Sida 3 av 3

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 14 maj 2023 17:21
av AAKEE
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:49

BMW ix50? :roll:
NMC, lite säkrare uppgift än den MB:n.

Tillverkas av CATL eller EVE.

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 14 maj 2023 17:24
av Dafro
AAKEE skrev: 14 maj 2023 17:21
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:49

BMW ix50? :roll:
NMC, lite säkrare uppgift än den MB:n.

Tillverkas av CATL eller EVE.
Tack, då ör 50% bra låter det som.

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 14 maj 2023 18:18
av AAKEE
Dafro skrev: 14 maj 2023 17:24
AAKEE skrev: 14 maj 2023 17:21
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:49

BMW ix50? :roll:
NMC, lite säkrare uppgift än den MB:n.

Tillverkas av CATL eller EVE.
Tack, då ör 50% bra låter det som.
Japp, de flesta NMC är ok till 60% (62% eg), men iom buffer osv så är 50% bra om räckvidden räcker med marginal för allmän ångest.
För att veta exakt vilken displayad soc som motsvarar 60% äkta SOC på batteriet måste man gräva lite.

50% funkar garanterat. Vad är min inställning?

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 08:31
av Dafro
AAKEE skrev: 14 maj 2023 18:18
Dafro skrev: 14 maj 2023 17:24
AAKEE skrev: 14 maj 2023 17:21
Dafro skrev: 14 maj 2023 16:49

BMW ix50? :roll:
NMC, lite säkrare uppgift än den MB:n.

Tillverkas av CATL eller EVE.
Tack, då ör 50% bra låter det som.
Japp, de flesta NMC är ok till 60% (62% eg), men iom buffer osv så är 50% bra om räckvidden räcker med marginal för allmän ångest.
För att veta exakt vilken displayad soc som motsvarar 60% äkta SOC på batteriet måste man gräva lite.

50% funkar garanterat. Vad är min inställning?
Än en gång tack, jo med 50% så kommer jag lätt 20 mil motorväg så kan ta en sväng till släkt i Jönköping som i morgon utan att fundera på att behöva ladda mer.

Din fråga, vad ör min inställning? Förstår jag inte, om den var till mig.

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 08:56
av AAKEE
Dafro skrev: 17 maj 2023 08:31

Din fråga, vad ör min inställning? Förstår jag inte, om den var till mig.
Vilken är den lägsta laddningsnivån du kan ställa in?

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 08:58
av Dafro
AAKEE skrev: 17 maj 2023 08:56
Dafro skrev: 17 maj 2023 08:31

Din fråga, vad ör min inställning? Förstår jag inte, om den var till mig.
Vilken är den lägsta laddningsnivån du kan ställa in?
20%, skulle nog lätt klara mig på 30% dagligdags men ör det värt något är frågan.

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 09:49
av pejvic
@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.

Jag tycker bara det är så jobbigt att sätta i sladden, främst eftersom jag ofta åker korta turer och då är det skönt att bilen står utan sladd i. Blir mkt smidigare så :(

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 09:51
av Dafro
pejvic skrev: 17 maj 2023 09:49
@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.

Jag tycker bara det är så jobbigt att sätta i sladden, främst eftersom jag ofta åker korta turer och då är det skönt att bilen står utan sladd i. Blir mkt smidigare så :(
Helt klart intressant fråga, behöver backa in för att ladda och det vore skönt att slippa varje dag.

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 13:43
av AAKEE
pejvic skrev: 17 maj 2023 09:49
@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.
Det är bättre med små cykler men oavsett är cykliska degraderingen så liten (0.5-1%/år) och calendar aging såpass mycket högre minst de fem första åren så man kommer minska degraderingen om man kör 50-20 och kanske får ett snitt på 35% under de dagarna.
Calendar aging har en platå mellan 30-60% för NMC (var det väl vi pratade om?) i de flesta tester, men när man kommer under 30% blir det en minskning.

Cykler på den låga halvan (under 50-60%) tar normalt väldigt lite så ökningen pga större cykler är sannolikt långt mindre än vinsten i minskad calendar aging.

På det hela taget är det små skillnader det handlar om, den allra största minskningen är att bilen inte brular sova med mer än 60% (NMC).

Jag brukar ju säga: -ladda så lite som möjligt, så sent som möjligt och ladda ofta. Då följer man dessutom Teslas laddningstips till 100%, eller gör i vart fall inget som går emot det Tesla skriver.

Men man ska inte bli slav över sin batteridegradering. Om man vill minska den är det är ju bra om man gör det som kan göras utan att påverka livet i övrigt.
Så din ”ladda till 50% och ladda när det behövs” kommer fungera utmärkt.
89B3B6CB-11E0-45FF-AB6C-4375613494F9.jpeg

Re: Bästa laddnivån?

Postat: 17 maj 2023 15:31
av AAKEE
pejvic skrev: 17 maj 2023 09:49
@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.

Jag tycker bara det är så jobbigt att sätta i sladden, främst eftersom jag ofta åker korta turer och då är det skönt att bilen står utan sladd i. Blir mkt smidigare så :(
Slog det i min degraderingsformel. Den är ioffsg gjord för att räkna på ladda varje dag som den är just nu. Helt klart en öppning för att kunna lägga i längre tidsperspektiv än 24h. Iom det så överdriver den sannolikt calendar aging lite då den räknar med laddnivån på SOC varje dag. Det blev en liten, liten teoretisk nackdel att ladda mer sällan, iaff för NCA som formlerna räknar på. Skulle nog säga att jag trodde att det lägre snittet skulle vinna (med liten marginal) på ladda sällan, men i vart fall med de data jag har stoppat in så är det i praktiken ingen skillnad.

Det är ett Panasonic 82kWh-batteri som var grunden om ngn funderar [remaining capacity] från "vad?", efter 48 månader från ny. Procentsatserna går dock tillämpa på Panasonci NCA överlag.
degradaera.png