Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
ChristopherBaugh

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av ChristopherBaugh »

Jag undrar vad som kommer att hända med Bitcoin/Doge-priset om Ilon meddelar att han integrerar kryptobetalningar i Twitter. Om någon kommer ihåg att efter att Tesla meddelade att det var möjligt att betala för bilar i bitcoins, så steg den med 6 000 dollar på en dag... Så jag tror att vi med den här utvecklingen kan förvänta oss en betydande ökning av kryptovalutor också.
Kryptovaluta-analytiker. Jag skriver recensioner om handelsrobotar. Du kan läsa den senaste artikeln om bitcoin evolution på vår webbplats.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Det finns lagstiftning gällande hatbrott osv.
Varför är vissa så rädda för att man ska följa den lagstiftningen istället för att man som hittils censurerat "det som passar den egna agendan"?

Varför är ett twitter med öppen källkod som kan granskas av alla ett hot mot demokratin?
Har man rent mjöl i påsen så tål man att granskas publikt.

Det här påminner om alla elbilsantagonisters lobbyverksamhet om alla stackars barn i Kongo som tvingas bryta kobolt åt våra elbilar.
Man tar något "litet" problem och blåser upp det till orimliga proportioner för att motarbeta omställningen eftersom det passar den egna agendan.
I det här fallet så kommer tydligen hela Twitter explodera av hatbrott tydligen......

Hela trumphistoren är ju ett lysande exempel på hur censuren påverkar demokratin.
Ovasett vad man tycker om Trump så kan ingen förneka att censuren från twitter påverkade valkampanjen och således den demokratiska processen.
Hur vore det om alla tvkanaler i Sverige var högervridna och inte lät vänstern vara med på valdebatter och utfrågningar? Dvs man valde själva att censurera vissa åsikter.
Skulle det vara bra för demokratin?

Den enkla slutsatsen blir alltså att alla som är upprörda över Elons köp av Twitter antingen har något att dölja eller inte klarar av att tänka själva och slaviskt följer sitt favoritpartis ideologiska inriktning utan objektivt/kritiskt tänkande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
MWall skrev:
ermase skrev:
Larofo skrev:
ermase skrev:
Dags att lämna Twitter och kanske till och med sälja Teslan?
När jag skaffade min första Tesla för snart 5 år sedan var Elon en bidragande orsak till köpet. Idag är känslan helt det motsatta, han verkar totalt tappat sin moraliska kompass. Trist.
På vilket sätt har han tappat sin moraliska kompass tycker du?
Jag kanske vart lurad men Elon var tydligt en annorlunda miljardär för sådär 5-10 år sedan. Ett i alla fall tillsynes tydligt socialt engagemang och fokus på klimat och miljöfrågor. Idag tycker jag att Elon är, precis som de flesta miljardärer, egocentrisk och högervriden. Det enda som skiljer honom idag från övriga onödigt rika miljadärer är att han är rikast. Elons förklaring på Twitter om varför han har tagit ett så stort kliv högerut säger allt om hans förfall. Står väl inte på förens Twitter öppnas för Trump och andra dyngspridande desinformatörer. Ett alldeles utmärkt sätt att fortsätta försvaga vår hårt ansatta demokrati.
Vänstern har gått vilse. Är så uppenbart. Arbetarklassen hatar er. Bara woke medelklass och invandrare som röstar på S. Är väl därför stenkastarna får hållas och därför S-märkt massmedia som Aftonbladet och SVT tävlar i att brunsmeta Ebba Busch.
Jag säger till mig själv att jag inte borde lägga mig i och svara, men gör det ändå. Själva tystnaden kan ju leda till att människor tror att man håller med.

Jag tycker ditt svar exemplifierar på pricken hur många debatterar numera. Varenda mening innehåller saker som antingen är helt felaktiga, saknar belägg eller som kräver en långt mer nyanserad bild än en grovt förenklad one-liner. Men eftersom man staplar så många sådana saker efter varandra på så kort tid så orkar/hinner/kan inte övriga bemöta detta innan nästa bredsida med påstående levereras. Jag förstår att tanken är att helt tysta dom med meningsskiljaktigheter för det är väldigt effektivt. Det är dock dåligt för samtalet och demokratin.

Det ska bli spännande att se om man kan förändra samtalsklimatet på Twitter. Jag hoppas verkligen det för det skulle vara långt mycket viktigare för världen än att åka elbil.
Äh. Är bara att titta på hur Strandhäll och Mogge "debatterar" på Twitter för att inse att det går hela vägen upp till regeringsnivå.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

MWall skrev:
Äh. Är bara att titta på hur Strandhäll och Mogge "debatterar" på Twitter för att inse att det går hela vägen upp till regeringsnivå.
Håller med. Går själv i samma fälla ibland men det blir ju inte bättre av det.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

[JM] skrev:
Det finns lagstiftning gällande hatbrott osv.
Varför är vissa så rädda för att man ska följa den lagstiftningen istället för att man som hittils censurerat "det som passar den egna agendan"?

Varför är ett twitter med öppen källkod som kan granskas av alla ett hot mot demokratin?
Har man rent mjöl i påsen så tål man att granskas publikt.

Det här påminner om alla elbilsantagonisters lobbyverksamhet om alla stackars barn i Kongo som tvingas bryta kobolt åt våra elbilar.
Man tar något "litet" problem och blåser upp det till orimliga proportioner för att motarbeta omställningen eftersom det passar den egna agendan.
I det här fallet så kommer tydligen hela Twitter explodera av hatbrott tydligen......

Hela trumphistoren är ju ett lysande exempel på hur censuren påverkar demokratin.
Ovasett vad man tycker om Trump så kan ingen förneka att censuren från twitter påverkade valkampanjen och således den demokratiska processen.
Hur vore det om alla tvkanaler i Sverige var högervridna och inte lät vänstern vara med på valdebatter och utfrågningar? Dvs man valde själva att censurera vissa åsikter.
Skulle det vara bra för demokratin?

Den enkla slutsatsen blir alltså att alla som är upprörda över Elons köp av Twitter antingen har något att dölja eller inte klarar av att tänka själva och slaviskt följer sitt favoritpartis ideologiska inriktning utan objektivt/kritiskt tänkande.
Tror du att Trump uteslöts ur Twitter för att är högervriden och sprider hat? Han sprider lögner, konspirationsteorier och desinformation men den utlösande faktorn var att han uppmuntrade till våld. Skulle vänstern göra något liknande ska de självklart bli avstängda.
Låg nivå på förståelse vad demokrati är och vad som hotar den i denna tråd. Demokratin i väst är satt under hård press av anti-demokratiska krafter som Orban, lag o rättvisa, Lega, Vucic, Le Penn, SD, Trump osv (de flesta påhejade av Putin). Detta kombinerat med låg kunskap om vad demokrati är gör att det ser mörkt ut för demokratin i framtiden. Ett ocensurerat Twitter riskerar att bli ett litet men inte oväsentligt bidrag till den processen. Får lögner, konspirationsteorier och desinformation spridas fritt utan konsekvenser blir det svårt för sanningen och demokratin.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

ermase skrev:
Tror du att Trump uteslöts ur Twitter för att är högervriden och sprider hat? Han sprider lögner, konspirationsteorier och desinformation men den utlösande faktorn var att han uppmuntrade till våld. Skulle vänstern göra något liknande ska de självklart bli avstängda.
Låg nivå på förståelse vad demokrati är och vad som hotar den i denna tråd. Demokratin i väst är satt under hård press av anti-demokratiska krafter som Orban, lag o rättvisa, Lega, Vucic, Le Penn, SD, Trump osv (de flesta påhejade av Putin). Detta kombinerat med låg kunskap om vad demokrati är gör att det ser mörkt ut för demokratin i framtiden. Ett ocensurerat Twitter riskerar att bli ett litet men inte oväsentligt bidrag till den processen. Får lögner, konspirationsteorier och desinformation spridas fritt utan konsekvenser blir det svårt för sanningen och demokratin.
Vi ska inte ha nån jävla politisk censur. Vi har lagar som reglerar vad man får och inte får säga. Det räcker.

Ps. "Vänstern" uppmanar till våld hela tiden. På sätt och vis var Koran-kravallerna lika mycket ett påhopp på samhället som stormningen av Kapitoleum.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

MWall skrev:
ermase skrev:

Vi ska inte ha nån jävla politisk censur. Vi har lagar som reglerar vad man får och inte får säga. Det räcker.

Ps. "Vänstern" uppmanar till våld hela tiden. På sätt och vis var Koran-kravallerna lika mycket ett påhopp på samhället som stormningen av Kapitoleum.
Ok så censur av lögner, konspirationsteorier och desinformation är politisk censur, intressant.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

ermase skrev:
MWall skrev:
ermase skrev:

Ok så censur av lögner, konspirationsteorier och desinformation är politisk censur, intressant.
Vem är det som ska bestämma vad som är lögner, konspirationsteorier och desinformation?
Är det S, V, C och MP eller är det M, KD, SD och L?
Är det "vänstern" eller "högern" som har tolkningsföreträde?
Med tanke på hur ofta det visar sig att det som ena stunden anses vara lögner,
konspirationsteorier och desinformation, och då censureras av dom som för tillfället har
makten att göra det, bara en kort tid senare visar sig vara sant, så borde vi nog ha ett
system där var och en får uttrycka sina ideér och tankar, hur dumma dom än verkar, så
länge man håller sig inom lagen. Demokrati ni vet. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

ermase skrev:
MWall skrev:
ermase skrev:

Ja det är det faktiskt. Är väl ingen slump att en politisk sida är mer upprörd över detta än den andra...
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

MWall
Retorisk fråga
Tycker du att Trumps lögner om valfusk är ett demokratiskt problem?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

ermase skrev:
MWall
Retorisk fråga
Och hur ska båda sidor kunna påvisa/framhäva att den andra sidan ljuger om den ena sidan cencureras?
Oavsett om vad det rör sig om.
Varför ska någon ha tolkningsföreträde och bestämma vad den andra sidan får säga.
Hur kan detta vara så svårt att förstå?

Det finns lagar. Om majoriteten av befolkningen anser att viss form av uttryck bör förbjudas så kan man på demokratisk väg införa förändingar i lagen.
Men hur ska detta gå till när inte alla får komma till tals.....
Vad får dig att tro att din syn på samhället är den korrekta?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

ermase skrev:
MWall
Retorisk fråga
Han får väl säga vad han vill så länge det är lagligt? Vem ska gå in och bestämma vad som är ok och inte? Det lämnar ett för stort utrymme för godtycke.

Om det är ett problem? Jag är inte besatt av USA för det första. Finns massor av problem som är värre i mina ögon. T ex att SR medvetet hetsar muslimer mot Ebba Busch. Eller att Lena Mellin skammar henne för att hon inte är hemma med barnen. Osv osv. Drevet mot Ebba är nog bland det värsta jag sett. Är helt sjukt. Och det tar aldrig slut heller. Var samma sak med Sabuni. Vänstermedia är verkligen vidriga mot kvinnor.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
att SR medvetet hetsar muslimer mot Ebba Busch.
Nja, medvetet? Islamist är knappt ett ord på riktigt och är tvetydigt. "Fundamentalistisk muslim" tror jag hon menar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
Nja, medvetet? Islamist är knappt ett ord på riktigt och är tvetydigt. "Fundamentalistisk muslim" tror jag hon menar.
Klart de visste vad de skrev och vad som var skillnaden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Jag har förtroende för Ekot och håller inte med om att det skulle vara medvetet. Det är en ren konspirationsteori att säga att det skulle vara uppsåtligt.
https://sverigesradio.se/artikel/fel-i- ... islamister
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

ermase skrev:
MWall
Retorisk fråga
Jag såg en artikel där Trump stödde en republikan som skulle väljas till någon post i en av delstaterna där blocken är jämnstora, tippingstate?

Demokraterna var tydligen oroade över detta då det kunde påverka kommande val av president, det skrevs att Trump inte hade koll på detta förra valet och att han hade lärt sig av den förlusten.

Jag tolkade alltså denna text som var skriven av en anhängare till demokraterna som att Trump på detta sätt kunde 'lura' till sig segern.

Det framgick inte om demokraterna inför förra valet gjort som Trump nu gör för att vinna topping states.

I mina ovetande öron så lät det som om Trump nu höll på med någon sorts valfusk, som gissningsvis demokraterna gjorde inför förra valet.

Det verkar lite konstigt att tycka att inga valfusk skedde förra valet, som om det omöjligen kan ske, samtidigt som man antyder att Trump på något lagligt sätt kan förbereda sin valseger.

Tyvärr har jag inte hittat artikeln.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:
Jag har förtroende för Ekot och håller inte med om att det skulle vara medvetet. Det är en ren konspirationsteori att säga att det skulle vara uppsåtligt.
Hade "misstaget" skett på ett språk så fine. Men nu var det tre språk det "råkade" bli fel på.

PS. Och det är väl inte så länge sen som en "journalist" på SR blev påkommen med att försöka häva en utvisning av Gävle-imamens son som visade sig ha ganska otäcka åsikter. Och som även hade en relation med "journalisten". Plus att SR hade stora problem med att plocka ner hennes aktivistiska reportage om sin pojkvän. Jag har exakt noll förtroende för just SR.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

[JM] skrev:
ermase skrev:
MWall
Retorisk fråga
Och hur ska båda sidor kunna påvisa/framhäva att den andra sidan ljuger om den ena sidan cencureras?
Varför ska någon ha tolkningsföreträde och bestämma vad den andra sidan får säga.

Det finns lagar. Om majoriteten av befolkningen anser att viss form av uttryck bör förbjudas så kan man på demokratisk väg införa förändingar i lagen.
Nu är vi där igen, det är skillnad på politiska åsikter och lögner och har inget med mina åsikter att göra
Trumps lögn ifrågasätter 2 av demokratins grundbultar, men visst tycker man att autokrati är det man vill ha så fine, men jag tycker fortfarande att demokratin är värd att försvara.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:

Klart det var uppsåtligt. På somaliska vred SR till texten ytterligare.
Nu avslöjar sajten Doku att också SR:s somaliska redaktion förvanskat Buschs uttalande – och vridit till citatet ytterligare. I en bildtext vid ett porträtt av Busch står det: ”KD:s partiledare Ebba anklagar polisen för att de inte dödade många muslimer.”
https://www.svt.se/kultur/kd-kraver-mot ... schs-citat
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

ermase skrev:
[JM] skrev:
ermase skrev:
MWall
Retorisk fråga

Nu är vi där igen, det är skillnad på politiska åsikter och lögner och har inget med mina åsikter att göra
Trumps lögn ifrågasätter 2 av demokratins grundbultar, men visst tycker man att autokrati är det man vill ha så fine, men jag tycker fortfarande att demokratin är värd att försvara.
Du envisas med att tro att demokratins överlevnad hänger på om trump får tillgång till Twitter eller inte.
När det blir olagligt att ljuga så kan du komma och gnälla. Tills dess så får du trösta dig med att du har möjligheten att uttrycka detta missnöje.
Tänk om Trumpanhängarna skulle styra och dina synpunker om lögner skulle censureras.
Enl ditt resonemang så skulle det vara helt ok...

Är det verkligen så svårt att se helheten isället för att krampaktigt klänga sig fast vid enskillda individer och händelser?

Edit: Tycker förövrigt att Trump är ett rövhål men jag försöker se på saken objektivt.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

JM
Trump är såklart bara ett exempel och problemet med lögner, konspirationsteorier och desinformation är mycket, mycket större än Twitter och Trump, men de tillsammans är ett bra exempel.
Ja, jag är envis för jag försöker lista ut om du förstår vad demokrati är och om du förstår hur lätt en demokrati kan avskaffas med demokratiska medel. Tyvärr kan jag hittills inte se att du förstår något av detta, man överbevisa mig gärna.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

ermase skrev:
JM
Trump är såklart bara ett exempel och problemet med lögner, konspirationsteorier och desinformation är mycket, mycket större än Twitter och Trump, men de tillsammans är ett bra exempel.
Ja, jag är envis för jag försöker lista ut om du förstår vad demokrati är och om du förstår hur lätt en demokrati kan avskaffas med demokratiska medel. Tyvärr kan jag hittills inte se att du förstår något av detta, man överbevisa mig gärna.
Inga problem.

Vi bibehåller självpåtagen cencur och låter enskillda organsiationer strunta i gällande lagar och förordningar.
Sen ger vi amerikanska högern inflytande i dessa organisationer så att dom kan påverka breda massans syn på vad som är sant.
Då skulle tex alla påståenden om Trumps lögner kunna tvättas bort.
Skulle du vara nöjd med detta?

Vänd ditt resonemang emot dig själv och se om du är nöjd med resultatet.

Elon tänker erbjuda en plattform där ingen censurerar utanför gällande lagstiftning så kan ingen styra informationsflödet åt endera hållet.

Edit:
Gällande att avskaffa en demokrati med demokratiska medel.
Införa cencur för att påverka opinonen vart känner man igen det ifrån... hmmm.... Ryssland och Kina kanske? Väldigt demokratiska medel.
Där enskillda ledare skyddar befolkningen från sin egen okunnighet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
MWall skrev:

Klart det var uppsåtligt. På somaliska vred SR till texten ytterligare.
Nu avslöjar sajten Doku att också SR:s somaliska redaktion förvanskat Buschs uttalande – och vridit till citatet ytterligare. I en bildtext vid ett porträtt av Busch står det: ”KD:s partiledare Ebba anklagar polisen för att de inte dödade många muslimer.”
https://www.svt.se/kultur/kd-kraver-mot ... schs-citat
Riktigt illa av av "Public Service". Glad att de inte styr över Twitter iaf. med deras lögner. Det borde vara olagligt om något att göra som SR/SVT gör.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"A cocky, publicity-seeking libertarian billionaire bets virtually all of his stock in his overvalued electric car company to finance a highly leveraged, $44 billion hostile takeover of an overvalued, money-losing social media platform, on which he boasts 84 million followers.

It’s hard to imagine a megadeal that better captures the absurdity of the era in American finance than Elon Musk’s ploy for Twitter.

The only plot twist making for a better tale of speculative excess would be if Musk, a crypto evangelist, had arranged to pay in bitcoin.

I’m going to go out on a limb here and predict that we will come to see this deal as a market top, when sky-high valuations and over-indebtedness reach a convulsive crescendo in a megadeal driven by hype, overconfidence and ego. In many respects, it is reminiscent of AOL’s disastrous takeover of Time Warner two months before the massive tech and telecom bubble burst in the spring of 2000.

At some point in the not-too-distant future — once the hype has finally drained from the tech-crazy stock market and defaults start to roil the overleveraged credit markets, once housing prices fall back to earth and the crypto fantasy is dispelled, once we’ve settled into an extended period of stagflation — people will look back at this moment and say, “What were they smoking.”"
https://www.washingtonpost.com/business ... ng-flawed/
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
"A cocky, publicity-seeking libertarian billionaire bets virtually all of his stock in his overvalued electric car company to finance a highly leveraged, $44 billion hostile takeover of an overvalued, money-losing social media platform, on which he boasts 84 million followers.

It’s hard to imagine a megadeal that better captures the absurdity of the era in American finance than Elon Musk’s ploy for Twitter.

The only plot twist making for a better tale of speculative excess would be if Musk, a crypto evangelist, had arranged to pay in bitcoin.

I’m going to go out on a limb here and predict that we will come to see this deal as a market top, when sky-high valuations and over-indebtedness reach a convulsive crescendo in a megadeal driven by hype, overconfidence and ego. In many respects, it is reminiscent of AOL’s disastrous takeover of Time Warner two months before the massive tech and telecom bubble burst in the spring of 2000.

At some point in the not-too-distant future — once the hype has finally drained from the tech-crazy stock market and defaults start to roil the overleveraged credit markets, once housing prices fall back to earth and the crypto fantasy is dispelled, once we’ve settled into an extended period of stagflation — people will look back at this moment and say, “What were they smoking.”"
https://www.washingtonpost.com/business ... ng-flawed/
Ännu en hit piece från Jeff Bezos blaska. :D
Tesla är inte övervärderat. Elon sätter inte alla sina Teslaaktier på spel.
Han värnar riktig yttrandefrihet till skillnad från så många andra.
Skriv svar