Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Jaegaern »

Strebern skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Legato skrev:
Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb ;)

Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).

Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Ruskigt dåliga tips. Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare. I Norrland är greppet mer konstant så där kan det funka då du vet att du har dåligt grepp hela tiden. I södra Sverige kan det vara glashalt på morgonen och torrt på eftermiddagen. I bägge fallen är dubb överlägset. Spelar ingen roll att bilen driver på 4 hjul om du ska panikbromsa.
Du måste skämta. "Även torr asfalt". Jag tror du har skrivit fel rent spontant. Det faller på sin egen rimlighet. Jag har kört dubb på ALLA mina bilar i ca 20 år, men de senaste 5 åren 100% dubbfritt av den enkla anledningen att jag bor i mellansverige, och de senaste 10 åren har vi runt 10 dagar om året då det varit TREVLIGT med dubb, men jag har kört bil förr, och fattar att när det kommer norrlandsmögel så blir det halt....
Har ännu inte krockat en enda bil.
Kör till fjällen 1-2 gånger om året och kör skidor, förra året körde jag min touareg med EUROPEISKA dubbfria vintersportdäck, dvs det ni alla dödliga säger är skit och inte greppar. Jag körde som en bergsget sicksack mellan alla losers som stod och spann med sina hakkadäck.

Så jag skulle vilja säga att det handlar om BIL, det handlar om DÄCK, det handlar om ANVÄNDNINGSOMRÅDE.
Det finns kompromisser för allt ovan, men man kan inte säga att det finnns ett ultimat däck som fungerar i alla tider, områden och körsätt, utan det är individuellt.

Kan säga att jag i år kör med hakka dubbfritt, de senaste EV med isolering och ditten och datten, med kristaller som "greppar".... Jag håller på och köra av vägen dagligen med dessa snorlosker, hoppas de stabbar till sig när det blir kallare.... saknar mina vintersportdäck som närapå gick lika fint som sommardäcken.
Kör också med europeiska dubbfria. Fungerar hur bra som helst då de har bättre grepp än nordiska största delen av vinterhalvåret. Bara att köra lite försiktigare de tillfällen det faktiskt är risk för riktig halka. Och dubbdäck på torr/våt asfalt är ju ett skämt. Mjukt gumma likt de nordiska friktionsdäcken, men även metalldubbar som tar mycket av marktrycket och därav greppet.

Körde för övrigt på friktionsdäck i Luleå med en BMW 330, bakhjulsdriven. Dubb behövs inte, men i Luleå är det klart godkänt där det är snö/is stora delar av vintern.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Jaegaern »

Strebern skrev:
Jag ser dina argument, och tror att vi har olika tankar kring säkerheten (utöver det som handlar om komfort och bilens beteende, vilket är något alla värderar olika).
För mig är säkerheten jätteviktigt, när jag köper bil och däck är högsta säkerhet alltid målet.
Det jag upplever med dubbdäck och nordiska friktionsdäck är tyvärr att den dagliga säkerheten blir väldigt lidande.
Det handlar främst om att bilen tappar riktningsstabilitet och häver sig/rullar över hjulen utan att få styrning och stabilitet vid plötsliga kurskorrigeringar, ex vis vid inbromsning i kurva vid vilt eller oväntad situation, jag känner mig helt enkelt otrygg med bilens beteende på dessa däck.
Därav är mitt favoritdäck det europeiska dubbfria vinterdäcket, som för mig känns tryggt i körningen varje dag, inkluderat de procent om året vid fjällresor eller ymniga snöfall och slask, jag upplever helt enkelt inte att dessa däck är märkvärt sämre vad gäller grepp förutom när det ibland är isigt och man skulle önskat sig lite riv i däcken, men det är sällan det blir en akut situation vid detta väglag då man försöker anpassa körningen därefter. Sen kan alla bli tagna på sängen av dåligt väglag, men det har "inte" hänt mig på drygt 25 år, jag kör alltid lugnt och utan stress och håller rejäla avstånd, det är den bästa medicinen mot olyckor för mig och mina medmänniskor. Stressade bilförare är väl de man ser begår majoriteten av misstag och dåliga beteenden tyvärr, tror det är där man ska börja. Och håll avstånd för tusan, hur svårt ska det vara 8-)
Precis vad jag känner. Hade jag varit ekonomiskt oberoende, hade jag köpt en uppsättning dubbat för vintersemestern en vecka om året. Men den vardagliga säkerheten med vilt på mörka vinterkvällar utan mer än lite slask, väger något tyngre.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av kaffekoko »

Kör mest i stockholmsområdet. Plusgrader på dagen och minus på nätterna större delen av vintern. Vilket betyder att det ibland/ofta är is vid trafikljus vid morgon och kväll (då man oftast kör bil). Knappast ett problem om man har lite sämre acceleration när man ska iväg, men desto jobbigare om man ska stanna och det är blöt is och det bara glider.

Ska prova dubbfria nordiska vinterdäck i år. Mest pga. vissa delar är dubbdäcksförbud och allmänt högre ljudnivå på dubbdäck Har bara kört med dubb förut. Ska bli intressant hur det funkar.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Franz »

Esson skrev:
Har köpt vinterhjul med Nokia R5 EV (235/50 R19) till min MYLR som jag monterade på bilen idag och jag måste säga att ljudnivån och komforten blev avsevärt bättre jämfört mot original sommarhjulen med Hankook däck.

Har inte stört mig nänmvärt mycket på ljudnivån med sommarhjulen men blev överraskad att det blev så stor skillnad med vinterhjulen.
En stor skillnad mellan vinterdäck och sommardäck är att gummit hårdnar/mjuknar vid olika temperaturer. Sommardäck blir för hårda på vintern medan vinterdäck blir för mjuka på sommaren. När man byter däck är det typiskt lite kallare så vinterdäcket är då mjukare och därmed tystare/bekvämare än sommardäcket.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av Franz »

Dubbädck är som ett par gummistövlar medan odubbat är som ett par skor. Regnar det rejält eller om man går i våtmarker är gummistövlarna helt klart att föredra. Där jag bor finns inga våtmarker och jag vistas tydligen inte tillräckligt ofta ute för att mer än någon gång per år fundera över gummistövlar. Den där gången jag borde ha haft på mig gummistövlar, men har skor, får jag väl ta det lite extra försiktigt och hoppa över vattenpölarna etc. Hade jag bara fått välja antingen skor eller gummistövlar hade jag helt klart valt skor. Jag har dock varit i marker där man nog föredragit bara gummistövlar... :lol:

Nu har jag haft odubbat på mina Teslor. Nokian R2 följt av R3. På mina 20 000 mil med dessa bilar har jag råkat ut 1 gång för riktigt glashal väg i Skåne. Jag fick säkert köra i 20-30 km/h i 2 minuter! En gång i Trysil var det svartis där det nästan kändes som att bromsarna var verkningslösa. Jag tar det hellre försiktigt på vintervägarna än torterar mig genom att slita dubbdäck på asfalt i ett par tusen mil lagom till det kommer väglag där de gör nytta. Hade jag bott i omvänt väglag hade jag säkerligen varit avvaktande inför odubbat.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av tobias_rullar »

kaffekoko skrev:
Kör mest i stockholmsområdet. Plusgrader på dagen och minus på nätterna större delen av vintern. Vilket betyder att det ibland/ofta är is vid trafikljus vid morgon och kväll (då man oftast kör bil). Knappast ett problem om man har lite sämre acceleration när man ska iväg, men desto jobbigare om man ska stanna och det är blöt is och det bara glider.

Ska prova dubbfria nordiska vinterdäck i år. Mest pga. vissa delar är dubbdäcksförbud och allmänt högre ljudnivå på dubbdäck Har bara kört med dubb förut. Ska bli intressant hur det funkar.
Fast då ska du väl inte ha nordiska dubbfria? Nu vet jag inte exakt var i Stockholm du kör men min erfarenhet är det fullt med saltbilar ute när temperaturen riskerar hamna under nollan. På våt väg är europeiska dubbfria bättre än nordiska som mer är avsedda att köras på snö. Jag har iaf valt europeiska dubbfria. Men så kör jag i stort sett uteslutande på saltade vägar på vintern.

En annan fördel med europeiska är att man kan börja köra på dom tidigare. Jag bytte i mitten av oktober.

Nordiska dubbfria har jag fått för mig är mer avsedda för -10 och lägre medans europeiska mer 10 till -10. Men jag vet inte om jag faktiskt läst det nån stans eller bara fått för mig.
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av kaffekoko »

tobias_rullar skrev:
kaffekoko skrev:
Kör mest i stockholmsområdet. Plusgrader på dagen och minus på nätterna större delen av vintern. Vilket betyder att det ibland/ofta är is vid trafikljus vid morgon och kväll (då man oftast kör bil). Knappast ett problem om man har lite sämre acceleration när man ska iväg, men desto jobbigare om man ska stanna och det är blöt is och det bara glider.

Ska prova dubbfria nordiska vinterdäck i år. Mest pga. vissa delar är dubbdäcksförbud och allmänt högre ljudnivå på dubbdäck Har bara kört med dubb förut. Ska bli intressant hur det funkar.
Fast då ska du väl inte ha nordiska dubbfria? Nu vet jag inte exakt var i Stockholm du kör men min erfarenhet är det fullt med saltbilar ute när temperaturen riskerar hamna under nollan. På våt väg är europeiska dubbfria bättre än nordiska som mer är avsedda att köras på snö. Jag har iaf valt europeiska dubbfria. Men så kör jag i stort sett uteslutande på saltade vägar på vintern.

En annan fördel med europeiska är att man kan börja köra på dom tidigare. Jag bytte i mitten av oktober.

Nordiska dubbfria har jag fått för mig är mer avsedda för -10 och lägre medans europeiska mer 10 till -10. Men jag vet inte om jag faktiskt läst det nån stans eller bara fått för mig.
De vägar som trafikverket har hand om är i regel bra saltade. Kommunala vägar saltas inte vad jag vet (endast sandning). Saltet funkar dessutom bara ner till -8 grader. Klart att europeiska vinterdäck är trevligare att köra på har personligen aldrig haft problem på blöta vägar. Det är just isen runt nollan som är lurig och där europeiska vinterdäck är som sämst .
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ifta-hjul/
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av tobias_rullar »

kaffekoko skrev:
Det är just isen runt nollan som är lurig och där europeiska vinterdäck är som sämst .
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ifta-hjul/
Aha, där ser man. Intressant, det har jag ingen aning om faktiskt.
Ja det är som vanligt - hur man än vänder sig, är röven bak! :(
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av tobias_rullar »

kaffekoko skrev:
Det är just isen runt nollan som är lurig och där europeiska vinterdäck är som sämst .
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ifta-hjul/
Jag har försökt hitta tester som visar det länkade artikeln påstår. Författaren anger ingen källa, vilket ok om man kan anta att det är "allmänt känt". Men jag har iaf inte hört det nämnas tidigiare att europeiska är som sämst runt nollan. Jag har inte hittat något test som visar det. Kanske bara jag som inte kan förstå eller hitta? Känner du till något test som visar detta?

Jag har även skrivit till chefredaktören AMS och frågat då jag inte hittat något sätt att fråga artikelförfattaren.
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?

Inlägg av jalfa »

Intressant tråd med olika åsikter om dubb eller inte. Jag kör nu en BMW I3 och till den finns inga dubbdäck, den är rwd och däcken är ju rejält smala s.k. "cykeldäck" men det gör ju att de funkar riktigt bra i snö. Innan har jag alltid haft dubbdäck på alla mina bilar oavsett awd eller rwd/fwd. Bor i Norrland med riktig vinter och jag är förvånad över hur bra det går med dessa dubbfria däck. Det gäller bara att ta det lugnt i kurvor/rondeller. Jag kommer förmodligen att beställa en M3 LR när min leasing upphör 1/9 och tittar just nu på passande vinterdäck/fälgar. Det lutar åt dubbfritt igen från någon av de större däcksfirmorna/märkena och det blir nog 18tums med 225 bredd.
Skriv svar