Sida 3 av 3

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 13:03
av Gustafsson
Pls
Lägg personliga påhopp åt sidan, förbaskat onjutbart att läsa imo

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 13:15
av Dagfinn
En möjlig orsak till att bakhjulsdrivna Teslor kan svänga lite med rumpan är väl att viktfördelningen är annorlunda än en en ICE som har mycket tyngd fram. Det skiljer väl inte många % mellan fram o bak på en Tesla, även om det inte är en Porsche med motorn bak lär det uppföra sig tämligen annorlunda.

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 14:54
av zimpan
kenjon skrev:
Man kanske ska undvika att köra i 110 om det är is/snorhalt... :-)
Trådskaparen skrev att det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana. Svårt att veta innan att det snart är skridskobana....

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 16:16
av Curik
zimpan skrev:
kenjon skrev:
Man kanske ska undvika att köra i 110 om det är is/snorhalt... :-)
Trådskaparen skrev att det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana. Svårt att veta innan att det snart är skridskobana....
Det är just därför man sänker hastigheten.

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 16:57
av Teslawessla
När det blir tyst i bilen = inget vägbuller och det känns som det blåser= bilen svajar. Då är du på svartis och behöre sakta ner.

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 17:02
av Dafro
valleb skrev:
MangeT skrev:
Vet inte om det här har bäring eller kan ge någon input till detta fenomen. För många år sedan var jag på väg i bakhjulsdriven BMW 5-serie med dubbdäck från Stockholm till Norrköping för kundmöte. Det var varningar om vädret så jag körde försiktigt, mellan 80-90km/h på motorvägen. Plötsligt märkte jag att ljudet från vägbanan ändrades och tänkte direkt. Nu kör jag på is. Tryckte lätt på bromsen och mycket riktigt, kunde höra och känna att bilen kanade. Gjorde nu det idiotiska misstaget att släppa bromspedalen vilket man tydligen absolut inte ska göra med ABS bromsar utan istället trycka till hårt på bromspedalen och hålla den intryckt tills grepp återkommer. Problemet när man släpper bromsen är att de kan släppa lite olika fort vilket hände så bilen började sakta vrida sig. Var kolugn och tänkte, jag parerar. Inga problem. Har gjort det så många gånger förr. Problemet var att det fanns i stort sett inget grepp alls. Hände absolut ingenting när jag försökte parera. Åkte ett tag i gissar 70km/h helt i sidled. Till slut gled jag av ner i ett dike. Bärgaren som till slut dök upp sa att han hade flera bilar till lite längre fram att plocka upp. Det jag kanske främst ville säga var att finns det så lite grepp förstår jag om regen kan ge problem.
Och TS som är supererfaren förare klagar på att 110km/h i en Tesla på blankis är en värdelös bil för att hen inte kan hantera regen första gången hen provar sin Tesla trots sin mångåriga erfarenhet av ICE-bilar.
Tror TS bara är ett troll som försöker förklara för sin partner varför hen fick sladd med sin bil. Lyckligtvis så blev där inte en repa och inga fysiska skador vilket bara det är ett under på en motorväg i 110.. Så hen skall vara glad för att det var en Tesla och inte en BMW.


Tror du måste ha haft något fel på bilen för inte kan ABS göra så att bilen kanar, iallafall inte enligt andra experter/rallyförare här i tråden ( :D skämt!).
Jo vore ju me synd att råka krascha en BMW än en Tesla. :D :lol:

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 18:27
av tor-ake
Jonte73 skrev:
tor-ake skrev:

Det är inte alls självklart att man skall kunna frirulla i en bil bara genom att släppa gasen. Av de bilar jag kört de senaste 30 åren är det bara SAAB 96 och Mitsubishi Outlander PHEV som gjorde det. Alla andra var man tvungen att antingen lägga "växeln" i neutralläge på, eller trampa ned kopplingen.

Jag har bara begränsad erfarenhet av Model S, går det inte att lägga i "N" medan man kör, om man vill frirulla? Det kan man på model 3, bara hålla höger rattspak uppåt.
Men nu är inte motorbromsning som en fossilbil har jämförbart med regen.
Trodde det var uppenbart, men svårt att förstå för en hel del personer i denna grupp vad jag är ute efter…
Varför tror du att fossilbilar motorbromsar? Är det en teknisk begränsning? Eller att de flesta föredrar att ha det så? Att bilen saktar in när man släpper gasen istället för att rulla alltså.

Om bilförare i gemen hade tyckt det var praktiskt med frihjul då hade alla bilar haft det, och inte bara Saab och NSU. Otroligt enkelt att lösa på fossiler också.

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 18:31
av Nect
Dags att twittra Elon att de som kör på snö och isiga vägar önskar inställning för regen - låg/av.

Twitter verkar han iaf svara på om man har tur…

Re: Regen SR+ vid underkylt regn

Postat: 19 nov 2021 18:49
av MWall
Jonte73 skrev:
Jävla clown… Riktig tuffing du som snackar skit med tangentbordet.

Jag ville få fram att det är värdelöst att man inte kan reglera regen och i och med det så blir ju bilen alltså mindre bra på is.

Och ja… Jag är en bättre förare än dig..
Är du en bra förare så lär du dig snabbt hur du ska dosera regen med högerfoten.