Re: Regen SR+ vid underkylt regn
Postat: 19 nov 2021 13:03
Pls
Lägg personliga påhopp åt sidan, förbaskat onjutbart att läsa imo
Lägg personliga påhopp åt sidan, förbaskat onjutbart att läsa imo
Trådskaparen skrev att det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana. Svårt att veta innan att det snart är skridskobana....kenjon skrev:Man kanske ska undvika att köra i 110 om det är is/snorhalt...
Det är just därför man sänker hastigheten.zimpan skrev:Trådskaparen skrev att det var saltat innan och helt plötsligt var det skridskobana. Svårt att veta innan att det snart är skridskobana....kenjon skrev:Man kanske ska undvika att köra i 110 om det är is/snorhalt...
Jo vore ju me synd att råka krascha en BMW än en Tesla.valleb skrev:Och TS som är supererfaren förare klagar på att 110km/h i en Tesla på blankis är en värdelös bil för att hen inte kan hantera regen första gången hen provar sin Tesla trots sin mångåriga erfarenhet av ICE-bilar.MangeT skrev:Vet inte om det här har bäring eller kan ge någon input till detta fenomen. För många år sedan var jag på väg i bakhjulsdriven BMW 5-serie med dubbdäck från Stockholm till Norrköping för kundmöte. Det var varningar om vädret så jag körde försiktigt, mellan 80-90km/h på motorvägen. Plötsligt märkte jag att ljudet från vägbanan ändrades och tänkte direkt. Nu kör jag på is. Tryckte lätt på bromsen och mycket riktigt, kunde höra och känna att bilen kanade. Gjorde nu det idiotiska misstaget att släppa bromspedalen vilket man tydligen absolut inte ska göra med ABS bromsar utan istället trycka till hårt på bromspedalen och hålla den intryckt tills grepp återkommer. Problemet när man släpper bromsen är att de kan släppa lite olika fort vilket hände så bilen började sakta vrida sig. Var kolugn och tänkte, jag parerar. Inga problem. Har gjort det så många gånger förr. Problemet var att det fanns i stort sett inget grepp alls. Hände absolut ingenting när jag försökte parera. Åkte ett tag i gissar 70km/h helt i sidled. Till slut gled jag av ner i ett dike. Bärgaren som till slut dök upp sa att han hade flera bilar till lite längre fram att plocka upp. Det jag kanske främst ville säga var att finns det så lite grepp förstår jag om regen kan ge problem.
Tror TS bara är ett troll som försöker förklara för sin partner varför hen fick sladd med sin bil. Lyckligtvis så blev där inte en repa och inga fysiska skador vilket bara det är ett under på en motorväg i 110.. Så hen skall vara glad för att det var en Tesla och inte en BMW.
Tror du måste ha haft något fel på bilen för inte kan ABS göra så att bilen kanar, iallafall inte enligt andra experter/rallyförare här i tråden (skämt!).
Varför tror du att fossilbilar motorbromsar? Är det en teknisk begränsning? Eller att de flesta föredrar att ha det så? Att bilen saktar in när man släpper gasen istället för att rulla alltså.Jonte73 skrev:Men nu är inte motorbromsning som en fossilbil har jämförbart med regen.tor-ake skrev:
Det är inte alls självklart att man skall kunna frirulla i en bil bara genom att släppa gasen. Av de bilar jag kört de senaste 30 åren är det bara SAAB 96 och Mitsubishi Outlander PHEV som gjorde det. Alla andra var man tvungen att antingen lägga "växeln" i neutralläge på, eller trampa ned kopplingen.
Jag har bara begränsad erfarenhet av Model S, går det inte att lägga i "N" medan man kör, om man vill frirulla? Det kan man på model 3, bara hålla höger rattspak uppåt.
Trodde det var uppenbart, men svårt att förstå för en hel del personer i denna grupp vad jag är ute efter…
Är du en bra förare så lär du dig snabbt hur du ska dosera regen med högerfoten.Jonte73 skrev:Jävla clown… Riktig tuffing du som snackar skit med tangentbordet.
Jag ville få fram att det är värdelöst att man inte kan reglera regen och i och med det så blir ju bilen alltså mindre bra på is.
Och ja… Jag är en bättre förare än dig..