nogren skrev: ↑03 sep 2023 09:42
Bo99 skrev: ↑02 sep 2023 15:30
Jag märkte laddförlusterna av en tillfällighet. Jag har en dongel till APRP. Visar AC-laddboxen att den skickar 7,4 kw kan jag starta APRP i telefon bredvid bilen och den kopplar upp till dongeln. Då kan jag se i appen att den visar 6,3 kW i laddning. Antar att dongeln läser av efter växelriktaren och vad som verkligen går in i batteriet. Skillnaden är 17%.
Jag har gjort samma sak när jag DC-laddat och då kan jag knappt se någon förlust alls. Visar laddstationen 25 kw in i bilen så visar APRP typ 24,8 kw.
Går det ingen energi till andra saker, exempelvis kyla/värma kupén, batterierna, eller liknande?
Jag har svårt att tro, att det skulle vara så höga förluster…
I ScanMyTesla kan man ju se på inloppstemp på batterier exempelvis…
Det är mycket felaktiga rykten runt förluster vid laddning.
En stor anledning är att Tesla överdriver påfylld energi som visas på skärmen med bufferns storlek.
Laddar man på rikt 100kWh som går att köra med kommer skärmen visa +105kWh. (Egentligen är fsktorn 1/0.955 = 1.047 så 104.7 kWh)
De 4.7 procenten har aldrig laddats i verkligheten.
Appar som Tessie, teslafi mfl använder det värdet från OTA-data så när de anger chsrge efficiency är den överdriven med 4.5%.
Jag har kollat väldigt många ggr genom att ta värdet från min nya separata elmätare (klassad för att få debitera el) före och efter laddning och samtidigt ta [nominal remaining] från BMS med scan my tesla. Jag hamnar på ganska prick 10% förluster när jag laddar med max, 11 kW.
Laddar man långsammare tar det längre tid, vilket gör att förlusterna ökar då bilen är vaken och drar 200-300W bara för det (gäller Tesla).
Kikar man på WLTP-värden, min tidigare M3P:
Räckvidd 567km, 165Wh/km förbrukning.
Förbrukningen mäts genom att man laddar bilen full efter körning tills den stannar, energin dividerat med WLTP-räckvidden.
567 x 165 = 93.55 kWh, men batteriet rymmer i bästa fall 82kWh (EPA-tester ger mellan 80.7-82.1). 82/93.55= ca 12.5%
Kollar man på EPA-tester i USA där man gör på samma sätt går det alltid i mellan 12-15% mer ström än man får ut under körning. Med alltid menar jag att man kan ta valfri EPA-application och räkna själv (dis.epa.gov).
I USA kör man inte generellt trefas utan enfas eller möjligen tvåfas, så man laddar ofta inte fullt flås. Det är möjligt att skillnaden mellan mina ”oftast 10%” beror på att de laddar långsammare. Kör man 5-6kW istället för 11kW ökar förlusten bara på att bilen är vaken från ca 2% till ca 4%.
Det framgår inte i testerna hur de laddar.
Det är bara jämföra charge End state watt hours med recharge event energy på testet [charge depletion Highway]
Summerat: vi ligger på minst 10% en vanlig dag med hemmaladdning. Tessie, teslafi teslamate mfl visar fel för att de inte förstår att teslas ”+kW” inte är korrekt. (De har även problem med korrekt förbrukning (Wh/km) pga detta.
Och många tror de har 5% förluster därför att dessa appar säger det.