Jo, jag har kört > 1200 mil nu med Hakka 10 i 225/60-18. Jag köpte ZAX Gforce 18x8.0 som klarar 820 kg, så ET 40. Finns olika varianter, vissa maxar på 750 kg.Marjo775 skrev: ↑13 feb 2023 19:26Hej, har du testat Hakka10 i 225/60-18, på din MYP. Vilken fälg? 18x8 ET35? Är du nöjd, eller har du stött på lärdomar? Jag tänker mig samma däck på VLF019 MATT BLACK (8.0x18 ET35)Arctic Drifter skrev: ↑30 jun 2022 10:29
Sant, men allt beror på i vilka situationer man prioriterar egenskaper vid undanmanöver.
Vår MYP kommer rulla i Norrbotten, vi har vinterväglag typ nov-apr. Jag är övertygad om att smalare däck än vad Tesla rekommenderar kommer ge mig bättre manöverduglighet vid undanmanöver med smalare däck med hög profil än om jag går på breda och låga i alla fall 95 % av tiden, just för att underlaget ändå inte kommer ha fäste nog för att de låga däcksidorna ska ge någon fördel.
Jag har haft XC90 med 225or, den har ungefär samma tjänstevikt som Teslan. Gick riktigt bra i vinterväglag.
Jag har haft X5a med 255or, den var något tyngre än Teslan och den var hemsk när det var snö eller slask på vägen. Så gick riktigt bra när det inte var vinterväglag
Jag har haft X3a med 225or, cirka 200 kg lättare än Tesla/XC90. Gick bra i vinterväglag men inte lika bra som XC90in när det var oplogat.
Så jag tror att med 235or kommer det vara bra och med 225or riktigt bra, vid vinterväglag!
Nokia har Hakka10 i 225/60-18 med lastindex 104, vilket är högre lastindex än vad som sitter original på bilen fram. Så den biten är lugnt.
Bättre bromsprestanda kan man ju få med bättre bromsok, så det måste ju inte vara bättre frigång på MYLR jämfört med MYP även om det logiskt sett borde vara det.![]()
Jag är nöjd, hade köpt samma/lika igen. Hjulen hamnar längre in men det stör mig inte, tänker att det är bättre sett till nedsmutsning.