Jag avvaktar, får bli några månaders längre levtid, eller så blir det en annan tillverkare. Men tänker inte köpa denna modell som helt saknar vettiga sensorer. Det måste till Radar/lidar som minimum. Är en säkerhetsfråga.
FYI: Lidar har aldrig funnits.
Aldrig påstått det heller...
Du alluderade ju till att du väntar på att Tesla (åter)inför Lidar. Se fetstil ovan av vad du själv skriver.
Lidar har aldrig funnits, och kommer mycket troligen aldrig heller att finnas på en Tesla. Då kan du sluta vänta, och skippa att ens överväga en Tesla så sparar du tid.
Lugn och fin Martin, han skriver ju ingenting om att "återinföra".
Och varför skulle aldrig Lidar kunna finnas på en Tesla? Berätta gärna!
Lugn och fin; sa "alluderar".
Dessutom återigen om Lidar; sa mycket troligen. Inte aldrig som du felaktigt påstår.
Susbaru -r ett bra men tråkigt märke. Gummibands lådan hoppas jag inte.
Att den skulle vara "gummiband" eller tråkig är en gammal myt...
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Ja? Den ska "rusa" det är så den fungerar om du stampar på gasen. Men det är inte för att "den inte kan föra över kraften" Vet du hur en CVT fungerar?
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Ja? Den ska "rusa" det är så den fungerar om du stampar på gasen. Men det är inte för att "den inte kan föra över kraften" Vet du hur en CVT fungerar?
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Mycket har hänt, de första elbilarna var inte direkt roliga de heller. Dagens CVT är helt ok.
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Mycket har hänt, de första elbilarna var inte direkt roliga de heller. Dagens CVT är helt ok.
Den enda roliga ”Remjohan” som funnits var Daf 66! Gick att backa lika snabbt som man kunde köra framåt Kom upp i dryga 100 bakåt (på stängt område, Rönnskärsverken)
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Mycket har hänt, de första elbilarna var inte direkt roliga de heller. Dagens CVT är helt ok.
Den enda roliga ”Remjohan” som funnits var Daf 66! Gick att backa lika snabbt som man kunde köra framåt Kom upp i dryga 100 bakåt (på stängt område, Rönnskärsverken)
Kompisen hade en 340 som väl kom efter 66 men den gick också backa fort med men det slutade med att han fick köpa nya remmar.
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Ja? Den ska "rusa" det är så den fungerar om du stampar på gasen. Men det är inte för att "den inte kan föra över kraften" Vet du hur en CVT fungerar?
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Håller med om att jag "gubbkör"... Vad är alternativet när man kör bil i stockholm?
Hade ju räckt med en atos men nånstans vill man ju komma fram de dagar det snöar också.
Du alluderade ju till att du väntar på att Tesla (åter)inför Lidar. Se fetstil ovan av vad du själv skriver.
Lidar har aldrig funnits, och kommer mycket troligen aldrig heller att finnas på en Tesla. Då kan du sluta vänta, och skippa att ens överväga en Tesla så sparar du tid.
Lugn och fin Martin, han skriver ju ingenting om att "återinföra".
Och varför skulle aldrig Lidar kunna finnas på en Tesla? Berätta gärna!
Lugn och fin; sa "alluderar".
Dessutom återigen om Lidar; sa mycket troligen. Inte aldrig som du felaktigt påstår.
Du tänker alltså inte svara på frågan (som var genuin) utan märka ord. Jag fattar!
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Ja? Den ska "rusa" det är så den fungerar om du stampar på gasen. Men det är inte för att "den inte kan föra över kraften" Vet du hur en CVT fungerar?
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Håller med om att jag "gubbkör"... Vad är alternativet när man kör bil i stockholm?
Alternativet är att köra som en biltjuv när man har möjlighet, och sedan slappa med AP när det är köer. Här är ju en Tesla M3 perfekt för båda!
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Ja? Den ska "rusa" det är så den fungerar om du stampar på gasen. Men det är inte för att "den inte kan föra över kraften" Vet du hur en CVT fungerar?
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Håller med om att jag "gubbkör"... Vad är alternativet när man kör bil i stockholm?
Hade ju räckt med en atos men nånstans vill man ju komma fram de dagar det snöar också.
Det var faktiskt inget illa ment med att gubbköra, bra för förbrukningen, en Subaru skulle kanske funka bra för mig också fast jag vill ha el. I Stockholm ör det väl perfekt, står stilla och dålig snöröjning. Grattis!
Sedan betyder "radar/lidar" att antingen eller duger, eller båda dock inte ett krav på båda.
Simpel svenska...
Finns det verkligen några bilar som har Lidar, men inte Radar?
Trodde inte det, men rätta mig gärna om jag har fel?
Radar kommer dock komma tillbaka. När är dock okänt.
