Re: Bilens tillkortakommanden
Postat: 11 jun 2023 11:24
Det följer bilen så länge du inte säljer den till Tesla.
Det här känns som en av de mest omfattande jämförelser mellan två olika bilar som jag har läst på det här forumet.fredrik_wendt skrev: ↑11 jun 2023 10:07Wow, den listan är nästan identisk! Jämför med den jag och frugan skrev ned efter att ha hyrt en MYLR 2021 i över ett dygn (via MoveAbout.se). Tar upp det jag vill nyansera bilden av, samt det du inte tagit upp.
Vi körde Göteborg - Skövde med två vuxna och tre barn/ungdomar (11, 14, 15) och tillbaka dagen efter. Vi loopade sträckan vid Alingsås-Vårgårda där motorvägen mycket liknar stora sträckor vi ska åka genom Europa. Med vår Volvo V60 (2018 D4 Inscription med div tillägg som HUD t ex) har vi ofta legat 130-160 långa sträckor när trafiken varit gles och vägen fin.
+- Ljudnivå
Jag har känsliga öron (lindrig Menieres syndrom). Vidare stör jag mig grymt på ev hörbara vibrationer/skrammel och brus.
I den MYLR 2021 vi körde, kom mycket ljud från hjulhusen bak. Vi hade lite last i bagageutrymmet och ingen hatthylla.
* Ljudprofilen, dvs vilka frekvenser som är starkare jfr med andra (tänk histogram) är klart annorlunda än vad vi är vana vid från Volvos. Har ingen egen mätning, det planerar jag dock.
* Ljudvolymen är marginellt högre i Teslan, enligt både min Google Nexus 7 med appen Buller från Arbetsmiljöverket och frugans iPhone med liknande app. Vi mätte vid 110, 120 och 140 km/h, under ca 20-30 sekunder. Mikrofonen/telefonen horisontellt, öronhöjd, baksätet, riktad framåt/bakåt.
(Under 100 är ljudnivån så låg att det gör varken från eller till.)
140 km/h, Volvo vs Tesla
Framåt: 70.0 vs 70.8
Bakåt: 71.7 vs 71.4
Hjulhus: 76.3 vs 73.3
120 km/h, Volvo vs Tesla
Framåt: 69.3 vs 69.1
Bakåt: 69.4 vs 70.1
Hjulhus: (mättes ej) vs 74.8
Till Volvons fördel var det lite mer packning i bagageutrymmet, en resväska. Båda hade samma tomma hundbur, kuddar och filtar och div löst. Två ryggsäckar låg baktill i Volvon, men låg i kupén i Teslan pga 15-ish cm större utrymme till framsätena samt grymt bättre utrymme vid fötter.
De tre som reser bak, kommer ha det bättre, dock med en annan ljudprofil som jag är något orolig för.
- Car Play & Android Auto
Jag kör detta väldigt mycket och Tesla suger här. Kommer bli klart steg bakåt. Nedan funkar inte längre och kommer saknas:
- Waze-varningar som "en lastbil står på vänster sida om vägen om 1 km"
- notiser från andra källor än SMS (Messenger, Elements, ...)
- "ring min bror"
- "skicka sms till min fru"
+ Autosteer (Volvo kallar det Pilot Assist)
Teslan navigerade oväntat bekymmersfritt genom långa passager med vägarbete där det saknades vägmarkeringar, endast koner visade körbar väg. Volvon har inte en chans.
Motorväg
Utmed motorvägen har Volvon varit fullständigt pålitlig i flera 100 mil genom Europa. Under de knappt 10 mil Vi körde upplevde vi inga spökbromsningar eller liknande.
Båda stänger av vid 140 pga samma lagkrav.
Småstadstrafik
Körde inte så mycket tyvärr.
Adaptiv farthållare
Vi tycker de är likvärdiga. Möjligen lite fördel för Teslan i ett den accelererar något jämnare uppåt medans Volvo brukar vara ganska aggressiv att komma upp till satt hastighet. Detta handlar mer om åkkomfort för de som är passagerare. Som förare som håller i ratt blir du mer en fråga om vad en trivs med i sin planering av körning.
- Parkeringshjälp, 360 eller Bird's eye view
Teslan som vi körde hade ultraljudsensorer vilka hjälpte till bra framåt. Bakåt användes kamera.
Volvons 360 eller Bird's eye view är klart trevligt för att enkelt placera sig i en parkeringsruta. Här ligger Tesla i lä eftersom det inte finns någon hårdvara, dvs kamera som visar utrymmet precis framför motorhuven. Så länge det inte sitter en kamera där fram kommer sikten vara begränsad den sista biten, vilket är den som är intressant. Volvo vinner alla dagar, vilket stör mig. Vi har parkering i tight garage, kommer bli dagligt irritationsmoment.
- Vägassistans, service
Volvo har en knapp i taket, Volvo On Call. Svarar på allt, t ex "bilen hittar inte trådlösa nyckeln, hur ska jag köra nu" och vid viltolycka.
Mål: hjälp vid vägen inom 45 minuter
Om fel inte kan avhjälpas vid verkstad inom 4 timmar, välj på: hotell för 1200 per person och natt; hemresa för max 7500 per person; gratis hyrbil i liknande storlek som din Volvo.
Hela Europa.
Jag har läst Länsförsäkringars villkor - så kass i jämförelse. Ska läsa 90 sidorna TryggHansa skickade, som är 2000 kr dyrare per år.
+- Lastutrymme
Vår hundbur går in lika smidigt. Utrymmena under luckorna bak är extra jfr med Volvon.
Volvons lastnät som kan spännas upp till taket saknas ur trafiksäkerhetssynpunkt. Var skönt att kunna "säkra" filtar och kuddar som vi förvarade på insynsskydd/hatthyllan. De lösningar jag sett till Tesla begränsar baksätets lutning. Vi kommer visa ha olika då jag slår i huvudet i maxläge bakåt.
+- Sätena
Förare: Jag blev ungefär lika svettig/varm/fuktig vid långt pass i båda bilarna. Upplever enklare att styra ventilationen i Volvon, som förare dessutom utan att ta blicken från vägen. I Volvon kan baksätet styra allt själva.
Baksätet: märkbart bredare totalt, mindre axelskav mellan de tre där bak. Skönt att kunna luta ryggstödet, fantastiskt större benutrymme, enklare att fixa sovställning med kuddar utmed dörren. Något mindre skålning, kortare lårstöd i Teslan.
(Känns ju udda med sätesvärme på mittplats, men ingen regnsensor, eller kamera som ger 360. Inte min prioritering.)
Sammanfattning
Vi räknar med 1000-1500 lägre bränslekostnader per månad.
Tydligt bättre reskomfort för de tre som sitter i baksätet 30-35 timmar (en väg) genom Europa.
Vi gamblar kring: ljud, laddning vs tankning genom Europa där vi mest åker för att komma fram (optimerade tid i bil över bränsleåtgång, vi åt ofta i rullande bil (läs: McDrive eller motsvarande).
Kommer sakna 360/parkeringsstöd, Apple Car & Android Auto.
(Som lätt naiv/blåögd systemutvecklare tilltalas jag av OTA och möjlighet att rapportera varje gång Autosteer inte presterar bra.)
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Har kört Y i ett år nu ungefär och upplever dina minus såhär:Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40Efter prissänkningen ...
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.
Kostnaden för bilägande är ju primärt kapitalkostnad/värdeminskningDafro skrev: ↑11 jun 2023 18:05Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.
Bengt-re skrev: ↑11 jun 2023 18:27Kostnaden för bilägande är ju primärt kapitalkostnad/värdeminskningDafro skrev: ↑11 jun 2023 18:05Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.
100 000 per år i värdeminskning vsBigEasy skrev: ↑11 jun 2023 18:37Bengt-re skrev: ↑11 jun 2023 18:27Kostnaden för bilägande är ju primärt kapitalkostnad/värdeminskningDafro skrev: ↑11 jun 2023 18:05Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.
Ja? Du sparar väl ändå 40 tusen per år på bränslet?
mikebike skrev: ↑11 jun 2023 18:52100 000 per år i värdeminskning vsBigEasy skrev: ↑11 jun 2023 18:37Bengt-re skrev: ↑11 jun 2023 18:27Kostnaden för bilägande är ju primärt kapitalkostnad/värdeminskningDafro skrev: ↑11 jun 2023 18:05Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jun 2023 16:52
Det känns som att det inte kommer bli så många inlägg som motsäger det du skriver här...
Ja? Du sparar väl ändå 40 tusen per år på bränslet?
Screenshot_20230605_091536_Tesla.jpg
Funkar för mej men jag använder namnet istället (eftersom jag har mer än en bror). Dock ingen fru, så det blir namnet där också (för sambo/flickvän).fredrik_wendt skrev: ↑11 jun 2023 10:07....
- Car Play & Android Auto
Jag kör detta väldigt mycket och Tesla suger här. Kommer bli klart steg bakåt. Nedan funkar inte längre och kommer saknas:
- Waze-varningar som "en lastbil står på vänster sida om vägen om 1 km"
- notiser från andra källor än SMS (Messenger, Elements, ...)
- "ring min bror"
- "skicka sms till min fru"
....
Ja du det kan man undra, fiktiv kan ju vara gratis….
Jag tjänar 60' per år på bränsle och räknar med en värdeminskning framöver på ca 30-40' per år.Dafro skrev: ↑11 jun 2023 19:23Ja du det kan man undra, fiktiv kan ju vara gratis….
Jag ligger väl på 200 kkr men med en likvärdig bil vilket är det ända relevanta så blir det 200 plus 40 i soppa. Går ju inte jämföra med en polo eller liknade utan i mitt fall en BMW X5.
Då antar jag att din bil är värd drygt 200 kkr och ör inte direkt ny, eller vet du något om värdeminskning som inte jag vet?BigEasy skrev: ↑11 jun 2023 19:32Jag tjänar 60' per år på bränsle och räknar med en värdeminskning framöver på ca 30-40' per år.
Den stora frågan för mig är vad reparationerna kommer kosta.
Jag hade aldrig kunnat drömma om att köpa en så här dyr bil innan. Mina tre senaste avgasbilar (Volvo) tappade drygt 30' per år, även den som jag köpte ny (och hade i 10 år!)
Om du förut kunde tänka dig att ha samma bil i 10 år, varför kan du inte göra det nu? Då ska du se att ekonomin vänder.mikebike skrev: ↑11 jun 2023 20:05Jag hade aldrig kunnat drömma om att köpa en så här dyr bil innan. Mina tre senaste avgasbilar (Volvo) tappade drygt 30' per år, även den som jag köpte ny (och hade i 10 år!)
Notera att värdeminskningen jag angav gäller min förra Tesla. Min nuvarande bil har tappat mycket mer "tack vare" att Tesla sänkte priset ned 100' över en natt.![]()
Fast den har jag ju inte sålt än.
Jag hade tänkt ha den minst 4 år (fram till pensioneringen), men nu blir jag förbannad varje gång jag försöker använda farthållaren så det är tveksamt om jag håller ut.BigEasy skrev: ↑11 jun 2023 20:13Om du förut kunde tänka dig att ha samma bil i 10 år, varför kan du inte göra det nu? Då ska du se att ekonomin vänder.mikebike skrev: ↑11 jun 2023 20:05Jag hade aldrig kunnat drömma om att köpa en så här dyr bil innan. Mina tre senaste avgasbilar (Volvo) tappade drygt 30' per år, även den som jag köpte ny (och hade i 10 år!)
Notera att värdeminskningen jag angav gäller min förra Tesla. Min nuvarande bil har tappat mycket mer "tack vare" att Tesla sänkte priset med 100' över en natt.![]()
Fast den har jag ju inte sålt än.
1. Upplever inte ljudnivån hög i min bil.Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
Hur mycket klokare blev du av tråden? Jag förstår inte riktigt, de flesta saker du för upp kan du testa ganska myket själv genom att provköra bilen en längre tid. Sedan lär det finnas lika många åsikter om flera av punkterna som det finns användare av bilen.Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
[...]
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
WLTP är säkert korrekt, men i motorvägsfart lär den inte ha längre räckvidd än Model Y.
Vill du prova en över natten så kan jag skicka en inbjudan!Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.