Sida 3 av 3

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 20 dec 2015 16:53
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
En viktig anledning till Zoes batterihyra är att de ska kunna hävda Sveriges billigaste elbil.
Ja, och det har ju viss betydelse också för många kunder. Om man köper den så påverkar ju inte batterihyran låneutrymmet, och man leasar den så är det ingen förhöjd första avgift, så jag skaffar mig en ny bil utan att det syns i kreditupplysningen trots att jag inte sätter in en enda krona av eget kapital. Dessutom påverkar det förmånsvärdet positivt.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 20 dec 2015 19:52
av apkungen
On topic - den nya 30kWh batteriet med en 24kWh uppgradering lär ge rätt bra räckvidd alltså. Undra hur mycket av de 54kWh man kan använda?

Om man skulle kunna använda allt och leafen drog 180Wh/km så skulle man komma 30mil. Rätt tungt!

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 20 dec 2015 20:09
av LarsL
Och här kan du köpa en batterimodul för 650kr/st.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about ... highlight=
Fyller du utrymmet bakom bakaxeln så borde det gå en en så där 17-18 st.

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 20 dec 2015 20:41
av apkungen
Haha najs :)

Re: Batteriuppgradering från tredjepart

Postat: 20 dec 2015 23:51
av lator
apkungen skrev:
On topic - den nya 30kWh batteriet med en 24kWh uppgradering lär ge rätt bra räckvidd alltså. Undra hur mycket av de 54kWh man kan använda?

Om man skulle kunna använda allt och leafen drog 180Wh/km så skulle man komma 30mil. Rätt tungt!
Man får ut 20 - 21 kWh ur 24 kWh-batteriet. Teoretiskt ca 25 - 26 kWh ur det större men ihopkopplade bör det bli ca 50 kWh då man klarar sig med samma mängd topp- och bottenreserv.

En leaf som körs lugnt klarar sig på ca 140 Wh/km sommartid så teoretiskt ca 35 mil på 30+24 batteri. Gött! :o