Om du är orolig för "tjuvladdning" (eller vad nu motsvarigheten till tjuvtankning heter), så har Easee möjlighet att låsa laddning med RFID-brickor.Ilduce77 skrev:Har börjat fundera på en tesla Wall Connector gen 3..
Den blir ju väldigt förmånlig, om man lyckas få till en helhetslösning med installation.
Vad saknar den?
Lastbalansering saknas, men jag tänker att man sänker effekten och laddar ändå oftast nattetid..
Kan man låsa den på något sätt, så obehöriga inte kan ladda?
Hade egentligen tänkt mig en box med lastbalansering, men blev lite fundersam när det skrevs att tesla inte tyckte om när den stänger av laddningen och sedan startar den igen flera gånger...
Eller är min oro obefogad, så länge man inte väljer GLB med lastbalansering?
Tänkte i så fall satsa på easee-box.
Laddstolpe.. Vilken?
Moderator: Redaktion
Re: Laddstolpe.. Vilken?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, RFID gör det intressant... Många som är nöjda med easee och där går det att komplettera med lastbalansering, om behovet skulle dyka upp..
Någon som vet om man kan "låsa" laddaren i appen på teslas Wall Connector?
Någon som vet om man kan "låsa" laddaren i appen på teslas Wall Connector?
Såg nu att det är bra erbjudanden på Zaptec Go och på Halo..
Är det någon som har erfarenhet av dessa två?
Fast sladd på Halo, så där slipper man ju komplettera..
Vi installerade Halo i vår brf för några år sedan. Funkade bra men nackdelen med Model 3 och Y är att du måste lossa kabeln från bilen med appen eller från skärmen i bilen. Har man en Tesla skulle jag inte köpa en laddare utan sladd med Teslaknapp.Ilduce77 skrev:Såg nu att det är bra erbjudanden på Zaptec Go och på Halo..
Tackar!
Har du förslag på sladd med tesla knapp?
Kan inte vem som helst dra ur den om den har tesla knapp? Eller är den låst på något mer sätt?
Kan inte vem som helst dra ur den om den har tesla knapp? Eller är den låst på något mer sätt?
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
När bilen är låst går det aldrig att dra ut en sladd.Ilduce77 skrev:Kan inte vem som helst dra ur den om den har tesla knapp? Eller är den låst på något mer sätt?
Samma sak på SuC där alla sladdar har ”Teslaknapp”
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Helt normal hastighet med 1-fas och 16 Ampere.Peja83 skrev:Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
Med 3-fas får du 3 ggr så mycket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.Peja83 skrev:Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
Model Y LR AWD 2022
Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svarjonasl skrev:Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.Peja83 skrev:Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)Peja83 skrev:Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svarjonasl skrev:Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.Peja83 skrev:Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?Nicke Nyfiken skrev:Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)Peja83 skrev:Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svarjonasl skrev:Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.Peja83 skrev:Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nä inga inställningar i bilen. Den tar det som erbjuds.Peja83 skrev:Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?Nicke Nyfiken skrev:Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)Peja83 skrev:Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svarjonasl skrev:Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.Peja83 skrev:Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
Kolla för säkerhets skull vad det står på sladden. Märkningen sitter på ena handtaget.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)[/quote]
Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?[/quote]
Nä inga inställningar i bilen. Den tar det som erbjuds.
Kolla för säkerhets skull vad det står på sladden. Märkningen sitter på ena handtaget.[/quote]
Så här ser märkningen ut på kabeln. Känns som en 3-fas va? Då är ju frågan om elektrikern har gjort nått fel?
Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?[/quote]
Nä inga inställningar i bilen. Den tar det som erbjuds.
Kolla för säkerhets skull vad det står på sladden. Märkningen sitter på ena handtaget.[/quote]
Så här ser märkningen ut på kabeln. Känns som en 3-fas va? Då är ju frågan om elektrikern har gjort nått fel?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Japp, det är en 3-fas kabel.Peja83 skrev:Så här ser märkningen ut på kabeln. Känns som en 3-fas va? Då är ju frågan om elektrikern har gjort nått fel?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Bättre med valfri kabel till en väggbox än en fast.Ilduce77 skrev:Såg nu att det är bra erbjudanden på Zaptec Go och på Halo..

