Sida 3 av 5

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 13 jul 2022 10:57
av Esterox
[JM] skrev:
Lite märkligt med tanke på att Elon hävdar att en Tesla ska vara den säkraste bilen på vägarna.
Det här är ju en direkt sälerhetsrisk.
Troligtvis syftar han enbart på tekniken. Rent byggnadsmässigt verkar tesla vara ren katastrof när man ser Grufmans videos. Riktigt mycket konstiga lösningar som ger konsekvenser för ägarna efter 5+ år.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 13 jul 2022 11:02
av [JM]
Esterox skrev:
[JM] skrev:
Lite märkligt med tanke på att Elon hävdar att en Tesla ska vara den säkraste bilen på vägarna.
Det här är ju en direkt sälerhetsrisk.
Troligtvis syftar han enbart på tekniken. Rent byggnadsmässigt verkar tesla vara ren katastrof när man ser Grufmans videos. Riktigt mycket konstiga lösningar som ger konsekvenser för ägarna efter 5+ år.
Jo men detta är ju passiv säkerhet vilket man också jobbar hårt med.
Dvs inte bara aktiv säkerhet med AP, FSD osv.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 17 jul 2022 13:39
av improwise
Är det rimligt att anta att detta till viss del är en förslitningsskada så att det är mer troligt att problemen uppstår desto fler mil bilen kört eller är det även en skada kopplat till t.ex. åldrig av materialet oavsett användning? Kan man anta att en bil med färre antal mil har mindre risk att råka ut för detta så vida man inte typ kört över en timmerstock i full fart eller liknande?

Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 17 jul 2022 14:39
av Fredrik j
improwise skrev:
Är det rimligt att anta att detta till viss del är en förslitningsskada så att det är mer troligt att problemen uppstår desto fler mil bilen kört eller är det även en skada kopplat till t.ex. åldrig av materialet oavsett användning? Kan man anta att en bil med färre antal mil har mindre risk att råka ut för detta så vida man inte typ kört över en timmerstock i full fart eller liknande?

Beror väl lite på exakt vad som är felet här, konstruktion, material, tillverkning, slitage, åldrande etc. Att en bil som använts mycket och länge slits är väl i sig knappast någon större överraskning.
Eftersom det verkar handla om att fukt tränger in och det bildas rost/fryssprängning som är nog antal mil underordnat.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 17 jul 2022 15:42
av Teslaspolen
chaffis75 skrev:
Tycker Tesla är allt mer inriktade på att bara tjäna pengar och allt mindre göra en bra bil med bra service runt..
De började föe ett antal år sedan när man slutade med goodwill som de var riktigt duktiga på förr (innan m3 ungefär). Sen började de bli svårare få service tider och sen har de gått på ett sluttande plan, inte så mycket varje år men några små saker som förändrats efterhand.
Jag har i vågor varit inne på att köpa en Tesla (vilket jag samtisigt ångrar jag inte gjorde tidigt när modell 3 kom) men just nu är jag defensivt i vågen köp inte Tesla.
Känner igen känslan. Det Tesla jag hittade 2012, och var helt inne i 2015 är som utbytt mot ett genertiskt, ignorant amerikanskt storbolag.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 17 jul 2022 20:17
av mans71
Teslaspolen skrev:
chaffis75 skrev:
Tycker Tesla är allt mer inriktade på att bara tjäna pengar och allt mindre göra en bra bil med bra service runt..
De började föe ett antal år sedan när man slutade med goodwill som de var riktigt duktiga på förr (innan m3 ungefär). Sen började de bli svårare få service tider och sen har de gått på ett sluttande plan, inte så mycket varje år men några små saker som förändrats efterhand.
Jag har i vågor varit inne på att köpa en Tesla (vilket jag samtisigt ångrar jag inte gjorde tidigt när modell 3 kom) men just nu är jag defensivt i vågen köp inte Tesla.
Känner igen känslan. Det Tesla jag hittade 2012, och var helt inne i 2015 är som utbytt mot ett genertiskt, ignorant amerikanskt storbolag.
+100

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 25 jul 2022 18:56
av Paul
Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 25 jul 2022 18:58
av chaffis75
Paul skrev:
Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
Antar de behövs en ny förbättrad lösning också för annars återkommer ju problemet.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 25 jul 2022 19:05
av SwedishAdvocate
chaffis75 skrev:
Paul skrev:
Exakt vad är det som behöver bytas? Alla länkarmar?
Antar de behövs en ny förbättrad lösning också för annars återkommer ju problemet.
Är länkarm och bärarm samma sak? I så fall verkar det ju som det finns en uppdaterad version...


Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 26 jul 2022 11:54
av Paul
Jag antar att bärarm och länkarm är samma sak på en Tesla.

Jag har fått en offert från Grufman. Byte till två nya bärarmar med artikelnummer 102141600D, fyrhjulsinställning samt arbetskostnad går på drygt 23 000 kr inklusive moms.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 26 jul 2022 16:43
av Kriper
Gruffmans senaste på FB.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 26 jul 2022 21:36
av Fredrik j
Kriper skrev:
Gruffmans senaste på FB.
Spännande. Får vi se tesla hota en tidning också tro?

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 18:51
av mans71

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 20:01
av ObscureEconomist
Åh herregud tesla, bra svar som inbringar förtroende.

"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 20:08
av Bjelke
ObscureEconomist skrev:
Åh herregud tesla, bra svar som inbringar förtroende.

"Teknikens Värld har frågat Tesla Sverige om Tesla anser att länkarmsbrottet är slitage eller materialfel, men svaret bringar inte mycket klarhet.
– Vi kommenterar aldrig spekulationer, svarar Maria Lantz, kommunikationschef på Tesla i Sverige."
En tingsrätt eller ARN kanske kan göra spekulationen lite mer konkret? :evil: :?

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 21:41
av Nogo
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 21:48
av ObscureEconomist
Har tesla hittat något billigare sätt att göra det på så kanske, annars skulle jag helt ärligt inte tro det om man tittar på kvalitén på andra saker som klagat på i flera år, tex lacken som är ett skämt.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 22:04
av MWall
Nogo skrev:
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 09 aug 2022 23:29
av SwedishAdvocate
MWall skrev:
Nogo skrev:
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.
Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...

Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...

Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 10 aug 2022 06:34
av chaffis75
SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
Nogo skrev:
Är felet fixat till nya Model S tror ni? Man vågar ju inte köpa den nya för 1,55m om det är så här.
Fixades för flera år sen iofs. Men ändå illa.
Som jag förstår det så uppgraderades den här komponenten ngn gång i augusti 2017. Och av bilar som byggdes innan ca aug. 2017 med den gamla komponenten, så har X% fått den utbytt av olika anledningar. Hur stor siffran X är har jag dock ingen koll på...

Om den här komponenten uppgraderats ytterligare i samband med lanseringen av Plaid (samt den version av Long Range som kom samtidigt) vet jag inte...

Mer info finns här:
viewtopic.php?f=8&t=22894
Konstigt de har fixat något som tydligen inte är problem enligt Tesla, de är ju Bara en spekulation att de är fel 8-) :roll:

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 16 aug 2022 20:32
av VjB
Vi bilägare

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 16 aug 2022 20:34
av VjB
Fortsättning

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 16 aug 2022 20:35
av VjB
Fortsättning.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 16 aug 2022 20:36
av VjB
Och sista.

Re: Grufman Bil "TESLA: Fixa er skit NU innan någon dör!"

Postat: 16 aug 2022 20:51
av Beigler
Är det inte av denna anledning man besiktigar bilar som är mer än tre år gamla?! Hur kan det vara att bilbesiktningarna, som inte även lämnar offerter på att laga saker (enligt tidigare inlägg), inte har larmat? Jag är skeptisk…