Beredskap och elbil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Nect »

mjwahl skrev:
gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Jag har levt 48 år i Sverige och är tacksam för det välstånd och alla fri- och rättigheter som jag och min familj har åtnjutit och som vi alla trodde var givna tills för några få veckor sedan. Jag har efter en del grubblerier kommit fram till att det är min skyldighet att göra vad jag kan för Sveriges försvar. Jag har gjort lumpen i 15 månader och jag kommer därför bistå efter bästa förmåga i hemvärnsförband. Man kan såklart vara behjälplig på andra sätt i civiliförsvaret med transporter, byggtjänster, vård ja i princip måste så stora delar av samhället fortsätta att fungera även i krigstid. Alla insatser räknas och alla kan göra något.
Vi pratade om det här hemma för nån vecka sen att fly till t ex Norge (i första läge). Men jag ser till att min familj kommer i säkerhet. Sen är det min skyldighet att göra det jag kan för att försvara Sverige. Jag har trots allt gjort lumpen och det är min skyldighet. Vad är det för land vi lever i om ingen är beredd att skydda det…
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Vet dock inte om jag tycker att beredskap och bil går ihop öht, ska några miljoner svenskar fly söderut så kommer det bli problem.
Kommer bli kaos och enorma trafikstockningar runt alla större städer och orter.

Bor man nära havet så är nog segelbåt effektivare, eller om man har tillgång till småplansflyg innan flygplatser bombas eller stängs av (så man får vara snabb i början av konflikt/krig). Men tror mest på båtalternativet om man behöver fly Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av martinot »

Honkan skrev:
Tycker en elbil är ett bra komplement till en gammal bil som klarar en EMP puls typ , kanske en gammal jeep Wrangler eller nåt.

Sen vet vi inte vad som är mest tillgängligt så se till att ha flera alternativ, och så är reservkraft ganska så bra.
Tror du får svårt med det. Dvs om du inte har en riktigt gammal bil så kommer de flesta fossilbilar, inklusive Wrangler, innehålla elektronik.

Sedan har vi kärnvapenkrig, eller andra saker som skapar stora EMP, så tror jag att vi har värre problem än bilen. Tänk alla mobiler, radio, telefoner, mm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11669
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av martinot »

TiborBlomhall skrev:
Är man preppad med 80L bränsle i reservdunk är det ju bra.

Men de flesta är inte preppade.

Ofta kommer folk på precis när det börjar gå illa och köper reservdunk då och försöker fylla dem, tillsammans med tusentals andra så de skapar långa köer på bensinmackarna och tömmer dem.

För sådana icke-preppers är elbilar att föredra.
Hur lång är hållbarheten på bensin och diesel om man skulle han några dunkar ståendes hemma?

Vilka regler gäller för hur mycket bränsle man får förvara hemma i garaget?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Beredskap och elbil?

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
Är man preppad med 80L bränsle i reservdunk är det ju bra.

Men de flesta är inte preppade.

Ofta kommer folk på precis när det börjar gå illa och köper reservdunk då och försöker fylla dem, tillsammans med tusentals andra så de skapar långa köer på bensinmackarna och tömmer dem.

För sådana icke-preppers är elbilar att föredra.
Hur lång är hållbarheten på bensin och diesel om man skulle han några dunkar ståendes hemma?

Vilka regler gäller för hur mycket bränsle man får förvara hemma i garaget?
Du kan räkna med ca 3 mån för vanlig 95 oktan/miljödiesel. Klart det går att lagra längre men den tappar i egenskaper. Hur mycket du får lagra beror på ditt garage och hur du lagrar. Och vad.

HVO 100 är däremot lagringsbeständig, alkylatbensin också. Solceller tror jag är det smartaste att investera i om man vill ha backup. Elverk med diesel/bensin drar bränsle även de och det är svårt och dyrt att lagra upp 4 kubik bränsle hemma så man klarar några månader utan el.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:
TiborBlomhall skrev:
Är man preppad med 80L bränsle i reservdunk är det ju bra.

