Re: Cupra Born
Postat: 07 jun 2022 21:12
Kul! Du får rapportera när du kört lite. Inte fått produktionsdatum ännu.Legato skrev:På torsdag nästa vecka ska jag få min bil. Spännande
Kul! Du får rapportera när du kört lite. Inte fått produktionsdatum ännu.Legato skrev:På torsdag nästa vecka ska jag få min bil. Spännande
Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.MWall skrev:Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
1 decimeter är ju rätt mycket dock. Speciellt som den har 11 cm kortare axelavstånd. Proportionerna blir helt andra.Dafro skrev:Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.MWall skrev:Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
Sant och allt är ju relativt, tycker min E-tron är ganska låg jämfört med min X5.MWall skrev:1 decimeter är ju rätt mycket dock. Speciellt som den har 11 cm kortare axelavstånd. Proportionerna blir helt andra.Dafro skrev:Hög? 1 dm högre än M3 och 6 cm lägre än MY.MWall skrev:Hur är väghållningen på en så pass hög bil?
Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-lägeMen hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Kan bara gratulera en annan stackare har en e-tron och en leaf och får byta ut E-tron mot IX.Lacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-lägeMen hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-lägeMen hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).
Ja, därför jag frågarLegato skrev:Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-lägeMen hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).![]()
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Förstår faktiskt inte frågan då. Du undrar alltså hur man kan ha råd att ha alla tre under en vecka eller två?Lacho skrev:Ja, därför jag frågarLegato skrev:Det är bara X som är dyr på riktigt och den säljs inom (väldigt) kortLacho skrev:Förlåt men hur har man råd med X, e-tron och born?Legato skrev:Jag upplever den inte som hög. Ungefär samma höjd som Honda E och 3 cm lägre än ID3. Samt då 10 cm lägre än vår e-tron och 15 cm lägre än vår X ungefär. Tycker den ligger riktigt, riktigt bra på vägen i performance-läge. För mig är det nog snarare höjden över marken när man kör som påverkar känslan än höjden på själva bilen.
Fick appen att fungera igår sen. Verkligen ingen intuitiv process, men nu funkar den iaf. Beats-ljudet är dock fortfarande ingen höjdare.
Vågar inte uttala mig om förbrukningen ännu. Har typ bara kört i performance-lägeMen hittills verkar det bli som jag förväntade mig, ungefär samma verkliga räckvidd som i vår E-tron (och faktiskt vår X), dvs ca 350 km blandad körning sommartid.
Gällande isolering så är första intrycket att den inte imponerar. Däcken känns ganska tysta (Continental EcoContact 6), men vindbrus känns ungefär som vår Model 3 gjorde och vår Model X gör, dvs aningen bullrigare än Honda E var (och såklart avsevärt bullrigare än e-tron).![]()
Den kostar som e-tron och Born tillsammans.
Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela hahaLegato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag![]()
Tack!MrRun skrev:Grymt snygg, grattis till bilen!
Tack! Tycker Vapor är snygg också. Aurora var den enda jag tyckte var värd att betala extra för så velade själv mellan de tvåSpeedy83 skrev:Riktigt snygg nu blev man ju inte mindre sugen, färgen är ju också fin. Hade nästan bestämt mig för att gå på varporgrey för att få HUD istället men nu börjar man ju vela hahaLegato skrev:Sådär, keramisk lackförsegling applicerad. Blev Gyeon Pure Q2 Evo denna gång. Fin lyster i Aurora Blue-lacken tycker jag![]()
Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Oj, det var pålästSwedishAdvocate skrev:Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").
Jag antog att det var Tesla original 20''. Men det blev ju en hyfsad gissning ändå...Legato skrev:Oj, det var pålästSwedishAdvocate skrev:Gissar att 20''-fälgarna på din Cupra ger rätt mycket lägre luftmotstånd än de 20'' du hade på din M3 LR...Legato skrev:Åkte första långresan igår, tor Tyresö-Karlstad. Förbrukningen landade på 1,8 kWh/mil och körde generellt "10 över skyltat". Det är något lägre än min 2019 M3 LR drog (båda med 20").Det stämmer nog då det var OZ-fälgar, jämfört med Tesla original skulle jag gissa att det är rätt likvärdigt dock.