Funderar på Jönköping.
Kan det vara så att de som inte är monterade ännu blir allmänna?
Kanske därför man har satt upp den nya skylten som väl inte finns på någon annan SuC???
Bara Teslabilar bakom skylten, de andra stolparna som saknas än så länge är kanske annorlunda, längre kabel, får kanske inte ens loggan, därför de är "försenade"???
SuC_Jkpg_2.JPG
Det borde väl vara tvärt om i så fall?
En hel del av de stall som är färdigställda är ju lättare att använda om man har laddporten på fel ställe eller kör med släp än de som inte är färdigställda ännu eftersom man inte har någon frihet i längsled när man parkerar vid de ofärdiga stallen. D efärdiga stallen är ju placerade så att man kan passera dem.
Eller minns jag fel hur de var placerade?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Med tanke på att S/X inte kommer att levereras 2021 och 2022 så tror jag Tesla ska passa sig för att öppna SuC för Porsche/Audi… en Taycan eller GT hade varit roligt som omväxling om det fanns vettig laddinfra
Med tanke på att S/X inte kommer att levereras 2021 och 2022 så tror jag Tesla ska passa sig för att öppna SuC för Porsche/Audi… en Taycan eller GT hade varit roligt som omväxling om det fanns vettig laddinfra
Blir säkert induktiva laddplattor som testas i Norge med 50 kW laddeffekt. Då spelar inte placeringen av uttaget något roll
Detta med induktiva laddplattor borde väl egentligen vara framtiden på något sätt. Att inte Tesla kämpar för det. Momentun dynamics har väl laddning för bussar på 200 kW.
Håller med helt. Får de lite bättre räckvidd på Taycan, och SuC öppnas helt (inte bara vissa platser) så är jag riktigt intresserad.
Håller med helt. Får de lite bättre räckvidd på Taycan, och SuC öppnas helt (inte bara vissa platser) så är jag riktigt intresserad.
Taycan verkar vara betydligt snålare än sin WLTP-siffra anger.
I det här testet klarade en base Taycan med Performance Pluce battery 297 miles (47,8 mil) i 70 mph (112 km/h). Det är 24% bättre än EPA highway ratingen och 32% bättre än blandade förbrukningen. Så jag skulle nog säga att den har tillräckligt bra räckvidd på motorväg.
Lite intressant att de flesta ägare till Teslabilar ser Tesla enbart som bara ett bilföretag, och att de tror Teslas enda prioritet är att sälja så många bilar som möjligt och göra sina bilkunder så nöjda som möjligt.
Just nu och för den närmaste framtiden säljer ju Tesla alla bilar man tillverkar, så varför då inte ta möjligheten att expandera på andra marknader (t.ex elbilsladdning), även om det innebär en marginell försämring för de Teslakunder som köpt en bil.
De som laddar och tar ett abonnemang för laddning på SuC blir ju också Teslakunder, och man kan då öka sin kundkrets enormt mycket mer än genom att bara sälja bilar.
Teslas börsvärde är ju mångdubbelt högre än vad de någonsin kan motivera som enbart biltillverkare så en expansion på många fler marknader kommer ju behövas för att växa in i nuvarande värdering och kunna fortsätta öka.
Skoda Citigoe iV Hyundai Ioniq 5 RWD Advance Tesla Model Y Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
De som laddar och tar ett abonnemang för laddning på SuC blir ju också Teslakunder, och man kan då öka sin kundkrets enormt mycket mer än genom att bara sälja bilar.
Alla bilägare kommer då ha Tesla appen och då få Tesla reklam!
"Hade hu haft en Tesla, då hade du laddat till halva priset"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Alla bilägare kommer då ha Tesla appen och då få Tesla reklam!
"Hade hu haft en Tesla, då hade du laddat till halva priset"
Jo reklamen är bra men tesla pris kan man ju redan få lätt med en månads avgift.
Vi måste inse att det inte alls behöver funka så i framtiden bara för att det funkar så nu. De testar just nu och skruvar antagligen friskt för att se hur de vill ha det, och vad som funkar hur. Allt vi läser är spekulationer och gissningar, inget annat.
Vi måste inse att det inte alls behöver funka så i framtiden bara för att det funkar så nu. De testar just nu och skruvar antagligen friskt för att se hur de vill ha det, och vad som funkar hur. Allt vi läser är spekulationer och gissningar, inget annat.
Nej de kanske blir att även till tesla ägare måste skaffa abonnemang..
Men just nu är de ju faktiskt så att tesla inte är billigare att ladda om man har abonnemang så kanske är lättast att utgå från de, sen kan allt hända i framtiden. Men visst man kan alltid spekulera så mycket man vill.
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.
Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Kan mycket väl bli så att teslaägare får betala för att få tillgång till nätverket.(tänker på de som köper billigare som model 2). Då blir det också ett val och vad man behöver.
Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.
Nu har jag förvisso inte sett hört så mycket av testet i Holland men är dessvärre inte helt övertygad om att det blir så pass bra som man kanske hoppas. De som deltar i ett sånt test är ju mest troligt sådana som redan har rätt bra koll och som är intresserade etc. och det är ju inte dem som man sedan eventuellt kommer att behöva bråka med på SuC utan det är ju när alla de personer som inte har någon koll på läget som eventuellt kommer att bli ett problem om det blir några problem vill säga.
Nu har jag förvisso inte sett hört så mycket av testet i Holland men är dessvärre inte helt övertygad om att det blir så pass bra som man kanske hoppas. De som deltar i ett sånt test är ju mest troligt sådana som redan har rätt bra koll och som är intresserade etc. och det är ju inte dem som man sedan eventuellt kommer att behöva bråka med på SuC utan det är ju när alla de personer som inte har någon koll på läget som eventuellt kommer att bli ett problem om det blir några problem vill säga.
Hur tänker du att sammansättningen av kunder skiljer sig?
Om/när SuC öppnas blir det väl på samma sätt, med Tesla-appen, som det gjorts i Nederländerna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Det verkar som att det inte bara är i Nederländerna som Tesla prövar att låta andra märken ladda på SuC, åtminstone inofficiellt. Om det inte är en mjukvarubugg förstås...
A Ford Mustang Mach-E appeared to be successfully charging at a Tesla Supercharger in Franklin, Massachusetts, over the weekend. While Tesla Superchargers are not wholly available to other EVs, a few forgotten Tweets from CEO Elon Musk remind us that the automaker may be quietly allowing competing companies to utilize the largest electric vehicle charging network in the world.
Tesla has not yet opened its Supercharger network to the general population of EVs in the United States. However, CEO Elon Musk said in late 2020 that Tesla does have Superchargers that are available to other EV owners, but it’s “low-key.” Musk continued by stating “Tesla Superchargers are being made accessible to other electric cars.”
VW ID.7 GTX Tourer -25
Hur tänker du att sammansättningen av kunder skiljer sig?
Om/när SuC öppnas blir det väl på samma sätt, med Tesla-appen, som det gjorts i Nederländerna?
De som hoppar på tåget direkt kommer alltid vara de mer pålästa, så ett sådant här test kommer inte nå allmänheten i stort. Det är väldigt viktigt att ha med när man samlar in data så man inte tar felaktiga beslut.
GreenMachine skrev:
Ja jag tror den mest relevanta datan de får är sådant som kan matas in i kostnadskalkylen, dvs sådant som har att göra med hur lång tid laddningen tar jämfört med Teslor osv. Om de behöver bygga 1 stolpe per X Teslor så kanske de behöver bygga 1.5 stolpe per X andra bilar för att hålla stationer utan kö, då lär de vilja ta betalt för den extra investeringen som krävs.
Det verkar som att det inte bara är i Nederländerna som Tesla prövar att låta andra märken ladda på SuC, åtminstone inofficiellt. Om det inte är en mjukvarubugg förstås...
A Ford Mustang Mach-E appeared to be successfully charging at a Tesla Supercharger in Franklin, Massachusetts, over the weekend. While Tesla Superchargers are not wholly available to other EVs, a few forgotten Tweets from CEO Elon Musk remind us that the automaker may be quietly allowing competing companies to utilize the largest electric vehicle charging network in the world.
Tesla has not yet opened its Supercharger network to the general population of EVs in the United States. However, CEO Elon Musk said in late 2020 that Tesla does have Superchargers that are available to other EV owners, but it’s “low-key.” Musk continued by stating “Tesla Superchargers are being made accessible to other electric cars.”
Fast det känns inte så troligt. SuC i USA är väl inte utrustade med CCS, så hur skulle det gått till?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Rent företagsekonomisk har Teslas SuC varit en USP för att sälja sina egna bilar. Om man nu öppnar upp detta försvinner det totalt om de inte tar hutlöst betalt och samtidigt sänker för befintliga Tesla ägare.
Mne Musk är som han är, det är inte alltid bästa ekonomi som gäller utan ibland vill han frälsa världen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag vill ju fortfarande tro (hoppas) att de kommer behålla någon edge för de som kör Tesla. Samtidigt som jag i ett större perspektiv förstår att det är klokt på flera sätt att öppna Superchargers för andra.
Har ju hänt flera gånger, t.ex. i Enköping, att det är kö till den enda 50kW som finns för andra samtidigt som det finns 10+ lediga Superchargers.
Bra exempel när alla vinner. Öppna upp vid låg belastning på alla Tesla super charger.
Tro mig (el ja varför det men likväl) Tesla har såna mängder data om hur deras SuC används så de beslut och val de gör baseras inte på förhoppningar eller chansningar.
Tesla är det data drivet bolag och ingenting är slumpvis - annat än vissa toalett tweets möjligen, men även dom är uttänkta av en ganska högintelligent lirare (annan historia)
Update: The Ford Mustang Mach-E is not being charged, as the adapter being used is not compatible with Supercharging, only Destination Chargers.
No shit
Har du källa på detta eller du som tror?
Om de ger tillgång till suc så kan de väl lika gärna ha tagit fram en adapter också. Tror de är relativt lätt och kan likna den som modell s och x har i Europa.