Sida 3 av 3

Re: Teslas usla service (som vanligt)...

Postat: 03 aug 2024 08:19
av Jaegaern
OfarligTesla skrev: 02 aug 2024 16:02
Jaegaern skrev: 02 aug 2024 14:47
En ny rutin på teslas verkstäder som de säger sig inte kan påverka här i Sverige.

Jag hade problem att vänster bakruta, samt dörrsida satt lite löst. De konstaterade att det var fel och drog åt nödvändiga skruvar. Tekniker sade att ibland drar de inte nog hårt från fabrik och att de då bara drar enligt spec så löser det sig.

Jag fick då betala för detta. Motiveringen var att när ingen del byts ut, så täcks det inte av garantin. Det känns näst intill som ett brott i avtalet, känner jag. Ingenting jag bråkade om där och då när jag ville hem och det handlar om 1000:- exkl moms. Men man undrar ju..

Enligt garantivillkoren så ska problem lösas under garantitiden, utan kostnad. När det inte handlar om slitage.

Edit:
När jag läser igenom avtalet så står det faktiskt att "Mindre justeringar, såsom åtdragning av muttrar och bultar, omfattas inte av garantin."

De har alltså börjat följa avtalet mer strikt. Men det känns otroligt töntigt ur mitt perspektiv då dessa skruvar/muttrar sitter innanför dörrsidan och inget man som användare lätt gör..
När är bilen köpt och är den köpt privat? Hade reklamerat det om det är privat och inom 3 års tid.

Men det är väl Teslas senaste sätt att få in extrapengar på nu när försäljningen knakar, bygg inte ihop bilarna ordentligt i fabriken och ta sen extra betalt av kunden när man rättar till det inom garantitiden.
Det var på min Y från 21. Inte privat. Men som sagt, inget jag bråkar om då det är så lite pengar. Konstigt att de börjat med det bara.

Re: Teslas usla service (som vanligt)...

Postat: 03 aug 2024 11:39
av AAKEE
Jaegaern skrev: 02 aug 2024 14:47

Edit:
När jag läser igenom avtalet så står det faktiskt att "Mindre justeringar, såsom åtdragning av muttrar och bultar, omfattas inte av garantin."

De har alltså börjat följa avtalet mer strikt. Men det känns otroligt töntigt ur mitt perspektiv då dessa skruvar/muttrar sitter innanför dörrsidan och inget man som användare lätt gör..
Ja, det är helt galet att man slarvar med väldigt mycket i byggprocessen och sedan lägger kostnaden på kunden att bygga bilen klar.

Långsiktigt, när elbilar är ännu mer vardag och när folk inte längre himlar med ögonen över Tesla så kommer nog inte det fungera att slarvbygga bilar och samtidigt kalla det ”fyra års garanti” trots att den inte är giltigt för just sånt.

När Tesla försöker komma runt problem med att tex ytskiktet på rattar faller bort inom garantin med att ”Du har använt handkräm och det är därför ratten faller isär” så vill man ju bara kräkas.

Re: Teslas usla service (som vanligt)...

Postat: 04 aug 2024 07:55
av Jaegaern
AAKEE skrev: 03 aug 2024 11:39
Jaegaern skrev: 02 aug 2024 14:47

Edit:
När jag läser igenom avtalet så står det faktiskt att "Mindre justeringar, såsom åtdragning av muttrar och bultar, omfattas inte av garantin."

De har alltså börjat följa avtalet mer strikt. Men det känns otroligt töntigt ur mitt perspektiv då dessa skruvar/muttrar sitter innanför dörrsidan och inget man som användare lätt gör..
Ja, det är helt galet att man slarvar med väldigt mycket i byggprocessen och sedan lägger kostnaden på kunden att bygga bilen klar.

Långsiktigt, när elbilar är ännu mer vardag och när folk inte längre himlar med ögonen över Tesla så kommer nog inte det fungera att slarvbygga bilar och samtidigt kalla det ”fyra års garanti” trots att den inte är giltigt för just sånt.

När Tesla försöker komma runt problem med att tex ytskiktet på rattar faller bort inom garantin med att ”Du har använt handkräm och det är därför ratten faller isär” så vill man ju bara kräkas.
Japp. Vissa grejer kommer de absolut undan med, för enkelt.

Re: Teslas usla service (som vanligt)...

Postat: 04 aug 2024 09:56
av Claes_B
Verkar som det är väldigt stor skillnad på olika verkstäder/SC, jag felanmälde att jag fick varning om att DC-laddning inte skulle fungera och att "skinnet" på ratten börjat släppa/bubbla sig. Tror jag felanmälde en torsdag, fick snabbt svar med ett kostnadsförslag på 250:- och med lite fler saker som skulle åtgärdas, nån isolering för AC-rör och O-ring på motorn till bakluckan, godkände den och fick svar att det var inbokat ett besök till efterföljande tisdag.

När servicekillen kom så tittade han på ratten och konstaterade att det inte var nåt konstigt, den byter han, han sa att eftersom det är lite tveksam kvalitet på motorerna till bakluckan så sätter han dit en ny istället för att bara byta O-ringen så slipper de byta den om (när) den ändå går sönder i närtid.
Jag tycker att man inte kan få bättre service än så, inget ifrågasättande, inga konstigheter, 5 av 5 stjärnor.
SC Mölndal var det som hanterade mina åtgärder.

Re: Teslas usla service (som vanligt)...

Postat: 04 aug 2024 16:20
av BrooklynS
Det finns nog alla upplevelser men så är det ju hos alla andra också inkl Toyota…

Har själv nästan bara goda erfarenheter av Teslas verkstäder men det betyder ju inte att alla har det. Fick tex betala för byte av nackstöd till min 2019 Model 3P då det ”bubblade” sig pga uselt material. De skyllde på att jag använt hårprodukter men satte ned det till hälften efter lite argumentation. Dock fick jag igen det och mer därtill nästa gång jag hade anledning att ha med dem att göra och där sparade jag kanske 10-12.000 så…


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro