Hej igen.ChristerSjo skrev:Många semester mil i varmt väder = mjukare däck = högre slitage. Kan det vara ett logiskt samband?Niklas Z skrev:Jo, jag vet att jag har en offensiv körstil, men att det skiljer en faktor 5 är rätt anmärkningsvärt. Jag mal också en hel del motorväg. En stor del av min körsträcka är semesterresor utomlands.Nicke Nyfiken skrev:Jag tror du har svaret till din korta körsträcka i fjärde sista ordet i din sista mening.Niklas Z skrev:Hur lyckas du? Jag får knappast ut mer än 2500 mil av en uppsättning däck. Så har det varit med Teslan och så var det med de BMW jag hade tidigare.Elix747 skrev:Men erfarenhet säger att elbilar inte sliter mycket mer däck än ICE bilar.
På min M3LR bytte jag sommar däcken efter 12000 mil totalt. Nästan samma som min Volvo V60 gjorde (13000 mil)
Jag har en snittförbrukning på 190Wh/km, så det beror inte på att jag kör extremt försiktigt.![]()
Du måste ha en väldigt aggressiv (BMW)körstil om du gör slut på däck så snabbt.![]()
Kör man mycket motorväg så är slitaget minimalt men förbrukningen hålls uppe. Antar att det är så Elix lyckats få ut så många mil ur däcken trotts relativt hög förbrukning.
Bra gissat. Det stämmer att jag kör ganska många mil motorväg. Relativt hög förbrukning och antagligen ganska lågt däckslitage. Men jag har också ett inte försumbart antal min i 35-40 graders värme på sommarsemester. Vanlig landsvägskörning borde nog vara ännu mildare mot slitage. Min bedömning är att Stadskörning ned mycket kurvor/korsningar/rondeller kombinerat med lite tryck på gasen, f’låt, elen, ger nog betydligt mer slitage än motorväg.