Re: Eran kostnad för att åka elbil
Postat: 12 feb 2023 07:48
Just precis nu kör han väl moped eller vespa, alternativt lätt mc på typ max 125 kubik

Just precis nu kör han väl moped eller vespa, alternativt lätt mc på typ max 125 kubik
Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.
Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
När jag bodde där sist fanns det massor med gratis mc-parkering överallt. Bara ställa sig på valfri ledig plats, mkt smidigt. Men nu har de väl tagit bort det så man måste böka med parkering även för MC.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 08:31Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Cykel går inte använda i Stockholm (längre) om du inte kan ta in cykel på målet. De snor allt - inga lås hjälper. Brompton hjälper för då lämnar du aldrig cykeln ute.taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:35När jag bodde där sist fanns det massor med gratis mc-parkering överallt. Bara ställa sig på valfri ledig plats, mkt smidigt. Men nu har de väl tagit bort det så man måste böka med parkering även för MC.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 08:31Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Nog smidigare med vanlig cykel.
Ps. Det är svårt att ge historik för ngt som inte är dåtid.![]()
Det håller jag helt med dig om, men både du och jag vet att det inte kommer bli så bra igen.taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:35När jag bodde där sist fanns det massor med gratis mc-parkering överallt. Bara ställa sig på valfri ledig plats, mkt smidigt. Men nu har de väl tagit bort det så man måste böka med parkering även för MC.Dafro skrev: ↑12 feb 2023 08:31Jo bil i Stockholm är nog mest plågsamt. Inte funderat på elmotorcykel?taliz skrev: ↑12 feb 2023 08:30Nu på vinterhalvåret när jag reser runt i SEA så gör jag typ det.![]()
Hemma har jag en 700cc och en 650cc, båda drar ca 0,4l/mil. Kör mest 700an och snittar på 0,38 för att vara exakt.
Sen har jag en kolfiber-racer också för att få lite motion. Så mkt tvåhjulingar blir det.![]()
Om det blir en dålig sommar kanske jag köper bil igen, får se. Har lite funderingar på att flytta upp till Sthlm igen och där är det ju mest bökigt med bil i innerstan.
Nog smidigare med vanlig cykel.
Ps. Det är svårt att ge historik för ngt som inte är dåtid.![]()
Yes version 4.1.8 Men läste nu på teslas hemsida att jag måste konfigurera och opt in från bilen att dela data. Kanske det som jag inte gjort.
De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Ja, just det, så var det.migato skrev: ↑02 mar 2023 13:21Yes version 4.1.8 Men läste nu på teslas hemsida att jag måste konfigurera och opt in från bilen att dela data. Kanske det som jag inte gjort.
Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Samtidigt får man ju mer tillbaka på skatten om man pendlar långt, och ju högre lön desto lägre marginalskatt. Min pendling täcker nästan hela lånekostnaden i återbäring på ett helt år, från 2023 kommer den definitivt täcka hela kostnaden när man ökar från 18.50kr/mil till 25kr.Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 13:40Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Ja det blir skillnad där också men de där 35 extra kilometerna är inte lika dyra som de första 15 om du förstår vad jag menar?Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 13:40Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Tyvärr sparar jag inte tillräckligt med tid på att köra för att få dra av, annars håller jag med om att det hade gjort stor skillnad. Sen tycker jag att de reglerna är väl hårda, hur många har praktisk möjlighet att lägga två timmar extra per dag på att åka kollektivt...? Men där kommer vi kanske väl långt ifrån trådens ämneNEO skrev: ↑02 mar 2023 14:41Samtidigt får man ju mer tillbaka på skatten om man pendlar långt, och ju högre lön desto lägre marginalskatt. Min pendling täcker nästan hela lånekostnaden i återbäring på ett helt år, från 2023 kommer den definitivt täcka hela kostnaden när man ökar från 18.50kr/mil till 25kr.
10kr per mil låter orimligt lågt. Även om man behåller bilen hela dess livslängd så måste den i så fall gå en bra bit över 50 000 mil.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 14:49Ja det blir skillnad där också men de där 35 extra kilometerna är inte lika dyra som de första 15 om du förstår vad jag menar?
Tror värdeminskningen är ca 10:-/mil för en normaldyr Tesla. Elkostnaden är ca 5:-/mil och extra slitaget också ca 5:-/mil. Totalt är den rörliga extrakostnaden mycket billigare per mil än om du slår ut alla kostnader på alla mil.
Svårt att bedöma exakt. Kanske är lite mer. Men inte jättemycket. Misstänker att sista ägaren får en rejäl smäll när det där dråpslaget till haveri kommer. Det som inte lönar sig att laga.
Jag förstår inte det där.... Vem är det som skulle betala 440k för en bil som gått 9000 mil när en ny LR kostar 610k och en SR 520k?BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 15:28Svårt att bedöma exakt. Kanske är lite mer. Men inte jättemycket. Misstänker att sista ägaren får en rejäl smäll när det där dråpslaget till haveri kommer. Det som inte lönar sig att laga.
Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse på Model 3 -20 LR på blocket nu. 4000-5000 mil ligger runt 480 000:- och 8000-9000 mil ligger runt 440 000:-. Med ett antal outliers.
Det är en annan diskussion.Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 15:30Jag förstår inte det där.... Vem är det som skulle betala 440k för en bil som gått 9000 mil när en ny LR kostar 610k och en SR 520k?BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 15:28Svårt att bedöma exakt. Kanske är lite mer. Men inte jättemycket. Misstänker att sista ägaren får en rejäl smäll när det där dråpslaget till haveri kommer. Det som inte lönar sig att laga.
Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse på Model 3 -20 LR på blocket nu. 4000-5000 mil ligger runt 480 000:- och 8000-9000 mil ligger runt 440 000:-. Med ett antal outliers.
Min bil har haft en värdeminskning på 100 kr/mil på ett år.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 14:49Ja det blir skillnad där också men de där 35 extra kilometerna är inte lika dyra som de första 15 om du förstår vad jag menar?Jaqob skrev: ↑02 mar 2023 13:40Månadskostnaden skiljer sig ju dock ganska markant åt beroende på om man har 15 km eller 5 mil till jobbet, då många av kostnaderna (inte minst värdeminskningen) skalar med antalet mil bilen har rullat.BigEasy skrev: ↑02 mar 2023 13:26De räknar in hela bonusen på förste ägaren och låtsas som att andrahandsvärdet inte påverkas alls.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 feb 2023 14:48Teknikensvärld har gjort beräkningar som verkar rimliga:
.
Milkostnad.PNG
Jag anser att det är bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. Att ha en bil är värt ungefär lika mycket oavsett om man har 15 km till jobbet eller 5 mil till jobbet. Bilen fyller samma funktion trots att kostnaden per mil blir mycket lägre för den som har längre till jobbet. Siffrorna är bara jämförbara vid samma antal mil, som i artikeln, men då fyller det egentligen ingen funktion. Bara att ta 6000/36 ggr milkostnaden för att få månadskostnaden.
Tror värdeminskningen är ca 10:-/mil för en normaldyr Tesla. Elkostnaden är ca 5:-/mil och extra slitaget också ca 5:-/mil. Totalt är den rörliga extrakostnaden mycket billigare per mil än om du slår ut alla kostnader på alla mil.
Ja, precis som hävdats längre upp i tråden är inte värdeminskningen proportionell mot antalet.
Nu när elbidraget kommit så sänks milkostnaden till 2,5kr per mil, glömde också bort gratis supercharging.