Sida 3 av 3

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 09:19
av Dafro
Absolut och allt blir en kompromiss, gle tex är skönare/ mjukare vid rakt fram men blir gungig när man svänger. Så visst X5 blir lite för hård ibland men jag upplever iallafall att luftfjädringen tar bort en del ljud, fast om det -r det som gör det vet jag inte. :D

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 09:40
av MrOCM
Alla har olika tycke och smak när det gäller vilken typ av fjädringsuppsättning man föredrar. Jag sällar mig till de som tycker att det vore på sin plats att ha mer komfortinriktad fjädring i en crossover (för MY är mer crossover än SUV enligt min mening) än i sport sedan sedan (som t.ex. M3). Det behöver definitivt inte innebära att det blir "svampigt". Som flera har sagt så kan en bil ha relativt hård fjädring men ändå vara följsam. MY visar tydliga indikationer på att vara amerikanskt grovsmide när det gäller fjädringen. Finlir verkar inte vara något som amerikanska biltillverkare kan stava till. Jag har provkört de flesta av MYs konkurrenter på svenska marknaden, dvs bilar med någorlunda matchande storlek, biltyp och pris. Alla har olika inriktning på fjädringen, från smågungig till sportigt stum. På den skalan är MY definitivt långt åt stum-hållet. Det finns flera bilar som har en, enligt mig, avsevärt bättre chassiuppsättning där man lyckats få till bra väghållning, måttlig krängning i kurvor och ändå både tyst och komfortabel fjädring. En bil jag tyckte hade en mycket väl avvägd chassiuppsättning är MB EQA. Även Audi Q4 och Skoda Enyaq tyckte jag var helt OK. ID.4 GTX fuskade lite med adaptiv fjädring men där kändes bilen tung och klumpig vilket sabbade hela intrycket för mig. Mustang Mach-E är mer komfortabel än MY men uppvisar samma känsla av okänsligt amerikanskt grovsmide. Ioniq 5 och XC40 var mer åt det gungiga hållet (där Ioniq också var osofistikerat okänslig) medan Kia eNiro kändes som en "billig" konstruktion. Polestar2 var också åt det stumma hållet (det var tyvärr en bil med Performance Pack jag fick provköra) men den kändes ändå mer följsam än MY. MY är långt ifrån optimal i det avseendet och just fjädringskomforten är en av MYs klart sämsta sidor. Nu tyckte jag iofs inte att den är så katastrofal som jag läst på så många ställen men än så länge har jag bara gjort en halvtimmes provkörning av en Y medan jag kört de andra bilarna i 1,5-2h. och på olika typer av vägar och underlag. I slutänden tyckte jag ändå att fördelarna med MY övervägde så på måndag hämtar jag min MY. Förhoppningsvis består mitt första intryck av MY-chassit, dvs att det är klantigt designat men inte värre än att det går att tolerera eftersom bilen har så många andra positiva sidor.

Men jag anser fortfarande att Tesla borde ha gjort ett bättre jobb. Just chassisättning verkar dock inte vara Teslas starkaste kort på någon av deras modeller. Min MS 2017 med luftfjädring var definitivt inte så komfortabel som man kan tycka att den borde ha varit med tanke på storlek och prisklass.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 11:15
av tesla newbie
Man behöver inte köra på bana för att uppskatta en bil som inte gungar och kränger. Jag gillar bilar där jag sitter still i stolen även i kurvor och rondeller och inte känner att jag ramlar åt sidan. Tycker de flesta bilar kränger för mycket i kurvor inklusive BMW X5 G05 och BMW 5 serie G31. Jag tycker faktiskt fjädringskomforten i Model Y är helt ok. Uppfattade Mach E som obekvämare. Men mycket av helhetskomforten sitter ju också i stolen och stolarna i Mach E tycker jag var värdelösa. Jag tror som Niklas Z att problemet sitter i dämparna. Tesla har velat ge Model Y lika snabb styrrespons som Model 3 och då behövs det styva dämpare. Min X3:a jag hade innan var lite mjukare i dämpningen och skillnaden i styrrespons mellan den och Model Y är ganska stor. Tror Tesla har lagt allt krut på att bilen ska vara lika bra i undanmanöver som Model 3 och det har gått ut över komforten. Å andra sidan är det väl goda nyheter för VAG, BMW och Mercedes, eftersom fjädringskomfort fortfarande är ett område där de är bättre än Tesla. Så de kan fortfarande sälja bilar :-)

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 13:37
av martinot
Dafro skrev:
Låt 3 vara den sportiga och y den med komfort, tror att de flesta svenssson hellre uppskattar en med komfort.
Håller inte alls med. Låt andra bilmärken göra amerikanskt gungiga och svampiga fordon. Jag förväntar mig att Tesla skall leva upp till att ha en sportig och hårdare sättning.

Helst hade jag dock skippat SUV/CUV-stuket, och önskar att det gjort ett mellanting mellan M3 och MY; en halvkombi helt enkelt. Låga chassiet från M3, men med bagageluckan från MY.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 14:48
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
Låt 3 vara den sportiga och y den med komfort, tror att de flesta svenssson hellre uppskattar en med komfort.
Håller inte alls med. Låt andra bilmärken göra amerikanskt gungiga och svampiga fordon. Jag förväntar mig att Tesla skall leva upp till att ha en sportig och hårdare sättning.

Helst hade jag dock skippat SUV/CUV-stuket, och önskar att det gjort ett mellanting mellan M3 och MY; en halvkombi helt enkelt. Låga chassiet från M3, men med bagageluckan från MY.
En sista gång, sennans jag vara tyst. Komfort ör inte lika med gungiga svampiga fjädringar som amerikanare har, där är vi överens och det vill väl inte många ha.
Men ser inte syftet med en go cart med styltor.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 14:55
av tesla newbie
Lyssnar man på när Elon Musk presenterar bilar så är det alltid “safety”, ”performance” och ”handling” han nämner. Så jag tror helt enkelt inte komfort är så prioriterat hos Tesla. Därför är det fortfarande lite märkligt för mig att bilarna är så populära ärligt talat. Styv fjädring och snabb styrning brukar ju inte prägla Svenssonbilar...

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 15:13
av Dafro
Det hade jag missat men förklarar ju en del, men tror att det kommer straffa sig på sikt, fast då kanske det ändrar sig. Och då kanska jag kan överväga en.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 17:03
av martinot
tesla newbie skrev:
Lyssnar man på när Elon Musk presenterar bilar så är det alltid “safety”, ”performance” och ”handling” han nämner. Så jag tror helt enkelt inte komfort är så prioriterat hos Tesla. Därför är det fortfarande lite märkligt för mig att bilarna är så populära ärligt talat. Styv fjädring och snabb styrning brukar ju inte prägla Svenssonbilar...
Det är just det jag tycker är charmen med Tesla. De följer inte strömmen, och de bygger inte (el)bilar som alla andra. :)

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 17:06
av Dafro
Martinot, inser mer och mer att du och jag ser det här med bilar/elbilar på lite olika sätt, men kul att diskutera med dig. Verkar öndå som om du var sugen på en taycan, en el bil från ett riktigt bilmärke, hur ska det gå.

Du menar att Tesla är bra på elbiten vad gäller elbilar men sämre med att bygga bilar. :D

Re: Fjädring- varför?

Postat: 11 dec 2021 22:43
av Dexter
tesla newbie skrev:
Lyssnar man på när Elon Musk presenterar bilar så är det alltid “safety”, ”performance” och ”handling” han nämner. Så jag tror helt enkelt inte komfort är så prioriterat hos Tesla. Därför är det fortfarande lite märkligt för mig att bilarna är så populära ärligt talat. Styv fjädring och snabb styrning brukar ju inte prägla Svenssonbilar...
Det är därför den passar mig så bra.(M3P)
Lagom mjuk fast fjädring enligt min uppfattning i alla fall när bilen är ny.
Blir antagligen för mjuk när man kört den ett tag och det slitit till sig.
En del bilar är redan gungiga när de är nya ex flesta SUV modeller.
Tänk då efter 2års körning så blir det amerika fjädring på dem.
Men det är så olika hur varje individ upplever flädringen.
Kränger MY mycket vid kurvtagning?

Re: Fjädring- varför?

Postat: 12 dec 2021 07:11
av OscarA
Får nog ta och provköra en Y för att se vad ni snackar om :)

Spännande tråd med olika åsikter…
Obekvämare än en M3?
Ännu mer vägljud?
Gokart?

Vad jag vill ha av en ”sportig” suv:
Inte gunga som en Cadillac i kurvorna men inte heller skaka som en sänkt japanare av alla ojämnheter i asfalten.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 12 dec 2021 11:52
av tesla newbie
Dexter skrev:
Kränger MY mycket vid kurvtagning?
Tycker den kränger mycket lite, till och med jämfört med många lågbyggda bilar. Jämför t.ex Model Y med Porsche Macan i undanmanöver:





Ser egentligen inte riktigt poängen med en Model Y performance ärligt talat, speciellt om den inte får Track mode. För all vardagskörning så är Model Y mer än tillräckligt sportig. Tror Model Y performance kommer bli alltför hård faktiskt.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 12 dec 2021 15:28
av mikebike
OscarA skrev:
Får nog ta och provköra en Y för att se vad ni snackar om :)

Spännande tråd med olika åsikter…
Obekvämare än en M3?
Ännu mer vägljud?
Gokart?

Vad jag vill ha av en ”sportig” suv:
Inte gunga som en Cadillac i kurvorna men inte heller skaka som en sänkt japanare av alla ojämnheter i asfalten.
Nej, jag tycker inte den är obekvämare än M3, däremot känns bakaxeln "slamrigare", vilket möjligen beror på att det är öppet till bagaget.
Mindre vägljud tyckte jag, men jag körde aldrig fortare är 85 km/tim med MY.

Re: Fjädring- varför?

Postat: 13 dec 2021 20:28
av MrOCM
Jag hämtade idag min MY. Jag åkte en M3-taxi från Arlanda. Jag misstänker att det var en pre-facelift. Den var rejält bullrig och fjädringen kändes osofistikerat stenhård över ojämnheter i asfalten. Jämfört med den åkturen kändes min MY som rena komfortmonstret. Fjädringskomforten kändes helt OK under hemresan som huvudsakligen gick på E4:an norrut. När jag svängde av motorvägen för att ta mig de sista kilometrarna hem till mig så fick jag åka på några mindre vägar med rejäla isskorpor och dessutom några farthinder. Där framgick det tydligt att komfort inte är MY:s paradgren. Det var dock bara första intrycket. De närmaste dagarna/veckorna/månaderna får ägnas åt att lära känna bilen och försöka avgöra om det är värt att försöka uppgradera fjädringen eller om jag kan leva med den som den är. Jag kommer nog åtminstone vänta till våren så jag får en chans att prova bilen på sommarhjulen också (samma dimensioner som vinterhjulen men sommardäck brukar kännas annorlunda än vinterdäck).

Re: Fjädring- varför?

Postat: 16 dec 2021 18:36
av MrOCM
Efter ytterligare några dagar kompletterar jag mina intryck med att fjädringen visserligen är åt det strama/stumma hållet men så j-vla farligt är det faktiskt inte. Definitivt ok att leva med. Visst kan man överväga en uppsättning coilovers men det är rätt mycket stålar för det och frågan är om det verkligen är nödvändigt. Får se hur det blir. Tills vidare tänker jag leva med fjädringen som den är och njuta av bilens positiva egenskaper. :D