SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Re: SR | Skärp gränsen för fordonsutsläpp – även för elbilar

Inlägg av Elix747 »

ChristerSjo skrev:
Niklas Z skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening. :lol:
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt. ;)

Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.
Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?
Hej igen.
Bra gissat. Det stämmer att jag kör ganska många mil motorväg. Relativt hög förbrukning och antagligen ganska lågt däckslitage. Men jag har också ett inte försumbart antal min i 35-40 graders värme på sommarsemester. Vanlig landsvägskörning borde nog vara ännu mildare mot slitage. Min bedömning är att Stadskörning ned mycket kurvor/korsningar/rondeller kombinerat med lite tryck på gasen, f’låt, elen, ger nog betydligt mer slitage än motorväg.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Motorväg sliter mer på däck än vad man kanske tror.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Jerka skrev:
Känns spontant som en dålig idé att lägga punktskatter på däck… då riskerar man att folk börjar köra runt alltför länge på sina gamla slitna däck.

Jag tycker biltidningarna har ett visst ansvar i däcksfrågan. Testar alltid fabriksnya däck, aldrig hur länge de håller eller hur bra greppet är efter 1-2 år. Inte konstigt att däckstillverkarna fokuserar på att maximera kortsiktiga prestanda.
Ja enda gången de testar äldre däck är när de jämför nya friktionsdäck mot begagnade dubbdäck.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Niklas Z skrev:
Elix747 skrev:
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.
Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.
Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening. :lol:
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt. ;)

Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.
Jag läser 12000 mil totalt som att bilen gått så långt på sommar och vinterdäck och då blir ju faktorn ”bara” 2.5 vilket är lite bättre. Men jag kan ju tolka fel.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Mina 12000 mil var totalt. Jag uppskattar ca 8500-9000 av dem på sommardäck.

@Niklas Z, Även om vårt däckslitage är olika, så verkar skillnaden mellan elbil och ICE bil inte vara så stor. Skillnaden är uppenbarligen mer pga körningen. En motorstark bil uppmuntrar ju mer till aktiv körning. Elbilar är ju generellt starkare och har bättre respons. Aktivare körning i snitt på elbilar vd IcE är kanske det som gör största skillnaden.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Tycker jag läst om många här som kör med lågt däckstryck på model3/y för att få ner däcksbullret. Det lär ju förkorta livslängden på däcken en del.

Och apropå vikt nya volvo EX90 väger 2,8ton fick jag med mig i andra tråden. Det betyder närmare 3,3 ton när familjen åker till fjällen. Jag tycker fortfarande elbilar är väldigt tunga.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

När det gäller mängden partiklar från däckslitage har det ju också betydelse hur breda däcken man kör slut på är. Moderna bilar idag har ju dimensioner som var sportbilsdäck för inte så länge sedan.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare

Inlägg av Tillsynsmannen »

Niklas Z skrev:
Tillsynsmannen skrev:
Det är självklart bara en tidsfråga innan elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar. Fordonsskatten kommer att höjas, och en kilometerskatto/laddskatt är i princip bara en tidsfråga innan den införs.
Vad menar du? Att elbilar blir lika dyra i drift och skatt som ICE-bilar är nu, eller att i framtiden kommer elbilar och ICE-bilar ha samma skatt och driftskostnad?
Det första låter klart mer rimligt än det andra.
Jag menar det förstnämnda. På sikt kommer ju ice-bilar att fasas ut, men staten kommer inte att låta skatteintäkterna att fasas ut på samma sätt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Elix747 skrev:
Mina 12000 mil var totalt. Jag uppskattar ca 8500-9000 av dem på sommardäck.

@Niklas Z, Även om vårt däckslitage är olika, så verkar skillnaden mellan elbil och ICE bil inte vara så stor. Skillnaden är uppenbarligen mer pga körningen. En motorstark bil uppmuntrar ju mer till aktiv körning. Elbilar är ju generellt starkare och har bättre respons. Aktivare körning i snitt på elbilar vd IcE är kanske det som gör största skillnaden.
Exakt. Jag tror körstilen har större betydelse än någon annan faktor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
kaffekoko

Inlägg av kaffekoko »

Grym skillnad mellan däck och däck också. De flesta tillverkare ha jus sportigare däck med mjukare gummi och de slits ju såklart fortare. Generellt tycker jag Michelin gör däck som håller länge. I USA finns ju lite andra märkningar än i sverige (t.ex. DOT) och de ju "tire treadwear" som uppges i UTQG-nummer (t.ex. 700). Lite märkligt att man inte har det i Europa.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Bjelke skrev:
”Elbilar är generellt tyngre…”, det beror väl på skulle jag vilja påstå, det finns tunga bilar oavsett
bränsle, men en avgörande skillnad är att elbilar inte nöter bromsar lika mycket som fossilare (hybrider
kan dock också regen-bromsa).
I övrigt är det såklart logiskt att fokusera på tyngden på fordonet (oavsett bränsle-typ), men
utsläppen som kommer från däcken borde väl helt enkelt bakas in i just däckens kostnader (dom
har ju redan en punktskatt/avgift så borde vara enkelt att införa), nöter man mycket däck så blir det
dyrare helt enkelt.
Egentligen exakt samma princip på bromsar, en avgift/punktskatt och problemet löst, exakt samma
princip som för däck alltså.
Fast eftersom det är Sverige så måste vi krångla till det utav bara he…te och gärna få in ordet elbil
någonstans också (precis som den helt IQ-befriade regeln med elbilar som ska låta men inte alla andra
som är tysta eftersom dom går på fossila bränslen).
Precis mina tankar!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev:

Håller med. Om man jämför mot vilket bil man hade haft om man inte haft elbil skiljer kanske inte vikten speciellt mycket.

Är man inte väldigt gasglad spelar nog det inte någon roll att bilen drivs av el.
Är man gasglad och har en kraftfull bensin/dieselbil slits nog däcken ungefär lika mycket.
För mig har det inte vart någon större skillnad trots att jag använt effekten i min M3P. Audin med två turbo slet ungefär lika mycket däck.

På bromssidan blir det nog en solklar skillnad till elbilens fördel.

Mäter man skiten som moderna bilar släpper ut när de drar 0.5-1L olja per 100mil?
Räknar man miljöslitaget vid oljebyten med begagnade filter osv?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Min tolkning av EU-kommisionens förslag på Euro 7 (där även elbilar tas med) handlar om att förbereda för att kunna beskatta elbilar lika hårt som fossilbilar framöver. Fossilbilarna ska ju fasas ut (sluta säljas helt 2035) och degen måste in även efter det.

Det kommer nog handla om ganska tung beskattning för att kompensera bortfallet från bensin/diesel skatter. Kilometerskatt för elbilar baserat på vikt/effekt är min gissning. Säg 1-3kr/km för elbilar beroende på vikt/effekt. 5kr/km för EX90 :lol:

Edit: Nya bensin/dieselbilar kommer givetvis beskattas ännu mycket hårdare för att skynda på övergången.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

LarsOJ skrev:
Tycker jag läst om många här som kör med lågt däckstryck på model3/y för att få ner däcksbullret. Det lär ju förkorta livslängden på däcken en del.

Och apropå vikt nya volvo EX90 väger 2,8ton fick jag med mig i andra tråden. Det betyder närmare 3,3 ton när familjen åker till fjällen. Jag tycker fortfarande elbilar är väldigt tunga.
XC90 väger 2,7 ton verkar det som, skillnaden är ju marginell.

https://www.volvocars.com/en-ca/support ... ts/weights
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev:
LarsOJ skrev:

XC90 väger 2,7 ton verkar det som, skillnaden är ju marginell.

https://www.volvocars.com/en-ca/support ... ts/weights
Nej du anger totalvikt för XC90 (alltså maxlastad) men tjänstevikten (som vi diskuterar) är 2-2,3 ton beroende på motor/växellåda.

EX90 har alltså mellan 500-800kg högre tjänstevikt än XC90.

Tur att jag gillar tunga stabila bilar :)

” Bilens tjänstevikt är hela 2818 kg, vilket gör det till en av de tyngsta personbilarna som går att köpa i Sverige.”

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
92F7D282-8CAA-4053-BE92-52E46600CAAA.jpeg
Skriv svar