spänningen en stund

Gissar att det beror på att ballasten är/jobbar som en spole för att transformera upp bilens 12V till tusentals volt vilket alltså tar en stund.

Kan faktiskt ta 1-2sec innan du får fullt ljus med Xenon. Av den anledningen är bilarnas hel/halvljus konstruerat med en "bländare" som styr ljusbilden istället samtidigt som xenonlampan lyser för fullt hela tiden. Sen kan de vara kömpletterat med ytterligare helljuslampor xenon/halogen som tänds parallellt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
ALLA Xenon tar en stund att tända upp fullt NÄR de varit avstängda en stund. Tror också att desto högre effekt =större ballast =desto längre tid.

Har att göra med att ballasten ska hinna bygga upp spänningen som krävs är min gissning.

Har du däremot haft på de nyss (bländat av för ett möte och slår på igen) så tänds de ganska snabbt då ballasten har kvar den högs spänningen en stund

Gissar att det beror på att ballasten är/jobbar som en spole för att transformera upp bilens 12V till tusentals volt vilket alltså tar en stund.

Kan faktiskt ta 1-2sec innan du får fullt ljus med Xenon. Av den anledningen är bilarnas hel/halvljus konstruerat med en "bländare" som styr ljusbilden istället samtidigt som xenonlampan lyser för fullt hela tiden. Sen kan de vara kömpletterat med ytterligare helljuslampor xenon/halogen som tänds parallellt.
jag minns att VW Phaeton hade double-xenon dvs ingen halogenlampa. Undrar hur den funkade då? Om den vinklade upp halvljusxenon och dessutom hade en egen som då tar nån sekund på sig att producera fullt ljus.
Apropå Led matrix, så kommer det t.o.m till Opel Astra nu, hoppas verkligen Model X har det annars blir det nästan lite pinsamt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av danni »

En annan viktig aspekt med xenonlampor är att det sliter rätt mycket på livslängden att tända och släcka dem, vilket nog också är en starkt bidragande anledning till att man oftast väljer att skärma av dem istället för att tända/släcka extra helljuslampor. Många tillverkare kompletterar ju dessutom med en halogenlampa som bara tänds när helljuset är på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Lysen och bromsok

Inlägg av Sofie »

Köp inte billigt skräp, köp riktiga lysen som lyser mycket och dessutom lyser där ni vill att det skall lysa.
Skriv svar