Sida 3 av 9

Re: Cupra Born

Postat: 07 jun 2022 21:12
av macky
Legato skrev:
På torsdag nästa vecka ska jag få min bil. Spännande :D
Kul! Du får rapportera när du kört lite. Inte fått produktionsdatum ännu.

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 12:40
av Legato
Sådär bilen hämtad! :)

Första intryck:

Positivt
* Härligt tight i Performance-läge med DCC. Faktiskt bästa jag haft hittills bland elbilar i detta avseende!
* Grymt sköna framstolar med lagom skålning.
* Skönt med trådlös Android Auto äntligen (har trådad i Audin, och hade trådad i Hondan).
* Riktigt bra HUD, det har jag saknat.
* Tycker fortfarande den är riktigt snygg både invändigt och utvändigt.

Negativt
* Vi lyckades ej para ihop bilen med appen. Säljaren hade levererat två bilar igår med samma problem men den ena köparen hade iaf återkommit om att han lyckats hemma sen.
* Beats Audio är verkligen ingen höjdare hittills. Massor av inställningar men verkligen inte imponerad av ljudet. Hoppas den bara behöver spelas in...


PXL_20220616_080243127~3.jpg

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 15:09
av spacecoin
Tack! Hur är isoleringen i kupén jfr t ex Tesla?

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 17:55
av macky
Intressant, jag som plockade på beats för att få lite bättre ljud. Tyckte standardljudet var ok men ville ha bättre. Var ju en rätt liten slant Har inte valt DCC men den ska ju vara lite hårdare i chassit än ID3 så der blir nog en ok kompromiss. Hur är förbrukningen när du inte pressar i dynamicläget :D.

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 18:38
av MWall
Hur är väghållningen på en så pass hög bil?

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 19:17
av Dafro
MWall skrev:
Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 19:56
av MWall
Dafro skrev:
MWall skrev:
Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.
1 decimeter är ju rätt mycket dock. Speciellt som den har 11 cm kortare axelavstånd. Proportionerna blir helt andra.

Re: Cupra Born

Postat: 16 jun 2022 20:54
av Dafro
MWall skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.
1 decimeter är ju rätt mycket dock. Speciellt som den har 11 cm kortare axelavstånd. Proportionerna blir helt andra.
Sant och allt är ju relativt, tycker min E-tron är ganska låg jämfört med min X5. :ugeek:

Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 09:14
av taliz
ID3 fick iaf jag busskänsla i

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 09:27
av Legato
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.

Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.

Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge :lol: Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.

Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 17:12
av Lacho
Legato skrev:
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.

Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.

Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge :lol: Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.

Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born? :lol:

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 17:16
av Dafro
Lacho skrev:
Legato skrev:
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.

Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.

Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge :lol: Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.

Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born? :lol:
Kan bara gratulera en annan stackare har en e-tron och en leaf och får byta ut E-tron mot IX.

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 17:18
av Legato
Lacho skrev:
Legato skrev:
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.

Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.

Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge :lol: Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.

Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born? :lol:
Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kort ;)

Den kostar som e-tron och Born tillsammans.

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 18:32
av Lacho
Legato skrev:
Lacho skrev:
Legato skrev:
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.

Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.

Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge :lol: Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.

Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born? :lol:
Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kort ;)

Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Ja, därför jag frågar :D

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 20:02
av Legato
Lacho skrev:
Legato skrev:
Lacho skrev:
Legato skrev:
Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.

Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.

Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-läge :lol: Men hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.

Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born? :lol:
Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kort ;)

Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Ja, därför jag frågar :D
Förstår faktiskt inte frågan då. Du undrar alltså hur man kan ha råd att ha alla tre under en vecka eller två?

Re: Cupra Born

Postat: 17 jun 2022 21:12
av Lacho
Ah trodde ni hade det hela tiden. Sorry OT

Re: Cupra Born

Postat: 19 jun 2022 15:12
av Legato
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg

Re: Cupra Born

Postat: 19 jun 2022 22:05
av MrRun
Grymt snygg, grattis till bilen!

Re: Cupra Born

Postat: 22 jun 2022 21:33
av Speedy83
Legato skrev:
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg
Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela haha

Re: Cupra Born

Postat: 23 jun 2022 10:22
av Legato
MrRun skrev:
Grymt snygg, grattis till bilen!
Tack!

Re: Cupra Born

Postat: 23 jun 2022 10:28
av Legato
Speedy83 skrev:
Legato skrev:
Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag :)
PXL_20220619_122225526~2.jpg
Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela haha
Tack! Tycker Vapor är snygg också. Aurora var den enda jag tyckte var värd att betala extra för så velade själv mellan de två :D

HUDen tycker jag dock är grym så är det antingen eller för dig så hade jag tagit HUD! Beats hade jag i efterhand skippat dock.

Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").

Det var en väldigt bra resa (där HUDen bidrog till njutningen). Hade dock hoppats på aningen bättre laddkurva. Började runt 125 kW vilket var som väntat men var neråt 40 kW vid ca 80% SOC vilket var lite sämre än jag hade väntat mig. Skulle jag beställt idag hade jag valt största batteriet.

Re: Cupra Born

Postat: 23 jun 2022 11:30
av SwedishAdvocate
Legato skrev:
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...

Re: Cupra Born

Postat: 23 jun 2022 11:47
av Legato
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...
Oj, det var påläst ;) Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.

Re: Cupra Born

Postat: 23 jun 2022 12:44
av SwedishAdvocate
Legato skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...
Oj, det var påläst ;) Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.
Jag antog att det var Tesla original 20''. Men det blev ju en hyfsad gissning ändå... ;)

Re: Cupra Born

Postat: 25 jun 2022 13:38
av Speedy83
Gissar att det finns lite erfarenheter kring privatleasing här så tänkte höra, finns det möjligheter att förhandla olika handlare emellan eller är de låsta till priserna vid leasing?

Sitter och funderar på om det är värt att kontakta ett par olika för att förhandla med.