Anna Haupt från Industifonden gästade Autonocast i senaste avsnittet
Jag tyckte det var en del intressanta resonemang speciellt ur ett svenskt perspektiv om t ex lagar och policy och även kring transportsystemperspektiv.
Uppdaterat listan av spelare med Starship, Plus och Kodiak Robotics.
Re: Autonoma fordon
Postat: 05 jan 2022 11:25
av spacecoin
Mobileye slår på stora trumman inför återkomsten till börsen och lovar L4 med Zeekr i Kina till 2024:
"Together, Mobileye and Zeekr aim to deliver the world’s first consumer autonomous vehicle with L4 capabilities by 2024."
Han missar hur teknikutveckling fungerar, förmodligen för att han inte förstår. Varför finns det inte flygande bilar? Jo, det finns inte någon marknad för dem. Det finns inte tillräckligt med folk som vill betala för att både kunna köra och flyga sin bil. Små lätta flygplan eller drönare är en bättre lösning.
Men har självkörande bilar en marknad då? Ja, det kan ju utan särskilt mycket fantasi ersätta taxi och tåg. Men kanske framför allt logistik. 20% av befolkningen jobbar idag med att styra fordon för transport av paket eller personer. Det finns alltså incitament för att skapa självkörande fordon och därför kommer det att utvecklas.
Finns det idag? Nej, men det betyder ju inte att det inte finns om 5 år. Finns nästan garanterat om 10 år.
Den här bilden förklarar varför idén om autonoma bilar i stadsmiljö är urusel och i praktiken ogenomförbar.
Vad är det som säger att det måste sitta en person i varje bil?
Varför skulle en autonom buss som tar lika många passagerare som den med en förare inte vara billigare att framföra?
Re: Autonoma fordon
Postat: 07 jan 2022 11:36
av spacecoin
Intressant diskussion med Amnon Shashua, MobilEye, om än lite soft-ball.
Jag önskar att någon pratar om detaljerad ODD i dessa diskussioner när man säger Level 4 till år X.
Volvo Cars has announced plans to launch its new Ride Pilot unsupervised autonomous driving feature to customers in the state of California, and it will make its debut in an all-new, all-electric flagship SUV set to make its debut later this year.
The new SUV is expected to borrow heavily from the Volvo Concept Recharge that Scooter Doll covered back in June — which is interesting in itself, but we’re here for the autonomy.
The Ride Pilot AI software was developed by Volvo Cars engineers working in concert with programmers from Zenseact and developers from Luminar, one of its technology partners. The vehicle’s comprehensive suite of more than two dozen sensors (read: 25) includes Luminar’s cutting-edge Iris LiDAR sensor, and “work hand in glove” (Volvo’s term) with the software.
Re: Autonoma fordon
Postat: 12 jan 2022 17:36
av spacecoin
Reklamfilm från Nuro: Introducing our next generation vehicle
Yann LeCun som är AI-chef på Meta (Facebook) höll nyligen ett tal som jag tycker förklarar utmaningarna med ML/AI. Det finns idéer men inga lösningar ännu och man vet inte vad som är nästa road-block:
MobilEye is one of the few companies to have it all: Experience, a huge fleet to draw mapping and training data from, extensive mapping efforts at very low cost, an FMCW LIDAR in the works, imaging radar, advanced computer vision, a trip-planning app, the ability to make its own silicon, low cost, robotaxis driving in complex cities and the most relationships of automakers of anybody in the game. While some players have better in some of these individual area, nobody has as good a combination.
The key that remains to be seen is just how good their software is. Shashua said they are still working at getting their system to 1,000 hours between accidents but they are confident they will get there soon. That’s not there yet, as humans go 3,500 hours between minor dings and about 12,000 hours between police reported accidents.
Amnon säger bland annat att man behöver mer än 10000 timmar mellan incidenter för att kunna ta bort föraren. Han lovar även över 1000 h MTBF i år med deras kamerabaserade system (på Zeekr 001). Att jämföra med Tesla som ligger på runt uppskattningsvis 10 minuter MTBF idagsläget.
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
MobilEye is one of the few companies to have it all: Experience, a huge fleet to draw mapping and training data from, extensive mapping efforts at very low cost, an FMCW LIDAR in the works, imaging radar, advanced computer vision, a trip-planning app, the ability to make its own silicon, low cost, robotaxis driving in complex cities and the most relationships of automakers of anybody in the game. While some players have better in some of these individual area, nobody has as good a combination.
