Sida 3 av 3
Re: 2022 refreshen
Postat: 09 dec 2021 18:02
av Fredrik j
Melon Must skrev:Richie skrev:Daniel R skrev:Adding cargo mass to Model Y
Antar att det är en dålig översättning av ökad bagagevolym. Kan det vara utrymme som frigörs av ett mindre 4680-batteri?
Spännande tanke speciellt mot bakgrund av min post tidigare idag.
Hur kan ni tro att det har med volym att göra? Det står ju massa? Det är såklart lastvikt det handlar om.
Ja, det står ju t.o.m. ”mass” och inte ”volume”.
Re: 2022 refreshen
Postat: 10 dec 2021 14:01
av spacecoin
Green skrev att det även fanns olika batteristorlekar och uppvärmda vindrutetorkare.
Re: 2022 refreshen
Postat: 11 dec 2021 10:12
av wannabee
Hur pass bra är det med 15,5V li-ion batteri?
På Zoe så ska visst batteriet bytas var 3:e år tror jag det var, och rätt många Tesla har väl 12V batteriet laddat ur sig på så man inte kunnat köra bilen typ.
Hur ofta behöver det bytas i Tesla idag?
Fick byta mitt blybatteri i ice bilen nyligen, då hade det suttit i åtta år ganska exakt. Av någon anledning så håller de visst längre i en ice bil än i en ev.
Re: 2022 refreshen
Postat: 11 dec 2021 10:26
av taliz
wannabee skrev:Hur pass bra är det med 15,5V li-ion batteri?
På Zoe så ska visst batteriet bytas var 3:e år tror jag det var, och rätt många Tesla har väl 12V batteriet laddat ur sig på så man inte kunnat köra bilen typ.
Hur ofta behöver det bytas i Tesla idag?
Fick byta mitt blybatteri i ice bilen nyligen, då hade det suttit i åtta år ganska exakt. Av någon anledning så håller de visst längre i en ice bil än i en ev.
Det är ett många år sen det var ett problem AFAIK. Drabbade tidiga Model S.
Re: 2022 refreshen
Postat: 11 dec 2021 11:04
av MrOCM
Jag fick byta 12V-batteriet på min MS (byggd december 2017) innan den ens fyllt 2 år. Det gick dock på garantin. Bilen såldes för ett år sedan så jag vet inte om det blev några ytterligare problem. Hoppas verkligen inte att det blir likadant med den MY jag ska hämta på måndag.
Re: 2022 refreshen
Postat: 11 dec 2021 13:14
av Tellus
Har haft flera Leaf 2012 där original blybatteriet på ca 40Ah klarat ca 8 år
Re: 2022 refreshen
Postat: 13 dec 2021 21:48
av pidagi
Hej!
Jag är helt ny i elbilsvärlden (och än mer Tesla-världen så ursäkta okunskapen!) och är lite sugen på en Model Y men ser nu att det pratas mycket om den här 2022-refreshen. Har lite frågor:
1) Vad jag förstår det som verkar inte Tesla släppa tydliga årsuppdateringar utan gör uppdateringar löpande under årets gång. Betyder det att det kan dröja hela 2022 innan alla "features" från listan är implementerade eller kommer alla Berlin-bilar rulla ut med dessa uppgraderingar?
2) De här berömda 4680-batterierna, hade ni väntat?
3) När tror ni att det är säkrast att lägga en beställning för att få en 2022-refresh (om det nu är att allt på listan rullas ut direkt)?
4) Något annat jag bör tänka på?
Tack för tålamodet

Re: 2022 refreshen
Postat: 13 dec 2021 22:09
av spacecoin
pidagi skrev:Hej!
Jag är helt ny i elbilsvärlden (och än mer Tesla-världen så ursäkta okunskapen!) och är lite sugen på en Model Y men ser nu att det pratas mycket om den här 2022-refreshen. Har lite frågor:
1) Vad jag förstår det som verkar inte Tesla släppa tydliga årsuppdateringar utan gör uppdateringar löpande under årets gång. Betyder det att det kan dröja hela 2022 innan alla "features" från listan är implementerade eller kommer alla Berlin-bilar rulla ut med dessa uppgraderingar?
2) De här berömda 4680-batterierna, hade ni väntat?
3) När tror ni att det är säkrast att lägga en beställning för att få en 2022-refresh (om det nu är att allt på listan rullas ut direkt)?
4) Något annat jag bör tänka på?
Tack för tålamodet

Det är bara att beställa och hoppas. Man vet aldrig riktigt vad man får

Berlin har ju inte öppnat ännu ch det dröjer innan dom får upp farten. De flesta som säljs första halvåret lär vara Kina-tillverkade.
4680 tror jag är en bit bort, så det är svårt at veta. Det är ju främst en ny formfaktor och ingen revolution för slutanvändaren.
Re: 2022 refreshen
Postat: 14 dec 2021 06:41
av Dinsdale
pidagi skrev:Hej!
Jag är helt ny i elbilsvärlden (och än mer Tesla-världen så ursäkta okunskapen!) och är lite sugen på en Model Y men ser nu att det pratas mycket om den här 2022-refreshen. Har lite frågor:
1) Vad jag förstår det som verkar inte Tesla släppa tydliga årsuppdateringar utan gör uppdateringar löpande under årets gång. Betyder det att det kan dröja hela 2022 innan alla "features" från listan är implementerade eller kommer alla Berlin-bilar rulla ut med dessa uppgraderingar?
2) De här berömda 4680-batterierna, hade ni väntat?
3) När tror ni att det är säkrast att lägga en beställning för att få en 2022-refresh (om det nu är att allt på listan rullas ut direkt)?
4) Något annat jag bör tänka på?
Tack för tålamodet

3 när hemsidan uppdaterats så att grejerna du vill ha med finns listade, då vet du att du får minst dessa saker.
Re: 2022 refreshen
Postat: 14 dec 2021 11:34
av spacecoin
Dinsdale skrev:3 när hemsidan uppdaterats så att grejerna du vill ha med finns listade, då vet du att du får minst dessa saker.
Ja, men problemet är väl att det står inte står i särskilt stor detalj vad som ska levereras? Finns det en enda sak i refresh-listan som jag postade här som hamnar på specifikationen på sajten menar du? Tesla kommunicerar (eller har) inte modellår, vilket är grundproblemet och anledningen till frågan och därav mitt svar. Man vet inte.
12v-batteri, typ av glasrutor, formfaktor på batterier, version på MCU osv? Jag har inte sett det i alla fall, men det var ett tag sedan jag beställde en Tesla.
Re: 2022 refreshen
Postat: 14 dec 2021 11:53
av mikebike
wannabee skrev:Hur pass bra är det med 15,5V li-ion batteri?
På Zoe så ska visst batteriet bytas var 3:e år tror jag det var, och rätt många Tesla har väl 12V batteriet laddat ur sig på så man inte kunnat köra bilen typ.
Hur ofta behöver det bytas i Tesla idag?
Fick byta mitt blybatteri i ice bilen nyligen, då hade det suttit i åtta år ganska exakt. Av någon anledning så håller de visst längre i en ice bil än i en ev.
Jag har fått byta vartannat år i mina ICE, det är bränslevärmaren som dödar dem.
Re: 2022 refreshen
Postat: 03 jan 2022 19:20
av frippan
Verkar vara ytterligare en sak på gång, och den kan säkert vara trevlig för oss nordbor.
https://driveteslacanada.ca/model-3/hea ... cd9b41.jpg[/img]
Re: 2022 refreshen
Postat: 03 jan 2022 19:29
av Dexter86
Ska man få alla dessa sakerna känns d som man bör vänta till sommarn iaf
Lär ju va mega-lotteri om batch som kommer nu i Q1, dom båtarna kan väl säkert redan t.o.m. vara påväg hit ?
Re: 2022 refreshen
Postat: 03 jan 2022 19:31
av frippe
Dexter86 skrev:Ska man få alla dessa sakerna känns d som man bör vänta till sommarn iaf
Lär ju va mega-lotteri om batch som kommer nu i Q1, dom båtarna kan väl säkert redan t.o.m. vara påväg hit ?
Jo, men sedan är det något nytt som ska komma när som, så blir till att vänta väldigt länge om man hela tiden ska tänka så.
Re: 2022 refreshen
Postat: 03 jan 2022 20:17
av Dexter86
Jo fast tror nästan alla -22 uppdateringarna är på plats iaf Q2-3 leveranserna
Synd man beställde en Y nu, lär inte få något av detta
Frågan e om d sitter hårdvara i tex uppvärma torkare, så dom bara kan aktivera
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 08:02
av frippan
Blir det även ventilerade säten?

Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 08:05
av HelectriC
wow, får MY ventilerade säten så har den alla mina "must haves", då kanske jag behåller MYP när den kommer iaf

Får dom bara aktiverat matrixljuset, så är ju utrustningslistan komplett.
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 08:08
av frippan
HelectriC skrev:wow, får MY ventilerade säten så har den alla mina "must haves", då kanske jag behåller MYP när den kommer iaf

Får dom bara aktiverat matrixljuset, så är ju utrustningslistan komplett.
från manualen

Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 09:25
av slugger75
Jo det vore trevligt med ventilerade säten.
Men, det måste ju också leverera all utrustning, räcker inte att bara ha det i listan.
Tänker exempelvis på USB-uttag och dragkrok.
Ja ja, förhoppningsvis blir det bättre framöver så att man alltid får sin bil komplett med det man beställt.
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 15:13
av HelectriC
frippan skrev:HelectriC skrev:wow, får MY ventilerade säten så har den alla mina "must haves", då kanske jag behåller MYP när den kommer iaf

Får dom bara aktiverat matrixljuset, så är ju utrustningslistan komplett.
från manualen

riktigt kul! Gäller detta även Model 3? Antar att det är mer plats under MY-stolar eftersom de är monterade högre och därför kanske har platsen som behövs, men saknas på M3?
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 15:23
av Fredrik j
Det står ju inte att det är just ventilerade säten.
Tesla har ju det här patentet:
https://www.caranddriver.com/news/a2935 ... g-cooling/
Kalla säten.
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 15:27
av HelectriC
så länge stolen håller min svettiga rygg osvettig, så bryr jag mig inte om tekniken bak det, kan gärna vara en ismaskin som långsamt leder isbitar på ett litet transportband innanför "skinnklädseln"

Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 15:29
av Fredrik j
HelectriC skrev:
så länge stolen håller min svettiga rygg osvettig, så bryr jag mig inte om tekniken bak det, kan gärna vara en ismaskin som långsamt leder isbitar på ett litet transportband innanför "skinnklädseln"

Tänkte mer det där om platsen som skulle behövas under. Teslas patenterade lösning verkar inte behöva någon plats.
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 17:11
av HelectriC
Fredrik j skrev:HelectriC skrev:
så länge stolen håller min svettiga rygg osvettig, så bryr jag mig inte om tekniken bak det, kan gärna vara en ismaskin som långsamt leder isbitar på ett litet transportband innanför "skinnklädseln"

Tänkte mer det där om platsen som skulle behövas under. Teslas patenterade lösning verkar inte behöva någon plats.
Ja ok, det kanske inte är lika platsberoende nej.
Re: 2022 refreshen
Postat: 06 jan 2022 17:48
av Homer
Ska vara samma skrivning om stolarna i 3:an också.