Kanske inte nu längre, men jo, de fanns. Jag hade en V60 2013 med såntdär pedestrian protection grejs, vilket ju är lasrar i vindrutan som känner av hinder framför bilen. Det är ju Lidar, om än lite primitivt. Men den bilen hade ingen radar och ingen adaptiv farthållare.
Jag är osäker hur det var på min Mazda CX5. Jag tror att det var samma där. Laser men ingen radar. Vi hade dock en Mazda CX3 samtidigt, som var ett år nyare, och den hade både lidar och 5 stycken radar.
Re: Avbeställa pga US
Postat: 23 jan 2023 09:48
av CalleHH
Lite nyans till diskussionen kanske.
James Douma är FSD expert. Hans CV innehåller bland annat en del jobb åt NASA.
Vadå myt, jag har ju haft en och så fort det var kallt och man skulle ut lite snabbt i en korsning så rusade bara motorn för den inte kunde föra över kraften. Och 150 hk bensinare blir inte så kul.
Men den ör ändå en bra bil, skulle gärna ha en outback elbil.
Ja? Den ska "rusa" det är så den fungerar om du stampar på gasen. Men det är inte för att "den inte kan föra över kraften" Vet du hur en CVT fungerar?
Ja jag vet hur den fungerar och det är ingen kul låda, särkilt när det är kallt och är inte så man vill att en växellåda ska fungera. Audins var inte bättre men dom slutade mad sin. Men gubbkör man så är den nog helt ok, är väl för ung. Volvo 340 remjohan var ungefär lika kul men den var en gammal bil.
Citat från mestmotor.
”Nackdelen med steglösa automatlådor, eller CVT-lådor som de också kallas, är att de oftast inte bjuder på någon direkt körkänsla. Växellådan fungerar som ett filter mellan gaspedalen och motorn vilket innebär att körglädjen blir lidande.”
Håller med om att jag "gubbkör"... Vad är alternativet när man kör bil i stockholm?
Hade ju räckt med en atos men nånstans vill man ju komma fram de dagar det snöar också.
Det var faktiskt inget illa ment med att gubbköra, bra för förbrukningen, en Subaru skulle kanske funka bra för mig också fast jag vill ha el. I Stockholm ör det väl perfekt, står stilla och dålig snöröjning. Grattis!
Ingen fara, tog inte illa upp (yttersta beviset för att man blivit gubbe). Vår andra bil är en i3 som vi snurrar runt i lokalt.
Re: Avbeställa pga US
Postat: 23 jan 2023 10:31
av Domenix
Tänkte förtydliga lite bara då det är många som skriver om funktioner som inte är aktiva i enhanced autopilot som faktiskt fortfarande är det utan USS
Det som ej funkar (just nu i väntan på mjukvaru uppdatering)
*Summon
*Smart Summon
*Park Assist
*Auto Park
Det som funkar:
*Automatic lane change så väl som speed based
*Navigate on autopilot
Så det man får (just nu) av enhanced autopilot är begränsat sett till priset man betalar för det. Vi får hoppas dem löser detta snart och det ryktas ju även att Reverse Summon kommer komma strax efter dem löst short range vision spacial recognition via neural nets. Men det är Tesla och ingen vet när vart eller hur
En lite häftig sak att ha i åtanke är också framgångarna inom wifi based tracking, kolla här:
James Douma är FSD expert. Hans CV innehåller bland annat en del jobb åt NASA.
Han bekräftar ju bara det som vi som sett teslas usla track record på att byta fungerande sensorer till kameradrivet - det kommer ta tid, om de ens någonsin får till det.
Min erfarenhet av US i den riktiga, icke hypotetiska, världen är att de hjälper mig praktiskt i de allra flesta situationer - att de funkar även när det är slaskigt ute - och att det överlag är en funktion jag vill ha. Teslas implementationer med angivande av avstånd var dessutom ovanligt bra.
Spekulationerna om att de kanske får till det någon gång är inget jag skulle köpa idag eftersom de brukar misslyckas (100% failure rate för flytt av sensorer till neurala nätverk med kamera? Något som anses bättre på riktigt?).
Jag var extremt nära att beställa en Y efter prissänkningarna - men drog i handbromsen när jag insåg att både US och radar sparats in på.
Re: Avbeställa pga US
Postat: 23 jan 2023 13:51
av Arctic Drifter
Borde man inte få tillbaka handpenningen, vi som bokat innan man plockade bort US?
Någon som testat?
Borde man inte få tillbaka handpenningen, vi som bokat innan man plockade bort US?
Någon som testat?
När jag blir kontaktad för leverans tänker jag be om att få pausa beställningen tills det finns en fungerande parkeringsassistans.
Om de nekar och ber mig avbeställa för att sedan beställa på nytt så tänker jag begära återbetalning av handpenningen eftersom de inte kan leverera vad jag har beställt.