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag kör den här kabeln: https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/Ilduce77 skrev:Tackar!
Jag tycker faktiskt att deras knapp funkar bättre än knappen på Teslas egna boxar.
Vad är bäst ang placering av laddare
Om ni tänker er ett hus mitt på tomt med en farstu mitt på huset och rakt ut från farstun har jag infarten
Om man sätter laddare på väggen bredvid farstun och kopplar in i bilen så kommer sladden ligga på backen
och env någon kan snubbla på den.
Har gräsmatta på båda sidor
Om ni tänker er ett hus mitt på tomt med en farstu mitt på huset och rakt ut från farstun har jag infarten
Om man sätter laddare på väggen bredvid farstun och kopplar in i bilen så kommer sladden ligga på backen
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag skulle sätta laddboxen på en liten stolpe vid hörnet av farstun, då borde det bli ganska perfekt omDansson skrev:Vad är bäst ang placering av laddare
bilen står med baken in mot huset (och stolpen på samma sida som laddporten såklart)

Jag kör med en bit 3-fas-kabel med vanlig ”röd kontakt” till boxen och sedan vidare till en sån kontakt på
huset (det har väl dom flesta, för tex vedkap osv),
då blir det enkelt att montera på en valfri tjusig stolpe

(Sök på bjelke-metoden

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Tänkte beställa en Tesla Wall Connector men hittar ingen installatör i Norrbotten. Suck!
Någon som lyckats köpa loss en Tesla Wall Connector på annat sätt?
Tesla Model Y Performance
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Var tydligen inte så komplicerat.Arctic Drifter skrev:Tänkte beställa en Tesla Wall Connector men hittar ingen installatör i Norrbotten. Suck!
Elektrikern kan klicka hem en laddbox som gäst från Tesla utan att vara listad hos Tesla.
Gör man så så kan man få till 50% på installationen...
Tesla Model Y Performance
Jag smällde ombordladdaren på min egna X på en Garo som jag själv installerat, utan lastbalansering. (och ja, jag har elbehörighet och installerade den korrekt)daniel_k3 skrev:Jag har också en Garo GLB..emiliooo skrev:Jag svarar mig själv med att texten troligen kommer från https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-garo-glb/emiliooo skrev:Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.Ilduce77 skrev:Hittade denna... Varför skulle den inte funka med tesla?
Får ta mig en funderare på om det är bäst för mig att byta ut min existerande laddbox (som är just en Garo GLB) mot något annat...
Som jag förstått det på problemen så är det just Lastbalanseringen som är problemet.
Garos Lastbalansering ger för kraftiga svängningar och kan därför skada ombordladdaren.
Jag har själv ingen lastbalansering, men kan ställa boxen på begränsad effekt mellan vissa timmar, när vi normalt gör av med mycket ström. Som det är nu kör jag ganska låg effekt dag/kväll och hög effekt på natten mellan typ 23-06
(Har smällt ett par 20A säkringar när bilen laddar, det lagas mat, någon tonåring står i duschen och vaskar varmvatten medan någon annan sitter kvar i spabadet och bubblar på för fullt...)
Men det du säger om lastbalansering kan stämma i vissa fall också. Vi har en kund söder om söder där lastbalanseringen avbröt laddningen helt 37 gånger på 18 timmar. (och nej, jag överdriver inte). Problemet var i det här fallet för liten huvudsäkring, normalt så sänker lastbalanseringen bara laddningen ner till 6A. Finns det inte 6A så avbryts laddningen, även om just Tesla klarar sig på 5A så är 6A standard för många bilmodeller och därmed också laddboxarna. Detta gjorde att ombordladdaren gick sönder två gånger på två månader. Garantin täckte båda gångerna och Tesla har bekräftat att deras garanti på ombordladdaren gäller oavsett fabrikat på laddaren.
Vi har också flera kunder som laddat i massor av Garo GLB flera gånger utan problem. Så det gäller inte alla laddare/teslor. Men det hände för många gånger för att vi någonsin ska kunna installera en Garo till en Teslaägare igen... (vi har förövrigt också bytt ut över 100 st av Garos jordfelsbrytare som dött bara månader gamla.. så mitt förtroende för Garo är nog förbrukat för resten av mitt liv...)