Sida 3 av 3
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 21:05
av AAKEE
Lau skrev: ↑25 okt 2023 15:45
Teslas svar är att däcken påfrestas mycket pga vikt och hästkrafter och att det i mitt fall är normalt att däcken slits på insidan.
Finns väl en viss sanning i det, men som du är inne på så kommer jag göra en hjulinställning i låg vilket bilen oavsett ställer in sig på vid motorvägshastighet om man inte redan satt det som default.
Summa summarum har tesla slängt ihop bilen snabbt i Fremont och hjulinställningarna från fabriken känns inte rätt i mitt fall.
Exakt.
Grejen är att med korrekt hjulinställning (som inte ens går få 100% perfekt med en S utan att bytta delar) så skulle såklart däcken nötas mer om man kör som en Plaid-tjyv, men då på hela ytan. Inte nöta sönder däcket på innerkanten.
Bilen är ju till del felkonstruerad för att gå i low. Mycket negativ camber är nog bra på Nurburgring om man ska slå rekord men inte till vardags.
Re: Hjulinställning
Postat: 26 okt 2023 12:14
av Tellus
Re: Hjulinställning
Postat: 06 nov 2023 19:59
av Electron
Första bil jag ägt där man rekommenderas att fixa nya länkarmar.
Re: Hjulinställning
Postat: 07 dec 2023 19:20
av AAKEE
Så hade man äntligen tid att göra hjulinställningen.
Bilen hade toe ut runt om, men det ska vara toe in runt om. Rent krasst hade alla fyra hjulen fel toe, väl utanför Teslas spec
Har låtit ställa in bilen i low så noga det går mot n2itives rekommendation. Dessa ligger inom Teslas spann men med extra noggrann rekommendation på toe bak och camber bak.
(Camber går inte justera, i vart fall inte än då jag inte bytt några delar i hjulupphängningen).
Det är nog inte konstigt att bilen nötte insidan bak med såpass mycket negativ camber
plus toe ut
Märkte ingen skillnad på stabilitet mm med vinterdäck, men bilen gick stabilt rakt fram innan också.
Bilen har gått 1000 mil, och aldrig ens kört onödigt fort i ett gupp så det som mättes upp är som den kom från fabrik.
Re: Hjulinställning
Postat: 07 dec 2023 19:32
av jpetters
AAKEE skrev:Så hade man äntligen tid att göra hjulinställningen.
Bilen hade toe ut runt om, men det ska vara toe in runt om. Rent krasst hade alla fyra hjulen fel toe, väl utanför Teslas spec
Har låtit ställa in bilen i low så noga det går mot n2itives rekommendation. Dessa ligger inom Teslas spann men med extra noggrann rekommendation på toe bak och camber bak.
(Camber går inte justera, i vart fall inte än då jag inte bytt några delar i hjulupphängningen).
Det är nog inte konstigt att bilen nötte insidan bak med såpass mycket negativ camber
plus toe ut
Märkte ingen skillnad på stabilitet mm med vinterdäck, men bilen gick stabilt rakt fram innan också.
Bilen har gått 1000 mil, och aldrig ens kört onödigt fort i ett gupp så det som mättes upp är som den kom från fabrik.
Var hittade du n2itives rekommendation?
Re: Hjulinställning
Postat: 07 dec 2023 22:33
av AAKEE
jpetters skrev: ↑07 dec 2023 19:32
AAKEE skrev:Så hade man äntligen tid att göra hjulinställningen.
Bilen hade toe ut runt om, men det ska vara toe in runt om. Rent krasst hade alla fyra hjulen fel toe, väl utanför Teslas spec
Har låtit ställa in bilen i low så noga det går mot n2itives rekommendation. Dessa ligger inom Teslas spann men med extra noggrann rekommendation på toe bak och camber bak.
(Camber går inte justera, i vart fall inte än då jag inte bytt några delar i hjulupphängningen).
Det är nog inte konstigt att bilen nötte insidan bak med såpass mycket negativ camber
plus toe ut
Märkte ingen skillnad på stabilitet mm med vinterdäck, men bilen gick stabilt rakt fram innan också.
Bilen har gått 1000 mil, och aldrig ens kört onödigt fort i ett gupp så det som mättes upp är som den kom från fabrik.
Var hittade du n2itives rekommendation?
n2itive.me/faq/
Re: Hjulinställning
Postat: 08 dec 2023 20:34
av AAKEE
Protokollet, med lite personliga data raderat.
Börvärden databank kan man helt glömma. De hade inte Plaiden i systemet och jag lämnade ändå över en helt egen spec.
Toe (totalt) var toe ut både fram och bak vilket är totalt underkänt, speciellt med en bil som går med så mycket camber som de här bilarna gör. Egentligen borde såklart Tesla ha behövt göra hjulinställningen för att ställa lite av allt till rätta som blev när de slängde ihop bilen. Men eftersom Tesla har ett dumt sätt att ställa in den i medium så är det en dålig ide.
Hade jag inte haft bättre koll hade det sannolikt slutat med att bakdäcken havererade som det brukar bli.
Nu är Toe exakt enligt Teslas spec, både fram och bak samt dessutom exakt i mitten på n2itive's förfinade spec bak.
Här är specen jag lånade från n2itive. Behövs det blir det deras justerbara länkarmar för att kunna tuna Cambern bak.