Ny mjukvara till torkare?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Mickep »

Är det svårt att manuellt sätta igång torkarbladen eller helljuset? Nej inte på en vanlig bil där det finns spakar för det. Blir svårare och farligare om man måste in på menyn.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Walker »

Mickep skrev: 20 jul 2023 14:11
Är det svårt att manuellt sätta igång torkarbladen eller helljuset? Nej inte på en vanlig bil där det finns spakar för det. Blir svårare och farligare om man måste in på menyn.
Man behöver inte in på menyn. Man kan dutta på vänster spak och sedan välja hastighet med vänster scrollhjul. Men lite meckigt är det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av jonasl »

Mickep skrev: 20 jul 2023 14:11
Är det svårt att manuellt sätta igång torkarbladen eller helljuset? Nej inte på en vanlig bil där det finns spakar för det. Blir svårare och farligare om man måste in på menyn.
Finns ju spak för manuellt helljus precis som på alla bilar, och dutt på samma spak tar fram menyn om du vill ändra intervall. Visst, inte optimalt men det funkar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lurkern
Inlägg: 925
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Lurkern »

Använder bara enskild dutt samt autoläget, som alltid är på för övrigt, så något enklare än på andra bilar där jag inte har autoläget på hela tiden.

Förstås vet jag att andra blir galna på autoläget.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av slugger75 »

Matte skrev: 20 jul 2023 11:52
slugger75 skrev: 20 jul 2023 11:47
Matte skrev: 20 jul 2023 10:53
Får man nya torkblad o ruta av Tesla? Min Tesla kör torkarna i torrt väder så bladen o rutan nöts ut
Nä du får stänga av autoläget. Auto är beta.
Hade gärna gjort det men då kan jag inte använda farthållaren eller autopiloten 😭
Exakt. Det är inte heller roligt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Ilduce77 »

Lurkern skrev: 20 jul 2023 15:03
Använder bara enskild dutt samt autoläget, som alltid är på för övrigt, så något enklare än på andra bilar där jag inte har autoläget på hela tiden.

Förstås vet jag att andra blir galna på autoläget.
Autoläget är inte optimalt när det är frost... Då slits gummit ännu snabbare eller så startar torkarna trots att torkarna frusit fast...
Användarvisningsbild
jimpakongo
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 jul 2023 10:29

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av jimpakongo »

mikebike skrev: 20 jul 2023 10:24
jimpakongo skrev: 20 jul 2023 08:59
Bästa är ju när man glömt stänga av torkarna och kommer ut en regning morgon och öppnar bilen och torkarna går på. Blött och fint blir det på insida dörr😆
Torkarna går inte igång förrän man lägger i D eller R i min bil.
Grattis!🤘
MY Long Range -23
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 157
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Oscar11 »

Ilduce77 skrev: 20 jul 2023 17:23
Lurkern skrev: 20 jul 2023 15:03
Använder bara enskild dutt samt autoläget, som alltid är på för övrigt, så något enklare än på andra bilar där jag inte har autoläget på hela tiden.

Förstås vet jag att andra blir galna på autoläget.
Autoläget är inte optimalt när det är frost... Då slits gummit ännu snabbare eller så startar torkarna trots att torkarna frusit fast...
Man kan ju förvärma innan man åker..
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Pladda12 »

Jag har inte haft min modell 3 så länge än men so far kan jag inte säga att torkarna uppfört sig sämre än andra bilar jag haft. Får se om det blir sämre när det blir mörkare ute.
Har haft en del tjänstebilar, Merca, Bmw och nån Volvo. Samtliga med usla regnsensorer. Torkade när det var kruttorrt eller knappt alls när man behövde det som mest.
För att inte tala om ljusregleringen. Dom två senaste var Mercedes, totalt värdelös hantering av ljuset. Slog inte på helljus i tid eller bländande andra (vilket det mestadels gjorde). Klagade på detta då jag trodde att det var fel. Men det var det inte.. bara kasst.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av larjon »

Pladda12 skrev: 20 jul 2023 22:25
Jag har inte haft min modell 3 så länge än men so far kan jag inte säga att torkarna uppfört sig sämre än andra bilar jag haft. Får se om det blir sämre när det blir mörkare ute.
Har haft en del tjänstebilar, Merca, Bmw och nån Volvo. Samtliga med usla regnsensorer. Torkade när det var kruttorrt eller knappt alls när man behövde det som mest.
För att inte tala om ljusregleringen. Dom två senaste var Mercedes, totalt värdelös hantering av ljuset. Slog inte på helljus i tid eller bländande andra (vilket det mestadels gjorde). Klagade på detta då jag trodde att det var fel. Men det var det inte.. bara kasst.
Jag kommer från en Range Rover, och de har av någon anledning lyckats perfekt med sina sensorer. Jag slog på auto när jag köpte bilen och rörde den sen endast vid några få tillfällen under tre års ägande. Så det går ju onekligen att göra det bra. :)

Samma upplevelse som du gällande ljusautomatiken dock. Den var värdelös i Range Rovern också.
Den känns ju dock inte lika viktig tycker jag.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Cederloken »

Fick in 20.8 igår och hade långkörning på programmet och tänkte att nu kör jag auto för att testa. Växlande väder med sol, skurar och moln.
Kan sammanfatta min upplevelse såhär.
Leveras. Auto = trasigt.
Förra uppdateringen = bättre men 90% oanvändbart
20.8 = acceptablet. Den torkar fortfarande på för kort intervall och för hög hastighet. Men märkbart bättre ändå.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Walker »

Cederloken skrev: 21 jul 2023 13:48
Fick in 20.8 igår och hade långkörning på programmet och tänkte att nu kör jag auto för att testa. Växlande väder med sol, skurar och moln.
Kan sammanfatta min upplevelse såhär.
Leveras. Auto = trasigt.
Förra uppdateringen = bättre men 90% oanvändbart
20.8 = acceptablet. Den torkar fortfarande på för kort intervall och för hög hastighet. Men märkbart bättre ändå.
Som det har varit sedan 2019 m a o = väldigt svajigt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev: 20 jul 2023 14:50
Mickep skrev: 20 jul 2023 14:11
Är det svårt att manuellt sätta igång torkarbladen eller helljuset? Nej inte på en vanlig bil där det finns spakar för det. Blir svårare och farligare om man måste in på menyn.
Finns ju spak för manuellt helljus precis som på alla bilar, och dutt på samma spak tar fram menyn om du vill ändra intervall. Visst, inte optimalt men det funkar.
Smått livsfarligt tycker jag iaf efter att ha haft en model 3 som lånebil för andra gången (totalt
typ 5-6 veckor), man tappar fokus från vägen oavsett hur man försöker reglera hastigheten eller
stänga av torkarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av AAKEE »

Jag skaffade S3XY buttons, av en annan anledning men det går stänga av auto-torkning i AP….somninte behövs eftersom min bil har radar och inte torkar frenetiskt.

Har bara det sedan tidigare problemet att automatiken inte ser små droppar och inte torkar när den behöver. Något som inte går lösa med mjukvara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 22 jul 2023 13:20
Jag skaffade S3XY buttons, av en annan anledning men det går stänga av auto-torkning i AP….somninte behövs eftersom min bil har radar och inte torkar frenetiskt.

Har bara det sedan tidigare problemet att automatiken inte ser små droppar och inte torkar när den behöver. Något som inte går lösa med mjukvara.
Du menar att bilen slår på torkarautomatik trots att bilen har radar?
Hur skall man tolka det, används kameran primärt och radarn för att bekräfta/bestrida det som kameran ser?
Kan inte någon tejpa fast något i fronten och se om det dyker upp något felmeddelande?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6545
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 22 jul 2023 13:20
Jag skaffade S3XY buttons, av en annan anledning men det går stänga av auto-torkning i AP….somninte behövs eftersom min bil har radar och inte torkar frenetiskt.

Har bara det sedan tidigare problemet att automatiken inte ser små droppar och inte torkar när den behöver. Något som inte går lösa med mjukvara.
Om kameran suttit där förarens huvud sitter hade det varit lättare för Tesla att spara 50 dollar per bil utan att det märks på samma sätt. Nu är det ju farsartat.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3930
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 22 jul 2023 14:51
AAKEE skrev: 22 jul 2023 13:20
Jag skaffade S3XY buttons, av en annan anledning men det går stänga av auto-torkning i AP….somninte behövs eftersom min bil har radar och inte torkar frenetiskt.

Har bara det sedan tidigare problemet att automatiken inte ser små droppar och inte torkar när den behöver. Något som inte går lösa med mjukvara.
Om kameran suttit där förarens huvud sitter hade det varit lättare för Tesla att spara 50 dollar per bil utan att det märks på samma sätt. Nu är det ju farsartat.
Det stora problemet är ju att en sån kamera har fokus inställd på vägavstånd eller oändligt och inte 3cm som det är till rutan.
En regnsensor är ju såklart fokuserad på att se rutan skarpt. Utan det famlar man i mörkret när man ska försöka använda sensorer som inte är gjorda för ändamålet. Precis som med kameror för självkörning och P-sensorer. Kommer ju inte fungera bra och egentligen borde man bojkotta idioterna som hittar på såna dumheter.
De är grymt välkomna att införa det när mjukvaran är färdig så bilen går använda (vilket ju sannolikt blir = aldrig).

Min Audi med regnsensor fungerar klockrent. När det snöar händer det i ovanliga fall att det fastnar mer nederbörd i ögonhöjd än vid regnsensorn och man får hjälpa den på traven men det har bara skett några ggr på 17K mil med min Audi. Har aldrig upplevt att jag irriterats över det.
Körde hem från stan i vintras med regn med M3P och inget regnsensorande fungerade alls, mkt irriterande. Sen bytte jag bil direkt och for in till stan med Audin, vilket fungerade hur bra som helst. Det var samma väder, bara regnsensorn skiljde.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av jonasl »

Ja, regnsensorn på VAG-bilarna fungerar tveklöst bättre. Den fungerade utmärkt på en Audi från 2006 som vi hade och den fungerade lika bra på en VW från 2017. Man fick dock ratta lite på känslighetsreglaget ibland för att få det perfekt, men det fungerade nog tusan aldrig lika dåligt som det gör i Teslan ibland. Vi får se vilka veckor det är Elon väntar på ska inträffa för att den här nya mjukvaran ska komma..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3363
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Maw »

jonasl skrev: 22 jul 2023 22:28
Ja, regnsensorn på VAG-bilarna fungerar tveklöst bättre. Den fungerade utmärkt på en Audi från 2006 som vi hade och den fungerade lika bra på en VW från 2017. Man fick dock ratta lite på känslighetsreglaget ibland för att få det perfekt, men det fungerade nog tusan aldrig lika dåligt som det gör i Teslan ibland. Vi får se vilka veckor det är Elon väntar på ska inträffa för att den här nya mjukvaran ska komma..
Veckor, månader, år eller decennier. Vad spelar väl det för roll om hundra år?... i Elons universum så är tidsenheterna inte så viktiga :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar