Autopilot kanske blir olaglig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Autopilot kanske blir olaglig

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
dstr skrev:
Jag missade nyheterna igår - en kollega frågade om dessa, enligt nyheterna så skulle det ha skett en olycka med autopiloten. Vad refererade dom till?
Åh, säkert bara Ny Teknik som medvetet låter autopiloten köra av vägen...
Det var NT de hänvisade till
Men så bara kort efter olycka ska det utredas

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

De kan utreda bäst de vill - jag har läst den svenska lagen och det finns inget förbud mot autopilot där.
Problemet är att utredaren som uttalat sig bara har koll på jantelagen och enligt den ska autopiloten givetvis förbjudas!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
De kan utreda bäst de vill - jag har läst den svenska lagen och det finns inget förbud mot autopilot där.
Problemet är att utredaren som uttalat sig bara har koll på jantelagen och enligt den ska autopiloten givetvis förbjudas!
Det är ju ingen autopilot ännu. Det går ju tex inte att programmera den att ändra kurs i vissa korsningar osv. Idag är det bara en sofistikerad lane assist.

En större nöt att knäcka juridiskt är Volvos utspel att dom tar ansvar för vad deras självkörande bil gör.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

e5m1r skrev:
danni skrev:
dstr skrev:
Jag missade nyheterna igår - en kollega frågade om dessa, enligt nyheterna så skulle det ha skett en olycka med autopiloten. Vad refererade dom till?
Åh, säkert bara Ny Teknik som medvetet låter autopiloten köra av vägen...
Det var NT de hänvisade till
Men så bara kort efter olycka ska det utredas

”Man kan göra många dumma grejer med autopilot, eller med bilar i allmänhet. Men det är inte tekniken som är dum utan den som gör det. "
Den olycka som man borde utreda är att journalister som i Ny Teknik släpps bakom ratten. Dels beter de sig dumt åt och är dessutom så omdömeslösa att de berättar om sin dumhet offentligt.
Det är "olyckan" som man möjligen kan utreda. Åtgärden jag kan förstå vore att dra in några körkort!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev:
Olycka = punktering

När Ny Teknik testade autopiloten lät de bli att ta tag i ratten när de såg att bilen gled mot vägrenen för att se vad som skulle hända. De körde på en sten och fick punktering.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Ungefär som att inte bromsa och stanna när backradarn säger att det finns ett objekt i vägen och sen undra vad som händer, och sen klassificera det som en olycka och skylla på backradarn.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Det som de utreder kommer du dock inte hitta svar på i svensk lag - det är EU-reglementen som styr. Det verkar som om de tänker rikta in sig på att kolla ifall uppdateringen med autopilot påverkar bilens typgodkännande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

ja vi får väl göra en polisanmälan angående vårdslöshet i trafik , Christer Glenning gjorde sina älgmanövrar på testbana inte i trafiken
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och det är ju det som är svaret, vårdslöshet i trafik. Ny Teknik visade på vårdslöshet tex, de som pillar med mobiler är vårdslösa, de som inte håller avstånd är vårdslösa... Egentligen den enda regel vi behöver ta hänsyn till. Så det var min lilla utredning jag skickar faktura till Trafikverket.
Användarvisningsbild
C Johan
Teslaägare

Inlägg av C Johan »

Tror inte vi behöver oro oss. Är visserligen inte jurist men att skriva fram ett förbud att en bil inte får ha en sådan funktion lär bli svår då det finns så oerhört många bilar med snarlika funktioner och bilar dessutom har en tendens att röra sig över landgränser. Då ska det i stället röra sig om ett förbud att använda en sådan funktion och hur skulle polisen någonsin kunna bevisa det? Åka bredvid dig och filma in i bilen? Låter grymt långsökt och svårbevisat.

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

C Johan skrev:
Tror inte vi behöver oro oss. Är visserligen inte jurist men att skriva fram ett förbud att en bil inte får ha en sådan funktion lär bli svår då det finns så oerhört många bilar med snarlika funktioner och bilar dessutom har en tendens att röra sig över landgränser. Då ska det i stället röra sig om ett förbud att använda en sådan funktion och hur skulle polisen någonsin kunna bevisa det? Åka bredvid dig och filma in i bilen? Låter grymt långsökt och svårbevisat.

Det där kan de i så fall lägga på Tesla att se till att autopilot t.ex inte är aktiv i Sverige
Ett bra exempel är garmin och fartkamera varnare som är förbjuden i vissa länder i Europa och den avaktiveras i fall du befinner dig i ett land där det är förbjudet.
Nu tror jag inte att det blir nåt förbud för autopilot.

Det är dock intressant om man kan anmälla NT för vårdslöshet i trafik de är trötts allt ansvariga för vad bilen gör även på autopilot
Kanske samla in en lista och lämna in vad sägs ?

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

e5m1r skrev:
C Johan skrev:

Det där kan de i så fall lägga på Tesla att se till att autopilot t.ex inte är aktiv i Sverige
Ett bra exempel är garmin och fartkamera varnare som är förbjuden i vissa länder i Europa och den avaktiveras i fall du befinner dig i ett land där det är förbjudet.
Nu tror jag inte att det blir nåt förbud för autopilot.

Det är dock intressant om man kan anmälla NT för vårdslöshet i trafik de är trötts allt ansvariga för vad bilen gör även på autopilot
Kanske samla in en lista och lämna in vad sägs ?

Det behövs nog ingen lista. Det räcker med att en person gör anmälan och hänvisar till deras egen berättelse/bekännelse i tidningen. Rubrik Vårdslöshet i trafik! Polisen måste ta upp ärendet.
Jag tror till och med att anmälan kan göras anonymt! Det behövs ju inga vittnen. Gärningsmännen har ju dokumenterat sitt tilltag offentligt!
Det behövs inte många rader i en sådan anmälan.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Det finns andra sätt att "förbjuda" autopilot.
Jag var i Hongkong för ett par veckor sedan och där läste jag i en dagstidning att försäkringsbolagen inte kommer att betala ut ersättning om dom kan misstänka att bilen kördes med autopilot vid en olycka. Det stod också att detta var anledningen till att det var ett fåtal av Teslorna som var sålda i Hongkong som hade teknikpaketet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Här är en nyhet som kanske berör autopiloten eller den kanske inte går under självkörande?
http://teknikensvarld.se/naringsdeparte ... ar-283250/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar