martinot skrev:Väldigt bra och tankvärd historia från ditt liv som du delade med dig så öppet om. Fantastiskt också att se styrkan och insiktsfullheten du hade att förändra din livssituation och arbetsvillkor. Väldigt hoppfullt och positivt budskap i allt det jobbiga du gått igenom.
Själv så har jag jobbat hemma i ett år, och tycker det är själv väldig skönt att slippa lägga restid till/från jobbet i bilköer. Dock kan jag ändå ibland känna minst lika mycket stress hemifrån. Blir nästan då att hemarbete ibland gör att jag jobbar mycket fler timmar om dagen. Den tid som förut gick till pendling går nu till fler arbetstimmar när det är mycket att göra. Ibland är det också lättare att sitta i fler möten över dagen, och blir mellan varven så att man inte hinner med lunch, utan tar den under ett Team-möte för att spara tid. När jag jobbade på kontor så var jag bättre på att ta mig lite mer pauser och social tid mellan mötena, och tid för att gå ut med kollegor och äta lunch tillsammans.
Dock så är forum som detta perfekt när man har lite tid mellan möten och behöver några korta paus under dagen. Blir lite som en avkoppling och annan form av aktivitet än de fikapauser med småsnack vid kaffemaskinerna man hade innan. Försöker även någon gång ta en kort promenad på dagen om man har tid, och om vädret tillåter. Har jag riktig tur så lyckas jag även synka så jag får med mig en god vän som inte bor så långt från oss på en lunchpromenad. Då kan man snacka jobb och annat om livet medans man får röra på sig och lite frisk luft.
Gäller att försöka hitta en balans även när man är på hemmakontor. Även om jag gillar det i grunden. Blir lätt att man jobbar för mycket och för monotont om man inte ser upp.
Tack martinot för fina ord. Det du beskriver kring att barriären mellan arbetsliv och privatliv blir mindre är en generell utmaning som ökat i takt med digitaliseringen. Jag minns tidiga studier som gjordes för 20 år sedan där det visade sig att om man gav sina anställda mobila verktyg och möjlighet att styra över sin egen arbetsplats så kommer de att lägga mer tid på arbetet än innan = perfekt för arbetsgivaren, men inte alltid lika fördelaktigt för individen. Detta var även ett tidigt business case för att göra våra fältservicetekniker i elbranchen mobila och jag har en liten anekdot från 2004-2005 som passar bra in här.
På den tiden rullade jag ut en handdatorlösning för ett stort energibolag. Tanken var att man som servicetekniker skulle replikera sina arbetsordrar hemifrån, för att skippa svängen på morgonen till kontoret och istället åka raka vägen ut i fält för det som skulle göras där, dvs röja kraftledningsgator osv. Allt för att öka effektiviteten. Handdatorerna var stora och klumpiga men på den tiden såklart i framkant. Vi höll på med projektet i något halvår, piloten gick strålande och beslut togs om skarp implementation.
En av idéerna med konceptet var även att positionera personerna ute i fält, för att snabbt vara framme om det exempelvis skedde en olycka. Fältserviceteknikerna gick att följa på en karta i ett gränssnitt i en webbläsare, vilket de som medverkade kände till, men jag tror ändå inte alla involverade förstod vad detta egentligen innebar fullt ut, för under piloten lade jag märke till att flertalet fältservicearbetare samlades på ett ställe från lunch till sen eftermiddag, på en adress som visade sig vara ett fik. Detta var ett mönstret som upprepade sig flera dagar i veckan. "Mina" fältarbetare samlades tillsammans när ungefär halva arbetsdagen hade gått och hängde sedan på någon plats för att bryta upp när klockan blev middag och arbetsdagen var över.
Med lite enkel matematik så förstod jag att mycket av arbetsdagen helt enkelt gick åt till socialiserande och arbetstiden som vi hade frigjort med hjälp av vår tekniska lösning tog deltagarna istället igen på eftermiddagen. Vilket innebar att 1.) Fältserviceteknikerna som jag följde i piloten umgicks ungefär lika mycket som de jobbade (inte riktigt men bra nära). 2.) Det fanns ett behov att träffa andra - man ville inte bara stå i en folktom skog dagarna i ända och röja kraftledningsgator.
Med andra ord - när serviceordern var slutförd, vilket gick rätt snabbt då man kunde börja tidigt, så tog också arbetet slut. Och här fanns då ett uppenbart guldläge i att trycka in mer jobb/serviceordrar.. Detta var observationer som gjordes av fler än mig, det blev upprörda känslor och facket stoppade hela utrullningsprojektet.
Hur det är idag vet jag inte, antar att branschen är digitaliserad upp över öronen och att det finns mängder med regelverk kring hur man positionerar folk samt att denna branch liksom många andra med tiden blivit mer och mer effektiviserad, men så här kunde det gå till några år innan våra smarttelefoner såg dagens ljus..