Men de flesta är inte preppade.

Ofta kommer folk på precis när det börjar gå illa och köper reservdunk då och försöker fylla dem, tillsammans med tusentals andra så de skapar långa köer på bensinmackarna och tömmer dem.

För sådana icke-preppers är elbilar att föredra.
Hur lång är hållbarheten på bensin och diesel om man skulle han några dunkar ståendes hemma?

Vilka regler gäller för hur mycket bränsle man får förvara hemma i garaget?
Du kan räkna med ca 3 mån för vanlig 95 oktan/miljödiesel. Klart det går att lagra längre men den tappar i egenskaper. Hur mycket du får lagra beror på ditt garage och hur du lagrar. Och vad.

HVO 100 är däremot lagringsbeständig, alkylatbensin också. Solceller tror jag är det smartaste att investera i om man vill ha backup. Elverk med diesel/bensin drar bränsle även de och det är svårt och dyrt att lagra upp 4 kubik bränsle hemma så man klarar några månader utan el.
Jag brukar vinterförvara min bil med full tank 98 oktan. Står i 6 månader. Har aldrig märkt någon skillnad men visst kan det finnas prestandaskillnader. Något problem verkar det inte vara.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av BrooklynS »

Prova att hälla den i gräsklipparen får du se…

Definitionen av ”lagringsbeständig” behöver inte utesluta att det KAN fungera i bilen även om det försämrats utanför spec.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Prova att hälla den i gräsklipparen får du se…

Definitionen av ”lagringsbeständig” behöver inte utesluta att det KAN fungera i bilen även om det försämrats utanför spec.

Nej, tydligen.

Jag har batteriklippare…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Bra fråga. Jag har ställt mig samma fråga. Hur skulle jag reagera i en situation som våra ukrainska kollegor befinner sig i? Gömma mig eller panga tillbaka? Det enkla svaret är att jag aldrig har hållit i ett vapen, om man räknar bort kökskniv och luftgevär. Jag skulle troligen inte göra så vansinnigt stor nytta i försöket att stoppa en rysk stridsvag från att rulla över mitt eller grannens hus. Men jag vet ärligt talat inte om jag skulle fly för livet. Spontant tror jag att jag inte skulle göra det. Jag har inga barn eller familj att ta hänsyn till och min egen självbevarelsedrift är ganska begränsad tror jag. I värsta fall får väl nån visa för mig hur man avfyrar ett såntdär rör som man lägger på axeln och skjuter med. Även om jag troligen inte hinner göra det mer än en gång så hinner man kanske trycka på delete knappen på några andra också. Naturligtvis omöjligt att veta förrän man har hamnat i den situationen. Jag vill nog inte veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av expat »

BrooklynS skrev:
Prova att hälla den i gräsklipparen får du se…

Definitionen av ”lagringsbeständig” behöver inte utesluta att det KAN fungera i bilen även om det försämrats utanför spec.
Jo, de mer lättflyktiga ämnena i bensinen börjar ju ånga bort så en motor blir mer och mer svårstartad ju längre den förvaras om man inte har en tättslutande förvaring som också skall tåla lite övertryck
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av expat »

mati skrev:
gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Bra fråga. Jag har ställt mig samma fråga. Hur skulle jag reagera i en situation som våra ukrainska kollegor befinner sig i? Gömma mig eller panga tillbaka? Det enkla svaret är att jag aldrig har hållit i ett vapen, om man räknar bort kökskniv och luftgevär. Jag skulle troligen inte göra så vansinnigt stor nytta i försöket att stoppa en rysk stridsvag från att rulla över mitt eller grannens hus. Men jag vet ärligt talat inte om jag skulle fly för livet. Spontant tror jag att jag inte skulle göra det. Jag har inga barn eller familj att ta hänsyn till och min egen självbevarelsedrift är ganska begränsad tror jag. I värsta fall får väl nån visa för mig hur man avfyrar ett såntdär rör som man lägger på axeln och skjuter med. Även om jag troligen inte hinner göra det mer än en gång så hinner man kanske trycka på delete knappen på några andra också. Naturligtvis omöjligt att veta förrän man har hamnat i den situationen. Jag vill nog inte veta.
ALLA som är permanentboende i Sverige mellan 16 och 70 har försvarsplikt. Det betyder dock inte att man obligatoriskt kommer att få ett gevär i handen och bli tillsagd att panga på allt du kan. Finns jättemycket annat för att ett land skall fungera i krigstid
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av MWall »

expat skrev:
mati skrev:
gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Bra fråga. Jag har ställt mig samma fråga. Hur skulle jag reagera i en situation som våra ukrainska kollegor befinner sig i? Gömma mig eller panga tillbaka? Det enkla svaret är att jag aldrig har hållit i ett vapen, om man räknar bort kökskniv och luftgevär. Jag skulle troligen inte göra så vansinnigt stor nytta i försöket att stoppa en rysk stridsvag från att rulla över mitt eller grannens hus. Men jag vet ärligt talat inte om jag skulle fly för livet. Spontant tror jag att jag inte skulle göra det. Jag har inga barn eller familj att ta hänsyn till och min egen självbevarelsedrift är ganska begränsad tror jag. I värsta fall får väl nån visa för mig hur man avfyrar ett såntdär rör som man lägger på axeln och skjuter med. Även om jag troligen inte hinner göra det mer än en gång så hinner man kanske trycka på delete knappen på några andra också. Naturligtvis omöjligt att veta förrän man har hamnat i den situationen. Jag vill nog inte veta.
ALLA som är permanentboende i Sverige mellan 16 och 70 har försvarsplikt. Det betyder dock inte att man obligatoriskt kommer att få ett gevär i handen och bli tillsagd att panga på allt du kan. Finns jättemycket annat för att ett land skall fungera i krigstid

Jo precis. Alla svarar som att det kommer vara frivilligt att försvara Sverige. De allra flesta vill nog hellre fly. Men man avrättar ju desertörer i krigstid av en anledning.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Det beror väl på hur man definerar skillnaden mellan att "fly" och att man evakuerar sin familj. Man kan ju tänka sig att många familjer kommer delas, precis som man ser i Ukraina.
Många svenskar har sitt ursprung utanför storstäderna och rimligt är kanske att kvinnor och barn ger sig av dit.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av tor-ake »

Sedan 2010 har vi jämlikhet i totalförsvarsplikten, så alla kvinnor 16-70 liksom alla män är skyldiga att hugga i och hjälpa till. Vad man skall göra med barnen framgår inte.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
gellerstam skrev:
Varför vill alla fly?

Finns här ingen som vill försvara Sverige?
Bra fråga. Jag har ställt mig samma fråga. Hur skulle jag reagera i en situation som våra ukrainska kollegor befinner sig i? Gömma mig eller panga tillbaka? Det enkla svaret är att jag aldrig har hållit i ett vapen, om man räknar bort kökskniv och luftgevär. Jag skulle troligen inte göra så vansinnigt stor nytta i försöket att stoppa en rysk stridsvag från att rulla över mitt eller grannens hus. Men jag vet ärligt talat inte om jag skulle fly för livet. Spontant tror jag att jag inte skulle göra det. Jag har inga barn eller familj att ta hänsyn till och min egen självbevarelsedrift är ganska begränsad tror jag. I värsta fall får väl nån visa för mig hur man avfyrar ett såntdär rör som man lägger på axeln och skjuter med. Även om jag troligen inte hinner göra det mer än en gång så hinner man kanske trycka på delete knappen på några andra också. Naturligtvis omöjligt att veta förrän man har hamnat i den situationen. Jag vill nog inte veta.
Ja det fina med ex pansarskott är att det tar väldigt få minuter att utbilda någon på att använda det. Om vi då har många många tusen pax med Pskott/liknande och annan härlig utrustning som skapar dålig stämning så inser du säkert varför det nu går åt H.vete för Ryssland i Ukraina då dom dessutom har en jäkla massa mer högteknologisk utrustning och väl utbildade militär att använda allt.

