Sida 3 av 3
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 15:38
av kenjon
Värdeminskningen får du ju först när du ska sälja din Tesla. Så låt bli att sälja den!
Och när du till slut tänker sälja den, så kan du köpa nästa Tesla betydligt billigare än vad du gav för din nuvarande. Ser du TCO bara på din nuvarande bil förstår jag ditt tankesätt, men se TCO över tid på bilägandet som sådant, då ser det betydligt bättre ut.
Jag förstår inte folk som klagar på lägre priser, det är väl det vi vill se! Blir du lyckligare om jag får köpa en Tesla som är dyrare, bara för att du ska känna att din värdeminskning inte har sjunkit så mycket?
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 15:41
av taliz
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 14:12
taliz skrev: ↑23 jun 2023 13:59
+Alex+ skrev: ↑23 jun 2023 13:08
Legato skrev: ↑23 jun 2023 08:22
+Alex+ skrev: ↑22 jun 2023 23:03
Lägre priser innebär att min förlust blir större än vad som är nödvändigt samt förväntat. Lägre priser, lägre andrahandsvärde betyder inte att min kostnad minskar, tvärtom.
Köper man något för X antal kronor för att två år senare sälja. Då är ju skillnaden mellan inköpspris och vad du fick när du sålde det intressanta.
Förstår inte hur man kan se på det på annat sätt.
Nej, lägre priser innebär lägre värdefull och mindre kapitalkostnad på alla dina framtida bilar.
Din kostnad för att äga bilarna minskar dramatiskt.
Att saker blir billigare gynnar såklart konsumenten men drabbar säljande bolags marginal (givet samma volym).
Håller inte riktigt med dig. När något betalas med kontanter och sedan säljs så har man antingen gått med förlust eller vinst. Svårare än så är det inte o tyvärr har min Tesla tappat väldigt mycket i värde.
Slår man ut värdeminskningen över antal månader som jag ägt bilen blir ägarkostnaden skyhög.
Du kan räkna hur du vill, men i slutänden är det bara TCO som betyder något.
Faktum är att TCO blir lägre om din nästa(och nästa.. och nästa..) Tesla är billigare än den föregående.
Det är ju så det rent allmänt sett ut med ny teknik förövrigt.
Hur räknar du?
TCO är från att man köpt bilen tills man sålt den. Vad nästa kostar är irrelevant.
Jag räknar inte med att jag kommer ha en enda bil för resten av mitt liv, utan det är en stadig ström av byten.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 17:00
av Legato
taliz skrev: ↑23 jun 2023 15:41
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 14:12
taliz skrev: ↑23 jun 2023 13:59
+Alex+ skrev: ↑23 jun 2023 13:08
Legato skrev: ↑23 jun 2023 08:22
Nej, lägre priser innebär lägre värdefull och mindre kapitalkostnad på alla dina framtida bilar.
Din kostnad för att äga bilarna minskar dramatiskt.
Att saker blir billigare gynnar såklart konsumenten men drabbar säljande bolags marginal (givet samma volym).
Håller inte riktigt med dig. När något betalas med kontanter och sedan säljs så har man antingen gått med förlust eller vinst. Svårare än så är det inte o tyvärr har min Tesla tappat väldigt mycket i värde.
Slår man ut värdeminskningen över antal månader som jag ägt bilen blir ägarkostnaden skyhög.
Du kan räkna hur du vill, men i slutänden är det bara TCO som betyder något.
Faktum är att TCO blir lägre om din nästa(och nästa.. och nästa..) Tesla är billigare än den föregående.
Det är ju så det rent allmänt sett ut med ny teknik förövrigt.
Hur räknar du?
TCO är från att man köpt bilen tills man sålt den. Vad nästa kostar är irrelevant.
Jag räknar inte med att jag kommer ha en enda bil för resten av mitt liv, utan det är en stadig ström av byten.
Helt uppenbart korrekt. Blir alltid fascinerad att så basala samband nästan alltid får mothugg.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 19:30
av Fredrik j
Köper man samma bil varje gång så kompenserar ju det lägre priset på den nya värdetappet på den gamla.
Det är ju om man tröttnar på samma bil och vill hoppa av som det blir dyrt.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 19:56
av mikebike
kenjon skrev: ↑23 jun 2023 15:38
Värdeminskningen får du ju först när du ska sälja din Tesla. Så låt bli att sälja den!
Och när du till slut tänker sälja den, så kan du köpa nästa Tesla betydligt billigare än vad du gav för din nuvarande. Ser du TCO bara på din nuvarande bil förstår jag ditt tankesätt, men se TCO över tid på bilägandet som sådant, då ser det betydligt bättre ut.
Jag förstår inte folk som klagar på lägre priser, det är väl det vi vill se! Blir du lyckligare om jag får köpa en Tesla som är dyrare, bara för att du ska känna att din värdeminskning inte har sjunkit så mycket?
Naturligtvis räknar man TCO per bil, inte över en livstid.
Med tanke på att varken torkarautomatik eller farthållare fungerar tillfredsställande hos Tesla, särskilt inte i kombo, lär det inte bli någon ny Tesla. När Tesla sänkte priset med 100' blev det plötsligt så mycket dyrare att byta till ett annat bilmärke.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 20:00
av mikebike
Fredrik j skrev: ↑23 jun 2023 19:30
Köper man samma bil varje gång så kompenserar ju det lägre priset på den nya värdetappet på den gamla.
Det är ju om man tröttnar på samma bil och vill hoppa av som det blir dyrt.
Är det många som kör samma bilmärke hela livet?
I mitt fall är det hittills Volvo - Ford - Alfa Romeo - Alfa Romeo - Volvo - Volvo - Volvo - BMW - Volvo - Volvo - Volvo - Tesla - Tesla.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 23 jun 2023 20:08
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 20:00
Fredrik j skrev: ↑23 jun 2023 19:30
Köper man samma bil varje gång så kompenserar ju det lägre priset på den nya värdetappet på den gamla.
Det är ju om man tröttnar på samma bil och vill hoppa av som det blir dyrt.
Är det många som kör samma bilmärke hela livet?
I mitt fall är det hittills Volvo - Ford - Alfa Romeo - Alfa Romeo - Volvo - Volvo - Volvo - BMW - Volvo - Volvo - Volvo - Tesla - Tesla.
Det är ju precis det jag menar. Jag har bytt märke vid varje bilbyte.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 24 jun 2023 00:24
av BigEasy
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 20:00
Fredrik j skrev: ↑23 jun 2023 19:30
Köper man samma bil varje gång så kompenserar ju det lägre priset på den nya värdetappet på den gamla.
Det är ju om man tröttnar på samma bil och vill hoppa av som det blir dyrt.
Är det många som kör samma bilmärke hela livet?
I mitt fall är det hittills Volvo - Ford - Alfa Romeo - Alfa Romeo - Volvo - Volvo - Volvo - BMW - Volvo - Volvo - Volvo - Tesla - Tesla.
Jag har Audi - Audi - BMW - BMW - BMW - BMW - BMW - Volvo - BMW - BMW - BMW - BMW - BMW - Tesla - Tesla - Tesla - BMW.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 24 jun 2023 09:36
av Legato
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 19:56
kenjon skrev: ↑23 jun 2023 15:38
Värdeminskningen får du ju först när du ska sälja din Tesla. Så låt bli att sälja den!
Och när du till slut tänker sälja den, så kan du köpa nästa Tesla betydligt billigare än vad du gav för din nuvarande. Ser du TCO bara på din nuvarande bil förstår jag ditt tankesätt, men se TCO över tid på bilägandet som sådant, då ser det betydligt bättre ut.
Jag förstår inte folk som klagar på lägre priser, det är väl det vi vill se! Blir du lyckligare om jag får köpa en Tesla som är dyrare, bara för att du ska känna att din värdeminskning inte har sjunkit så mycket?
Naturligtvis räknar man TCO per bil, inte över en livstid.
Med tanke på att varken torkarautomatik eller farthållare fungerar tillfredsställande hos Tesla, särskilt inte i kombo, lär det inte bli någon ny Tesla. När Tesla sänkte priset med 100' blev det plötsligt så mycket dyrare att byta till ett annat bilmärke.
Naturligtvis blir TCOn per bil lägre om TCOn över livstiden är lägre...
Och ja givetvis missgynnas man om man väljer att sälja billigt och köpa dyrt, dvs att byta bort en bil som blivit billigare/prisvärdare mot en bil som relativt sett blivit dyrare.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 24 jun 2023 15:15
av +Alex+
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 19:56
kenjon skrev: ↑23 jun 2023 15:38
Värdeminskningen får du ju först när du ska sälja din Tesla. Så låt bli att sälja den!
Och när du till slut tänker sälja den, så kan du köpa nästa Tesla betydligt billigare än vad du gav för din nuvarande. Ser du TCO bara på din nuvarande bil förstår jag ditt tankesätt, men se TCO över tid på bilägandet som sådant, då ser det betydligt bättre ut.
Jag förstår inte folk som klagar på lägre priser, det är väl det vi vill se! Blir du lyckligare om jag får köpa en Tesla som är dyrare, bara för att du ska känna att din värdeminskning inte har sjunkit så mycket?
Naturligtvis räknar man TCO per bil, inte över en livstid.
Med tanke på att varken torkarautomatik eller farthållare fungerar tillfredsställande hos Tesla, särskilt inte i kombo, lär det inte bli någon ny Tesla. När Tesla sänkte priset med 100' blev det plötsligt så mycket dyrare att byta till ett annat bilmärke.
Nu har bakruset börjat släppa här
Håller med dig till 100% Man kan endast räkna TCO per bil, allt annat blir fel.
Har sett lite på andra märken. Men som du mycket riktigt poängterar så förstör ju Teslas lite flexibla attityd angående prissättning skifte till ett annat märke.
Det är synd att man inte försöker hålla värdet uppe. Starkt andrahandsvärde är ju en viktig faktor för många vid val av bilmärke.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 24 jun 2023 23:22
av Fredrik j
+Alex+ skrev: ↑24 jun 2023 15:15
Det är synd att man inte försöker hålla värdet uppe. Starkt andrahandsvärde är ju en viktig faktor för många vid val av bilmärke.
Det kan också vara psykologiskt. Lika viktigt.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 24 jun 2023 23:25
av Fredrik j
BigEasy skrev: ↑24 jun 2023 00:24
mikebike skrev: ↑23 jun 2023 20:00
Fredrik j skrev: ↑23 jun 2023 19:30
Köper man samma bil varje gång så kompenserar ju det lägre priset på den nya värdetappet på den gamla.
Det är ju om man tröttnar på samma bil och vill hoppa av som det blir dyrt.
Är det många som kör samma bilmärke hela livet?
I mitt fall är det hittills Volvo - Ford - Alfa Romeo - Alfa Romeo - Volvo - Volvo - Volvo - BMW - Volvo - Volvo - Volvo - Tesla - Tesla.
Jag har Audi - Audi - BMW - BMW - BMW - BMW - BMW - Volvo - BMW - BMW - BMW - BMW - BMW - Tesla - Tesla - Tesla - BMW.
Min lista är Volvo - Mazda - Mazda - Saab - Opel - Porsche - Volvo. Första bilen köpt -89. Dom tre senaste äger jag fortfarande.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 25 jun 2023 07:31
av Dinsdale
Väldigt märkligt resonemang att TCO för en viss bil skulle vara snittet av TCO för samtliga bilar man ägt under en livstid. Man räknar per bil eftersom det är det som har betydelse vid bilbyte, iaf för de bland oss vars ekonomi är en ändlig resurs.
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 25 jun 2023 08:45
av SwedishAdvocate
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
...] För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31
Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare. [...
@+Alex+
Skulle du inte kunna skriva ut i siffror hur mkt av din bils värdefall du anser beror på Teslas prissänkning, samt hur mkt som istället beror på makrofaktorer? Hittar inga siffror för Teslas prissänkning i Sverige i tråden... Dessutom har det väl inte framgått vad det är för version av M3 som du har – eller?...
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 25 jun 2023 16:53
av Legato
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
Väldigt märkligt resonemang att TCO för en viss bil skulle vara snittet av TCO för samtliga bilar man ägt under en livstid. Man räknar per bil eftersom det är det som har betydelse vid bilbyte, iaf för de bland oss vars ekonomi är en ändlig resurs.
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Vem har påstått något sådant? Inte är det jag iaf...
Det jag konstaterar är att lägre total TCO över en livstid
också betyder en lägre genomsnittlig TCO per bil.
Att minimera TCO för
en bil för att sedan
maximera TCO för resterande 10-30 bilar eller så man äger i sitt liv är lite definitionen av att suboptimera.
Men det är iaf ganska underhållande att merparten i denna tråd på fullt allvar tycks tro att billigare bilar medför högre TCO för konsumenten...
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 25 jun 2023 18:07
av mikebike
Det värsta är att Tesla och Elon är helt oförutsägbara och hänsynslösa.
Jag trodde aldrig att de skulle öppna upp SuC, men jag hade fel.
Om jag nu köper en bil från en annan tillverkare så finns ju alltid risken att SuC stängs för andra tillverkare efter ett tag.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 25 jun 2023 22:21
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: ↑25 jun 2023 18:07
...] Jag trodde aldrig att de skulle öppna upp SuC, men jag hade fel.
Om jag nu köper en bil från en annan tillverkare så finns ju alltid risken att SuC stängs för andra tillverkare efter ett tag.
Å andra sidan var det väl rätt många som inte blev så förvånade när Tesla öppnade upp SuC-nätverket... Och sen dess har det väl även skett en rätt stadig utbyggnad av SuC-nätverket. Eller? Risken för att de ska stänga ute andra aktörer i Europa finns väl bara ifall nätverket skulle börja bli ordentligt överbelastat.
Men om SuC-nätverket skulle bli överbelastat i Europa så gissar jag att andra tillverkare kommer kunna köpa in sig precis som de har kunnat göra i USA. På det viset skulle det ju gå att 'enklare dimensionera belastningen'...
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 26 jun 2023 08:47
av +Alex+
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jun 2023 08:45
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
...] För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
+Alex+ skrev: ↑21 jun 2023 19:31
Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare. [...
@+Alex+
Skulle du inte kunna skriva ut i siffror hur mkt av din bils värdefall du anser beror på Teslas prissänkning, samt hur mkt som istället beror på makrofaktorer? Hittar inga siffror för Teslas prissänkning i Sverige i tråden... Dessutom har det väl inte framgått vad det är för version av M3 som du har – eller?...
Här kommer efterfrågad länk.
https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-j ... en/2022244
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 26 jun 2023 12:50
av taliz
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Det är ju inget specifikt för Tesla, gäller så gott som samtliga elbilar.
Jag sålde ju min ID4 då med vinst på 130k. Hade jag sålt idag hade jag gjort förlust på uppåt 100k.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 26 jun 2023 12:53
av Maw
taliz skrev: ↑26 jun 2023 12:50
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Det är ju inget specifikt för Tesla, gäller så gott som samtliga elbilar.
Jag sålde ju min ID4 då med vinst på 130k. Hade jag sålt idag hade jag gjort förlust på uppåt 100k.
100k i förlust är ju bara ca 20% så den har hållt sitt värde bra.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 26 jun 2023 12:55
av taliz
Maw skrev: ↑26 jun 2023 12:53
taliz skrev: ↑26 jun 2023 12:50
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Det är ju inget specifikt för Tesla, gäller så gott som samtliga elbilar.
Jag sålde ju min ID4 då med vinst på 130k. Hade jag sålt idag hade jag gjort förlust på uppåt 100k.
100k i förlust är ju bara ca 20% så den har hållt sitt värde bra.
Du glömmer bonusen på 70k.
Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 26 jun 2023 12:57
av Maw
taliz skrev: ↑26 jun 2023 12:55
Maw skrev: ↑26 jun 2023 12:53
taliz skrev: ↑26 jun 2023 12:50
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Det är ju inget specifikt för Tesla, gäller så gott som samtliga elbilar.
Jag sålde ju min ID4 då med vinst på 130k. Hade jag sålt idag hade jag gjort förlust på uppåt 100k.
100k i förlust är ju bara ca 20% så den har hållt sitt värde bra.
Du glömmer bonusen på 70k.
Det är du som har siffrorna för din bil, inte jag

Re: NY PRISSÄNKNING 19 APRIL MODEL 3 och MODEL Y I USA!
Postat: 26 jun 2023 13:46
av taliz
Maw skrev: ↑26 jun 2023 12:57
taliz skrev: ↑26 jun 2023 12:55
Maw skrev: ↑26 jun 2023 12:53
taliz skrev: ↑26 jun 2023 12:50
Dinsdale skrev: ↑25 jun 2023 07:31
För övrigt tycker jag mig utläsa från kvds stängda auktioner att värdefallet på min M3 SR+ som nu är strax över två år gammal ligger kring 40%. Det förefaller inte totalt orimligt för en två år gammal bil tycker jag. Däremot väldigt oväntat att värdefallet för exakt ett år sedan var 0%, så alla 40% kom år två.
Det är ju inget specifikt för Tesla, gäller så gott som samtliga elbilar.
Jag sålde ju min ID4 då med vinst på 130k. Hade jag sålt idag hade jag gjort förlust på uppåt 100k.
100k i förlust är ju bara ca 20% så den har hållt sitt värde bra.
Du glömmer bonusen på 70k.
Det är du som har siffrorna för din bil, inte jag
Precis, och jag räknar givetvis med bonusen. Dvs utan bonus hade förlusten varit 170k. Utan rabatt 185k.