Sida 3 av 4
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 30 nov 2015 22:32
av apkungen
Diesel självantänder väl också. Den ska självantända när cylindern är fullt ihoptryckt. Denna temperatur beror av dieselns kemiska egenskaper så den temperaturen kan inte bli hur hög som helst. Nej jag tror att formeln var rätt. Temperaturen ska vara i kelvin. Om man har en motor med maxtemp på 600 celcius och min 20 grader celcius ( vet inte om de är helt rimliga men typ) verkningsgraden blir då
Eta = 1 - 292/872 = 67%
Detta är nån form av maximal verkningsgrad. En Otto motor (bensin) ligger väl på hälften av detta.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 30 nov 2015 22:46
av chpaulin
Var och provkörde Passat GTE idag och den kändes riktigt trevlig att köra. Jag har en Passat B7 (GTE:n är en B8) så det är mycket som känns igen.
Lite reflektioner:
* Elmotorn känns tillräckligt stark för vardaglig körning, inte den starkaste men helt klart ok
* Verkar som de kör elmotorn genom den vanliga DSG-lådan men inte hittat nån info om detta. Kan också varit antispinnen som reagerade ofta då det var halt ute?
* Lastutrymmet var näst intill lika stort som den vanliga versionen, fanns även lite plats under luckan. Undrar varför man inte satsat på ett lite större batteri?
* Endast framhjulsdrift. Både elmotorn och bensinmotorn driver framhjulen. Här borde de satt elmotorn bak kan man tycka. Fick lätt släpp.
Prismässigt ligger GTE:n riktigt bra till med pris från 409900:- och sjukt lågt förmånsvärde. Denna modell kom nog i rättan tid för VW och kan nog hålla dem över ytan genom krisen. Säljaren i Kista sa att det är den modell de just nu säljer överlägset mest av vilket är riktigt goda nyheter.
Lite tråkigt att den inte har fyrhjulsdrift dock

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 30 nov 2015 23:37
av danni
chpaulin skrev:Var och provkörde Passat GTE idag och den kändes riktigt trevlig att köra. Jag har en Passat B7 (GTE:n är en B8) så det är mycket som känns igen.
Lite reflektioner:
* Elmotorn känns tillräckligt stark för vardaglig körning, inte den starkaste men helt klart ok
* Verkar som de kör elmotorn genom den vanliga DSG-lådan men inte hittat nån info om detta. Kan också varit antispinnen som reagerade ofta då det var halt ute?
* Lastutrymmet var näst intill lika stort som den vanliga versionen, fanns även lite plats under luckan. Undrar varför man inte satsat på ett lite större batteri?
* Endast framhjulsdrift. Både elmotorn och bensinmotorn driver framhjulen. Här borde de satt elmotorn bak kan man tycka. Fick lätt släpp.
Prismässigt ligger GTE:n riktigt bra till med pris från 409900:- och sjukt lågt förmånsvärde. Denna modell kom nog i rättan tid för VW och kan nog hålla dem över ytan genom krisen. Säljaren i Kista sa att det är den modell de just nu säljer överlägset mest av vilket är riktigt goda nyheter.
Lite tråkigt att den inte har fyrhjulsdrift dock

Ja, elmotorn sitter före växellådan i drivlinan. BMW och Audi har valt liknande lösningar (vilket gör att de också får fyrhjulsdrift på ren eldrift med bara en elmotor). Volvo däremot har valt att sätta elmotorn på bakhjulen (och får då bara fyrhjulsdrift när bägge motorerna är igång).
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 01 dec 2015 07:44
av chpaulin
danni skrev:chpaulin skrev:Var och provkörde Passat GTE idag och den kändes riktigt trevlig att köra. Jag har en Passat B7 (GTE:n är en B8) så det är mycket som känns igen.
Lite reflektioner:
* Elmotorn känns tillräckligt stark för vardaglig körning, inte den starkaste men helt klart ok
* Verkar som de kör elmotorn genom den vanliga DSG-lådan men inte hittat nån info om detta. Kan också varit antispinnen som reagerade ofta då det var halt ute?
* Lastutrymmet var näst intill lika stort som den vanliga versionen, fanns även lite plats under luckan. Undrar varför man inte satsat på ett lite större batteri?
* Endast framhjulsdrift. Både elmotorn och bensinmotorn driver framhjulen. Här borde de satt elmotorn bak kan man tycka. Fick lätt släpp.
Prismässigt ligger GTE:n riktigt bra till med pris från 409900:- och sjukt lågt förmånsvärde. Denna modell kom nog i rättan tid för VW och kan nog hålla dem över ytan genom krisen. Säljaren i Kista sa att det är den modell de just nu säljer överlägset mest av vilket är riktigt goda nyheter.
Lite tråkigt att den inte har fyrhjulsdrift dock

Ja, elmotorn sitter före växellådan i drivlinan. BMW och Audi har valt liknande lösningar (vilket gör att de också får fyrhjulsdrift på ren eldrift med bara en elmotor). Volvo däremot har valt att sätta elmotorn på bakhjulen (och får då bara fyrhjulsdrift när bägge motorerna är igång).
Undrar varför inte VW valde att göra en fyrhjulsdriven variant? Lär väl inte varit för komplicerat för dem gissar jag utan en fråga om att få ner kostnaden på bilen. Bara elmotorn hade nog med driv för att lätt få framhjulen att släppa. Med bensinmotorn i gång är det onödigt många hästar på framhjulen känns det som.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 01 dec 2015 08:52
av danni
chpaulin skrev:danni skrev:Ja, elmotorn sitter före växellådan i drivlinan. BMW och Audi har valt liknande lösningar (vilket gör att de också får fyrhjulsdrift på ren eldrift med bara en elmotor). Volvo däremot har valt att sätta elmotorn på bakhjulen (och får då bara fyrhjulsdrift när bägge motorerna är igång).
Undrar varför inte VW valde att göra en fyrhjulsdriven variant? Lär väl inte varit för komplicerat för dem gissar jag utan en fråga om att få ner kostnaden på bilen. Bara elmotorn hade nog med driv för att lätt få framhjulen att släppa. Med bensinmotorn i gång är det onödigt många hästar på framhjulen känns det som.
Ren spekulation nu, men kostnad, komplexitet och plats, skulle jag tippa på. Jag tror de får en relativt enkel och lättförpackad variant nu, när elmotorn helt enkelt taggas på den befintliga drivlinan och förstärker denna. Ska man gå den väg som BMW och Audi valt så måste de ha med en kardanaxel och ett Haldex-system, vilket blir dyrare och kanske inte heller lämnar plats åt batteriet. Att sätta elmotorn på bakaxeln blir också mer komplext och kanske snor plats de behöver för batteriet.
Jag misstänker att de åtminstone övervägt fyrhjulsdrift, med tanke på hur mycket de ökat sin försäljning av just fyrhjulsdrivna modeller de senaste åren.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 01 dec 2015 09:08
av Laban
Personligen gillar jag Outlander (eller Volt om man så vill) modellen, bort med växellådan och dit med en enkel lamellkoppling som kan driva bilen i 80+ km/h. Sparar man pengar som istället kan läggas på dubbla elmotorer och därmed 4WD. Och det säger jag inte bara för att jag själv råkas ha en Outlander

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 01 dec 2015 09:26
av HelectriC
GTE-drivlinan är samma i Golf, Passat, A3, Tiguan. Golf och A3 som är storsäljarna hade nog blivit dyra att bygga med AWD eftersom batteriet då hade behövs placeras nån annanstans (kanske även hos Passat och Tiguan?). Jag tror helt enkelt dom valt en lösning som kan användas i så många modeller som möjligt. Blir nog mest snopet för Tiguanköparna som inte får AWD i en SUV

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 03 dec 2015 21:11
av joel80
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 03 dec 2015 22:34
av Nicke Nyfiken
Hmm...
En "miljöbil" med dubbla riktigt feta avgaspipor
Men visst skulle jag kunna tänka mig en sådan i brist på en rimligt prissatt elbil med tillräcklig räckvidd.
Hur långt kommer du i "pure" läget en vanlig morgon såhär års?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 04 dec 2015 06:56
av joel80
Så här en vecka in i ägandet har jag väl inte helt säkerställda siffror.. Men har kommit ca 40km. Då var det ingen motorväg och klimatanläggningen i eco.. D.v.s minimalt med värme. Dock med sätesvärme o rattvärme på så det funkade.

När jag å andra sidan en annan dag körde 1 mil motorväg i 120 på mätaren och kopplade ur ecoklimat var det slut på 29km.
Jag klarar dock så gott som alla stadskörningar på el.. Så det är lite som att jag har en elbil för mina vardagsresor inom stan och får byta till "vanlig bil" när jag kör långt.. I allafall efter några mil.

Fast med regenerering vid bromsverkan blir det okej på långresor också.. I allafall jämfört med min tidigare bil.
Det är ett steg på vägen.. Det steg jag nu hade möjlighet att ta.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 04 dec 2015 08:09
av kangru
joel80 skrev:
Det är ett steg på vägen.. Det steg jag nu hade möjlighet att ta.
Det är ett bra steg och mycket bättre än att ta en ren dinosauriebrännare. Jag hade själv en Prius Plugin under de senaste 3 åren innan min Tesla och som du säger så är det en bra inkörsport till det fullt elektriska.
Det viktigaste (enligt mig) är att varje ny bil som produceras är betydligt bättre ur miljöhänsyn än vad den ersätter, det valet har du gjort och det är bra. Det är enbart vid nyproduktion (i princip) som en bättre bil kan väljas.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 04 dec 2015 08:20
av Laban
joel80 skrev:Så här en vecka in i ägandet har jag väl inte helt säkerställda siffror.. Men har kommit ca 40km. Då var det ingen motorväg och klimatanläggningen i eco.. D.v.s minimalt med värme. Dock med sätesvärme o rattvärme på så det funkade.

När jag å andra sidan en annan dag körde 1 mil motorväg i 120 på mätaren och kopplade ur ecoklimat var det slut på 29km.
Jag klarar dock så gott som alla stadskörningar på el.. Så det är lite som att jag har en elbil för mina vardagsresor inom stan och får byta till "vanlig bil" när jag kör långt.. I allafall efter några mil.

Fast med regenerering vid bromsverkan blir det okej på långresor också.. I allafall jämfört med min tidigare bil.
Det är ett steg på vägen.. Det steg jag nu hade möjlighet att ta.
Det där verkar matcha Outlandern, har kört ca 4 mil som längst vid 90-100 km/h. Höjer man till 110-120 så är det max 3 mil. Och då är det AC av som gäller.
När det gäller ett steg på vägen som håller jag med kangru, allt är bättre än en ren fossilbil. Jag kör 100% på el på sommaren för min dagliga pendling, ~alltid 4 personer i bilen. Nu vid -3 - +4 så är det 0 l/mil in, 0.15 tillbaka då jag inte har förvärmt batteriet. Viss skillnad mot 1l/mil som andra bilen förbrukar. Man får också tänka på att laddhybrider, åtminstone generellt sett, inte har några utsläpp där man som mest vill undvika dem, nämligen i städer.
Sen vill jag förstås ha en Tesla men det måste byggas laddstationer, servicestationer häruppe innan det är aktuellt.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 25 feb 2016 16:17
av Gralq
Första inlägget och förhoppningsvis på väg in i elträsket. =)
Jag pratade precis med en försäljare angående en Passat GTE och fick en offert. Men när jag nämnde att jag att jag bor i Umeå drog han öronen åt sig.
Tydligen stänger bilen av sig helt vid -27c? (info som de hade fått för två veckor sedan) Och vad händer vid långvarig kyla (säg under -10c i 2-3 veckor), iom att bensinmotorn startas från det stora batteriet? (om jag har förstått det rätt).
Är det någon som bor på de nordligare breddgraderna och har kunnat testa bilen i -20c - -30c? Eller ett längre tag under -10c?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 25 feb 2016 20:07
av pitemacc
under -10 så går aldrig elmotorn. Står i instruktionsboken tydligen, samt att de försäljare jag pratat med har varit flummigt ovetande..
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 15:46
av joel80
I Volvos hybrid har jag kört på el i runt -20 i vinter. Men har man haft bilen stående ute under natten i sån kyla tar det några km innan den slår över på eldrift, även om man förvärmt.
Räckvidden går ner till 3 mil eller strax under (om man vill ha liiiite värme i bilen).
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 18:30
av HelectriC
joel80 skrev:I Volvos hybrid har jag kört på el i runt -20 i vinter. Men har man haft bilen stående ute under natten i sån kyla tar det några km innan den slår över på eldrift, även om man förvärmt.
Räckvidden går ner till 3 mil eller strax under (om man vill ha liiiite värme i bilen).
Förvärms batteriet om man har sladden inkopplad och startar via app?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 19:14
av Gralq
Finns det någon nedre temperaturgräns för Golf & Passat GTE?
Ja, för att säkerställa livslängden hos batterierna inaktiveras systemet vid extremt låga temperaturer vilket gör att bilen inte går att starta. Gränsen ligger vid c:a -30.
Hittade visst svaret på volkswagens hemsida. Frågan är vad som händer om man kör vid -30. =) Stänger den av sig eller tickar den snällt vidare på bensinmotorn till dess att man stannar motorn.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 21:31
av HelectriC
Va är det för skit dom har hittat på att bilen inte går att starta under -30?? Det är ju faktiskt inte alls ovanligt att det blir så kallt i fjällen i norra Europa. Jag förstår inte heller varför. En vanlig bensinbil kan starta i -30 och en elbil likaså, varför ska då en PHEV inte klara det?
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 21:43
av bylund
HelectriC skrev:Va är det för skit dom har hittat på att bilen inte går att starta under -30?? Det är ju faktiskt inte alls ovanligt att det blir så kallt i fjällen i norra Europa. Jag förstår inte heller varför. En vanlig bensinbil kan starta i -30 och en elbil likaså, varför ska då en PHEV inte klara det?
Precis, att regen är avstängt, precis som på Teslan, när batteriet är fruset är ju klart. Det tar ju skada av att ladda när det är för kallt. Man kan ju inte heller få ut lika mycket effekt ur kalla batterier, men att få bensinmotorn att hosta igång måste ju gå åtminstone.
Eller anser sig inte Volkswagen klara utsläppskraven om det är kallare än -30°C?

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 21:49
av bullen
Du menar att dom inte klarar det om det är kallare än +30

Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 26 feb 2016 22:05
av micke_
nu på vintern kommer man inte långt med sin golf gte, runt 2,2-2,5mil..inte så,bra precis
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 27 feb 2016 02:03
av joel80
HelectriC skrev:joel80 skrev:I Volvos hybrid har jag kört på el i runt -20 i vinter. Men har man haft bilen stående ute under natten i sån kyla tar det några km innan den slår över på eldrift, även om man förvärmt.
Räckvidden går ner till 3 mil eller strax under (om man vill ha liiiite värme i bilen).
Förvärms batteriet om man har sladden inkopplad och startar via app?
Jag har förstått det som att den ska göra det.. Men tycker inte det är så effektivt som det borde vara.. Imorse, -5... Hade varit kallt under natten.. Körde eldrivna värmaren (sladden inkopplad) i över 30 min... Bilen startade ändå med dieselmotorn. Nu tog det bara 6-700 meter innan den gick över i eldrift, men ändå irriterande. Kunde sen köra ca 38km på elen.. Landsväg i ca 95km/h.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 27 feb 2016 10:08
av lator
Spontant känns det totalt vansinnigt att dra igång dieselmotorn för att köra den i ca 1 minut och sen stänga av den och köra på el. Motorn tar skada och släpper ut vansinnigt mycket skit under den korta tid den är igång!
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 27 feb 2016 11:13
av HelectriC
lator skrev:Spontant känns det totalt vansinnigt att dra igång dieselmotorn för att köra den i ca 1 minut och sen stänga av den och köra på el. Motorn tar skada och släpper ut vansinnigt mycket skit under den korta tid den är igång!
Ja, en stor del av hela poängen med en PHEV är just att bli av med den typen av körning, så känns kontraproduktivt.
Re: Passat GTE och andra laddhybrider
Postat: 27 feb 2016 12:23
av Gralq
Känns lite som att man behöver en snåldiesel för att överleva lite längre norrut? Alternativet en el/phev på sommaren och "vanlig" bil på vintern.. Det suger ju lite smått.
VW använder inte el under -10 (ändå rätt vanligt)
Volvo drar igång dieseln i början när det är kallt vilket är kasst när man ändå oftast kör korta sträckor.
Är det något positivt som jag har missat? (förutom april-november där stuff borde funka bra)