Ska man köpa elbil ?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ska man köpa elbil ?

Inlägg av NiklasTesla »

Esterox skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:
Fick en fråga från en bekant som idag kör dieselbil som pendlarbil och undrade om de skulle byta till elbil.

Han jobbar natt 18-06 och har ingen möjlighet att ladda på jobbet så laddning kommer ske dagtid hemma 08-16

Han har 8mil enkel resa till jobbet och pendlar mån-Tors dvs ca 64mil/vecka

De kör idag en v70 drive som ligger på 0,45l/mil
Och tittade på att byta mot en tidig Nissan leaf som bör klara 20 mil
Lönar det sig att byta till elbil och vad kommer elkostnader för laddningen bli ?

De bor i Malmö och har rörligt elpris
Kan absolut vara lönsamt om man skaffar solceller.

MVH
Ja för solceller kostar ju inget….. en rätt stor investering som tar lång tid att tjäna in.

Så du anser att byta till elbil samt installera solceller för långt över 500k är smart jämfört med att åka deras Volvo.
Vårt hus har ökat i värde ca 3ggr delvis pga av installation av solceller (kostade 40tkr) så ja det kan vara en toppeninvestering (speciellt nu när alla energipriser är dyra och lär kunna bli ännu dyrare framöver pga peak oil, peak coal, peak gas, peak uran).

Sedan har vi Negawatt som inte är obetydligt. En dieselbil som drar ca 0,5 liter per mil gör av med strax under 5kwh per mil. Min Tesla Model 3 nu sommartid när jag kör ecoDriving kan komma ner till strax över 1kwh per mil.

Räkna alla kostnader per mil och elbil kan bli billigast om du kan ladda billigt pga nästan obefintliga servicekostnader samt bra andrahandsvärde (ligger på ca 12sek per mil totalt alla kostnader för vår Model 3 LR från 2019).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

NiklasTesla skrev:
Esterox skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:
Fick en fråga från en bekant som idag kör dieselbil som pendlarbil och undrade om de skulle byta till elbil.

Han jobbar natt 18-06 och har ingen möjlighet att ladda på jobbet så laddning kommer ske dagtid hemma 08-16

Lönar det sig att byta till elbil och vad kommer elkostnader för laddningen bli ?

MVH
Ja för solceller kostar ju inget….. en rätt stor investering som tar lång tid att tjäna in.

Så du anser att byta till elbil samt installera solceller för långt över 500k är smart jämfört med att åka deras Volvo.
Vårt hus har ökat i värde ca 3ggr delvis pga av installation av solceller (kostade 40tkr) så ja det kan vara en toppeninvestering (speciellt nu när elpriset är dyrt).

MVH
Det beror på. Mina solceller kostade ungefär 40-50% av vad huset är värt, men de har inte nödvändigtvis bidragit till en värdeökning om jag skulle sälja huset idag. Det kan man inte förvänta sig och det var inte meningen heller.
Värdeökningen består enbart i att jag i stort sett inte har någon elräkning längre. Och med rådande elpris har pay-off tiden krympt ordentligt. Initialt skulle det ta 10-12 år, men det gällde gamla elpriser.
Jag fick juni-fakturan igår. Genomsnittspriset för köpt el låg på ungefär 65 öre inkl moms. Genomsnittspriset för såld el låg på 1,50 kr exkl moms.
Detta tack vare att jag ser till att lägga merparten av förbrukningen på timmarna när det är billigt, dvs nattetid.
Hittills i år 6300kr tillgodo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox

Inlägg av Esterox »

NiklasTesla skrev:
Esterox skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:

MVH

Vårt hus har ökat i värde ca 3ggr delvis pga av installation av solceller (kostade 40tkr) så ja det kan vara en toppeninvestering (speciellt nu när alla energipriser är dyra och lär kunna bli ännu dyrare framöver pga peak oil, peak coal, peak gas, peak uran).

Sedan har vi Negawatt som inte är obetydligt. En dieselbil som drar ca 0,5 liter per mil gör av med strax under 5kwh per mil. Min Tesla Model 3 nu sommartid när jag kör ecoDriving kan komma ner till strax över 1kwh per mil.

Räkna alla kostnader per mil och elbil kan bli billigast om du kan ladda billigt pga nästan obefintliga servicekostnader samt bra andrahandsvärde (ligger på ca 12sek per mil totalt alla kostnader för vår Model 3 LR från 2019).

MVH
Anläggning idag för 18k kwh produktion ligger på ca 300-400 tusen. Det är inte alla som har hus som ökar ens så mycket i värde på 10 år.
Sen oavsett om det är ökning utav värde eller ej så är det ytterligare ett lån som skall tas och kostnaderna som ingår i detta. Så för att ”tjäna” pengar behöver du lägga ut pengar. Elbil + solceller kan lätt bli 10-15k i månaden. Verkligen långt från alla har den möjligheten till ökning utav utgifter.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
Esterox skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:

MVH

MVH
Jag är väldigt skeptisk till att du endast skulle få en milkostnad på 12sek/mil för en elbil med ett pris på en halv miljon, du lurar nog mest dig själv här.

Om du inte hade haft elbil så hade du kunnat sälja även denna elen vilket hade gett intäkter istället
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
NiklasTesla skrev:
Esterox skrev:
NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:

MVH

MVH
Jag är väldigt skeptisk till att du endast skulle få en milkostnad på 12sek/mil för en elbil med ett pris på en halv miljon, du lurar nog mest dig själv här.

Om du inte hade haft elbil så hade du kunnat sälja även denna elen vilket hade gett intäkter istället
Eller inte.

MVH
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ja även om denna 2019 model3 verkar ha totalt oslagbara driftskostnader så tror jag Zoe utan batteri hyra kan vara ett alternativ.

Vilken modell ska man kolla på och vad kan man räkna med för range på vintern?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

niklas12 skrev:
Ja även om denna 2019 model3 verkar ha totalt oslagbara driftskostnader så tror jag Zoe utan batteri hyra kan vara ett alternativ.

Vilken modell ska man kolla på och vad kan man räkna med för range på vintern?
Jag har 22 kWh och har 10-12 mil räckvidd på vintern (förvärmer batteriet). 41 kWh borde räcka för att klara 16 mil med viss marginal. 52 kWh är största batteriet men de är såklart dyrare + osäker om det behövs så stort batteri.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Hittade denna
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102014225

Såg bra ut förutom batterihyran då som driver upp driftskostnader verkar även vara milberoende.

Går det att köpa loss batteriet och vad kan det kosta ?

Hittade även med friköpt batteri men till en helt annan kostnad https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... /101772765
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

niklas12 skrev:
Hittade denna
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102014225

Såg bra ut förutom batterihyran då som driver upp driftskostnader verkar även vara milberoende.

Går det att köpa loss batteriet och vad kan det kosta ?

Hittade även med friköpt batteri men till en helt annan kostnad https://www.blocket.se/annons/skane/ren ... /101772765
Finns en tråd om detta:
viewtopic.php?f=27&t=25937&hilit=Frik%C3%B6pa+batteri
Solceller 10,3 kWp
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ja fanns inte så mycket fakta i den tråden mest killgissningar.
Det går ju iofs att maila Renault om det skulle dyka upp något intressant objekt.
Någon som vet Hur det blir med garanti på batteriet om man köper loss det ?
DrDR
elbilist

Inlägg av DrDR »

niklas12 skrev:
Ja fanns inte så mycket fakta i den tråden mest killgissningar.
Det går ju iofs att maila Renault om det skulle dyka upp något intressant objekt.
Någon som vet Hur det blir med garanti på batteriet om man köper loss det ?
Det är samma garanti, 8 år/16 000 mil. Min Zoe har friköpt batteri.
Solceller 10,3 kWp
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok tack för svar det var intressant om man kollar hur man motiverar batterihyran så brukar det pratas om bättre garantier och vid hyra.

Så i själva verket är batterihyran egentligen bara en orimlig dyr hyrkostnad utan något egentligt mervärde.

Någon som vet vad det kostar att köpa ut batteriet eller avgörs det fall till fall ?
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

niklas12 skrev:
Ok tack för svar det var intressant om man kollar hur man motiverar batterihyran så brukar det pratas om bättre garantier och vid hyra.

Så i själva verket är batterihyran egentligen bara en orimlig dyr hyrkostnad utan något egentligt mervärde.

Någon som vet vad det kostar att köpa ut batteriet eller avgörs det fall till fall ?
Från fall till fall, läst om allt från vettigt till orimligt…
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Jag såg tibors sammanställning över en begagnad Nissan leaf som såg riktigt lovande ut strax under 20kr/mil totalt är riktigt bra.

Zoe ligger bäst till men verkar snårigt med batterihyra och utköp av batteri.

Jag pratade med dem och eventuellt skulle deras företag installera elbilsladdare och då blir läget annorlunda det borde funka att pendla 2*8 mil med en Nissan leaf 30kw eller?
krille

Inlägg av krille »

niklas12 skrev:
Jag såg tibors sammanställning över en begagnad Nissan leaf som såg riktigt lovande ut strax under 20kr/mil totalt är riktigt bra.

Jag pratade med dem och eventuellt skulle deras företag installera elbilsladdare och då blir läget annorlunda det borde funka att pendla 2*8 mil med en Nissan leaf 30kw eller?
Givet en schablonförbrukning på årsbasis på 2 kWh/mil så kommer man 15 mil med ett 30 kWh-batteri... 10 mil vid ganska osannolika 3 kWh/mil.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

krille skrev:
niklas12 skrev:

Givet en schablonförbrukning på årsbasis på 2 kWh/mil så kommer man 15 mil med ett 30 kWh-batteri... 10 mil vid ganska osannolika 3 kWh/mil.
Nissan Leaf 30kWh har bara 30kWh i fantasin.
En splitter ny hade ~26kWh från 100-0% vid varmt batteri.

Dom degraderas rätt snabbt så när en kapacitetsplupp är borta, vilket det är på de flesta begagnade, är det nedåt 80% kvar dvs 20kWh från 100-0% vid parkering i varmgarage.

Vilket innebär 16 kWh att använda innan första batterivarningen. Inte ovanligt med 2,5kWh/mil vintertid vid dåliga förhållanden, vilket ger 6,4mil från 100% till låg batterivarning, eller 8 mil till torsk.

Beg priset har dessutom gått upp ca 50000kr sista året, från 120 till 170
Say no more
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

En volvo V70 Drive släpper ut 119g CO2 per kilometer enligt officiella data, betydligt mer i realiteten. Om din bekanta pendlar 16 mil om dagen släpper han ut 19 kg CO2 om dagen, vilket under ett arbetsår ger ca 4 ton. I realiteten säkert närmre 5 ton CO2 eller mer. För att leva upp till Parisavtalet och begränsa uppvärmningen till 1,5-2 grader måste våra CO2 utsläpp minska till 1 ton per kapita. Så självklart ska han skaffa elbil.

Vad det gäller ekonomin så blir pendlingen såklart billigare. Kostnaden för kapital kommer bli ännu större om han väntar ett par år innan han säljer sin bil och byter till något annat.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Bra argument! Klart han ska ha elbil!

Sen vem vill puttra runt i en snigel - diesel?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Kanske kan vara något

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... j/98322152

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... c/97406702

https://www.blocket.se/annons/orebro/mg ... n/98000270

Vid begköp verkar det som man måste upp över 250 tusen för att hitta något vettigt
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
niklas12

Inlägg av niklas12 »

iAkita skrev:
En volvo V70 Drive släpper ut 119g CO2 per kilometer enligt officiella data, betydligt mer i realiteten. Om din bekanta pendlar 16 mil om dagen släpper han ut 19 kg CO2 om dagen, vilket under ett arbetsår ger ca 4 ton. I realiteten säkert närmre 5 ton CO2 eller mer. För att leva upp till Parisavtalet och begränsa uppvärmningen till 1,5-2 grader måste våra CO2 utsläpp minska till 1 ton per kapita. Så självklart ska han skaffa elbil.

Vad det gäller ekonomin så blir pendlingen såklart billigare. Kostnaden för kapital kommer bli ännu större om han väntar ett par år innan han säljer sin bil och byter till något annat.
Låt säga att de skrotar denna bilen och byter ut den mot en ny elbil hur mycket co2 utsläpp gick det åt för att tillverka den elbilen ?

Om vi skulle skrota hela den svenska fossila bilflottan imorgon och ersätter den med elbilar hur mycket skulle det påverka de globala utsläppen?

Eftersom det handlar om en pendlarbil så är det en transport mellan A till b på billigaste sätt som är intressant

Om det är co2 utsläpp man vill minska är det fruktansvärt oeffektivt att köra bil då bör man åka kollektivt istället.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

niklas12 skrev:
iAkita skrev:

Låt säga att de skrotar denna bilen och byter ut den mot en ny elbil hur mycket co2 utsläpp gick det åt för att tillverka den elbilen ?

Om vi skulle skrota hela den svenska fossila bilflottan imorgon och ersätter den med elbilar hur mycket skulle det påverka de globala utsläppen?

Eftersom det handlar om en pendlarbil så är det en transport mellan A till b på billigaste sätt som är intressant

Om det är co2 utsläpp man vill minska är det fruktansvärt oeffektivt att köra bil då bör man åka kollektivt istället.
Det där är ett trött och förlegat argument. Redan efter ett år eller två har koldioxiden det kostar att tillverka elbilen sparats in. Ponera att din bekanta byter till (el)bil när det är dags att skrota V70:n istället. Då har han både orsakat utsläpp från dieseln under ett par år OCH orsakat utsläpp för tillverkning av den nya bilen.

Ska man ändå byta bil inom några år är det ur ett klimatperspektiv alltid bättre att byta till elbil så snart som möjligt. Utan att känna till detaljerna så känns inte kollektiv transport till arbetet känns som görligt i det här fallet, med tanke på att det är nattarbete och 8 mil enkel väg till arbetet.

Att du tycker transport melllan A och B på billigast möjliga sätt är viktigare än transport mellan A och B på ett sätt som har så liten påverkan på klimatet som möjligt får stå för dig. Personligen tycker jag att det är ett sorgligt sätt att resonera, i synnerhet med tanke på att din bekanta släpper ut fem gånger mer koldioxid enbart i sin jobbpendling än vad som är hållbart ur till och med enligt det urvattnade parisavtalet. Jag lämnar hellre över en beboelig planet till mitt barn och andra i hennes generation, än att spara ett par hundra i månaden. Sen är det ju ganska uppenbart att det i det här fallet även blir billigare att byta till elbil, utslaget på några års sikt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

iAkita skrev:
Sen är det ju ganska uppenbart att det i det här fallet även blir billigare att byta till elbil, utslaget på några års sikt.
mastodontfilmsmats skrev:
För MIG blev uträkningen som sådan:

All things considered (slitagedelar såsom däck etc, drivmedel och service inräknat) så hamnar jag på 59kr/mil exklusive försäljning efter 5 år och 8000 mil med en kostnad för bilen på 500 000 kronor.
Skulle vi räkna på EXAKT samma driftskostnader för en annan insats räknat på fem år och 2700 mil per år (tio år inom parentes) så ser det ut som följer:

500 000 kr = 43 kr/mil (26kr/mil)
300 000 kr = 28 kr/mil (18kr/mil)
200 000 kr = 20 kr/mil (15kr/mil)
150 000 kr = 17 kr/mil (13kr/mil)

Häri ligger inga lånekostnader medräknade då dessa blir helt individuella.

