Re: Opel Astra Electric
Postat: 28 jul 2023 07:19
Ja. Jag köper fortfarande mat och annat trots att det är dyrare. Funderar to.m. på bilbyte men avvaktar lite. Men om jag ska vänta på att priserna ska rulla tillbaka lär jag få vänta länge...
Enligt Opels tyska hemsida är vikten 1661 kg. Är inte det typ vad den lättaste standardversionen (som byggdes tidigare) av bakhjulsdrivna Model 3 väger? Som jämförelse väger väl en Cupra Born 1811 kg. Så Astran väger 150 kg mindre än Cupran...nek0 skrev: ↑27 jul 2023 09:28TEKNISKA DATA/Opel Astra Electric GS
Motor Elmotor fram, 156 hk, 270 Nm. Litiumjonbatteri 54 kWh. Fast utväxling. Framhjulsdrift.
Kaross L/b/h 4 374/1 860/1 488 mm. Axelavstånd 2 675 mm. Bagagevolym 352–1 268 liter. Tjänstevikt 1 679 kg. Maxlast 421 kg.
Prestanda 0–100 km/h 9,2 sek. Toppfart 170 km/h. Förbrukning 14,8 kWh/ 100 km. Räckvidd 418 km.
Pris i.u.
Vore väl konstigt ifall det inte kommer en 'hot hatch-version' med effektuttag precis på rätt sida gränsen om torque steer...SwedishAdvocate skrev: ↑28 jul 2023 07:35det är väl bara en tidsfråga tills den kommer med mer effekt. Vad kan det ta? Ett år max?
Jag hade hellre sett den med ett mindre batteri och ett lågt pris. En räckvidd på 20 mil och ett lågt pris hade kunna göra den till en bra pendlarbil. Som en MX-30 men med användbart baksäte.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jul 2023 07:35
Men det är väl bara en tidsfråga tills den kommer med mer effekt. Vad kan det ta? Ett år max? Kanske till och med kommer med större batteri också.
Har inte koll på Stellantis övriga.
Astran är inte så dålig jämfört med ID3 men jämfört med EX30 är den (troligen) inte särskilt prisvärd.
Finns det någon bil förutom MY RWD för 513 tkr som du tycker är prisvärd?
Med lilla batteriet på 51 kWh kommer EX30 enl. uppg. kosta ca 429K SEK. Och än vet vi inte priset på Astran. Men eftersom EX30 är en SUV/Crossover är jag ju rätt säker på att Astran kommer ha bättre räckvidd i hastigheter runt 100-120 km/h. Och eftersom EX30 tydligen ska byggas i Kina av ett företag med kinesiska ägare rankar jag Astran högre utifrån etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex. En Astra kommer inte heller behöva transporteras till Sverige från Kina med båt, så där finns en miljövinst med Astran.
Var väl i princip enbart baserat på acc. 0-100...
Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jul 2023 22:51Var väl i princip enbart baserat på acc. 0-100...
Och hon tog ju inte direkt särskilt mkt hänsyn till etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex-aspekten i jämförelsen med en annan bilmodell som hon parkerade bredvid på slutet. Men utöver den här andra bilmodellen så jämförde hon även med grundversionen av Model 3. Än fördel med Astran jämfört med M3 är ju dock den betydligt mer praktiska bagageöppningen. Och där kommer ju kombiversionen av Astran vara ännu mkt mer praktisk...
1. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?...Lerumsexpressen skrev: ↑29 jul 2023 23:14Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, [1] trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jul 2023 22:51Var väl i princip enbart baserat på acc. 0-100...
Och hon tog ju inte direkt särskilt mkt hänsyn till etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex-aspekten i jämförelsen med en annan bilmodell som hon parkerade bredvid på slutet. Men utöver den här andra bilmodellen så jämförde hon även med grundversionen av Model 3. Än fördel med Astran jämfört med M3 är ju dock den betydligt mer praktiska bagageöppningen. Och där kommer ju kombiversionen av Astran vara ännu mkt mer praktisk...
[2] Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
Jag bryr mig inte om Astran, då får sälja den bilen själv till medlemmarna i detta forum och Sveriges befolkning, jag berättade bara vad som sas i videon. Det jag läst om Stellantis elbilar, är inte imponerade prisvärdhet, innovation eller mervärde till kunderna.SwedishAdvocate skrev: ↑30 jul 2023 00:021. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?...Lerumsexpressen skrev: ↑29 jul 2023 23:14Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, [1] trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jul 2023 22:51Var väl i princip enbart baserat på acc. 0-100...
Och hon tog ju inte direkt särskilt mkt hänsyn till etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex-aspekten i jämförelsen med en annan bilmodell som hon parkerade bredvid på slutet. Men utöver den här andra bilmodellen så jämförde hon även med grundversionen av Model 3. Än fördel med Astran jämfört med M3 är ju dock den betydligt mer praktiska bagageöppningen. Och där kommer ju kombiversionen av Astran vara ännu mkt mer praktisk...
[2] Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
2. Baserat på vadå?
Oavsett hur det ligger till med det, så är det ju inte riktigt 'mina hjärtefrågor' som den här tråden handlar om...Lerumsexpressen skrev: ↑30 jul 2023 08:46...] [2] Jag förstår din poäng men jag förstår även att detta inte är något gemene man eller politiker bryr sig om. Politiker, kändisar, vänner och bekanta byter profilbilder beroende på veckans konflikt eller kris, detta kräver kräver ingen ansträng eller annan uppoffring.SwedishAdvocate skrev: ↑30 jul 2023 00:021. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?...Lerumsexpressen skrev: ↑29 jul 2023 23:14Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, [1] trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.SwedishAdvocate skrev: ↑29 jul 2023 22:51Var väl i princip enbart baserat på acc. 0-100...
Och hon tog ju inte direkt särskilt mkt hänsyn till etik/mänskliga rättigheter/demokratiindex-aspekten i jämförelsen med en annan bilmodell som hon parkerade bredvid på slutet. Men utöver den här andra bilmodellen så jämförde hon även med grundversionen av Model 3. Än fördel med Astran jämfört med M3 är ju dock den betydligt mer praktiska bagageöppningen. Och där kommer ju kombiversionen av Astran vara ännu mkt mer praktisk...
[2] Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
2. Baserat på vadå?
Sälja och sälja... Jag skulle säga att jag diskuterar Astrans förtjänster och tillkortakommanden.Lerumsexpressen skrev: ↑30 jul 2023 08:46[1] Jag bryr mig inte om Astran, då får sälja den bilen själv till medlemmarna i detta forum och Sveriges befolkning, jag berättade bara vad som sas i videon. Det jag läst om Stellantis elbilar, är inte imponerade prisvärdhet, innovation eller mervärde till kunderna. [...SwedishAdvocate skrev: ↑30 jul 2023 00:021. Hon satt inte ens i baksätet(!)... Och undrar vilken bil som har mer benutrymme bak – Astra eller EX30?... [...Lerumsexpressen skrev: ↑29 jul 2023 23:14Nja bilen är/var för dyr, framförallt jämfört med MG 4, inga direkta USP’ar, [1] trångt baksäte och lite förvaringsutrymmen, främst pga att den bygger på en befintlig ICE bil.
[2] Sedan är det få som bryr sig om dina hjärtefrågor på riktigt, då det krävs riktiga uppoffringar, mer än att ändra sin profilbild på sociala medier.
Att jämföra en usel bil med en annan usel bil betyder inte plötsligt att den ena är bra.
Pris från 549.900 kr på svenska Opels hemsida. 10K mindre än kombiversionen Astra Sports Tourer Electric.
Herregud. Tesla Model 3 i sin nyaste tappning framstår som ett kap.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jul 2024 18:38Pris från 549.900 kr på svenska Opels hemsida. 10K mindre än kombiversionen Astra Sports Tourer Electric.
https://www.opel.se/personbilar/astra-e ... rsikt.html
Jisses vad högt pris. Tror att Stellantis har en dold strategi som de vill implementera genom att sälja få elbilar. Det måste vara få som kan tänka sig betala dessa summor för en Opel, lär se sig om någon annan bil eller vänta med köpet.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jul 2024 18:38Pris från 549.900 kr på svenska Opels hemsida. 10K mindre än kombiversionen Astra Sports Tourer Electric.
https://www.opel.se/personbilar/astra-e ... rsikt.html
Med tanke på att ID.3 annonseras från 457 600 så är det ju rätt högt...
Vi är ganska många som köpt eldrivna Kior för 900k+ i år så tror faktiskt inte det är så stort problem längre med "icke-premium" som säljs för relativt mkt pengar.SwedishAdvocate skrev: ↑03 jul 2024 18:40Den kommer väl sannolikt bli rätt ovanlig i Sverige. Och även om den är relativt dyr så kommer väl alla som inte är insatta tro att den är billig eftersom det är en Opel. Så för de som av någon anledning skulle vilja ha en ny andrabil, men vill 'skylta minimalt' med att man har råd med två bilar kanske det skulle kunna vara något...![]()
![]()