Sida 3 av 3

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 18 mar 2022 21:40
av martinot
Ilduce77 skrev:
Har börjat fundera på en tesla Wall Connector gen 3..

Den blir ju väldigt förmånlig, om man lyckas få till en helhetslösning med installation.

Vad saknar den?
Lastbalansering saknas, men jag tänker att man sänker effekten och laddar ändå oftast nattetid..

Kan man låsa den på något sätt, så obehöriga inte kan ladda?

Hade egentligen tänkt mig en box med lastbalansering, men blev lite fundersam när det skrevs att tesla inte tyckte om när den stänger av laddningen och sedan startar den igen flera gånger...

Eller är min oro obefogad, så länge man inte väljer GLB med lastbalansering?

Tänkte i så fall satsa på easee-box.
Om du är orolig för "tjuvladdning" (eller vad nu motsvarigheten till tjuvtankning heter), så har Easee möjlighet att låsa laddning med RFID-brickor.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 18 mar 2022 23:00
av Ilduce77
Ja, RFID gör det intressant... Många som är nöjda med easee och där går det att komplettera med lastbalansering, om behovet skulle dyka upp..

Någon som vet om man kan "låsa" laddaren i appen på teslas Wall Connector?

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 19:43
av Ilduce77
Såg nu att det är bra erbjudanden på Zaptec Go och på Halo..

Är det någon som har erfarenhet av dessa två?

Fast sladd på Halo, så där slipper man ju komplettera..

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 20:31
av Anderzzon
Ilduce77 skrev:
Såg nu att det är bra erbjudanden på Zaptec Go och på Halo..

Är det någon som har erfarenhet av dessa två?

Fast sladd på Halo, så där slipper man ju komplettera..
Vi installerade Halo i vår brf för några år sedan. Funkade bra men nackdelen med Model 3 och Y är att du måste lossa kabeln från bilen med appen eller från skärmen i bilen. Har man en Tesla skulle jag inte köpa en laddare utan sladd med Teslaknapp.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 20:50
av Ilduce77
Tackar!

Har du förslag på sladd med tesla knapp?

Kan inte vem som helst dra ur den om den har tesla knapp? Eller är den låst på något mer sätt?

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:05
av Peja83
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:06
av Nicke Nyfiken
Ilduce77 skrev:
Kan inte vem som helst dra ur den om den har tesla knapp? Eller är den låst på något mer sätt?
När bilen är låst går det aldrig att dra ut en sladd.
Samma sak på SuC där alla sladdar har ”Teslaknapp”

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:09
av Nicke Nyfiken
Peja83 skrev:
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
Helt normal hastighet med 1-fas och 16 Ampere.
Med 3-fas får du 3 ggr så mycket.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:12
av jonasl
Peja83 skrev:
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:19
av Peja83
jonasl skrev:
Peja83 skrev:
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.
Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svar

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:28
av Nicke Nyfiken
Peja83 skrev:
jonasl skrev:
Peja83 skrev:
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.
Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svar
Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:37
av Peja83
Nicke Nyfiken skrev:
Peja83 skrev:
jonasl skrev:
Peja83 skrev:
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.
Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svar
Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)
Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 21:41
av Nicke Nyfiken
Peja83 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Peja83 skrev:
jonasl skrev:
Peja83 skrev:
Hur snabb laddning får ni upp på er Easee-box hemma? Tycker det går lite långsamt här.
22km/h är väl ganska långsamt eller?
Din box laddar bara med en fas. Antingen inställd på det eller så har du en enfaskabel gissar jag på.
Ahhh såklart. Det är ju kabeln som följde med bilen och antar att den bara är på 1-fas. Annars har jag inkopplat så det ska gå att ladda med 3-fas. Tack för svar
Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)
Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?
Nä inga inställningar i bilen. Den tar det som erbjuds.

Kolla för säkerhets skull vad det står på sladden. Märkningen sitter på ena handtaget.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 22:22
av Peja83
Sladden som medföljer bilen ska vara 3-fas 32A. (Om de inte ändrat helt nyligen)[/quote]

Aj fasen. Om det inte är kabeln så undrar jag vad det är. Har testat att välja både auto och 3-fas i Easee appen. För det finns väl ingen inställning i bilen man ska göra för att kunna ladda med 3-fas?[/quote]
Nä inga inställningar i bilen. Den tar det som erbjuds.

Kolla för säkerhets skull vad det står på sladden. Märkningen sitter på ena handtaget.[/quote]

Så här ser märkningen ut på kabeln. Känns som en 3-fas va? Då är ju frågan om elektrikern har gjort nått fel?

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 22:27
av Nicke Nyfiken
Peja83 skrev:
Så här ser märkningen ut på kabeln. Känns som en 3-fas va? Då är ju frågan om elektrikern har gjort nått fel?
Japp, det är en 3-fas kabel.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 23 mar 2022 23:03
av martinot
Ilduce77 skrev:
Såg nu att det är bra erbjudanden på Zaptec Go och på Halo..

Är det någon som har erfarenhet av dessa två?

Fast sladd på Halo, så där slipper man ju komplettera..
Bättre med valfri kabel till en väggbox än en fast.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 24 mar 2022 06:47
av Anderzzon
Ilduce77 skrev:
Tackar!

Har du förslag på sladd med tesla knapp?

Kan inte vem som helst dra ur den om den har tesla knapp? Eller är den låst på något mer sätt?
Jag kör den här kabeln: https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Jag tycker faktiskt att deras knapp funkar bättre än knappen på Teslas egna boxar.

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 24 mar 2022 07:12
av Dansson
Vad är bäst ang placering av laddare

Om ni tänker er ett hus mitt på tomt med en farstu mitt på huset och rakt ut från farstun har jag infarten

Om man sätter laddare på väggen bredvid farstun och kopplar in i bilen så kommer sladden ligga på backen
och env någon kan snubbla på den.

Har gräsmatta på båda sidor

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 24 mar 2022 09:32
av Bjelke
Dansson skrev:
Vad är bäst ang placering av laddare

Om ni tänker er ett hus mitt på tomt med en farstu mitt på huset och rakt ut från farstun har jag infarten

Om man sätter laddare på väggen bredvid farstun och kopplar in i bilen så kommer sladden ligga på backen
och env någon kan snubbla på den.

Har gräsmatta på båda sidor
Jag skulle sätta laddboxen på en liten stolpe vid hörnet av farstun, då borde det bli ganska perfekt om
bilen står med baken in mot huset (och stolpen på samma sida som laddporten såklart) :)
Jag kör med en bit 3-fas-kabel med vanlig ”röd kontakt” till boxen och sedan vidare till en sån kontakt på
huset (det har väl dom flesta, för tex vedkap osv),
då blir det enkelt att montera på en valfri tjusig stolpe ;)
(Sök på bjelke-metoden ;) )

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 25 mar 2022 10:15
av Arctic Drifter
Tänkte beställa en Tesla Wall Connector men hittar ingen installatör i Norrbotten. Suck!

Någon som lyckats köpa loss en Tesla Wall Connector på annat sätt?

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 25 mar 2022 11:08
av Arctic Drifter
Arctic Drifter skrev:
Tänkte beställa en Tesla Wall Connector men hittar ingen installatör i Norrbotten. Suck!

Någon som lyckats köpa loss en Tesla Wall Connector på annat sätt?
Var tydligen inte så komplicerat.

Elektrikern kan klicka hem en laddbox som gäst från Tesla utan att vara listad hos Tesla.
Gör man så så kan man få till 50% på installationen...

Re: Laddstolpe.. Vilken?

Postat: 09 apr 2022 00:20
av Jonthe83
daniel_k3 skrev:
emiliooo skrev:
emiliooo skrev:
Ilduce77 skrev:
Hittade denna... Varför skulle den inte funka med tesla?
Hmm, intressant, vad hittade du denna? Jag har precis köpt en Model Y och vår förening har sedan ett par år tillbaka Garo-laddare installerade till varje radhus/lägenhet.
Jag svarar mig själv med att texten troligen kommer från https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-garo-glb/

Får ta mig en funderare på om det är bäst för mig att byta ut min existerande laddbox (som är just en Garo GLB) mot något annat...
Jag har också en Garo GLB..
Som jag förstått det på problemen så är det just Lastbalanseringen som är problemet.
Garos Lastbalansering ger för kraftiga svängningar och kan därför skada ombordladdaren.

Jag har själv ingen lastbalansering, men kan ställa boxen på begränsad effekt mellan vissa timmar, när vi normalt gör av med mycket ström. Som det är nu kör jag ganska låg effekt dag/kväll och hög effekt på natten mellan typ 23-06
(Har smällt ett par 20A säkringar när bilen laddar, det lagas mat, någon tonåring står i duschen och vaskar varmvatten medan någon annan sitter kvar i spabadet och bubblar på för fullt...)
Jag smällde ombordladdaren på min egna X på en Garo som jag själv installerat, utan lastbalansering. (och ja, jag har elbehörighet och installerade den korrekt)
Men det du säger om lastbalansering kan stämma i vissa fall också. Vi har en kund söder om söder där lastbalanseringen avbröt laddningen helt 37 gånger på 18 timmar. (och nej, jag överdriver inte). Problemet var i det här fallet för liten huvudsäkring, normalt så sänker lastbalanseringen bara laddningen ner till 6A. Finns det inte 6A så avbryts laddningen, även om just Tesla klarar sig på 5A så är 6A standard för många bilmodeller och därmed också laddboxarna. Detta gjorde att ombordladdaren gick sönder två gånger på två månader. Garantin täckte båda gångerna och Tesla har bekräftat att deras garanti på ombordladdaren gäller oavsett fabrikat på laddaren.

Vi har också flera kunder som laddat i massor av Garo GLB flera gånger utan problem. Så det gäller inte alla laddare/teslor. Men det hände för många gånger för att vi någonsin ska kunna installera en Garo till en Teslaägare igen... (vi har förövrigt också bytt ut över 100 st av Garos jordfelsbrytare som dött bara månader gamla.. så mitt förtroende för Garo är nog förbrukat för resten av mitt liv...)