Sida 3 av 3
Re: Software update is available. 151107
Postat: 08 nov 2015 21:11
av Martinen
elmotor_mattias skrev:Martinen skrev:
Det är sällan jag får upp den ändå, får jag brukar ha handen på ratten. Även om jag inte styr så känns det bäst.
Hmmm, vad är det
egentligen som diskuteras Martin

Hahaha.
Måste man läsa igenom va man skriver.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 13:20
av thompap
danni skrev:Martinen skrev:Jag har inte fått nån hold på min sedan jag fick V7.
Det hände däremot häromdagen att den började tjuta och säga autosteer is aborting. Detta hände när jag var stillastående bakom en annan bil.
Jag har fått hold 3-4 gånger i kökörning. Autosteer aborting har jag fått en gång i mörker och pissregn med riktigt dålig sikt. Då var autosteer, TACC och till och med vanlig farthållare otillgängligt resten av den korta vägen hem.
Det här med att vanlig farthållare också blir otillgänglig, är inte det lite konstigt?! Var det en engångsföreteelse eller vad kommer hända vid vinterväglag och/eller när något är i vägen för kameran/radarn. Vanlig farthållare måste man ju ändå kunna använda och hur visas då det på lilla skärmen, att den inte är adaptiv?!
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 13:24
av bylund
thompap skrev:danni skrev:Martinen skrev:Jag har inte fått nån hold på min sedan jag fick V7.
Det hände däremot häromdagen att den började tjuta och säga autosteer is aborting. Detta hände när jag var stillastående bakom en annan bil.
Jag har fått hold 3-4 gånger i kökörning. Autosteer aborting har jag fått en gång i mörker och pissregn med riktigt dålig sikt. Då var autosteer, TACC och till och med vanlig farthållare otillgängligt resten av den korta vägen hem.
Det här med att vanlig farthållare också blir otillgänglig, är inte det lite konstigt?! Var det en engångsföreteelse eller vad kommer hända vid vinterväglag och/eller när något är i vägen för kameran/radarn. Vanlig farthållare måste man ju ändå kunna använda och hur visas då det på lilla skärmen, att den inte är adaptiv?!
Fungerar inte adaptiv farthållare p g a problem med kamera eller radar så fungerar inte ickeadaptiv farthållare heller.
Irriterande, men jag gissar att anledningen är att det är lätt att vänja sig vid att bilen ska bromsa in och sedan när den inte gör det när man kommer ikapp något så kan det bli lite läskigt.
Tyvärr är dessutom radarn konkav och samlar på sig snö, till skillnad från t ex Volvo som har konvex radar.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 13:26
av kontakten2
Vid blött väder o mörkt på morgonen fick jag inte igång tacc pga kameran kunde inte se. Så den är med i spelet på något vis. Autobroms eller nåt?
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 14:13
av thompap
kontakten2 skrev:Vid blött väder o mörkt på morgonen fick jag inte igång tacc pga kameran kunde inte se. Så den är med i spelet på något vis. Autobroms eller nåt?
hmmm, det låter inget vidare. Jag använder farthållare (ej adaptiv) idag på min nuvarande bil så fort jag kan. Som med allt annat så borde det vara föraren som är ansvarig för framfarten och säkerheten och bara för att adaptiva delen inte fungerar så borde bilen kunna sätta igång en vanlig farthållare och informera föraren om det på ett vettigt sätt.
Jag har använt adaptiv farthållare (på en XC90) en gång och den hade "fokus" på en bil framför som körde 60km/h på en ganska så kurvig 70 km/h väg. När bilen framför försvann i en kurva (och jag var på väg in i kurvan) så gasade min bil upp till 70 km/h eftersom hindret framför hade försvunnit. Problemet var att i just kurvan var väl kanske 55-60km/h mer önskvärt än en acceleration från 60 till 70 km/h. Hade jag använt vanlig farthållare så hade jag nog slagit av den innan svängen. Om inte så hade jag iaf. legat kvar i 60 km/h och inte fått den oönskade accelerationen.
Hur fungerar Tesla i ovanstående situation? Tar den hänsyn till GPS eller kamerabild för att se att vägen svänger, accelerar den, eller har man inte på farthållare här?
Önskvärt skulle jag tycka var att även om man betalt för adaptiv farthållare så borde man kunna aktivera den icke-adaptiva farthållaren som alternativ, men så är alltså inte fallet.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 14:16
av HelectriC
thompap skrev:kontakten2 skrev:Vid blött väder o mörkt på morgonen fick jag inte igång tacc pga kameran kunde inte se. Så den är med i spelet på något vis. Autobroms eller nåt?
hmmm, det låter inget vidare. Jag använder farthållare (ej adaptiv) idag på min nuvarande bil så fort jag kan. Som med allt annat så borde det vara föraren som är ansvarig för framfarten och säkerheten och bara för att adaptiva delen inte fungerar så borde bilen kunna sätta igång en vanlig farthållare och informera föraren om det på ett vettigt sätt.
Jag har använt adaptiv farthållare (på en XC90) en gång och den hade "fokus" på en bil framför som körde 60km/h på en ganska så kurvig 70 km/h väg. När bilen framför försvann i en kurva (och jag var på väg in i kurvan) så gasade min bil upp till 70 km/h eftersom hindret framför hade försvunnit. Problemet var att i just kurvan var väl kanske 55-60km/h mer önskvärt än en acceleration från 60 till 70 km/h. Hade jag använt vanlig farthållare så hade jag nog slagit av den innan svängen. Om inte så hade jag iaf. legat kvar i 60 km/h och inte fått den oönskade accelerationen.
Hur fungerar Tesla i ovanstående situation? Tar den hänsyn till GPS eller kamerabild för att se att vägen svänger, accelerar den, eller har man inte på farthållare här?
Önskvärt skulle jag tycka var att även om man betalt för adaptiv farthållare så borde man kunna aktivera den icke-adaptiva farthållaren som alternativ, men så är alltså inte fallet.
om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 14:21
av thompap
HelectriC skrev:
om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
Japp, det är jag medveten om men jag vill ju kunna ha BÅDA. Speciellt om det är så att TACC falerar pga lite snö eller regnigt och mörka förutsättningar. Jättesnällt om du kunde avaktivera autosteer och se om då TACC blir vanlig farthållare.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 14:22
av HelectriC
thompap skrev:HelectriC skrev:
om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
Japp, det är jag medveten om men jag vill ju kunna ha BÅDA. Speciellt om det är så att TACC falerar pga lite snö eller regnigt och mörka förutsättningar. Jättesnällt om du kunde avaktivera autosteer och se om då TACC blir vanlig farthållare.
avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 14:52
av danni
Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 15:02
av e5m1r
danni skrev:Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
Är du säker ?
tror snarare att den "lär sig" och saktar ner där vi fått ta över eller korrigera för att den körde för fort
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 15:08
av danni
e5m1r skrev:danni skrev:Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
Är du säker ?
tror snarare att den "lär sig" och saktar ner där vi fått ta över eller korrigera för att den körde för fort
Jag är säker på att den använder GPS-data. Det har exempelvis noterats av folk som kört på helt ny motorväg och plötsligt upplevt hur bilen (som tror man just tar en sväng på landsväg absurt fort) saktar ner rejält.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 15:48
av jpetters
Ja, den drar ner hastigheten i skarpa kurvor baserat på GPS information.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 15:55
av HelectriC
HelectriC skrev:thompap skrev:HelectriC skrev:
om du inte har betalt för AP, så tror jag väl att man har vanlig farthållare. Förresten, går det inte att avaktivera TACC? det går ju att avaktivera autosteer under settings. då borde man ha en "vanlig" farthållare.
Japp, det är jag medveten om men jag vill ju kunna ha BÅDA. Speciellt om det är så att TACC falerar pga lite snö eller regnigt och mörka förutsättningar. Jättesnällt om du kunde avaktivera autosteer och se om då TACC blir vanlig farthållare.
avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.
Man kan inte avaktivera TACC, bara autosteer
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 16:00
av thompap
HelectriC skrev:HelectriC skrev:
avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.
Man kan inte avaktivera TACC, bara autosteer
OK, tack! Så är det dåliga förhållanden, kanske bara mörkt och blött, så har man inte ens farthållare. Som Bylund redan skrivit men jag inte riktigt trodde på

Min åsikt om det är att det är kass.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 17:14
av danni
Jag kan faktiskt förstå att de inte bara utan vidare vill ändra TACC till vanlig farthållare, för risken är ju att någon kör in i bilen framför. Men det kunde visas en knapp eller nåt för att manuellt ta det steget.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 17:22
av thompap
danni skrev:Jag kan faktiskt förstå att de inte bara utan vidare vill ändra TACC till vanlig farthållare, för risken är ju att någon kör in i bilen framför. Men det kunde visas en knapp eller nåt för att manuellt ta det steget.
Exakt. Aktivt val av föraren är såklart att föredra
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 17:24
av e5m1r
danni skrev:e5m1r skrev:danni skrev:Teslas adaptiva farthållare tar hänsyn till kurvor och saktar ner. Det kan bli intressant när man kör på vägar som är dåligt uppdaterade i GPS:en.
Är du säker ?
tror snarare att den "lär sig" och saktar ner där vi fått ta över eller korrigera för att den körde för fort
Jag är säker på att den använder GPS-data. Det har exempelvis noterats av folk som kört på helt ny motorväg och plötsligt upplevt hur bilen (som tror man just tar en sväng på landsväg absurt fort) saktar ner rejält.
Hoppas att de håller kartor uppdaterade, kör ofta i skogen med mina nuvarande kartor (BMW 2014)
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 17:37
av danni
Nej, det gör de tyvärr inte. Den saktar ner ofta och felaktigt på en väg precis där jag bor, som funnits i flera år. Jag brukar dock gasa på manuellt där och det känns som att den börjar lära sig.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 20:30
av HelectriC
thompap skrev:HelectriC skrev:HelectriC skrev:
avaktiverar man autosteer så är fortfarande TACC aktiverad. Men jag ska kolla om man även kan avaktivera TACC, det har jag inte tänkt på förr. I Volvon kunde man det inte iaf.
Man kan inte avaktivera TACC, bara autosteer
OK, tack! Så är det dåliga förhållanden, kanske bara mörkt och blött, så har man inte ens farthållare. Som Bylund redan skrivit men jag inte riktigt trodde på

Min åsikt om det är att det är kass.
Finns det nån bil med adaptiv farthållare där man kan välja mellan vanlig och adaptiv i samma bil? I min förra Volvo kunde man det inte, i eGolfen kan man inte heller välja bort det.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 20:45
av danni
Jag har aldrig varit med om att det hänt, men jag har hört att andra tillverkare ska ha gjort likadant. Volvos adaptiva farthållare t.ex. Men jag har aldrig hört talas om att de slutar fungera bara pga dålig sikt, utan då är det oftast för att det t.ex. ligger snö över radarn.
EDIT: Å andra sidan lyckas jag googla fram officiella Volvo-instruktioner för hur man i det läget kan stänga av det adaptiva och aktivera vanlig farthållare. Så de verkar ha tänkt på det här.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 20:49
av Mistafrizz
HelectriC skrev:
Finns det nån bil med adaptiv farthållare där man kan välja mellan vanlig och adaptiv i samma bil? I min förra Volvo kunde man det inte, i eGolfen kan man inte heller välja bort det.
I min S6a (V10an som kom 2007) kunde jag välja mellan vanlig och adaptiv om jag inte minns fel.
Re: Software update is available. 151107
Postat: 12 nov 2015 21:15
av thompap
danni skrev:Jag har aldrig varit med om att det hänt, men jag har hört att andra tillverkare ska ha gjort likadant. Volvos adaptiva farthållare t.ex. Men jag har aldrig hört talas om att de slutar fungera bara pga dålig sikt, utan då är det oftast för att det t.ex. ligger snö över radarn.
EDIT: Å andra sidan lyckas jag googla fram officiella Volvo-instruktioner för hur man i det läget kan stänga av det adaptiva och aktivera vanlig farthållare. Så de verkar ha tänkt på det här.
Hittade en tråd på ett annat forum där saken diskuterades och många (åtminstone några) tyckte som jag. Där var det andra bilmärken som nämndes att det fungerade att slå till vanlig farthållare med ett aktivt val i en meny. Det viktiga är bara att upplysa föraren om vad det är som är igång och kanske där det är svårt.
Det positiva är ju att det kan komma i en uppdatering om funktionen är önskvärd av tillräckligt många eller åtminstone "rätt" förare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk