Sida 3 av 5
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 11 apr 2023 20:14
av iAkita
Niklas Z skrev: ↑11 apr 2023 19:01
iAkita skrev: ↑11 apr 2023 18:19
Jag är definitivt med på en lite kortare sträcka i varvform. Samtidigt tycker jag att en av höjdpunkterna har varit den gemensamma middagen i Haparanda. En tanke är därför att köra en slinga på 150-160 mil, med övernattning och gemensam middag någonstans längs vägen. Under natten är bilarna i "parc ferme", och får alltså inte laddas. Även om dagsetapperna är relativt korta, så blir det då ändå flera laddstopp och öppet för olika strategier.
Nedan är ett förslag där starten kan vara antingen i Stockholm, Malmö eller Göteborg. Det går givetvis att utgå från t.ex Stockholm och köra en slinga norrut istället, om många skulle föredra det.
Ja, middagen var mycket trevlig. Det vore synd om den faller bort. Den kanske blir ännu trevligare om inte tröttheten från nattkörning påverkar deltagarna.
En rutt av det slag du föreslår kanske lockar fler deltagare än det knappa dussinet som vi var senast. En möjlighet i så fall är att dela in startfältet i två grupper, en som startar i Stockholm och en som startar i t ex Malmö. Det kanske blir tillräckligt många deltagare för att skapa två grupper, som har sin hemvist i olika delar av landet. Är det väldigt många som deltar och startar från samma plats samtidigt kan vi ju riskera att skapa trängsel vid laddstationerna. Å andra sida blir det inte riktigt jämförbara förutsättningar om vi startar på olika platser.
Jag har också funderat på det där med två grupper. Man kan även göra det frivilligt om man kör varvet medsols eller motsols, om man vill sprida ut bilarna. Då behålls kanske spänningen inför dag 2 lite längre också, om det blir ett sånt upplägg.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 11 apr 2023 20:25
av Niklas Z
iAkita skrev: ↑11 apr 2023 20:14
Niklas Z skrev: ↑11 apr 2023 19:01
iAkita skrev: ↑11 apr 2023 18:19
Jag är definitivt med på en lite kortare sträcka i varvform. Samtidigt tycker jag att en av höjdpunkterna har varit den gemensamma middagen i Haparanda. En tanke är därför att köra en slinga på 150-160 mil, med övernattning och gemensam middag någonstans längs vägen. Under natten är bilarna i "parc ferme", och får alltså inte laddas. Även om dagsetapperna är relativt korta, så blir det då ändå flera laddstopp och öppet för olika strategier.
Nedan är ett förslag där starten kan vara antingen i Stockholm, Malmö eller Göteborg. Det går givetvis att utgå från t.ex Stockholm och köra en slinga norrut istället, om många skulle föredra det.
Ja, middagen var mycket trevlig. Det vore synd om den faller bort. Den kanske blir ännu trevligare om inte tröttheten från nattkörning påverkar deltagarna.
En rutt av det slag du föreslår kanske lockar fler deltagare än det knappa dussinet som vi var senast. En möjlighet i så fall är att dela in startfältet i två grupper, en som startar i Stockholm och en som startar i t ex Malmö. Det kanske blir tillräckligt många deltagare för att skapa två grupper, som har sin hemvist i olika delar av landet. Är det väldigt många som deltar och startar från samma plats samtidigt kan vi ju riskera att skapa trängsel vid laddstationerna. Å andra sida blir det inte riktigt jämförbara förutsättningar om vi startar på olika platser.
Jag har också funderat på det där med två grupper. Man kan även göra det frivilligt om man kör varvet medsols eller motsols, om man vill sprida ut bilarna. Då behålls kanske spänningen inför dag 2 lite längre också, om det blir ett sånt upplägg.
Ja, jag tänkte också på möjligheten til höger- resp. vänstervarv och en till fördel med det är att man kan snacka lite inför starten också, vilket inte skulle gå med två olika startplatser.
Vet dock inte hur stort problemet var med flera tävlingsdeltagare vid samma laddstation var senast. Jag stötte ihop med Jojje några gånger på SuC-station och även Jens en gång, men det var inget problem. Tvärtom var det trevligt. Å andra sidan var det vid en sådan tid på dygnet att risken för kö var liten. Om jag minns rätt var det dock många tävlande som laddade ungefär samtidigt vid Gävle och kanske även i Umeå. Med slingor av det slag som föreslagits ovan blir det dock inte så mycket körning på natten, så det är ju betydligt större risk att många icke-tävlande laddar på de stationer som ligger längs rutten.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 12 apr 2023 14:50
av Datzun
Som många varit inne på redan, laddträngsel lär vara ett reellt problem om vi kör i sommar under värsta semestertid. Det kan blir trist för de med otur/dålig tajming. Under SECC 2022 laddade jag mycket under sen kväll och natt vilket gjorde att värsta trängseln ändå uteblev.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 12 apr 2023 17:14
av Dafro
Risk för laddträngsel vill jag inte ha…

Re: SECC2023 intresse?
Postat: 12 apr 2023 20:56
av Grimlos
En sån här rutt, eller den runt sjöarna, vore kul att vara med på. Kommer inte vara i närheten av 1a men intressant att kunna se hur gamla ioniqen står sig. Kommer bli 10-12 laddstopp men vad gör det

Re: SECC2023 intresse?
Postat: 12 apr 2023 21:34
av Bjelke
Grimlos skrev: ↑12 apr 2023 20:56
En sån här rutt, eller den runt sjöarna, vore kul att vara med på. Kommer inte vara i närheten av 1a men intressant att kunna se hur gamla ioniqen står sig. Kommer bli 10-12 laddstopp men vad gör det
Du kan ju vinna förbrukningstävlingen iaf

Re: SECC2023 intresse?
Postat: 13 apr 2023 06:27
av Robin_j
Jag gillade också idén med sjöarna runt. kanske man kan lägga till siljan också så man får lite mer mil? Va ju väldigt smidigt med start på supercharger som förra året så folk kan toppa upp bilarna. Eller ladda 5-100% på 2,5 timmar....
Känns som att det är svårt att klämma in en övernattning när det är så pass få mil mot vi brukar köra

.
Går ju att ha gemensam middag/fika vid målgång oavsett
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 10:35
av joel80
När det gäller trafikfara med Ystad - Haparanda så har ju de flesta kört med co-driver.
De flesta av oss (som kom efter de första Model 3-orna) var framme på ca 19:30h och det bör gå att förbättra.
Det jag gillar med Ystad - Haparanda är att man kör långt norrut, på vägar som man sällan annars kör, och där det är betydligt mindre trafik.
Ska man byta till nått annat tycker jag vi ändå bör tänka på att man ska hamna på något "speciellt" ställe för övernattning där man sällan varit.
Jag bor i Gävle och visst, det är lite drygt att ta sig till Ystad, men det är också nått speciellt med att köra typ "hela Sverige".
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 11:11
av Niklas Z
joel80 skrev: ↑17 apr 2023 10:35
När det gäller trafikfara med Ystad - Haparanda så har ju de flesta kört med co-driver.
De flesta av oss (som kom efter de första Model 3-orna) var framme på ca 19:30h och det bör gå att förbättra.
I och med förbättrad laddinfrastruktur i norr så bör det bli bättre tider Ystad-Haparanda, om bara vädret är lämpligt. Skulle vi välja den sträckan kanske det vore bra att senarelägga starten i Ystad. Det skulle kanske också minska risken för trängsel på laddstationerna.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 11:25
av joel80
Niklas Z skrev: ↑17 apr 2023 11:11
joel80 skrev: ↑17 apr 2023 10:35
När det gäller trafikfara med Ystad - Haparanda så har ju de flesta kört med co-driver.
De flesta av oss (som kom efter de första Model 3-orna) var framme på ca 19:30h och det bör gå att förbättra.
I och med förbättrad laddinfrastruktur i norr så bör det bli bättre tider Ystad-Haparanda, om bara vädret är lämpligt. Skulle vi välja den sträckan kanske det vore bra att senarelägga starten i Ystad. Det skulle kanske också minska risken för trängsel på laddstationerna.
Vet inte vad som är bäst när det gäller starttid, blir det senare blir det ju ändå bara så att man är vaken längre tid och ev blir tröttare mot slutet än tidigare.
Trängseln på laddstationerna tycker jag inte är sånt extremt problem. Det är ju oftast bara Ionity som har de problemen och nu finns det många andra alternativ.
Är det helgen 28-30 Juli eller 4-6:e augusti som vi siktar på?
Den senare skulle troligen betyda lite mindre semestertrafik.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 11:32
av iAkita
Niklas Z skrev: ↑17 apr 2023 11:11
joel80 skrev: ↑17 apr 2023 10:35
När det gäller trafikfara med Ystad - Haparanda så har ju de flesta kört med co-driver.
De flesta av oss (som kom efter de första Model 3-orna) var framme på ca 19:30h och det bör gå att förbättra.
I och med förbättrad laddinfrastruktur i norr så bör det bli bättre tider Ystad-Haparanda, om bara vädret är lämpligt. Skulle vi välja den sträckan kanske det vore bra att senarelägga starten i Ystad. Det skulle kanske också minska risken för trängsel på laddstationerna.
Jag håller med om att det skulle vara bättre med lite senare start än senast. Framförallt för att målgången då skulle ske under en tid när fler hunnit vakna, och för att väntan på att kunna checka in inte blir lika lång.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 11:35
av Niklas Z
iAkita skrev: ↑17 apr 2023 11:32
Niklas Z skrev: ↑17 apr 2023 11:11
joel80 skrev: ↑17 apr 2023 10:35
När det gäller trafikfara med Ystad - Haparanda så har ju de flesta kört med co-driver.
De flesta av oss (som kom efter de första Model 3-orna) var framme på ca 19:30h och det bör gå att förbättra.
I och med förbättrad laddinfrastruktur i norr så bör det bli bättre tider Ystad-Haparanda, om bara vädret är lämpligt. Skulle vi välja den sträckan kanske det vore bra att senarelägga starten i Ystad. Det skulle kanske också minska risken för trängsel på laddstationerna.
Jag håller med om att det skulle vara bättre med lite senare start än senast. Framförallt för att målgången då skulle ske under en tid när fler hunnit vakna, och för att väntan på att kunna checka in inte blir lika lång.
Ja precis.
När vi kom fram till hotellet i Haparanda blev de mycket överraskade över att vi kom före klockan åtta. De hade inte rummet tillgängligt, men de lyckades boka om lite så att vi kunde få komma till ett annat rum direkt. Chansen att få disponera sitt rum torde öka om vi inte kommer så tidigt.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 12:01
av Niklas Z
joel80 skrev: ↑17 apr 2023 11:25
Trängseln på laddstationerna tycker jag inte är sånt extremt problem. Det är ju oftast bara Ionity som har de problemen och nu finns det många andra alternativ.
Både jag och Jojje var bekymrade över köer när vi skulle göra vårt första laddstopp. I hans bil indikerades att SuC Linköping var full och min bil sade att det fanns två platser lediga. Jojje chansade och hittade en ledig plats i Linköping, jag fortsatte till Norrköping och där blev det lite laddstrul för min del. Hade vi kommit dit en timme senare hade nog risken varit mindre.
Visserligen har SuC Mantorp kommit till, men den stationen ligger för "tidigt". Även Linköping ligger egentligen i tidigaste laget. Norrköping eller lite bortom Norrköping vore optimalt. Det är dock petitesser jämfört med eventuellt köande.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 17 apr 2023 13:35
av Arctic Drifter
Eftersom jag bor (med norrländska mått) granne med Happis så röstar jag för en utökning, Ystad - Haparanda som etapp 1, Haparanda - Nordkap som etapp 2. För att inte äventyra säkerheten är det viktigt med lite återhämtning mellan etapperna.
Haparanda - Nordkap är cirka 79 mil.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 26 apr 2023 14:12
av Generalbogge
För att summera intresset lite så tycker jag att det ser ut såhär:
Tre - fyra olika förslag till rutter har inkommit.
Alternativ 1:
Ystad - Haparanda - Ystad. Den "klassiska" sträckningen.
Alternativ 2:
"Sjöarna runt". Någon form av sträckning som ska köras runt Mälaren, Hjälmaren, Vänern och Vättern.
Alternativ 3:
"One lap of sweden". dstr:s förslag med start i Stockholm.
Alternativ 4:
Ystad - Haparanda - Nordkap. Start enligt förra årens första etapp, men sedan bär det av ytterligare norrut.
Många är ju tveksamma att köra Ystad - Haparanda t.o.r, för att sedan köra ytterligare både till och från start/mål. Så ett förslag kan ju vara att bara köra Ystad-Haparanda? Då får ju alla deltagare köra mer eller mindre lika långt till och från start respektive mål. Vissa får närmre till starten, och längre hem, medans andra då får längre till starten men kortare väg hem. Då kan ju även alternativ 4 "slukas" av denna, då de som vill fortsätta mot Nordkap efter mål inte har så långt kvar
Alternativ 1 och alternativ 2 är de som fått störst intresse. Så kanske behöver rutten för alternativ 2 spikas? Och hur kan den då göras intressant?
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 26 apr 2023 14:42
av Niklas Z
Generalbogge skrev: ↑26 apr 2023 14:12
Alternativ 1 och alternativ 2 är de som fått störst intresse. Så kanske behöver rutten för alternativ 2 spikas? Och hur kan den då göras intressant?
När det gäller alternativ 2 så ser det enligt chargefinder ut att vara lite av en laddöken mellan Jönköping och Säffle. Kanske lämpligast att ha Trollhättan eller Vänersborg som start/mål så risken för trängsel vid de fåtaliga laddare som finns i det området undviks.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 26 apr 2023 19:28
av Generalbogge
Niklas Z skrev: ↑26 apr 2023 14:42
Generalbogge skrev: ↑26 apr 2023 14:12
Alternativ 1 och alternativ 2 är de som fått störst intresse. Så kanske behöver rutten för alternativ 2 spikas? Och hur kan den då göras intressant?
När det gäller alternativ 2 så ser det enligt chargefinder ut att vara lite av en laddöken mellan Jönköping och Säffle. Kanske lämpligast att ha Trollhättan eller Vänersborg som start/mål så risken för trängsel vid de fåtaliga laddare som finns i det området undviks.
Risk för laddkö är ju lite av charmen med det hela

Re: SECC2023 intresse?
Postat: 28 apr 2023 11:35
av Jojje167
Hello again och tack för senast!
Tycker helt klart att tävlingen ska fortsätta baseras på den klassiska sträckan, men att det inte skulle vara mig emot att korta ner den till bara första delsträckan upp till Haparanda.
Kändes lite segt att åka ner till Ystad igen när man bor i Sundsvall, men trots det var det riktigt spännande att tävla!
Det har ju kommit till några snabbare laddare norr om Sundsvall där man kan kapa lite på min tid, om resten av turen flyter på dvs. Är dock osäker på om jag kommer att delta i år men blir spännande att följa er oavsett.
Om Niklas kör utan last denna gång så bör han ha en chans på snabb tid, annars lär det bli någon med nya Model S som tar hem vinsten. Eller Joel om han trimmat sin polare

Re: SECC2023 intresse?
Postat: 28 apr 2023 12:16
av Niklas Z
Hoppas du kan vara med Jojje. Blir vädret hyfsat så lär det gå att kapa en del tid för dig. Jag vet inte hur länge du stod vid Härnösand och Skellefteå, men jag laddade nog i 25-30 minuter där, i och med att stationerna inte gav mer än runt 125 kW. Med nya Härnösand V3 SUC borde det gå att kapa en hel del och det är kanske även bättre att använda OKQ8 150 kW stationen i Skellefteå, i stället för den långsamma V2-stationen där.
För egen del tänker jag köra utan last i år, om jag kan vara med. Såvida inte evenemanget krockar med andra resor lär jag vara med.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 28 apr 2023 12:57
av Jojje167
Niklas Z skrev: ↑28 apr 2023 12:16
Hoppas du kan vara med Jojje. Blir vädret hyfsat så lär det gå att kapa en del tid för dig. Jag vet inte hur länge du stod vid Härnösand och Skellefteå, men jag laddade nog i 25-30 minuter där, i och med att stationerna inte gav mer än runt 125 kW. Med nya Härnösand V3 SUC borde det gå att kapa en hel del och det är kanske även bättre att använda OKQ8 150 kW stationen i Skellefteå, i stället för den långsamma V2-stationen där.
För egen del tänker jag köra utan last i år, om jag kan vara med. Såvida inte evenemanget krockar med andra resor lär jag vara med.
Tror det är Örnsköldsvik du tänker på. Både där och i Skellefteå så laddade jag i 25min när det bör ha tagit runt 17min om det fanns 250kW. Så drygt en kvart snabbare kunde jag ha kört på om dessa två stopp inte var så sega
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 28 apr 2023 13:10
av Niklas Z
Jojje167 skrev: ↑28 apr 2023 12:57
Niklas Z skrev: ↑28 apr 2023 12:16
Hoppas du kan vara med Jojje. Blir vädret hyfsat så lär det gå att kapa en del tid för dig. Jag vet inte hur länge du stod vid Härnösand och Skellefteå, men jag laddade nog i 25-30 minuter där, i och med att stationerna inte gav mer än runt 125 kW. Med nya Härnösand V3 SUC borde det gå att kapa en hel del och det är kanske även bättre att använda OKQ8 150 kW stationen i Skellefteå, i stället för den långsamma V2-stationen där.
För egen del tänker jag köra utan last i år, om jag kan vara med. Såvida inte evenemanget krockar med andra resor lär jag vara med.
Tror det är Örnsköldsvik du tänker på. Både där och i Skellefteå så laddade jag i 25min när det bör ha tagit runt 17min om det fanns 250kW. Så drygt en kvart snabbare kunde jag ha kört på om dessa två stopp inte var så sega
Ja precis, det är Örnsköldsvik jag tänker på, inte Härnösand.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 01 maj 2023 15:51
av Sofie
Följer med intresse. Vore kul att se om bilen överlever en tripp med 34000 mil på mätaren, den slog om till 30000 förra gången. Jag tycker alternativ 2 är riktigt intressant.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 01 maj 2023 20:00
av Robin_j
Sofie skrev: ↑01 maj 2023 15:51
Följer med intresse. Vore kul att se om bilen överlever en tripp med 34000 mil på mätaren, den slog om till 30000 förra gången. Jag tycker alternativ 2 är riktigt intressant.
Shit va ni kör hänger inte med

bara uppe i 26..
Alternativ 2 vore väldigt roligt misstänker att det är lättare att få fler till start än orginal körningen.
Dock så har jag en 20 timmars gräns jag vill slå till Haparanda hur nu det ska gå till

Re: SECC2023 intresse?
Postat: 02 maj 2023 06:53
av EnTraktor
Jag röstar för #2 som mest realistiskt och #4 som roligast grej att göra.
Re: SECC2023 intresse?
Postat: 02 maj 2023 09:26
av Datzun
För mig är den traditionella sträckningen Ystad - Haparanda - Ystad alternativt bara Ystad - Haparanda de alternativ som skulle funka.
Generalbogge stod för ett mycket fint planerat och genomfört event 2022. Jag hoppas det blir ett SECC 2023!