The key that remains to be seen is just how good their software is. Shashua said they are still working at getting their system to 1,000 hours between accidents but they are confident they will get there soon. That’s not there yet, as humans go 3,500 hours between minor dings and about 12,000 hours between police reported accidents.
Amnon säger bland annat att man behöver mer än 10000 timmar mellan incidenter för att kunna ta bort föraren. Han lovar även över 1000 h MTBF i år med deras kamerabaserade system (på Zeekr 001). Att jämföra med Tesla som ligger på runt uppskattningsvis 10 minuter MTBF idagsläget.
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
1× Du har säkert en tillförlitlig länk på 10min MTBF för Tesla...
2× vad har Zeekr001 för MTBF när den försöker göra samma sak som FSD?
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 15:34
av spacecoin
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Brad Templeton intervjuar Amnon Shashua, MobilEye
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
1× Du har säkert en tillförlitlig länk på 10min MTBF för Tesla...
2× vad har Zeekr001 för MTBF när den försöker göra samma sak som FSD?
1. Det är min uppskattning. Eftersom Tesla inte publicerar några siffror till myndigheter eller någon annan så är det svårt att veta exakt. Det är snarare minuter än timmar i alla fall i stan.
2. Amnon sa att dom var uppe i nära 1000 timmar nu med ME:s vision-only-system och kommer över 1000h under året. Vi får se om/när Geely OTA:ar Zeekrn.
Jag diskuterade med Templeton efter intervjun och han sa väl ungefär att allting är luft tills det är visat (utanför demovideoer), och det håller jag med om. Det tycker jag alla ska tänka när det gäller MTBF-utfästelser.
Det som talar för MobileEye är att dom har visat att sitt fordon (inte en Zeekr) funkar i stadstrafik i Paris, München, Jerusalem och New York i 40:ish minuter. Det är i alla fall långt bättre än Tesla har visat i någon video (oavsett grad av "fusk" från videoskaparna). Man har även testat i Tokyo och i Indien (osäker på stad). Det är hur som helst en bra bit kvar till autonomi (vilket inte ME hävdar att man kan nå med kameror - men Tesla gör det).
För "säkrare än en människa" behöver man en bit till. Typ 4x-10x.
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 16:37
av [JM]
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Brad Templeton intervjuar Amnon Shashua, MobilEye
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
1× Du har säkert en tillförlitlig länk på 10min MTBF för Tesla...
2× vad har Zeekr001 för MTBF när den försöker göra samma sak som FSD?
1. Det är min uppskattning. Eftersom Tesla inte publicerar några siffror till myndigheter eller någon annan så är det svårt att veta exakt. Det är snarare minuter än timmar i alla fall i stan.
2. Amnon sa att dom var uppe i nära 1000 timmar nu med ME:s vision-only-system och kommer över 1000h under året. Vi får se om/när Geely OTA:ar Zeekrn.
Jag diskuterade med Templeton efter intervjun och han sa väl ungefär att allting är luft tills det är visat (utanför demovideoer), och det håller jag med om. Det tycker jag alla ska tänka när det gäller MTBF-utfästelser.
Det som talar för MobileEye är att dom har visat att sitt fordon (inte en Zeekr) funkar i stadstrafik i Paris, München, Jerusalem och New York i 40:ish minuter. Det är i alla fall långt bättre än Tesla har visat i någon video (oavsett grad av "fusk" från videoskaparna). Man har även testat i Tokyo och i Indien (osäker på stad). Det är hur som helst en bra bit kvar till autonomi (vilket inte ME hävdar att man kan nå med kameror - men Tesla gör det).
För "säkrare än en människa" behöver man en bit till. Typ 4x-10x.
Amnon sa i intervjun du länkade att ett fail är ekvivalent med en "accident".
Dvs 1000 h mellan olyckorna.
FSD betan har noll rapporterade olyckor än så länge med 60000 användare.
Din 10min uppskattning är rätt mkt off....
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 16:45
av Maw
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Brad Templeton intervjuar Amnon Shashua, MobilEye
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
1× Du har säkert en tillförlitlig länk på 10min MTBF för Tesla...
2× vad har Zeekr001 för MTBF när den försöker göra samma sak som FSD?
1. Det är min uppskattning. Eftersom Tesla inte publicerar några siffror till myndigheter eller någon annan så är det svårt att veta exakt. Det är snarare minuter än timmar i alla fall i stan.
2. Amnon sa att dom var uppe i nära 1000 timmar nu med ME:s vision-only-system och kommer över 1000h under året. Vi får se om/när Geely OTA:ar Zeekrn.
Jag diskuterade med Templeton efter intervjun och han sa väl ungefär att allting är luft tills det är visat (utanför demovideoer), och det håller jag med om. Det tycker jag alla ska tänka när det gäller MTBF-utfästelser.
Det som talar för MobileEye är att dom har visat att sitt fordon (inte en Zeekr) funkar i stadstrafik i Paris, München, Jerusalem och New York i 40:ish minuter. Det är i alla fall långt bättre än Tesla har visat i någon video (oavsett grad av "fusk" från videoskaparna). Man har även testat i Tokyo och i Indien (osäker på stad). Det är hur som helst en bra bit kvar till autonomi (vilket inte ME hävdar att man kan nå med kameror - men Tesla gör det).
För "säkrare än en människa" behöver man en bit till. Typ 4x-10x.
Amnon sa i intervjun du länkade att ett fail är ekvivalent med en "accident".
Dvs 1000 h mellan olyckorna.
FSD betan har noll rapporterade olyckor än så länge med 60000 användare.
Din 10min uppskattning är rätt mkt off....
Förstår du verkligen inte skillnaden mellan fail som hanteras av testföraren och ett fail som inte gör det och därför leder till en olycka?
Hur länge hade FSD klarat sig om testföraren aldrig tar över kontrollen, inte ens när bilen ber om det?
Alla user input är fail.
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 18:07
av [JM]
Maw skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Brad Templeton intervjuar Amnon Shashua, MobilEye
Tesla får det svettigt att hålla uppe sin image om det stämmer.
1× Du har säkert en tillförlitlig länk på 10min MTBF för Tesla...
2× vad har Zeekr001 för MTBF när den försöker göra samma sak som FSD?
1. Det är min uppskattning. Eftersom Tesla inte publicerar några siffror till myndigheter eller någon annan så är det svårt att veta exakt. Det är snarare minuter än timmar i alla fall i stan.
2. Amnon sa att dom var uppe i nära 1000 timmar nu med ME:s vision-only-system och kommer över 1000h under året. Vi får se om/när Geely OTA:ar Zeekrn.
Jag diskuterade med Templeton efter intervjun och han sa väl ungefär att allting är luft tills det är visat (utanför demovideoer), och det håller jag med om. Det tycker jag alla ska tänka när det gäller MTBF-utfästelser.
Det som talar för MobileEye är att dom har visat att sitt fordon (inte en Zeekr) funkar i stadstrafik i Paris, München, Jerusalem och New York i 40:ish minuter. Det är i alla fall långt bättre än Tesla har visat i någon video (oavsett grad av "fusk" från videoskaparna). Man har även testat i Tokyo och i Indien (osäker på stad). Det är hur som helst en bra bit kvar till autonomi (vilket inte ME hävdar att man kan nå med kameror - men Tesla gör det).
För "säkrare än en människa" behöver man en bit till. Typ 4x-10x.
Amnon sa i intervjun du länkade att ett fail är ekvivalent med en "accident".
Dvs 1000 h mellan olyckorna.
FSD betan har noll rapporterade olyckor än så länge med 60000 användare.
Din 10min uppskattning är rätt mkt off....
Förstår du verkligen inte skillnaden mellan fail som hanteras av testföraren och ett fail som inte gör det och därför leder till en olycka?
Hur länge hade FSD klarat sig om testföraren aldrig tar över kontrollen, inte ens när bilen ber om det?
Alla user input är fail.
Jag illustrerar bara spacecoins vinkling av datat.
Att ni är så förblindade av er anti-elon inställning att ni måste förfalska "data" är fascinerande minst sagt.
Jämför gärna äpplen med äpplen....
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 18:22
av Curik
Fast det är ju som han säger. Behöver du ingripa så är det ju en fail. Och det räcker det ju att kolla på några få FSD videos för att se.
Förblindad var det ja..
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 18:51
av [JM]
Ska vi analysera situationen med objektivitetsglasögenen på.
Å ena sidan har vi en video från mobileye där man påstår något om framtida prestanda.
Sen har vi videos från några av de tusentals betaanändarna som kör FSD. (Inte alla postar videos).
Spacecoin jämförde mobileyes påstående om framtida prestanda (för en i framtiden färdig produkt) där en olycka klassas som ett fail. Med några videos från YT som han kollat på där han klassar ett ingrepp av en användare som ett ekvivalent fail. I en produkt under utvecklig.
Verkligen en bra jämförelse.
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 19:21
av spacecoin
[JM] skrev:
Jag illustrerar bara spacecoins vinkling av datat.
Att ni är så förblindade av er anti-elon inställning att ni måste förfalska "data" är fascinerande minst sagt.
Jämför gärna äpplen med äpplen....
Det är inte vinklat bara för att inte du förstår vad man pratar om. MTBF = Mean time between failure, är hur långt bilen kör utan att krocka (eller bryta ihop) utan en säkerhetsförares input.
Du säger att Tesla inte krockat (så mycket) med alla FSD-kunder som man deploy:at till, så därför är FSD bra? Det enda som är bra där är kundernas förmåga att ingripa och förhindra olyckor. Nu förstår jag varför du tycker FSD är så bra om du tror att säkerhetsförarens ingripanden inte räknas som en "fail"... I så fall kanske man kan tro att Tesla ligger i närheten av Cruise och Waymo.
Räknar man som alla i AV-industrin gör har Waymo ett "fail" per 4820 mil och Tesla har kanske en per mil. Waymo är "nästan" i paritet med en människa, man behöver bara 2x till.
Vem är det som inte jämför äpplen med äpplen?
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 20:14
av [JM]
spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Jag illustrerar bara spacecoins vinkling av datat.
Att ni är så förblindade av er anti-elon inställning att ni måste förfalska "data" är fascinerande minst sagt.
Jämför gärna äpplen med äpplen....
Det är inte vinklat bara för att inte du förstår vad man pratar om. MTBF = Mean time between failure, är hur långt bilen kör utan att krocka (eller bryta ihop) utan en säkerhetsförares input.
Du säger att Tesla inte krockat (så mycket) med alla FSD-kunder som man deploy:at till, så därför är FSD bra? Det enda som är bra där är kundernas förmåga att ingripa och förhindra olyckor. Nu förstår jag varför du tycker FSD är så bra om du tror att säkerhetsförarens ingripanden inte räknas som en "fail"... I så fall kanske man kan tro att Tesla ligger i närheten av Cruise och Waymo.
Räknar man som alla i AV-industrin gör har Waymo ett "fail" per 4820 mil och Tesla har kanske en per mil. Waymo är "nästan" i paritet med en människa, man behöver bara 2x till.
Vem är det som inte jämför äpplen med äpplen?
I filmen du länkar till så klassas ett fail som en krock.
Filmen pratar om en framtida produkt.
Du har har valt att klassa ett ingrepp av en förare som ett fail. Dvs inte en krock. Dvs andra urvalskriterier.
Du vet inte vilka av dessa ingrepp som skulle resulterat i en krock enl filmens definition.
Du jämför med en produkt under utveckling.
Sen kan du sluta hävda saker "som jag tycker".
Mina åsikter om FSD hör inte hit.och jag har inte heller försökt proklamera dom vitt och brett.
Jag har bara påpekat bristen i din argumenationsföring.
Re: Autonoma fordon
Postat: 27 jan 2022 20:29
av spacecoin
[JM] skrev:
I filmen du länkar till så klassas ett fail som en krock.
Du har har valt att klassa ett ingrepp av en förare som ett fail. Dvs inte en krock. Dvs andra urvalskriterier.
Du vet inte vilka av dessa ingrepp som skulle resulterat i en krock enl filmens definition.
Just nu får vi ta ME "at face value". Det var det jag skrev innan du kom hit och sa att vi var förblindade av Elon-hat ("bara påpekat bristen i min argumentation" eller hur var det?).
Hoppas Zeekr:n går live snart med MobileEye L2 så vi kan se lite ofiltrerade tester från Kina.
De ingripanden som jag räknar hos Tesla är allvarliga. I stadsmiljö är det ca 10 min mellan dessa vad jag har sett om det är lite mer trafik än mitt på dagen/natten.