Sida 3 av 4
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 20:07
av BrooklynS
tesla newbie skrev:MWall skrev:BrooklynS skrev:Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.

Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.

Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 20:11
av mikebike
tesla newbie skrev:MWall skrev:BrooklynS skrev:Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.

Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.

Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har
en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Nej, man har inte längre någon radar. Inte har man någon 360 view heller eftersom det inte finns tillräckligt många kameror!

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 20:35
av MWall
BrooklynS skrev:Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.
Hårdvaran brister ju i Teslas fall. Ingen radar, ingen regnsensor och snart inga spakar...
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 20:51
av tesla newbie
mikebike skrev:tesla newbie skrev:MWall skrev:BrooklynS skrev:Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.

Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.

Det Tesla har gjort är ju att använda den framåtriktade kameran för autopiloten även för vindrutetorkarna. Eftersom Elon Musk har filosofin att "The best part is no part" så kan jag förstå Teslas beslut. Istället för att stoppa dit en regnsensor så tyckte man det var bättre att använda den befintliga kameran och lösa det med mjukvara. Om det är för att spara pengar är jag osäker på. Man sparar ju visserligen in hårdvarukonstnaden för regnsensorn. Å andra sidan så måste man samla in en massa träningsdata för det neurala nätverket som styr vindrutetorkarna, vilket kostar utvecklingstid.
Ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv så gillar jag Teslas lösning. Man har
en radar, 8 kameror och en kraftfull dator och kan med dessa göra filhållning, backkamera, regnsensor, autoparkering, dashcam och sentry mode. En X5 G05 har 9 separata kontrollenehter för att åstadkomma filhållning, 360 kamera och autoparkering.
Nej, man har inte längre någon radar. Inte har man någon 360 view heller eftersom det inte finns tillräckligt många kameror!

Att Tesla inte har 360 vy är nog för att de har snöat in på FSD. Tittar man på presentationen från AI day förra året så verkar de kunna bygga en ”birds eye view” av bilen utifrån kamerabilderna från alla kamerorna. Men Tesla verkar inte tycka det är viktigt med 360 kamera tyvärr.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 21:06
av Dafro
TiborBlomhall skrev:Om bara Tesla fixade att bilen reagerar på "OK Tesla" skulle man kunna säga "OK Tesla, blinka höger"

Tur man kör Audi och snart BMW, där det förväntas med att man inte blinkar.

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 21:47
av tesla newbie
MWall skrev:BrooklynS skrev:Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.
Hårdvaran brister ju i Teslas fall. Ingen radar, ingen regnsensor och snart inga spakar...
Fast den brister inte riktigt utan Tesla försöker ersätta den med mjukvara (inte spakarna dock

) Dock så verkar det tyvärr ta tid innan mjukvaran kommer till samma nivå som hårdvaran den ska ersätta.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 21:49
av MWall
tesla newbie skrev:MWall skrev:BrooklynS skrev:Alla tekniska filosofier har sina för- och nackdelar. Det många verkar bortse ifrån är att Tesla kan tillverka - och leverera - sina bilar till betydligt lägre kostnad än konkurrenterna. Och större antal. Priset till kund är ju alltid marknadsmässigt och så länge de säljer alla bilar de bara kan tillverka finns det ju ingen anledning att sänka priserna.
Men självklart finns det mindre som kan krångla också när bilarna blir gamla. De gamla S har ju visat sig vara ganska slitstarka trots höga mil och oprövad konstruktion.
Skillnaden är också att Teslas lösning blir bättre med tiden medan den man köper från andra tillverkare är vad den är. Sämre i början absolut men mjukvara är något som utvecklas till skillnad från hårdvaran.
Hårdvaran brister ju i Teslas fall. Ingen radar, ingen regnsensor och snart inga spakar...
Fast den brister inte riktigt utan Tesla försöker ersätta den med mjukvara (inte spakarna dock

) Dock så verkar det tyvärr ta tid innan mjukvaran kommer till samma nivå som hårdvaran den ska ersätta.
Om det ens går. Verkar ju ha sina svårigheter.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 22:10
av Curik
Vad tramsigt att kalla någon konservativ för att man inte gillar ALLA förändringar

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 22:28
av Franz
Jag är ändå ganska positivt inställd till knappar i ratten istället för spakar. Det känns ändå som att argumenten som vädras ändå är åt hållet att man alltid gjort på ett sätt och att man inte riktigt tänker på att man trots allt vänjer sig vid ett visst sätt / bygger upp muskelminne.
Men orsaken till att jag är positiv är inte bara för att det är nytt utan att jag faktiskt att efter det att Model S med yoke + rattknappar presenterades lite mer tänkt på hur man använder spakarna i rondellkörning etc. och hur det skulle vara just med knappar. Nu är jag ganska noggrann med att blinka ut ur rondell och jag tycker ändå att det är ett onödigt och lite besvärligt moment att i en sväng flytta fokus från ratten till spaken och tillbaka. Det är faktiskt en lite konstlad rörelse. Vid blinkersknappar flyttar man trots allt bara ett finger och trycker. Det som skulle ställa till det är ifall man gör en så stor rattrörelse att man behöver byta grepp men min uppfattning är att man typiskt inte har detta stora rattutslag i en rondell. Jag är dock ganska säker på att det tar ett tag att vänja sig från något jag gjort på ett visst sätt i 25 år. Jag kan så klart ha fel i mitt antagande men skulle vilja citera Marques Brownlee:
I’ve completely gotten used to the yoke, to the point where if given an option to switch to a normal wheel, I wouldn’t take it
https://insideevs.com/news/538286/marqu ... mind-yoke/
Han hade ganska hård kritk med yoken när han först testade bilen. "
This is bad!" sa han och han var verkligen mest kritisk till knapparna även om han är ganska nyanserad i att det kommer kräva mycket "lära om".
Jag bytte för övrigt från en Model S 85D till en Model Y i december förra året. Jag måste säga att jag var lite skeptisk till att autopiloten blev av med sin spak men jag kände ganska snart att det var väldigt bra. Jag körde bilarna parallellt ett tag och det kändes verkligen udda med den extra spaken i den gamla S-en efter att man kört den nyare Y-en ett tag.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 22:49
av Pasjostrom
Jag skulle tycka att det var värt att få touchknappar om jag samtidigt får yoke och en display framför ratten.

Men en extra skärm känns inte troligt i M3/MY tyvärr…
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 23:02
av Dagfinn
Franz skrev: Det som skulle ställa till det är ifall man gör en så stor rattrörelse att man behöver byta grepp men min uppfattning är att man typiskt inte har detta stora rattutslag i en rondell.
I en liten rondell där man svänger vänster är ratten mer eller mindre upp-och-ner. Jag har gjort detta många gånger medans jag simulerar att blinka höger på väg ur vid att testa att skippa låt på spotify med rattknappen. Går sådär... Om yoken har samma utslag kommer jag slita som fan där kan jag säga, får väl låta fortnite-kidsen köra bilen istället

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 01 sep 2022 23:31
av Jeppe_E
MWall skrev:BrooklynS skrev:Min poäng är alltså att det troligen kommer att gå alldeles utmärkt att flytta knappar till ratten. Efter en kort tillvänjningsperiod kommer ni sedan att skriva på forum att det minsann MÅSTE vara så i all evighet.

Det är ju inte det jag påstått. Jag påstår att ganska många av Teslas "förbättringar" i själva verket är försämringar. Att man kan vänja sig vid förändringar, och till och med försämringar, är jag själv bevis på. När jag skaffade min AP2-bil i september 2018 hade jag inte bländat av manuellt eller rört vindrutetorkarspaken mer än ett fåtal ggr på över 5 år. Nu sköter jag båda funktionerna manuellt igen sen 4 år tillbaka.
Jag upplever även Teslas adaptiva farthållare som ganska mycket sämre än de jag hade tidigare. Ljudisoleringen är sämre, AC:n är sämre, spolarstrålen på vindrutan är sämre... Men visst, Tesla är bäst ingen protest.

Ja, Teslas Vision är, ivf för EU ett steg tillbaka, innan allt är implementerat fullt ut. Farthållaren är sämre än i bilar med radar. Min MYP accelererar inte vid omkörning vid filbyte, såsom min Model 3 gjorde (står i manualen att den skall göra det, men tar sjukt lång tid med Vision.
Ljudisoleringen i min MYP är milsvid mycket bättre än i min 2019. Vi pratar flera dB. AC'n har jag inget dåligt att säga om, det är en AC. Spolarvätskan är ett skämt i MYP jämfört med min trea, där munstyckena sitter i hela bladen.
Däremot är AP/EAP i Visionbilar klart mer kompetent än de med radar. Den klarar filhållning på ställenb där bilar med radar går bet, eller känner sig osäker. Jag tror med tid att det kan bli riktigt riktigt bra. Men fördelen med att Teslan såg bilarna framför bilen och kunde reagera snabbt vid inbromsningar är nu borta. Nu får den förlita sig på bilen framför. Det är mindre bra.
Autohelljus vid AP är ett klusterfuck, De automatiska torkarna tycker jag är mycket bättre nu än när de introducerades.
Så min summering är att de nya bilarna är både bättre och sämre.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 05:48
av Dafro
Dagfinn skrev:Franz skrev: Det som skulle ställa till det är ifall man gör en så stor rattrörelse att man behöver byta grepp men min uppfattning är att man typiskt inte har detta stora rattutslag i en rondell.
I en liten rondell där man svänger vänster är ratten mer eller mindre upp-och-ner. Jag har gjort detta många gånger medans jag simulerar att blinka höger på väg ur vid att testa att skippa låt på spotify med rattknappen. Går sådär... Om yoken har samma utslag kommer jag slita som fan där kan jag säga, får väl låta fortnite-kidsen köra bilen istället

Fast med yoke behöver du väl inte vrida ratten lika mycket för att få fullt utslag om jag inte missminner mig men jag har nog gärna spak ändå och har hellre de knappar jag nu har på min ratt, men jag är nog konservativ för jag kör ju Audi.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 06:22
av BrooklynS
Curik skrev:Vad tramsigt att kalla någon konservativ för att man inte gillar ALLA förändringar

Det är principen att vilja ha det som det alltid har varit som är konservatism.
Det är inte ett tillmäle, man behöver inte känna sig träffad. Kränkt på internet är slöseri med tid.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 09:35
av Dagfinn
Dafro skrev:
Fast med yoke behöver du väl inte vrida ratten lika mycket för att få fullt utslag om jag inte missminner mig men jag har nog gärna spak ändå och har hellre de knappar jag nu har på min ratt, men jag är nog konservativ för jag kör ju Audi.
Jag har å andra sidan för mig att rattutslaget är det samma med yoke som det var i tidigare s/x (var nån som jämförde när den släpptes), det ser ju så ut när folk rattar på en parkering oxå. Men, jag lär kunna bekräfta/avfärda innan jul hoppas jag.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:04
av rsk
BrooklynS skrev:Tja, du beskrev nyss definitionen av konservatism. ALL utveckling kräver ju förändring.
Citroën CX hade en integrerad instrumentering med knapparna monterade så att i stort sett allt kunde manövreras utan att släppa ratten. Ratten hade inte heller fysisk kontakt med framhjulen utan var hydraulisk med automatisk återgång samt nollpunktsupphängda framhjul. Bromsar med högtryck som bara kräver ca 5mm pedalväg för full effekt.
Varför det?
Det gjorde bilen säkrare - inget rattcentrum som penetrerade bröstkorgen vid kollision, inget behov av att släppa ratten för att slå på/av olika funktioner och så fullständig stabilitet oavsett underlag eller tex punktering på ena framhjulet, bromsning med ena hjulparet på is, andra asfalt osv.
Var det annorlunda än andra? Ja. Vande man sig? Ja, nästan direkt. Jag kan verkligen inte se att knappar på ratten skulle vara en stor grej...
cx.jpg
Men placeringen av tändningslåset.
Först nyckeln i högerhanden för att låsa upp dörren (flesta är högerhänta), sedan fick du flytta över nyckeln till andra handen efter att du med vänsterhanden först stängt dörren efter dig. Känns stökigt. Tur att Tesla tagit bort nyckeln helt och hållet!

Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:10
av BrooklynS
rsk skrev:BrooklynS skrev:Tja, du beskrev nyss definitionen av konservatism. ALL utveckling kräver ju förändring.
Citroën CX hade en integrerad instrumentering med knapparna monterade så att i stort sett allt kunde manövreras utan att släppa ratten. Ratten hade inte heller fysisk kontakt med framhjulen utan var hydraulisk med automatisk återgång samt nollpunktsupphängda framhjul. Bromsar med högtryck som bara kräver ca 5mm pedalväg för full effekt.
Varför det?
Det gjorde bilen säkrare - inget rattcentrum som penetrerade bröstkorgen vid kollision, inget behov av att släppa ratten för att slå på/av olika funktioner och så fullständig stabilitet oavsett underlag eller tex punktering på ena framhjulet, bromsning med ena hjulparet på is, andra asfalt osv.
Var det annorlunda än andra? Ja. Vande man sig? Ja, nästan direkt. Jag kan verkligen inte se att knappar på ratten skulle vara en stor grej...
cx.jpg
Men placeringen av tändningslåset.
Först nyckeln i högerhanden för att låsa upp dörren (flesta är högerhänta), sedan fick du flytta över nyckeln till andra handen efter att du med vänsterhanden först stängt dörren efter dig. Känns stökigt. Tur att Tesla tagit bort nyckeln helt och hållet!

Man öppnar förardörren med vänsterhanden - tummen på knappen. Gäller även Tesla 3/Y btw.
Vi som haft bilar med nyckeln på vä sida (eller rakt under, eller mellan sätena) tänker aldrig på var den sitter.
Porsche har heller aldrig ändrat...
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:11
av rsk
taliz skrev:OfarligTesla skrev:Frippanecci skrev:Kan ju inte vara svårare att lära sig blinka med knappar på ratten, än att tex byta låt eller ändra volymen på ratten…

Ja du kan ju testa det själv med att snabbt trycka på rätt knapp mitt i en rondell när ratten är snurrad 150 eller 270 grader (simulerar vänstersväng i rondeller av olika storlek) och se hur många rätt du får. Testade själv det och så som jag kör är det mer eller mindre omöjligt att veta var knappen ens är med någon stor säkerhet utan att titta på ratten först.
Jag har inget emot knappar för blinkers som koncept men Teslas lösning för Model S/X är en dålig och lat implementation. De har verkligen inte arbetat för att förbättra något med sin implementation utan det är ren och skär kostnadsbesparing, det går såklart att göra bra implementationer men gissningsvis kostar det mer än spaken de försökte ta bort
Konstiga rondeller du kör i. Nog omöjligt för mig på mc att ta mig runt dom.
Blir inte i det närmaste den vinkeln på ratten.
Förövrigt har tex Ferrari också blinkersknappar istället för spak:
C7266954-CBB8-416E-9EC1-DDE26DF84E76.jpeg
Inte hört mkt klagomål om det, och då har dom haft det i snart 15år.
Har inte provat nya Model S-ratten... bilden på Ferrarin får mig att fundera över om det inte hade varit smartare om Tesla satt vänster-blink på vänster sida och högerblink på höger sida... nu är båda nära varandra på vänster sida. Men antagligen vänjer man sig.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:13
av rsk
BrooklynS skrev:rsk skrev:BrooklynS skrev:Tja, du beskrev nyss definitionen av konservatism. ALL utveckling kräver ju förändring.
Citroën CX hade en integrerad instrumentering med knapparna monterade så att i stort sett allt kunde manövreras utan att släppa ratten. Ratten hade inte heller fysisk kontakt med framhjulen utan var hydraulisk med automatisk återgång samt nollpunktsupphängda framhjul. Bromsar med högtryck som bara kräver ca 5mm pedalväg för full effekt.
Varför det?
Det gjorde bilen säkrare - inget rattcentrum som penetrerade bröstkorgen vid kollision, inget behov av att släppa ratten för att slå på/av olika funktioner och så fullständig stabilitet oavsett underlag eller tex punktering på ena framhjulet, bromsning med ena hjulparet på is, andra asfalt osv.
Var det annorlunda än andra? Ja. Vande man sig? Ja, nästan direkt. Jag kan verkligen inte se att knappar på ratten skulle vara en stor grej...
cx.jpg
Men placeringen av tändningslåset.
Först nyckeln i högerhanden för att låsa upp dörren (flesta är högerhänta), sedan fick du flytta över nyckeln till andra handen efter att du med vänsterhanden först stängt dörren efter dig. Känns stökigt. Tur att Tesla tagit bort nyckeln helt och hållet!

Man öppnar förardörren med vänsterhanden - tummen på knappen. Gäller även Tesla 3/Y btw.
Vi som haft bilar med nyckeln på vä sida (eller rakt under, eller mellan sätena) tänker aldrig på var den sitter.
Porsche har heller aldrig ändrat...
Aha, jag förstår, Citroen hade tumknapp för låset redan då? Då blir ju brottningsmanövren med nyckelflippande mindre.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:21
av BrooklynS
Alla hade det på 50-60 talet...
1972 kom en ny lag som sade att man måste kunna dra upp dörren med ett grepp utan att trycka med tummen (tex dra med en krok) och då kom nya varianter på dörrhandtag över hela linjen.
Fun fact: 1969 var Klippan på en bilmässa och visade sin nya uppfinning: Rullbältet. Ingen var intresserad...utom Citroën, som dessutom gick in med pengar i projektet. Citroën fick faktiskt royalty för varje sålt rullbälte i 30 år eller så. Bra affär!
De konservativa tillverkarna tyckte ju att det räckte med fast bälte. Eller helst inget alls, som det lät bara 7-8 år tidigare.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:31
av taliz
rsk skrev:taliz skrev:OfarligTesla skrev:Frippanecci skrev:Kan ju inte vara svårare att lära sig blinka med knappar på ratten, än att tex byta låt eller ändra volymen på ratten…

Ja du kan ju testa det själv med att snabbt trycka på rätt knapp mitt i en rondell när ratten är snurrad 150 eller 270 grader (simulerar vänstersväng i rondeller av olika storlek) och se hur många rätt du får. Testade själv det och så som jag kör är det mer eller mindre omöjligt att veta var knappen ens är med någon stor säkerhet utan att titta på ratten först.
Jag har inget emot knappar för blinkers som koncept men Teslas lösning för Model S/X är en dålig och lat implementation. De har verkligen inte arbetat för att förbättra något med sin implementation utan det är ren och skär kostnadsbesparing, det går såklart att göra bra implementationer men gissningsvis kostar det mer än spaken de försökte ta bort
Konstiga rondeller du kör i. Nog omöjligt för mig på mc att ta mig runt dom.
Blir inte i det närmaste den vinkeln på ratten.
Förövrigt har tex Ferrari också blinkersknappar istället för spak:
C7266954-CBB8-416E-9EC1-DDE26DF84E76.jpeg
Inte hört mkt klagomål om det, och då har dom haft det i snart 15år.
Har inte provat nya Model S-ratten... bilden på Ferrarin får mig att fundera över om det inte hade varit smartare om Tesla satt vänster-blink på vänster sida och högerblink på höger sida... nu är båda nära varandra på vänster sida. Men antagligen vänjer man sig.
Som påpekats innan så är det precis samma som på en mc. Där blinkar man med vänster tumme.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:36
av mikebike
taliz skrev:rsk skrev:taliz skrev:OfarligTesla skrev:Frippanecci skrev:Kan ju inte vara svårare att lära sig blinka med knappar på ratten, än att tex byta låt eller ändra volymen på ratten…

Ja du kan ju testa det själv med att snabbt trycka på rätt knapp mitt i en rondell när ratten är snurrad 150 eller 270 grader (simulerar vänstersväng i rondeller av olika storlek) och se hur många rätt du får. Testade själv det och så som jag kör är det mer eller mindre omöjligt att veta var knappen ens är med någon stor säkerhet utan att titta på ratten först.
Jag har inget emot knappar för blinkers som koncept men Teslas lösning för Model S/X är en dålig och lat implementation. De har verkligen inte arbetat för att förbättra något med sin implementation utan det är ren och skär kostnadsbesparing, det går såklart att göra bra implementationer men gissningsvis kostar det mer än spaken de försökte ta bort
Konstiga rondeller du kör i. Nog omöjligt för mig på mc att ta mig runt dom.
Blir inte i det närmaste den vinkeln på ratten.
Förövrigt har tex Ferrari också blinkersknappar istället för spak:
C7266954-CBB8-416E-9EC1-DDE26DF84E76.jpeg
Inte hört mkt klagomål om det, och då har dom haft det i snart 15år.
Har inte provat nya Model S-ratten... bilden på Ferrarin får mig att fundera över om det inte hade varit smartare om Tesla satt vänster-blink på vänster sida och högerblink på höger sida... nu är båda nära varandra på vänster sida. Men antagligen vänjer man sig.
Som påpekats innan så är det precis samma som på en mc. Där blinkar man med vänster tumme.
Ingen MC har flera varv mellan ytterlägena...
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 10:46
av Maw
BrooklynS skrev:
Fun fact: 1969 var Klippan på en bilmässa och visade sin nya uppfinning: Rullbältet. Ingen var intresserad...utom Citroën, som dessutom gick in med pengar i projektet. Citroën fick faktiskt royalty för varje sålt rullbälte i 30 år eller så. Bra affär!
De konservativa tillverkarna tyckte ju att det räckte med fast bälte. Eller helst inget alls, som det lät bara 7-8 år tidigare.
Nej, det stämmer inte.
Hans Karlsson uppfann rullbältet 1964 och det blev standard fram i Volvobilar 1969. De blev sen obligatoriska i framsätet 1975.
Vart har du fått det där med Citroen ifrån?
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 11:05
av BrooklynS
Jag tror att du pratar om trepunktsbältet.
Re: Touchknappar på ratten istället för spakar
Postat: 02 sep 2022 11:15
av Maw
BrooklynS skrev:Jag tror att du pratar om trepunktsbältet.
Nej, jag pratar om rullbältet.
Trepunktsbältet uppfanns av Nils Bohlin på Volvo och började användas av Volvo 1959.
Var det här med Citroen något du hittade på själv eller är det en skröna som snurrar runt bland Citroeneantusiaster?
