6.000kr i elprisstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ChristerSjo »

TiborBlomhall skrev:
Nu är det elrea – lägsta elpriserna sedan november

Samma dag som regeringen lägger fram kompensation för de skyhöga elpriserna, rasar priset på elbörsen Nordpool.

På torsdagen kostar en kilowattimme (kWh) i hela landet knappa 20 öre, långt under de nivåer som gällt senaste månaderna, speciellt i södra Sverige. Så sent som i måndags låg priset på 2:54 kronor per kWh.
https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-de ... er-7027349
Detta beror ju helt och hållet på att det kommer blåsa bra nu några dagar i kombination av att det kommer blir klart varmare. Vindkraften ger just nu runt 8 GW av runt 12 GW installerad.

Det mojnar snart och blir kallare och elpriserna sticker i höjden

I grund och botten är väl allt statens fel då de inte ser till att det finns tillräckligt med överföringskapacietet mellan SE1+2 till SE3+4.

En del pratar om rättvisa. Är det rätt att de i SE3+4 kan betala upp till 5-10 ggr så mycket som de bor i SE1+2? SE1+2 har ju dessutom lägre energiskatt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Viggo skrev:
Snygg halmgubbe där, har aldrig påstått det du skriver.

Hursomhelst, om du inte kan se en tydlig risk att bidraget driver ett oönskat beteende och det detta är problematiskt givet att vi sett till landet Sverige vill spara el så att vi kan möjliggöra lägre elpriser/slippa investera i överskottskapacitet/slippa elbrist/möjliggöra nya energikrävande industrier/vara mindre beroende av smutsig energi mm, så kan jag inte hjälpa dig att förstå det.
Varför denna aggressiva ton? Nej, jag ser faktiskt inte den risken. Inte om detta verkligen bara är extremt temporärt och ett undantag så som regeringen säger. Man ändrar inte sitt beteende under tre vintermånader och börjar slösa bara för att man får lite hjälp med elräkningen som man annars kanske inte hade kunnat betala.
Det hade varit en helt annan sak om förslaget hade inneburit ett stöd som inte är temporärt, så som t.ex. SD/M/KD-förlaget om att sänka bränsleskatten med 50 öre. Det sätter helt fel signaler och kan säkert i vissa fall skapa ett oönskat beteende hos folk.
Dessutom så är dom där tre månaderna till stor del redan över…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Lite drygt 7000kr hamnade min elräkning för december på, med skatter, elnätsavgifter och allt. Och då avgår redan 570kr i sparad solel som fanns kvar. Fy fan. Surt med tanke på att hela förra årets elräkning var runt 2000kr eller nåt sånt. Men då levde jag på mina solceller, nu går det inte eftersom elen var mycket billigare i somras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Bjelke »

7000kr :shock: i eran ganska lilla kåk? Fyfan asså…
Vet inte om vi kommit över 2000kr ever och då har vi 200 kvadrat…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Lite drygt 7000kr hamnade min elräkning för december på, med skatter, elnätsavgifter och allt. Och då avgår redan 570kr i sparad solel som fanns kvar. Fy fan. Surt med tanke på att hela förra årets elräkning var runt 2000kr eller nåt sånt. Men då levde jag på mina solceller, nu går det inte eftersom elen var mycket billigare i somras.
Hade en förbrukning dec-20 på 2 972 kWh som kostade 1 155 kr vilket ger ett snittpris på 38,9 öre. Dec-21 förbrukning på 3 999 kWh som kostade 8 863 kr vilket ger ett snittpris på 221,6 öre. Dvs ett snittpris som var 5,7 högre 2021 jmf med 2020.

Dec-21 var ungefär 5 grader kallare än Dec-20 detta plus en liten utbyggnad förklarar i stort skillnaden i elkonsumtion.

Allt ovanstående enligt Tibber appen.