Som jämförelse låg den beräknade kostnaden för min extrabil på 23 kr/mil vid inköpstillfället då all service beräknades skötas själv, inkl försäkring

Skulle rekommendera att titta på en Hyundai Ioniq 38,3 kWh för att vara trygg i att den fixar jobbet ToR vintertid. Hyundaiens baksidor syns inte alls på samma sätt om man inte behöver snabbladda; 130-ish hästar som är pigga upp till 50-60km/h och hyfsat pigga upp till 100, därefter är de rätt trötta ponnysar.. Den drar gissningsvis 1,7-2,0kWh per mil vintertid och 1,2-1,4 kWh sommartid. Helljuset är dock våldsamt värdelöst och borde egentligen dras till ARN, men ÅF menade att de skulle sätta in en extraljusramp om jag köpte den, vilket jag inte gjorde till slut... Jag gissar dock att denna bil ligger för högt i pris för TS kompisar.
anledning till självquote: förändrat bensinpriset i min beräkning till 20kr/liter från de tidigare 15kr/liter som jag av någon outgrundlig anledning använt när jag räknade fram 19kr per mil för min befintliga fossilbil :lol: , så har ändrat till milkostnaden till 23kr/mil nu; blir drygt 24 kr/mil med 22,50kr/liter bensin

Så redan efter 5 år och en insats på 250 000 kr blir det billigare med en elbil för TS.. Håller elbilen 6 år lönar det sig 300 000 kr i köpeskilling...
Hyundai Ioniq 38,3kWh enligt ovan kostar ca 300kSEK begagnad idag men det finns knappt någon till salu, vilket också borde ge en hum om hur ägarna trivs med dem.

edit(jag är sämst på att skriva klart mina inlägg innan jag postar :roll: ) :
Jag insåg att jag ju har med Hyundai Ioniq 38,3kW i min kalkyl, hyfsat korkat att inte ta med de siffrorna (billigare däck, försäkring och sannolikt service); där hamnar priset på 23kr/mil efter 5 år med en köpeskilling på 300kSEK.
Stor nackdel jag skrivit ner i den listan är att den bara verkar ha enfasladdning max 7,2kW (32A?) som ombordladdare?? Stämmer det verkligen?
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

iAkita skrev:
Sen är det ju ganska uppenbart att det i det här fallet även blir billigare att byta till elbil, utslaget på några års sikt.
För MIG blev uträkningen som sådan:

All things considered (slitagedelar såsom däck etc, drivmedel och service inräknat) så hamnar jag på 59kr/mil exklusive försäljning efter 5 år och 8000 mil med en kostnad för bilen på 500 000 kronor.
Skulle vi räkna på EXAKT samma driftskostnader för en annan insats räknat på fem år och 2700 mil per år (tio år inom parentes) så ser det ut som följer:

500 000 kr = 43 kr/mil (26kr/mil)
300 000 kr = 28 kr/mil (18kr/mil)
200 000 kr = 20 kr/mil (15kr/mil)
150 000 kr = 17 kr/mil (13kr/mil)

Häri ligger inga lånekostnader medräknade då dessa blir helt individuella.

Som jämförelse låg den beräknade kostnaden för min extrabil på 23 kr/mil vid inköpstillfället då all service beräknades skötas själv, inkl försäkring

Skulle rekommendera att titta på en Hyundai Ioniq 38,3 kWh för att vara trygg i att den fixar jobbet ToR vintertid. Hyundaiens baksidor syns inte alls på samma sätt om man inte behöver snabbladda; 130-ish hästar som är pigga upp till 50-60km/h och hyfsat pigga upp till 100, därefter är de rätt trötta ponnysar.. Den drar gissningsvis 1,7-2,0kWh per mil vintertid och 1,2-1,4 kWh sommartid. Helljuset är dock våldsamt värdelöst och borde egentligen dras till ARN, men ÅF menade att de skulle sätta in en extraljusramp om jag köpte den, vilket jag inte gjorde till slut... Jag gissar dock att denna bil ligger för högt i pris för TS kompisar.
anledning till självquote: förändrat bensinpriset i min beräkning till 20kr/liter från de tidigare 15kr/liter som jag av någon outgrundlig anledning använt när jag räknade fram 19kr per mil för min befintliga fossilbil :lol: , så har ändrat till milkostnaden till 23kr/mil nu; blir drygt 24 kr/mil med 22,50kr/liter bensin

