Re: Ukraina svartlistat Geely
Postat: 27 jun 2023 23:22
Nä, det är väl tveksamt, men vill nu folk känna att de bidrar genom sina inköpsbeslut så är det ju okej. Sen att Tesla, Volvo, Absolut, Modelez inte är det mest effektiva att bojkotta spelar kanske inte så stor roll? Att folk vill bidra till att stoppa Rysslands folkmord är alltid behjärtansvärt och ett sundhetstecken på en demokrati. Slår det orättvisst? Jo, troligen, men skall man baka kaka får man knäcka några ägg...Fredrik j skrev: ↑27 jun 2023 23:21Men i fallet med en svensk bojkott av Volvo är det ju tveksamt om det får Geely att ändra sig angående Ryssland.martinot skrev: ↑27 jun 2023 23:18Tror det gör en hel del ekonomisk påverkan i stor skala. Det är detta som får företag att vara både miljövänligare och att lämna tex. diktaturer som Ryssland. Företagen gör inte detta av moraliska skäl, eller av godhetsskäl, utan just för att maximera vinster och försäljning hos deras viktigaste köpare och marknad. Vi konsumenter har en enormt stor makt och påverkan. Finns inget bättre än att "rösta med plånboken" om man vill få företag att ändra sig.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Skall jag förstöra glädjen med svenskt aluminium genom att säga vem som äger Kubal? Det är svårt det här....Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?
Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt.
Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.
Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå
Jag råkade förresten gilla ditt inlägg av misstag men jag bjuder på det![]()
Det är nog oavsett det som Geely och kineserna hoppas på att folk tar din åsikt ovan till sig.Fredrik j skrev: ↑27 jun 2023 23:21Men i fallet med en svensk bojkott av Volvo är det ju tveksamt om det får Geely att ändra sig angående Ryssland.martinot skrev: ↑27 jun 2023 23:18Tror det gör en hel del ekonomisk påverkan i stor skala. Det är detta som får företag att vara både miljövänligare och att lämna tex. diktaturer som Ryssland. Företagen gör inte detta av moraliska skäl, eller av godhetsskäl, utan just för att maximera vinster och försäljning hos deras viktigaste köpare och marknad. Vi konsumenter har en enormt stor makt och påverkan. Finns inget bättre än att "rösta med plånboken" om man vill få företag att ändra sig.
Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?
Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
[II] Ja. Jag tycker naturligtvis att Tesla ska köpa sin aluminium någon annanstans än från Ryssland ifall det är möjligt. Och de volymer som Tesla behöver enkelt går att gräva fram någon annanstans så är väl det lätt löst i så fall.Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32...] [II] Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? [III] Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå[...
Om vi som köper bilar bojkottar Volvo trots att de redan lämnat Ryssland och inte kan göra mer så är det vi som sänker Volvo, inte den kinesiska diktaturen. Man får ha rejält böjlig logik för att få det till något annat.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jun 2023 12:04[II] Ja. Jag tycker naturligtvis att Tesla ska köpa sin aluminium någon annanstans än från Ryssland ifall det är möjligt. Och de volymer som Tesla behöver enkelt går att gräva fram någon annanstans så är väl det lätt löst i så fall.Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32...] [II] Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. [III] Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå[...
[III] Så vad är det egentligen du menar här? Att vi ska krypa för den kinesiska diktaturen för annars så kommer de ge sig på den svenska ekonomin? Det låter ju i så fall både tryggt och bra för allas framtid tycker jag…
EDIT: Det funkade inte att använda endast ett i inuti en hakparentes för då blev hela skiten kursiv...
Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jun 2023 12:01Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?
Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.martinot skrev: ↑28 jun 2023 12:17Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jun 2023 12:01Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?
Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.Fredrik j skrev: ↑28 jun 2023 12:30Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.martinot skrev: ↑28 jun 2023 12:17Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jun 2023 12:01Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 23:05
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?
Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Naturligtvis kan dom anställda på Volvo (eller vilka du menar med Volvo) inte påverka vem som äger bolaget. Det avgör ju den tidigare ägaren som sålt bolaget.lawe skrev: ↑28 jun 2023 12:46Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.Fredrik j skrev: ↑28 jun 2023 12:30Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.martinot skrev: ↑28 jun 2023 12:17Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jun 2023 12:01Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…Maw skrev: ↑27 jun 2023 23:32
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.
Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?
Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Företag verkar under de regleringar och de lagar samt direktiv som vi länder, och gemenskaper som tex. EU sätter upp.
Det gäller bara att man, som ett exportberoende land, inte diskvalificerar sig själv från marknader som andra eu-länder exploaterar.martinot skrev: ↑28 jun 2023 14:18Företag verkar under de regleringar och de lagar samt direktiv som vi länder, och gemenskaper som tex. EU sätter upp.
Det är upp till oss i Sverige, och oss inom EU, om vi vill sätta upp regler som förhindrar övertagande av bolag till främmande makt med tanke på de säkerhetsrisker det kan utsätta oss för, eller ge problem för strategiskt viktig industri och tillverkning i landet.
Precis som större köp och förvärv måste godkänns av företag av konkurrensskäl, så kan man införa liknande regler av politiska säkerhetsskäl. Det är helt upp till oss själva och våra politiker hur vi vill välja att hantera det.
Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):
Förmodligen kommer det väl även minska intresset för köpare från demokratiska länder att investera i svenska företag om dom inte sen får sälja till högstbjudande.martinot skrev: ↑28 jun 2023 22:30Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):
https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf
För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
Orsaken till varför Sverige bara hamnar fyra i världen tolkar jag beror på otydlig finansiering av politiska partier samt medborgarnas relativt låga engagemang i politiska frågor.
Konstigt resonemang. Skulle det hjälpa Volvo vid en eventuellt bojkott?Maw skrev: ↑27 jun 2023 22:43Jag hoppas däremot att det går att förmå Geely att lämna Ryssland så bygg nu ingen halmgubbe om det är du snäll. Det är fullt rimligt att bojkotta Geely men eftersom Volvo Cars redan har gjort sin demokratiska plikt och lämnat Ryssland blir det konstigt att bojkotta Volvo. Det finns kanske rent av en risk att det baktänder och Volvos ägare kör över Volvos styrelse och bestämmer att Volvo ska börja sälja i Ryssland igen om de ändå blir bojkottade trots att de redan lämnat.
Det är inget nytt. Både USA och Kina har sedan länge den här typen av begränsningar och säkerhetsmässiga avväganden.Fredrik j skrev: ↑28 jun 2023 23:45Förmodligen kommer det väl även minska intresset för köpare från demokratiska länder att investera i svenska företag om dom inte sen får sälja till högstbjudande.martinot skrev: ↑28 jun 2023 22:30Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):
https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf
För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
Nej, det skulle nog bli ännu värre.ChristerSjo skrev: ↑29 jun 2023 00:40Konstigt resonemang. Skulle det hjälpa Volvo vid en eventuellt bojkott?Maw skrev: ↑27 jun 2023 22:43Jag hoppas däremot att det går att förmå Geely att lämna Ryssland så bygg nu ingen halmgubbe om det är du snäll. Det är fullt rimligt att bojkotta Geely men eftersom Volvo Cars redan har gjort sin demokratiska plikt och lämnat Ryssland blir det konstigt att bojkotta Volvo. Det finns kanske rent av en risk att det baktänder och Volvos ägare kör över Volvos styrelse och bestämmer att Volvo ska börja sälja i Ryssland igen om de ändå blir bojkottade trots att de redan lämnat.
Visst. Men länken gav ju intrycket att man tittar på speciella regler för just Sverige. Måste ju göras på EU-nivå i så fall.martinot skrev: ↑01 jul 2023 21:46Det är inget nytt. Både USA och Kina har sedan länge den här typen av begränsningar och säkerhetsmässiga avväganden.Fredrik j skrev: ↑28 jun 2023 23:45Förmodligen kommer det väl även minska intresset för köpare från demokratiska länder att investera i svenska företag om dom inte sen får sälja till högstbjudande.martinot skrev: ↑28 jun 2023 22:30Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):
https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf
För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
Även EU ryktas kika på något liknande, och det är en viktig bilmarknad precis som USA och Kina.