Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör.
Men jag måste säga att jag gillar både och men är positivt överraskad av model Y efter ett år då man haft Audi innan med digitalt instrument kluster framför , men men alla har vi olik saker vi trivs med jag gillar i alla fall att Tesla utmanar.
Kom ihåg att människan inte gillar förändring till och med när den är positiv
Men jag måste säga att jag gillar både och men är positivt överraskad av model Y efter ett år då man haft Audi innan med digitalt instrument kluster framför , men men alla har vi olik saker vi trivs med jag gillar i alla fall att Tesla utmanar.
Kom ihåg att människan inte gillar förändring till och med när den är positiv
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Model 3 Highland
Man vill alltid ha mer, men det är ingen tvekan om att skärmen i min Y är överlägsen allt jag haft tidigare, totalt sett. Hur många skärmar det än finns i en Audi är de totalt sett inget mot utbudet i skärmen i en Y.
Skulle jag dessutom vilja ha en konfigurerbar HUD? Javisst.
Skulle jag dessutom vilja ha en konfigurerbar HUD? Javisst.
Re: Model 3 Highland
Om man måste köra samma bil hela tiden för att vänja sig för att det ska vara bra så måste det ju finnas brister.taliz skrev: ↑15 apr 2023 11:00Notera ordet "exklusivt". Det betyder att man ENBART kört 3 eller Y under längre tid.thebishop skrev: ↑14 apr 2023 20:06Lite trött på det argumentet. Det har noll med det att göra - personligen är jag early adopter på all teknologi.taliz skrev: ↑14 apr 2023 05:22De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det.SwedishAdvocate skrev: ↑13 apr 2023 21:12Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
Importerade och jailbreakade original iPhone exempelvis (den allra första som aldrig kom till Sverige).
Jag gillar inte avsaknaden av detaljvy GPS.
Det har ingen med tillvänjning att göra - att inte se detaljerna är bara sämre. Kass. Dåligt. Billigt. Det är enbart en besparing och inte en förbättring.
För att sätta det i kontext enligt Dieter Rams:
Good design:
is innovative
makes a product useful
is aesthetic
makes a product understandable
is unobtrusive
is honest
is long-lasting
is thorough down to the last detail
is environmentally friendly
is as little as possible
Så tickar det vissa boxar, men god design ser till helheten och det är gigantiska minuspoäng eftersom användbarhet, förståelse och detaljkänsla och ärlighet har negativ påverkan.
De som säger ”man vänjer sig” bryr sig inte om bra design. Det är ok, men säg då sanningen istället ”jag vill att det är billigt och skiter i om det är bra. Jag är snål och värderar pris högre än bra design.”
Att värdera god design är inte att vara konservativ - det är olika saker.
Det har du uppenbarligen inte gjort. Klart man stör sig om man hoppar fram och tillbaka och därmed inte vänjer sig.
Vad är det för detaljer du saknar i GPSn? Jag har samma vy i Google maps i bilen som jag har i min iPad och iPhone.
Förövrigt är Model 3 och Y utmärkta exempel på ditt citat från herr Rams.
Alla kan bygga något komplext, att bygga något enkelt är det svåra.
Enkelt som en dacia? Kan du inte erkänna att allt man inte har i 3 och y är för att det ska bil billigare, inte pga ”clean design”.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Som sagt...Gadiel skrev: ↑15 apr 2023 11:10Då får du väl byta bil då om du har sådan problem med att framföra den och sköta skärmen…thebishop skrev: ↑15 apr 2023 08:29Inga problem att snegla åt höger, men informationen som efterfrågas finns ju inte där. Men det visste väl du redan och argumenterar utifrån något som inte existerar. Poängen med instrumentpanelens skärm är att den visar ANNAN mer detaljerad information.
Kasst argument att man skall ställa bilen för att man tycker att teslas snålhet med information är kass och ett steg tillbaka, men man får väl inte kritisera det som är dåligt.
SwedishAdvocate skrev: ↑13 apr 2023 21:16...] Ingen kommer välja bort en bil för att den har snygg och stilren instrumentering bakom ratten. Men frågan är om det inte finns en hel del som väljer bort en bil med den instrumentering som 3 och Y har idag... [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 Highland
Tror också att augumenterad verklighet kommer med en HUD. så som avstånd, varningar för djur och barn och övriga (ex cyklister). Vw har något liknande. men också för att uppmärksamma på skyltar och annat som kräver ens uppmärksamhet. (kan vara en trygghet även när FSD finns)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 Highland
Det kommer nog i Tesla också, möjligen 3 år efter att matrixlysena funkar.iAkita skrev: ↑15 apr 2023 16:44Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 Highland
Enligt denna artikeln så är den läkta designen på fronten bekräftad att vara den kommande uppdateringen av Model 3 från en anställd. Den anställda påstår även att Tesla kommer gå ifrån egen tillverkning av säten, vad som kommer där återstår att se.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... confirmed/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... confirmed/
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Det här är som sagt inte en 'ny debatt' på något sätt. Har diskuterats flera gånger på det här forumet. Har även diskuterats på det amerikanska. Se t.ex:taliz skrev: ↑14 apr 2023 05:22De som kört 3/Y exklusivt under längre tid(och därmed vant sig), och de som inte gjort det.SwedishAdvocate skrev: ↑13 apr 2023 21:12Vidare så tycker jag det är ganska tydligt att det finns två läger med olika uppfattningar kring om instrumentering bakom ratten tillför något ur ett funktionellt och/eller estetiskt perspektiv...
S och X har ju förövrigt traditionellt tilltalat mer konservativa köpare. Folk som kanske vågar provat något nytt, men det får inte vara för främmande.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... een.66948/
Och som thebishop redan förklarat ovan i tråden så har det på intet sätt någonting med "konservativa" att göra. Istället handlar det om funktionalitet, ergonomi och estetik. Och det är väl jättekul att man köpa en bil för 1,2 mille som har instrumentering bakom ratten. Men lite mindre kul att Tesla inte erbjuder något i prisklassen runt 0,5 mille...
Tyvärr har jag ju inte ägt en Model 3 själv, så det argumentet kan jag ju inte göra så mkt åt. Men å andra sidan finns ju även fenomen som confirmation bias...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Re: Model 3 Highland
Håller med, men center screen finns väl, eller ska man var helt utan annars?LarsOJ skrev: ↑15 apr 2023 17:06Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Fick jag alcantara och kraftfull prissänkning så, och då kan väl ta alla andra kryss också.
27,8 kWp solceller
Re: Model 3 Highland
Haha ja tänkte på center framför förarenDafro skrev: ↑15 apr 2023 17:11Håller med, men center screen finns väl, eller ska man var helt utan annars?LarsOJ skrev: ↑15 apr 2023 17:06Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Fick jag alcantara och kraftfull prissänkning så, och då kan väl ta alla andra kryss också.
Tycker ändå priset på M3P är vettigt nu. Saknas bara lite lullull sen är det ju en grym lekbil.
Re: Model 3 Highland
En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.iAkita skrev: ↑15 apr 2023 16:44Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
Re: Model 3 Highland
Förstod men kunde inte låta bli.LarsOJ skrev: ↑15 apr 2023 17:26Haha ja tänkte på center framför förarenDafro skrev: ↑15 apr 2023 17:11Håller med, men center screen finns väl, eller ska man var helt utan annars?LarsOJ skrev: ↑15 apr 2023 17:06Smaken är som baken kan man utläsa från den här tråden… Ingen nyhet
Personligen tror jag Tesla skulle kunna tilltala fler och sälja fler bilar om man kunde få välja lite kul tillval. Kanske kommer snart om de får problem med efterfrågan?
Andra säten än galon - 16900kr
HUD - 7900kr
Ambient belysning - 4600kr
Center screen - 9900kr
osv. osv…
Problemet är väl att de bara klarar av att bygga massor av bilar batchvis som de sen delar ut till kunder som står i kö.
Fick jag alcantara och kraftfull prissänkning så, och då kan väl ta alla andra kryss också.
Tycker ändå priset på M3P är vettigt nu. Saknas bara lite lullull sen är det ju en grym lekbil.
27,8 kWp solceller
Re: Model 3 Highland
Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 17:28En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.iAkita skrev: ↑15 apr 2023 16:44Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
Blir jobbigt om man släcker ner display i 3 och Y för då ser man ju inte hastigheten. För nog måste även den skärmen som finns störa, ör väl mycket vitt i den.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2023 18:13Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
27,8 kWp solceller
Re: Model 3 Highland
På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?Dafro skrev: ↑15 apr 2023 17:58Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 17:28En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.iAkita skrev: ↑15 apr 2023 16:44Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
Re: Model 3 Highland
På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 18:49På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?Dafro skrev: ↑15 apr 2023 17:58Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 17:28En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.iAkita skrev: ↑15 apr 2023 16:44Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
27,8 kWp solceller
Re: Model 3 Highland
Man kan ju tänka sig en svart skärm med vita siffror i så fall? Det är väl bara mjukvara.Dafro skrev: ↑15 apr 2023 18:49Blir jobbigt om man släcker ner display i 3 och Y för då ser man ju inte hastigheten. För nog måste även den skärmen som finns störa, ör väl mycket vitt i den.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2023 18:13Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Tycker det är lite märkligt att man inte utnyttjar skärmen till att erbjuda anpassningsmöjligheter av informationen.
Re: Model 3 Highland
Tänker mig att skulle bli längre ner till brädan på en model3.Dafro skrev: ↑15 apr 2023 18:50På min sitter den ca 5-7 cm ner i en grop, har inte koll på hur m3 ser ut där.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 18:49På bilar som har hud så sitter enhet väl oftast uppe på instrumentbulan någon decimeter från rutan?Dafro skrev: ↑15 apr 2023 17:58Man gör väl en nedsänkning, varför en bula? Man projicerar ju på vindrutan.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 17:28En förklaring till varför model 3/y inte har hud är troligtvis att det blir svårt att få till det utan en bula instrumentpanel uppe vid rutan.iAkita skrev: ↑15 apr 2023 16:44Tesla skulle lätt kunna behålla sin avskalade design och ta död på diskussionen om att det inte finns några instrument bakom ratten genom att lägga till en HUD. Jag fattar inte varför de dröjer så med det. I min Kia´s HUD visas hastighet, hastighetsgräns, döda vinkel varningar, navigation, och en massa annan information, direkt i synfältet. Så jag kollar i princip aldrig på instrumenten bakom ratten. Den enda nackdelen är att det blir svårt att köpa en bil utan HUD framöver. Tycker det är fullständigt överlägset både instrumentering bakom ratten och en stor skärm i mitten.
På en model3/y skulle den väl hamna längre ner om man inte skulle få en störande bula?
Finns det något exempel på en bil med teslas interiördesign med hud?
Sen ska ju själva projektorn få plats under den slanka brädan.
Re: Model 3 Highland
Anledningen till Teslas höga marginaler är just enkelheten i bilarna och avsaknaden av individuella tillval.
Detta ger en streamlinad produktion med hög effektivitet.
Så fort man börjar tillgodose kundernas önskemål om olika tillval så får man en helt annan cost of complexity
Detta ger en streamlinad produktion med hög effektivitet.
Så fort man börjar tillgodose kundernas önskemål om olika tillval så får man en helt annan cost of complexity
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Model 3 Highland
Grattis till de som inte gillar träpanelen.interior changes are coming, such as the removal of interior wood trim, which will be replaced with a cloth accent trim.
Med ny exteriör, nya säten, inredning, chassi etc är det väl knappt man kan prata om refresh längre. Mer som en ny generation.
Blir spännande att se vad den får för batterier.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Eller en svart skärm som endast anger hastigheten i rött med låg kontrast. Men lite 'bakbelysning' eller vad det kallas kommer det ju alltid bli även om man försöker släcka ner en digital skärm så mkt det går utan att stänga av den helt. Men ifall det fanns instrumentering bakom ratten skulle man ju kunna släcka ner mittskärmen helt för att enkelt kunna aktivera den igen med en fingertryckning.Fredrik j skrev: ↑15 apr 2023 18:51Man kan ju tänka sig en svart skärm med vita siffror i så fall? Det är väl bara mjukvara.Dafro skrev: ↑15 apr 2023 18:49Blir jobbigt om man släcker ner display i 3 och Y för då ser man ju inte hastigheten. För nog måste även den skärmen som finns störa, ör väl mycket vitt i den.SwedishAdvocate skrev: ↑15 apr 2023 18:13Det här löste ju Saab rätt bra ngn gång på 90 talet med sin "black panel"/"night panel"-funktion. Är väl bara att kopiera rakt av.
Tycker det är lite märkligt att man inte utnyttjar skärmen till att erbjuda anpassningsmöjligheter av informationen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
ThisHonkan skrev:Det bästa hade varit om man kunde välja en skärm som åker ner i instrumentbrädan jag tycker model 3/Y är mycket trevlig att köra när det är mörkt ute och inget som lyser upp framför och man kan fokusera helt på hur man kör.
Men jag måste säga att jag gillar både och men är positivt överraskad av model Y efter ett år då man haft Audi innan med digitalt instrument kluster framför , men men alla har vi olik saker vi trivs med jag gillar i alla fall att Tesla utmanar.
Kom ihåg att människan inte gillar förändring till och med när den är positiv
Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)