Numerär i flyg, stridsvagnar samt kärnvapen är inte allt.

MVH
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av dd88 »

TiborBlomhall skrev:
dd88 skrev:
Cirka 110-130 mil kommer man på 80 liter bensin med en någorlunda normal och modern bil.
Inte om du kryper fram i 10 km/h
Att krypa fram i 10 km/h är inte farligt, det gör man mer eller mindre på tomgång. Så cirka en liter per timme.

Sen beror det en hel del på externa faktorer, uppförsbacke drar mer och i nedförsbacke så kan man frirulla så det gör det mer eller mindre omöjligt att räkna på. Vid händelse av krig så kan det ju bli väldigt udda scenarion som är svåra att anpassa sig till men oavsett så tror jag att en fossilbil med 80 liter bensin är ett av de säkraste sätten att fly på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Ja det fina med ex pansarskott är att det tar väldigt få minuter att utbilda någon på att använda det. Om vi då har många många tusen pax med Pskott/liknande och annan härlig utrustning som skapar dålig stämning så inser du säkert varför det nu går åt H.vete för Ryssland i Ukraina då dom dessutom har en jäkla massa mer högteknologisk utrustning och väl utbildade militär att använda allt.

Numerär i flyg, stridsvagnar samt kärnvapen är inte allt.

MVH
Det var precis därför jag nämnde detta exemplet. Alla typer av fire-and-forget missiler verkar ju vara hyfsat idiotsäkra att använda, även för sådana (idioter) som mig. Så länge man vet vad man ska sikta på verkar de ju göra resten mer eller mindre automatiskt. Och resultatet är ju tydligen ganska nedslående för den som står i skottlinjen. Om man får tro på bilderna som kommer från Ukraina så knäcker de ju ryska stridsvagnar lika lätt som en konservburk. Jag skulle nog hellre vara den som skjuter en sådan missil än att sitta i en stridsvagn som blir träffad. Den saken är säker.
Fast jag skulle i så fall hellre skulle vilja vara med och utveckla denna typen av teknik. För det är sånt jag är hyfsat bra på. Och troligen skulle jag på det viset vara mer värdefull för Sveriges försvar än om jag står nånstans i vägen och får en kula i skallen bara för att jag inte har en aning hur man ska bete sig i en krigssituation. En f d kollega till mig, som jobbat på Saab tidigare, tyckte att det var ett väldigt bra jobb. Inga missnöjda slutkunder. De klagar aldrig, sa han. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Holve »

Vad skall vi försvara? Det finns ju inte ens någon svensk kultur. Fråga en S politiker.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev:
Sedan 2010 har vi jämlikhet i totalförsvarsplikten, så alla kvinnor 16-70 liksom alla män är skyldiga att hugga i och hjälpa till. Vad man skall göra med barnen framgår inte.
Att ta hand om och försöka skydda barn kan man väl också kategorisera som ”hugga i”?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av tor-ake »

