Vem har ljugit ?niklas12 skrev:En klassiker. Du avslöjas med en uppenbar lögn och då byter vi blixtsnabbt ämne. Som sagt, trollmästare.niklas12 skrev:Gällande epitetets Trollmästare så finns det ett par andra användare som kan det bättre än mig.niklas12 skrev:Nog för att du är en trollmästare, men "stor del" trodde du väl ändå inte att någon överhuvudtaget skulle gå på?nek0 skrev:Ok jag måste ha missat att vi börjat förbjuda import av el producerad i kolkraftverk, länka gärna till när det gjordes.niklas12 skrev:
Var i Sverige eldar man med kol för att producera el?
Karlshamnsverket körs väl fortfarande för fullt kan jag tänka mig.
Sverige har fortsatt en av världens renaste elmixar.
Hur mycket är en stor del du som verkar känna till det ?
Oavsett så ju mindre el vi gör av med själva desto mer kan vi exportera till andra kol och fossilbränsle beroende länder.
Miljön är väl inget lokalt problem eller ?
Sverige, Norge, Schweiz och Island är det länder i Europa som har nära nog koldioxidfri elproduktion.
Vi har avvecklat en stor del av våran planerbara elproduktion i södra Sverige som också var fossilfri.
Då behöver denna ersättas med annan planerbar elproduktion, vilket då kommer bli från kolkraft och fossila bränslen antingen lokalt vid t.ex. karlshamnsverket eller via ökad import från kolkraftverk i t.ex. polen eller Tyskland.
Hur har co2 utsläppen från svensk elproduktion ändrats efter tiden för nedläggningen av kärnkraft har den ökat eller minskat?
Jag noterar att du väljer att inte svara på vad som är en stor del samt om miljön är ett lokalt problem[/quote]
Tragiskt att du ens orkar föra diskussionen vidare. Vi har under 1% fossil energiproduktion. Det är som sagt en av de lägsta i Europa liksom världen. Ska du trolla till att du minsann anser att en knapp procent är en stor andel?
Du har dock helt rätt i att jag har noll intresse av att svara på de frågor du ställer för att avleda diskussionen från din lögn.