Så redan efter 5 år och en insats på 250 000 kr blir det billigare med en elbil för TS.. Håller elbilen 6 år lönar det sig 300 000 kr i köpeskilling...
Hyundai Ioniq 38,3kWh enligt ovan kostar ca 300kSEK begagnad idag men det finns knappt någon till salu, vilket också borde ge en hum om hur ägarna trivs med dem.

edit(jag är sämst på att skriva klart mina inlägg innan jag postar :roll: ) :
Jag insåg att jag ju har med Hyundai Ioniq 38,3kW i min kalkyl, hyfsat korkat att inte ta med de siffrorna (billigare däck, försäkring och sannolikt service); där hamnar priset på 23kr/mil efter 5 år med en köpeskilling på 300kSEK.
Stor nackdel jag skrivit ner i den listan är att den bara verkar ha enfasladdning max 7,2kW (32A?) som ombordladdare?? Stämmer det verkligen?
Jo du har nog helt rätt gällande laddhastigehten, en föredetta kollega har en sådan och den laddar långsamt men eftersom den drar så lite, typ mindre än hälften mot min bil och att batteriet är så litet så hinner det ladda fullt på en natt öndå.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
niklas12

Inlägg av niklas12 »

iAkita skrev:
niklas12 skrev:
iAkita skrev:

Det där är ett trött och förlegat argument. Redan efter ett år eller två har koldioxiden det kostar att tillverka elbilen sparats in. Ponera att din bekanta byter till (el)bil när det är dags att skrota V70:n istället. Då har han både orsakat utsläpp från dieseln under ett par år OCH orsakat utsläpp för tillverkning av den nya bilen.

Ska man ändå byta bil inom några år är det ur ett klimatperspektiv alltid bättre att byta till elbil så snart som möjligt. Utan att känna till detaljerna så känns inte kollektiv transport till arbetet känns som görligt i det här fallet, med tanke på att det är nattarbete och 8 mil enkel väg till arbetet.

Att du tycker transport melllan A och B på billigast möjliga sätt är viktigare än transport mellan A och B på ett sätt som har så liten påverkan på klimatet som möjligt får stå för dig. Personligen tycker jag att det är ett sorgligt sätt att resonera, i synnerhet med tanke på att din bekanta släpper ut fem gånger mer koldioxid enbart i sin jobbpendling än vad som är hållbart ur till och med enligt det urvattnade parisavtalet. Jag lämnar hellre över en beboelig planet till mitt barn och andra i hennes generation, än att spara ett par hundra i månaden. Sen är det ju ganska uppenbart att det i det här fallet även blir billigare att byta till elbil, utslaget på några års sikt.
Jag startade inte denna tråden för att få en moralkaka.

Om det är miljön som är det främsta argumentet enligt ditt resonemang ovan så är det bättre att behålla den befintliga bilen och köra den i all framtid, alternativt att min bekant säger upp sig från detta jobbet och skaffat ett annat jobb med gångavstånd istället och skrotar bilen.

För oavsett så är det vårat orimligt höga konsumtionsmönster i väst som genererar de största co2 utsläppen.
Med detta sagt förutsätter jag att du lever som du lär inte reser/flyger endast lagar dina saker och när du måste köpa nytt köper begagnat.
Bara handlar ekologiskt veganskt närodlat i affären.
Samt semestrar hemma.

Lyckas du sen få med dig övriga 10miljoner människor i Sverige att göra likadant så kanske vi kan få ner globala utsläppen med någon promille.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

niklas12 skrev:
.Om det är miljön som är det främsta argumentet enligt ditt resonemang ovan så är det bättre att behålla den befintliga bilen och köra den i all framtid...
Ännu en som inte kan skilja mellan miljö och klimatpåverkan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar