Sida 3 av 3

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 22 nov 2015 17:43
av Svenssons
Nicklas skrev:
Franz skrev:
Så här stod det i mitt mail:

"Om du innan inspektion önskar undersöka dina sätesbälten så kan du med en kraft på minst 37 kg dra hårt i midjedelen av ditt sätesbälte. Denna metod kan upptäcka ett felaktigt fastkopplat bälte men eliminerar inte behovet av en inspektion utförd av tekniker från Tesla."

Det tolkar jag som att ifall det är fel är felet av sådan natur att det inte håller alls ens under mindre belastning.
Citat från artikeln:
About two weeks ago, Tesla said, a customer in Europe reported that her seat belt disconnected when she turned to talk to rear passengers.
Hon kan ju lika gärna kommit åt knappen när hon vred på sig :roll:

Det verkar inte krävas mycket kraft...
Det verkar som problemet inte ligger i själva stället där du klickar i bältet utan där det ska sitta permanent fast. Dels är det då säkert att det var ett konstruktionsmiss under tillverkningen och dels så bör det vara rätt lätt att kontrollera. Har inget med huruvida man råkat koppla loss bältet eller ej alltså.

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 22 nov 2015 20:56
av danni
Såg på Nylands kanal att Tesla har skickat ut tekniker till de mer välbesökta superchargerserna för att göra inspektionen på plats åt folk medan de laddar. Där kan vi snacka service!

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 04:53
av vigge50
danni skrev:
Såg på Nylands kanal att Tesla har skickat ut tekniker till de mer välbesökta superchargerserna för att göra inspektionen på plats åt folk medan de laddar. Där kan vi snacka service!
+1, riktigt grymt

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 06:52
av Bjelke
danni skrev:
Såg på Nylands kanal att Tesla har skickat ut tekniker till de mer välbesökta superchargerserna för att göra inspektionen på plats åt folk medan de laddar. Där kan vi snacka service!
+1

Hehe "Välkommen att ladda din bil på vår SC så kollar vi bältet..."

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 08:45
av HelectriC
Bjelke skrev:
danni skrev:
Såg på Nylands kanal att Tesla har skickat ut tekniker till de mer välbesökta superchargerserna för att göra inspektionen på plats åt folk medan de laddar. Där kan vi snacka service!
+1

Hehe "Välkommen att ladda din bil på vår SC så kollar vi bältet..."
Kunde man fått lite spolarvätska och fyllt på luft i däcken också, så är vi nästan på den gamla tidens mackar när det gäller service :D

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 09:13
av Svenssons
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
danni skrev:
Såg på Nylands kanal att Tesla har skickat ut tekniker till de mer välbesökta superchargerserna för att göra inspektionen på plats åt folk medan de laddar. Där kan vi snacka service!
+1

Hehe "Välkommen att ladda din bil på vår SC så kollar vi bältet..."
Kunde man fått lite spolarvätska och fyllt på luft i däcken också, så är vi nästan på den gamla tidens mackar när det gäller service :D
Oljebyte fixar de redan!

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 18:27
av Martinen
Tryckluft vid Supercharger hade varit att önska tycker jag.

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 18:28
av Oppfinnarn
Laddade precis vid Tesla SuC i Löddeköpinge och kom i slang med en som visade sig vara tekniker på TM som skulle leverera en ny vit (85D tror jag det var) till en kund, efter något lackstrul vid vanliga leveransen. Han passade på att checka mina bälten på bilen medan vi stod och laddade! Det kallar jag service :-).

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 21:27
av HelectriC
Fick ni andra också skriva på ett dokument om att bilen har blivit kontrollerad?

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 21:29
av Oppfinnarn
HelectriC skrev:
Fick ni andra också skriva på ett dokument om att bilen har blivit kontrollerad?
Min oortodoxa lösning av kontrollen enl ovan skulle inkludera ngt email med uppgifter om att bältena har kontrollerats.

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 21:42
av jpetters
HelectriC skrev:
Fick ni andra också skriva på ett dokument om att bilen har blivit kontrollerad?
Ja, jag fick skriva på ett dokument som beskrev att kontrollen var gjord och inget var fel.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 21:52
av bylund
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Fick ni andra också skriva på ett dokument om att bilen har blivit kontrollerad?
Ja, jag fick skriva på ett dokument som beskrev att kontrollen var gjord och inget var fel.
Jo, samma här. Kommer inte ihåg själva formuleringarna, men det vore ju rimligare att den som gjorde kontrollen skrev på något än att jag skriver på att en tekniker flyttade fram stolen, kröp lite i baksätet och kände, kollade och drog i bältet.

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 21:56
av HelectriC
bylund skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Fick ni andra också skriva på ett dokument om att bilen har blivit kontrollerad?
Ja, jag fick skriva på ett dokument som beskrev att kontrollen var gjord och inget var fel.
Jo, samma här. Kommer inte ihåg själva formuleringarna, men det vore ju rimligare att den som gjorde kontrollen skrev på något än att jag skriver på att en tekniker flyttade fram stolen, kröp lite i baksätet och kände, kollade och drog i bältet.
Jag undrar också vad vitsen är med att jag skriver på. Så att jag inte ska kunna stämma dom om bältet hoppar ur från och med nu? För nu har blev blivit kontrollerad och felet kan inte uppstå?

Re: Tesla ska återkalla alla Model S

Postat: 23 nov 2015 22:08
av Svenssons
HelectriC skrev:

Jag undrar också vad vitsen är med att jag skriver på. Så att jag inte ska kunna stämma dom om bältet hoppar ur från och med nu? För nu har blev blivit kontrollerad och felet kan inte uppstå?
Din signatur på det har ingen bäring på eventuell stämning. Kontrollen är ju för att kolla om det fanns ett identifierat konstruktionsfel. Tror snarare att det kan användas för att tekniker inte ska rapportera in bilar som inte har kontrollerats och för att ha koll på vem som var med vid kontrollen. Behöver ju inte vara ägaren och bilarna kan byta ägare.