Detta är bara elpriset till detta kommer avgifter till Vattenfall för överföring etc.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
7000kr :shock: i eran ganska lilla kåk? Fyfan asså…
Vet inte om vi kommit över 2000kr ever och då har vi 200 kvadrat…
2400kWh blev det. Ganska normalt för december. Glöm inte att jag har två hus, mitt kontor och bostaden. Det var ovanligt kallt, men jag har snålat överallt där det var möjligt. Har inte ens haft nån bil de första 18 dagarna.
Utan solelsbuffert på 570kr hade jag alltså hamnat på över 3kr/kWh. Själva elpriset var bara 1,70kr/kWh, resten är skatt och fasta kostnader. Billigt va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Lite drygt 7000kr hamnade min elräkning för december på, med skatter, elnätsavgifter och allt. Och då avgår redan 570kr i sparad solel som fanns kvar. Fy fan. Surt med tanke på att hela förra årets elräkning var runt 2000kr eller nåt sånt. Men då levde jag på mina solceller, nu går det inte eftersom elen var mycket billigare i somras.
10 400 för december för endast el.

Sedan ovan på det så tillkommer separat faktura från nätleverantören på elnätsavgifter och skatter.

Då har vi ändå sparat hårt; tömt och stängt ner pool/swimspa i början november, haft färre lampor tända, eldat massor av ved i kakelungnen, kört tvättmaskin och torktumlare på kvällen, diskmaskin på natten (mest symboliskt, men ändå).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
mati skrev:
Lite drygt 7000kr hamnade min elräkning för december på, med skatter, elnätsavgifter och allt. Och då avgår redan 570kr i sparad solel som fanns kvar. Fy fan. Surt med tanke på att hela förra årets elräkning var runt 2000kr eller nåt sånt. Men då levde jag på mina solceller, nu går det inte eftersom elen var mycket billigare i somras.
10 400 för december för endast el.

Sedan ovan på det så tillkommer separat faktura från nätleverantören på elnätsavgifter och skatter.

Då har vi ändå sparat hårt; tömt och stängt ner pool/swimspa i början november, haft färre lampor tända, eldat massor av ved i kakelungnen, kört tvättmaskin och torktumlare på kvällen, diskmaskin på natten (mest symboliskt, men ändå).

Har du timpris?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av holden »

December gav 1676 kWh/245 öre, kostnad 4100 totalt. Plus separat faktura för nät.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Lite drygt 7000kr hamnade min elräkning för december på, med skatter, elnätsavgifter och allt. Och då avgår redan 570kr i sparad solel som fanns kvar. Fy fan. Surt med tanke på att hela förra årets elräkning var runt 2000kr eller nåt sånt. Men då levde jag på mina solceller, nu går det inte eftersom elen var mycket billigare i somras.
10 400 för december för endast el.

Sedan ovan på det så tillkommer separat faktura från nätleverantören på elnätsavgifter och skatter.

Då har vi ändå sparat hårt; tömt och stängt ner pool/swimspa i början november, haft färre lampor tända, eldat massor av ved i kakelungnen, kört tvättmaskin och torktumlare på kvällen, diskmaskin på natten (mest symboliskt, men ändå).

Har du timpris?
Ja, ca 4 400 kWh à 188 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi. Sedan + MOMS + abb = ca 10 400.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av TomParkering »

slugger75 skrev:
Vi kanske får lugna oss lite innan vi spekulerar ihjäl oss.

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt."

https://tt.omni.se/uppemot-6-000-kronor ... a/a/pWXvvj
Man kan ju gissa på att det blir utbetalt några veckor innan valet. Vore ju helkorkat att se till så det blir gjort nu. När folk behöver pengarna till räkningar. Vilket dom själva säger är skälet!!!

