Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Är man inte intressserad av bilar så undrar jag vad man gör på ett bilforum… som att som svår diabetiker strosa omkring i godisaffären och klaga på att det är dyrt och onyttigt.
Jodå jag har ett stort bilintresse och äger och har ägt flera elbilar och ICE.
Men att konsekvent hävda att elbilen blir billigare i alla lägen är helt enkelt inte sant.
Det finns fortfarande en stor andel som saknar möjlighet för hemmaladdning vilket ger en betydligt sämre ekonomi för att inte prata om logistiken för att lösa laddning när man inte själv kan påverka pris eller tillgänglighet.
Jag kan inte heller hitta något vettigt alternativ som dragbil eller för den delen något bra elbilsalterntiv till min banbil.
Och tyvärr kommer det dröja innan alla segment kan bytas till elbil även om jag tror vi kommer dit så småningom
Ok. Ursäkta. Men du skrev faktiskt ”om man inte är intresserad av bilar”. Det var den delen jag svarade på. Som jag skrivit i ett annat inlägg så är jag väl medveten om att behoven ser olika ut. Men… vi befinner oss på ett dedikerat elbilsforum. Det finns andra ställen att diskutera andra former av fortskaffningsmedel.
Jag hade gärna bytt ut min dragbil mot en elbil men det finns ingen som klarar mina behov till den kostnaden jag anser rimligt.
Sen är det tyvärr så att detta även gäller för små billiga bilar då biltillverkarna fokuserar på det dyrare segmentet där marginalerna är bättre
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Hur var det att jämföra äpplen med päron det går att hitta motsvarande ICE golf för mindre än hälften.
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Hur var det att jämföra äpplen med päron det går att hitta motsvarande ICE golf för mindre än hälften.
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Hur var det att jämföra äpplen med päron det går att hitta motsvarande ICE golf för mindre än hälften.
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Hur var det att jämföra äpplen med päron det går att hitta motsvarande ICE golf för mindre än hälften.
Jag hade gärna bytt ut min dragbil mot en elbil men det finns ingen som klarar mina behov till den kostnaden jag anser rimligt.
Sen är det tyvärr så att detta även gäller för små billiga bilar då biltillverkarna fokuserar på det dyrare segmentet där marginalerna är bättre
Kanske lite OT, men blev nyfiken.
Vad har du för dragbilsbehov?
Och vad är rimlig kostnad för dig?
Seriös fråga.
Jag kör mycket bilsläp så behöver minst 2000kg dragkapacitet ,använder även denna då vi behöver 7 platser
Jag har idag en BMW X5 värde ca 150”
Eftersom att den används främst som andrabil så vill jag inte lägga mer än Max 300”
Ok, ja då blir det inte mycket att välja på.
Jag kör också mycket med släp varför jag var nyfiken. Men vårt är något mindre, 1300kg, flak 3x1,6m med kåpa. Det fungerar galant efter våra Y.
Nog med OT
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Hur var det att jämföra äpplen med päron det går att hitta motsvarande ICE golf för mindre än hälften.
Yes men nu handlade detta fallet om man endast vill köpa en bil för att ta sig från A till b på billigaste sätt och då blir TCO för fossilbilen lägre förutsatt att man kan leva med 110hk och att växla själv.
Hade man haft andra krav som så hade kanske elbilen vunnit, men just nu finns det inga billiga elbilar som kan konkurrera.
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
Svaret är enligt mig både ja och nej. Det är värre än att jämföra äpplen mot päron.
1. Köpt bil.
Ser man på de totala kostnaderna på ett år eller på flera år kan jag inte se att elbil blir billigare. De är dyrare och köper man en beg fossilbil istället har man mycket pengar att tanka för.
2. Leasad elbil.
Omöjligt att ge ett svar. Det beror på mil/år, storleksbehov m.m.
3. Prestanda.
Kommentarer är överflödiga. Elbilen vinner stort.
4. Komforten,
Ladda mot att tanka:
Olika för alla. Man ofta behöver inte ens laddare hemma eller på jobbet. Det finns så många laddpunkter ofta. Jag har ingen laddare varken hemma eller på jobbet och det fungerar bra ändå. Laddar när jag handlar, gymmet, snabbladdning. Dock finns laddare i fritidshuset.
Service, reparationer:
Kommentarer är överflödiga.
Svaret är enligt mig både ja och nej. Det är värre än att jämföra äpplen mot päron.
1. Köpt bil.
Ser man på de totala kostnaderna på ett år eller på flera år kan jag inte se att elbil blir billigare. De är dyrare och köper man en beg fossilbil istället har man mycket pengar att tanka för.
2. Leasad elbil.
Omöjligt att ge ett svar. Det beror på mil/år, storleksbehov m.m.
3. Prestanda.
Kommentarer är överflödiga. Elbilen vinner stort.
4. Komforten,
Ladda mot att tanka:
Olika för alla. Man ofta behöver inte ens laddare hemma eller på jobbet. Det finns så många laddpunkter ofta. Jag har ingen laddare varken hemma eller på jobbet och det fungerar bra ändå. Laddar när jag handlar, gymmet, snabbladdning. Funkat bra dessa få veckor hittills. Dock finns laddare i fritidshuset.
Service, reparationer:
Kommentarer är överflödiga.
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens
...] Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
...] Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
Folk måste börja organisera sig och kräva att kunna ha möjlighet att ladda sin bil där man bor. Och den möjligheten måste man få idag.
Men tills dess skulle det kanske kunna gå ordna med laddmöjlighet vid destinationen för hens pendling.
Ja nu är det kommunala bostadsbolaget som hyr ut så att det kommer några laddare i närtid känns rätt långsökt.
Först måste det ju finnas en elbil som klarar behovet vilket jag inte kan hitta.
Vet faktiskt inte om det finns laddmöjligheter vid destinationen.
Oavsett så är inte folk intresserade att lägga om hela livet bara för att kunna köra elbil, när det finns realistiska alternativ så kommer Svensson byta inte om man ska ändra semestern och köra runt med hockeytrunken i knät
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens
Men du vet väl Tellus att inget biter på dessa fossil-fanboys. De VILL bullra och lukta illa och kämpar med näbbar och klor för att förhindra den tekniska utvecklingen.
Fossil fanboys
Jag har inget emot fler elbilar äger och har ägt flera elbilar.
Problemet är när man envisas med att påstå att elbilen är bäst och billigast på allt i alla lägen.
Ja i många fall blir TCO för elbilen bättre absolut, men det finns fortfarande flera användarfall där det idag blir dyrare att byta till elbil.
Att då försöka få dessa att köpa en 10år gammal leaf med 6-8 mils räckvidd blir direkt kontraproduktivt om man lyckas övertyga någon när de faktiskt behöver använda bilen i verkligheten.
att försöka intala att om man har begränsad ekonomi saknar hemmaladdning och behöver en billig bil så ska man inte köpa en elbil.
Likaså om man har behov av en dragbil eller 7sits då saknas också vettiga alternativ i dagsläget.
Jag har ett annat exempel från verkligheten där jag fick frågan om vilken bil man bör köpa.
Tar tacksamt emot förslag på vilken elbil som passar
Bor i lägenhet utan hemmaladdningsmöjlighet i en mindre stad.
Ensamstående med 3barn.
Pendlar 5mil enkel resa 4ggr/vecka
Ena barnet spelar hockey så en del utflykter på helgen.
Föräldrarna bor på annan ort ca 20mil bort.
Har en mindre husvagn för semestern.
Körsträcka 1500-2000mil/år
Begrränsad Budget kommer köpas för lånade pengar så Max 250”
Kör idag en Kia ceed diesel värd 100”
I väntan på förslag på bra elbilar så har jag föreslagit henne följande bilar som referens