dd88 skrev:
TiborBlomhall skrev:
dd88 skrev:
Cirka 110-130 mil kommer man på 80 liter bensin med en någorlunda normal och modern bil.
Inte om du kryper fram i 10 km/h
Att krypa fram i 10 km/h är inte farligt, det gör man mer eller mindre på tomgång. Så cirka en liter per timme.
Nej. Det är så sjukt dålig verkningsgrad vid lågt varv och låg last att det går 1l/tim enbart till att övervinna friktionen inne i motorn, alstra hundra watt i generatorn, cirkulera kylvatten m.m. Om du skall dessutom driva bilen framåt i ryckig kökörning, går det mycket mer. Man kan kolla på bilens egen uppskattning av räckvidd och förbrukning om den inte redan bottnat ur. Inte bara en gång man fått räckviddsångest i Stockholmsköerna när bilen plötsligt går från kanske 80km återstående räckvidd till 50 till 20 och sedan ---. Min fiat ducatos mätare bottnar ur på 2,5l/mil om jag fastnar i en bilkö, och min pyttelilla Honda Jazz 2,0l/mil.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev:
tor-ake skrev:
Sedan 2010 har vi jämlikhet i totalförsvarsplikten, så alla kvinnor 16-70 liksom alla män är skyldiga att hugga i och hjälpa till. Vad man skall göra med barnen framgår inte.
Att ta hand om och försöka skydda barn kan man väl också kategorisera som ”hugga i”?
Framgår som sagt inte hur det är tänkt att fungera. Men man skulle ju kunna tänka sig att om du jobbar som förskollärare så är din roll i totalförsvarsplikten att passa barnen så att föräldrarna, kvinnor som män, kan bära utrustning, mat, röja i rasmassor, gräva skyttevärn m.m. På samma sätt som läkare och sjuksköterskor ofta är krigsplacerade på sitt eget sjukhus. Tror det skulle vara svårt att hävda att jag uppfyller min totalförsvarsplikt genom att jag packar väskorna och tar tåget till Oslo med mina barn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av Vasp »

Ukrainas regler har många undantag även om du är man mellan 18-60. Och det är inte så att männen måste in i militären utan det är så att de ska stanna kvar i landet och hjälpa till med det dom kan.

Personligen så skulle jag stanna kvar och hjälpa till på nått vis. Demokrati är värd att försvara även med livet som insats.

Jag skulle nog inte vara så bra som soldat. Noll erfarenhet av krig eller militär. Har aldrig skjutit med ett vapen bara hållit i ett jaktvapen nån gång.

Men jag kan gräva skyttegravar, fylla sandsäckar bygga barrikader etc.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av mikebike »

Jag har fullt vapenskåp och ammunition för ett helt kompani, men det är inte optimalt att bo i hyreslägenhet nära centrala Stockholm. Försvinner elen så försvinner värmen och vattnet också....
Pensionsplanen innebär ett hus på landet, med egen brunn (och handdriven pump).
Fram tills dess är nog föräldrarnas hus en lämplig tillflyktsort...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av tor-ake »

Utifrån den lilla infanteriutbildning jag gjorde under min 15 mån värnplikt för 30 år sedan kan jag utan omsvep säga att en otränad snubbe med gevär överlever max ett par minuter i kontakt med tränade och erfarna soldater, så det kommer inte att komma på fråga. De flesta av mina värnpliktiga "kollegor" kanske skulle överleva fram till det blir mörkt. När de var 19 år gamla och inte var rädda för döden.

Att ge gamla otränade programmerare som mig och Mati några pansarskott är bara slöseri med pansarskott, det är bättre att någon som har förutsättning att faktiskt träffa ett fordon på hundra meters håll får ta det. Och då är jag ändå snabbutbildad på den typen av pansarskott som nu är aktuella. För 30 år sedan.

Men jag är en jäkel på att laga små elverk och länspumpar har det visat sig, det kan komma väl till pass i en kris. :geek:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Beredskap och elbil?

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
Utifrån den lilla infanteriutbildning jag gjorde under min 15 mån värnplikt för 30 år sedan kan jag utan omsvep säga att en otränad snubbe med gevär överlever max ett par minuter i kontakt med tränade och erfarna soldater, så det kommer inte att komma på fråga. De flesta av mina värnpliktiga "kollegor" kanske skulle överleva fram till det blir mörkt. När de var 19 år gamla och inte var rädda för döden.

Att ge gamla otränade programmerare som mig och Mati några pansarskott är bara slöseri med pansarskott, det är bättre att någon som har förutsättning att faktiskt träffa ett fordon på hundra meters håll får ta det. Och då är jag ändå snabbutbildad på den typen av pansarskott som nu är aktuella. För 30 år sedan.

Men jag är en jäkel på att laga små elverk och länspumpar har det visat sig, det kan komma väl till pass i en kris. :geek:
Jag har en SM-medalj i dynamiskt skytte. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar