Sida 3 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 18:39
av taliz
FlyingBlue skrev:
taliz skrev:
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Spekulerade om pris på 669 och lansering inom en månad i en annan tråd.
Fick typ rätt mtp på att krok inkluderas. Bild

Vad det detta inlägg i tråden MYLR/MYP Klimatbonus, där du trodde att LR skulle hamna under gränsen? Eller var det något annat? För LR har ju priset snarare höjts på sista tiden (fast det är klart, priset kan ju alltid sjunka längre fram).
slugger75 skrev:
taliz skrev:
Blir intressant att se hur Tesla anpassar sig prismässigt om nu beslutet väl fattas.
Beroende på hur ekonomin utvecklas så kan jag gott tänka mig att åtminstone LR hamnar under 700k i relativ närtid.
Nej nej nej det kommer inte att ske.

Tyvärr.
De sinnessjuka marginalerna de har nu lär inte hålla om/när ekonomin brakar samman.
Y RWD kostar nästan 50% mer här än i Kina.
Y LR ”bara” ca 25% mer.
Sverige V/S LR 19" inklusive drag 622 000 SEK +moms
Kina V/S LR 19" exklusive drag 622 000 SEK
Huh? Kina-priset är inkl moms.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 19:09
av jonasl
Skriver under på att RWD inte är ett problem vintertid. Överlägset bästa tvåhjulsdrivna vinterbil jag kört, Model 3 alltså.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 19:46
av FlyingBlue
taliz skrev:

Huh? Kina-priset är inkl moms.
Så här står det på tredje fliken om man klickar på pristabben i botten på sidan:
根据工信部发布《新能源汽车推广应用推荐车型目录》,部分 Tesla 在售车型享受新能源汽车补贴政策。
根据最新公布的《免征车辆购置税的新能源汽车车型目录》,部分 Tesla 在售车型享受购置税减免政策。
› Enligt "Catalogue of Recommended Models for the Promotion and Application of New Energy Vehicles" som utfärdats av ministeriet för industri och informationsteknologi, åtnjuter vissa Tesla-modeller till försäljning subventionspolicyn för nya energifordon.
Enligt den nyligen släppta "Catalogue of New Energy Vehicle Models Exempted from Vehicle Purchase Tax" åtnjuter vissa Tesla-modeller till försäljning skattereduktionspolicyn.

https://www.electrive.com/2020/04/23/ch ... -til-2022/

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 21:44
av taliz
FlyingBlue skrev:
taliz skrev:

Huh? Kina-priset är inkl moms.
Så här står det på tredje fliken om man klickar på pristabben i botten på sidan:
根据工信部发布《新能源汽车推广应用推荐车型目录》,部分 Tesla 在售车型享受新能源汽车补贴政策。
根据最新公布的《免征车辆购置税的新能源汽车车型目录》,部分 Tesla 在售车型享受购置税减免政策。
› Enligt "Catalogue of Recommended Models for the Promotion and Application of New Energy Vehicles" som utfärdats av ministeriet för industri och informationsteknologi, åtnjuter vissa Tesla-modeller till försäljning subventionspolicyn för nya energifordon.
Enligt den nyligen släppta "Catalogue of New Energy Vehicle Models Exempted from Vehicle Purchase Tax" åtnjuter vissa Tesla-modeller till försäljning skattereduktionspolicyn.

https://www.electrive.com/2020/04/23/ch ... -til-2022/
A8DFC696-35BC-4124-A7AC-3049098E4B63.jpeg
Hursomhelst så kan dom tydligen sälja den för under motsvarande 500k i flera EU-länder inkl moms.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 22:19
av Sarlacc
jonasl skrev:
Skriver under på att RWD inte är ett problem vintertid. Överlägset bästa tvåhjulsdrivna vinterbil jag kört, Model 3 alltså.
Skriver på samma. Model 3 då.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 22:56
av MWall
jonasl skrev:
Skriver under på att RWD inte är ett problem vintertid. Överlägset bästa tvåhjulsdrivna vinterbil jag kört, Model 3 alltså.

Var länge sen bakhjulsdrift var ett problem. Men fyrhjulsdrift är ändå bättre.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 26 aug 2022 23:25
av jonasl
MWall skrev:
jonasl skrev:
Skriver under på att RWD inte är ett problem vintertid. Överlägset bästa tvåhjulsdrivna vinterbil jag kört, Model 3 alltså.

Var länge sen bakhjulsdrift var ett problem. Men fyrhjulsdrift är ändå bättre.
Har kört Subaru och Audi med fyrhjulsdrift innan i ca 30 000 mil därefter 4000 mil i en framhjulsdriven VW innan vi hade Model 3. För framkomlighet i branta isiga backar eller "fastkörningssituationer" skulle jag nog hålla fyrhjulsdriften högre men RWD Model 3 var extremt stabil på hala och snöiga vägar (jag hade kontinentala dubbfria däck dessutom..), på den fronten lika stabil som de fyrhjulsdrivna jag haft. Och fullkomligt överlägsen framhjulsdrivna VW:n.

Hur Teslas fyrhjulsdrift står sig i halka kan jag ännu inte uttala mig om men det torde ju inte vara sämre, vi får väl se efter vintern.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 05:28
av SwedishAdvocate
GustavE skrev:
Nu ska jag svära i Teslaforumet.

Vad gör denna 2 hjulsdrivna så mycket bättre än en ID4 GTX med WLTP på 49 mil och 4 hjulsdrift att den kostar 689 istället för ID4ans 635 (623+drag). Kan komma på en sak elstolar, (om nu Teslan har elstolar?) vilket kostar hutlösa 30 i ett paket på ID4, men då är den ändå bara uppe i 665.

Edit: för att inte tala om nya ID4 AWD som är ännu billigare och har ännu bättre WLTP. [Min understrykning.]
Alla räckviddssiffror du anger här är enligt WLTP. Men grejen är att genomsnittshastigheten i det testet är ca 46,5-50 km/h... Och ska du köra 40-50 mil eller längre i ett sträck så gissar jag att du inte kommer vilja göra det 'puttrandes' i typ 50 knyck... ;)

Så det som blir intressant är hur långt man kommer i hastigheter runt 90-120 km/h...

WLTP avser även när det är typ 20 grader varmt, vindstilla och snustorrt. Således kommer det se annorlunda ut när det istället t.ex. är 1-10 grader kallt, motvind och nederbörd...

Utan att dubbelkolla så är jag rätt säker på Model Y klår ID.4 när det gäller räckvidd i hastigheter kring 90-120 km/h...

Längst på en laddning i högre hastigheter runt 90-120 km/h kommer man dock i en bil som inte är en SUV/Crossover. Således klår en Model 3 både Model Y och ID.4...

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 07:41
av Wirdheim
FlyingBlue skrev:
GustavE skrev:
Nu ska jag svära i Teslaforumet.

Vad gör denna 2 hjulsdrivna så mycket bättre än en ID4 GTX med WLTP på 49 mil och 4 hjulsdrift att den kostar 689 istället för ID4ans 635 (623+drag). Kan komma på en sak elstolar, (om nu Teslan har elstolar?) vilket kostar hutlösa 30 i ett paket på ID4, men då är den ändå bara uppe i 665.

Edit: för att inte tala om nya ID4 AWD som är ännu billigare och har ännu bättre WLTP.
4 månaders leveranstid?
Någon som vet vad levtiden är på en ID4 GTX med elstolar? Får man den inom 12 månader?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 08:14
av Berguv
Du får inte motsvarande GTX för 630, du behöver skicka på en del paket så du hamnar typ på 680.

Vad som är bättre med y sr än gtx?
Utrymmen.

Vad som är lika bra:
Sannolik real world range borde vara typ samma
(Högre förbrukning men större batteri i gtx)
Gissar att laddningen är ungefär likvärdig med långsammare laddning på SR än LR men när det ställs mot Ionity så borde det bli lika (jag gissar lite på just denna puck men jag tvivlar på att tesla har övertag här som de har med MYLR)


Vad som är bättre med gtx:
4wd
SANNOLIKT ljus (adaptiva ljus etc) men jag har ej testat. Teslas är undermåliga.

Vad som är värdelöst med båda två:
Service. Tesla verkar hopplösa (har inte behövt utsättas ännu) men VW har jag blivit utsatta för och jag kommer aldrig mer köp en VW.
Interiören. ID4 är ett skämt. Tesla är rätt okej men plastklädseln är erbarmlig….

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 11:04
av Anders A Andersson
Model Y Performance skrev:
Nu har Tesla lanserat en bakhjulsdriven variant. 430km WLTP, 0-100 på 6,9s och ett pris på 689 990kr.
Beställt.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 11:09
av Zalman3
Anders A Andersson skrev:
Model Y Performance skrev:
Nu har Tesla lanserat en bakhjulsdriven variant. 430km WLTP, 0-100 på 6,9s och ett pris på 689 990kr.
Beställt.
Grattis!

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 11:21
av Ilduce77
D_zlatan skrev:
Hur kommer tvåhjulsdriven elbil fungera i svensk vinster? Snö o slask?

Känns som den inte är gjord för sverige? Hur är M3 RWD ni som har denna?
Finns ju mängder av bakhjulsdrivna bilar på marknaden..
Varför skulle denna vara sämre?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 11:40
av Zalman3
Ibland krävs 4wd.
Snö.jpg

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 12:21
av NEO
Blev en MYRWD för oss också som andrabil. Lurade på farsan att byta sin M3LR mot denna :lol:

Har tidsfönster med datum redan.
789513A5-B0B0-4846-A739-3902077DCAF7.jpeg

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 12:54
av Pekuliar
Efter ganska mycket research på eldrivna familjebilar i klassen 6-700k så blev slutsatsen av model y LR var bäst men lite över budget då den inte kvalar in för elbilsbonusen.
Således var det ett enkelt val att beställa en RWD när den tillgängligjordes igår. Beräknad leverans i Q4 ser det ut som.

Detta blir första elbilen så det känns mycket spännande!

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 13:12
av bompa
Sådär då har man beställt Tesla Y RWD.
Ni som beställer som tjänstebil tar ni automatstyrning efteråt eller med beställningen?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 13:24
av CrazyGang
Fått uppdaterad leverans jag med. Grymt bra!

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 13:53
av DasTesla
Gjorde en beställning också inatt :)
Hoppas nu att man får ta del av miljöbonusen trotts tillval, dock har jag ej fått något uppdaterat datum ännu. Vit med svart interiör och standardfälgarna känns ju spontant som den man har störst chans att få först. Men men hoppas att det kommer goda nyheter och man får den innan sista december.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 13:55
av mikebike
bompa skrev:
Sådär då har man beställt Tesla Y RWD.
Ni som beställer som tjänstebil tar ni automatstyrning efteråt eller med beställningen?
AP är standard...

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 14:22
av Maltino
Kul att denna variant äntligen går att köpa!

Känns dock dyrt jämfört med den M3SR+ jag plockade ut för 1 år sedan. 180k mer efter bonusar.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 14:38
av NEO
Maltino skrev:
Kul att denna variant äntligen går att köpa!

Känns dock dyrt jämfört med den M3SR+ jag plockade ut för 1 år sedan. 180k mer efter bonusar.
Model 3 2021 och Model Y 2022-> spelar i helt olika ligor vad gäller komfort, ljudnivå, kvalitet, förvaringsutrymme samt dragvikt. Finns inte ens HEPA filter i M3 oavsett variant.

Som att jämföra en V40 mot XC90.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 15:02
av CrazyGang
Maltino skrev:
Kul att denna variant äntligen går att köpa!

Känns dock dyrt jämfört med den M3SR+ jag plockade ut för 1 år sedan. 180k mer efter bonusar.
630k efter bonus för MY. Kostade verkligen M3 SR+ med drag 450k förra året?

Priset på allt möjligt har gått upp mer eller mindre 20-30% på ett år. Inte vara bilar. Relativt sett är det nog ung jämförbart.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 15:07
av NEO
CrazyGang skrev:
Maltino skrev:
Kul att denna variant äntligen går att köpa!

Känns dock dyrt jämfört med den M3SR+ jag plockade ut för 1 år sedan. 180k mer efter bonusar.
630k efter bonus för MY. Kostade verkligen M3 SR+ med drag 450k förra året?

Priset på allt möjligt har gått upp mer eller mindre 20-30% på ett år. Inte vara bilar. Relativt sett är det nog ung jämförbart.
Nej inte med LFP och krok, som lägst var priset 512.180kr efter 70k premie.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 27 aug 2022 16:24
av Anders A Andersson
NEO skrev:
Blev en MYRWD för oss också som andrabil. Lurade på farsan att byta sin M3LR mot denna :lol:

Har tidsfönster med datum redan.
789513A5-B0B0-4846-A739-3902077DCAF7.jpeg
Häpp! Hur gick det till? När beställde du?