För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Ja Tesla har trollat med 0-100 tiderna på sina Performance bilar under många år. Tror det började när P85D började säljas. För att uppnå den utlovade 0-100 tiden som angavs när bilen presenterades, blev man i verkligheten tvungen att ändra mätmetod, vilket verkar minska tiden med runt 0,2 sekunder.
Det finns väl ingen annan biltillverkare som använder denna ohederliga mätmetod?
Ja det är vanligt förekommande av flera biltillverkare. Inget trolleri. Inte ohederligt. Föreslår att du googlar om du vill veta mer än att killgissa dig fram.
Lite ohederligt är det väl allt? Ska skilja 0,6 sekunder på 0-100 mellan Model 3 performance och BMW i4 M50. I verkligheten så är det inte riktigt så vad det verkar. Det är oerhört jämnt i början med viss, men inte mycket, fördel för Teslan. Däremot är i4:an snabbare väl uppe i fart.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 13:49
av Berka
backe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.
Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Det är inte riktigt sant, ja i USA räknar man bort första foten men i USA har MYP 0-60 mph 3,5 sek i Europa är 0-100 3,7 sekunder... så någon skillnad är det. Troligtvis samma på LR och kollar man Youtube och jämför en LR 0-100 kmh och en performance 0-60 mph blir det något missvisande
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 14:06
av kenjon
60 mph är inte riktigt 100 kph
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 14:09
av hanseman
Tesla följer bara industri-standarden som flera andra biltillverkare använder sig utav när de sätter sina 0-100-siffror! https://www.caranddriver.com/features/a ... e-rollout/
När det kommer till varför det görs skillnad på P och LR acc killgissar jag att det har att göra med att P är just en performance, och 'rollout' används just av performance-bilar. Medans LR inte syfter till att vara en performance-bil i den benämningen, och definieras därför då inte heller med rollout.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 14:20
av MWall
hanseman skrev:
Tesla följer bara industri-standarden som flera andra biltillverkare använder sig utav när de sätter sina 0-100-siffror! https://www.caranddriver.com/features/a ... e-rollout/
När det kommer till varför det görs skillnad på P och LR acc killgissar jag att det har att göra med att P är just en performance, och 'rollout' används just av performance-bilar. Medans LR inte syfter till att vara en performance-bil i den benämningen, och definieras därför då inte heller med rollout.
Har du exempel på andra tillverkare som gör likadant? Gör Porsche det? Lambo? Ferrari? Eller är det något som bara amerikanska märken gör?
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 14:26
av martinot
kenjon skrev:
60 mph är inte riktigt 100 kph
Upprörande att det inte är samma sak! Ohederligt!
/arg-gubbe
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 15:34
av Guden
Ser inte riktigt relationen mellan rubriken av denna tråden och diskussionen som pågår här…
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 15:56
av Walker
Guden skrev:
Ser inte riktigt relationen mellan rubriken av denna tråden och diskussionen som pågår här…
Förvånad?
Välkommen till TCS.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 16:21
av backe
Berka skrev:
backe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.
Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Det är inte riktigt sant, ja i USA räknar man bort första foten men i USA har MYP 0-60 mph 3,5 sek i Europa är 0-100 3,7 sekunder... så någon skillnad är det. Troligtvis samma på LR och kollar man Youtube och jämför en LR 0-100 kmh och en performance 0-60 mph blir det något missvisande
Man gör samma här också enligt Teslas hemsida.
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 16:30
av Berka
backe skrev:
Berka skrev:
backe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
mikebike skrev:
Maxeffekt skiljer bara 20 kW mot LR.
När jag lagt på sommardäcken skall jag köpa till acc.boost till min...
Det är ju bara en siffra på ett papper.
20 kW gör inte 1,5 sekunder på accelerationen 0-100.
Acc Boost ger väl mer än 20 extra kW? Så då skulle en LR vara kvickare än en P.
För att göra det extra smidigt så mäter Tesla 0-100 olika mellan LR och P också...
P så räknar man bort första foten eller något sånt, vad det gör i verkligheten vet jag ej, men varför man inte kör stillastående på båda är för mig oförståeligt?
Det är inte riktigt sant, ja i USA räknar man bort första foten men i USA har MYP 0-60 mph 3,5 sek i Europa är 0-100 3,7 sekunder... så någon skillnad är det. Troligtvis samma på LR och kollar man Youtube och jämför en LR 0-100 kmh och en performance 0-60 mph blir det något missvisande
Man gör samma här också enligt Teslas hemsida.
Okej, ja då är det förmodligen att 60 mph är 96,56 km/h...
Vilket som så är dem snabba
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 16:32
av Honkan
Någon som har någon mer underrättelse om leverans ?? Sjukt tråkigt att vänta
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 08 apr 2022 16:35
av SugSnigel
Får bara "Innan Q2 är slut" som svar från Tesla Lite svårt att planera...
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 12 apr 2022 15:31
av balgoth88
SugSnigel skrev:
Får bara "Innan Q2 är slut" som svar från Tesla Lite svårt att planera...
when was the preliminary delivery date for and what color did you order?
Re: Första tyska Model Y i Sverige
Postat: 12 apr 2022 15:57
av SugSnigel
balgoth88 skrev:
SugSnigel skrev:
Får bara "Innan Q2 är slut" som svar från Tesla Lite svårt att planera...
when was the preliminary delivery date for and what color did you order?
Don’t remember, put my order a long time ago. Black/Black