Faktiskt förvånande att dom inte försöker dölja det lite bättre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
7000kr :shock: i eran ganska lilla kåk? Fyfan asså…
Vet inte om vi kommit över 2000kr ever och då har vi 200 kvadrat…
2400kWh blev det. Ganska normalt för december. Glöm inte att jag har två hus, mitt kontor och bostaden. Det var ovanligt kallt, men jag har snålat överallt där det var möjligt. Har inte ens haft nån bil de första 18 dagarna.
Utan solelsbuffert på 570kr hade jag alltså hamnat på över 3kr/kWh. Själva elpriset var bara 1,70kr/kWh, resten är skatt och fasta kostnader. Billigt va?
Som hittat! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av LarsL »

Låter lite löjligt och administrativt. Typiskt Sverige och Socialdemokrater. Istället för att bara sänka skatten lite under vintern månaderna så hittar de på något komplicerad lösning. Lite som med bonus/malus för bilar. Förmodligen ska man skicka in två blanketter och sedan ringa och fråga hur det går med utbetalningen.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
Låter lite löjligt och administrativt. Typiskt Sverige och Socialdemokrater. Istället för att bara sänka skatten lite under vintern månaderna så hittar de på något komplicerad lösning. Lite som med bonus/malus för bilar. Förmodligen ska man skicka in två blanketter och sedan ringa och fråga hur det går med utbetalningen.
Elskatten är ju en fjärt i rymden i förhållande till de prisökningar som skett.

Användarna/mottagarna behöver inte göra något är tanken i förslaget utan kommer ske via t.ex. elbolagen, om du läser förslaget.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Fredrik j »

Hade inte sänkt moms motsvarande den ökade intäkten varit enklare. Då hade även den som snålat fått tillbaka pengar samt att ingen hade hamnat på minus.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 952
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av R_Edvinsson »

LarsL skrev:
Låter lite löjligt och administrativt. Typiskt Sverige och Socialdemokrater. Istället för att bara sänka skatten lite under vintern månaderna så hittar de på något komplicerad lösning. Lite som med bonus/malus för bilar. Förmodligen ska man skicka in två blanketter och sedan ringa och fråga hur det går med utbetalningen.
Att ge helikopterpengar för att kunna betala skatter är väl det finaste en sosse kan tänka sig. :lol:


Sen måste jag hålla med om att det är typiskt svensk byråkrati.

Fattar ärligt inte hur de skall sortera ut vilka som skall få pengar, och framförallt hur mycket.

Speciellt då SE1 har haft ett snittpris på 67öre och SE4 187öre.

Ger automatiskt 2000kWh 2000:- tillbaka så slår detta stöd sjukt skevt.

Sen har vi mängder av människor som lever på marginalen, som nu kanske fått sin räkning höjd från 3-400:- till 800-1000:-
Hos dessa svider nog detta betydligt hårdare än vissa husägare här som får plocka 3-4000:- från sin buffert.

Nej det enda rätta borde vara att kapa skattedelen, och då kreditera detta direkt på nästa räkning.
Plättlätt och pengar typ NU.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av +46 »

Något som jag tycker är märkligt är att vi som har solceller och är mikroproducenter inte kan teckna ett fastprisavtal på den el som vi köper in. Det vi har att välja på är rörligt avtal baserat på Nordpools timpriser eller månadspriser…
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ChristerSjo »

+46 skrev:
Något som jag tycker är märkligt är att vi som har solceller och är mikroproducenter inte kan teckna ett fastprisavtal på den el som vi köper in. Det vi har att välja på är rörligt avtal baserat på Nordpools timpriser eller månadspriser…
Den (sol) el du säljer är rörligt. Men den el du köper får man väl välja vad man vill. Man behöver ju inte ens ha samma bolag som man säljer och köper av. Eller har jag missat något?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av +46 »

ChristerSjo skrev:
+46 skrev:
Något som jag tycker är märkligt är att vi som har solceller och är mikroproducenter inte kan teckna ett fastprisavtal på den el som vi köper in. Det vi har att välja på är rörligt avtal baserat på Nordpools timpriser eller månadspriser…
Den (sol) el du säljer är rörligt. Men den el du köper får man väl välja vad man vill. Man behöver ju inte ens ha samma bolag som man säljer och köper av. Eller har jag missat något?
Jag har inte kollat med alla elbolag men det elbolag som jag har (Vattenfall) kan bara erbjuda rörligt avtal till mig om jag samtidigt vill att de ska köpa mitt elöverskott.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
10 400 för december för endast el.
Ungefär samma här, 10.900:- för enbart el i december. Samma månad förra året kostade 1000:- ...
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ChristerSjo »

+46 skrev:
ChristerSjo skrev:
+46 skrev:
Något som jag tycker är märkligt är att vi som har solceller och är mikroproducenter inte kan teckna ett fastprisavtal på den el som vi köper in. Det vi har att välja på är rörligt avtal baserat på Nordpools timpriser eller månadspriser…
Den (sol) el du säljer är rörligt. Men den el du köper får man väl välja vad man vill. Man behöver ju inte ens ha samma bolag som man säljer och köper av. Eller har jag missat något?
Jag har inte kollat med alla elbolag men det elbolag som jag har (Vattenfall) kan bara erbjuda rörligt avtal till mig om jag samtidigt vill att de ska köpa mitt elöverskott.
OK, då är det bara köpa elen av något annat bolag om Vattenfall har dom villkoren. Kan ju också vara att du får sämre villkor om du inte både säljer och köper. Men kolla runt med andra levarantörer om du vill köpa till fastpris. Jag tror inte det är något problem om ingen annan här i forumet har någon erfarenhet av detta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av chaffis75 »

ChristerSjo skrev:
+46 skrev:
ChristerSjo skrev:
+46 skrev:
Något som jag tycker är märkligt är att vi som har solceller och är mikroproducenter inte kan teckna ett fastprisavtal på den el som vi köper in. Det vi har att välja på är rörligt avtal baserat på Nordpools timpriser eller månadspriser…
Den (sol) el du säljer är rörligt. Men den el du köper får man väl välja vad man vill. Man behöver ju inte ens ha samma bolag som man säljer och köper av. Eller har jag missat något?
Jag har inte kollat med alla elbolag men det elbolag som jag har (Vattenfall) kan bara erbjuda rörligt avtal till mig om jag samtidigt vill att de ska köpa mitt elöverskott.
OK, då är det bara köpa elen av något annat bolag om Vattenfall har dom villkoren. Kan ju också vara att du får sämre villkor om du inte både säljer och köper. Men kolla runt med andra levarantörer om du vill köpa till fastpris. Jag tror inte det är något problem om ingen annan här i forumet har någon erfarenhet av detta.
Jag tro inte jag stött på någon bolag som kan tänka sig köpa din el om de inte även får sälja kontraktet. Däremot så rent teoretiskt kan man ha två bolag för sälj respektive köp.

Angående fast pris så vet jag solcell ägare som har fast pris på köp men spot på sälj, vet dock inte vilket bolag de var.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av tor-ake »

Hos Eon hade jag fast pris på köp och rörligt på sälj, fram till jag bytte bort dem mot Tibber 2020.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av ChristerSjo »

Vad jag förstår är du fri att sälja respektive köpa din el till vem du vill. Sedan kan ju vissa bolag ställa som krav att de vill ha båda delarna till viss prisform under vissa prisförutsättningar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: 6.000kr i elprisstöd

Inlägg av Esterox »

Detta påvisar ju det skeva som uppstår och som diskuterats i tråden.
” Hushåll i södra Sverige, som haft de värsta elräkningarna i vinter kommer inte få mer i kompensation än hushållen i norr. Det beskedet ger energiminister Khashayar Farmanbar till SVT idag. Och det är fortfarande oklart när pengarna kommer.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norr ... ns-el-stod

Skönt tillägg i slutet på intervjun att han anser att det ändå blir rättvist för Norrland har haft en kall vinter.
Skriv svar