Sida 3 av 3
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 22:44
av taliz
Legato skrev: ↑15 aug 2023 21:34
Jag räknade enkelt med 40% påslag för moms, tull, frakt och VSG och landar då i följande:
Sverige USA USA+Moms+Tull+VSG Diff
SLR 1 259 990 kr $88 490 1 346 195 kr -6,4%
S Plaid 1 523 990 kr $108 490 1 650 454 kr -7,7%
XLR 1 349 990 kr $98 490 1 498 324 kr -9,9%
X Plaid 1 561 990 kr $108 490 1 650 454 kr -5,4%
Dvs 5-10% lägre priser i Sverige än i USA givet det påslaget (vilket antagligen är i underkant, bara moms+tull är ju 35%).
Med den logiken borde EQE SUV 350 kosta 1,2 mille här.
Det gör den inte. Den kostar från 899, dvs 50k mer än listpriset i USA.
Varför skulle Tesla ha mycket högre marginaler än Mercedes?
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 22:59
av Legato
taliz skrev: ↑15 aug 2023 22:44
Legato skrev: ↑15 aug 2023 21:34
Jag räknade enkelt med 40% påslag för moms, tull, frakt och VSG och landar då i följande:
Sverige USA USA+Moms+Tull+VSG Diff
SLR 1 259 990 kr $88 490 1 346 195 kr -6,4%
S Plaid 1 523 990 kr $108 490 1 650 454 kr -7,7%
XLR 1 349 990 kr $98 490 1 498 324 kr -9,9%
X Plaid 1 561 990 kr $108 490 1 650 454 kr -5,4%
Dvs 5-10% lägre priser i Sverige än i USA givet det påslaget (vilket antagligen är i underkant, bara moms+tull är ju 35%).
Med den logiken borde EQE SUV 350 kosta 1,2 mille här.
Det gör den inte. Den kostar från 899, dvs 50k mer än listpriset i USA.
Varför skulle Tesla ha mycket högre marginaler än Mercedes?
Tesla har väl högre marginaler än precis alla utom Porsche och Ferrari
Men detta handlar ju inte om marginaler. Varför skulle Tesla föredra att "flytta" försäljning från USA->Sverige givet samma lönsamhet?
Den lista jag gjorde bör representera ungefär samma marginaler. Troligen lite i underkant för USA tom... Personligen tror jag snarare tvärtom, givet samma marginaler så tror jag hellre de säljer fler bilar på sin hemmamarknad än i Sverige. Bör vara enklare av en lång rad anledningar.
Men återigen, det kan såklart komma sänkningar i USA också...On de tror det behövs för att optimera/maximera produktionsnivån på S/X-linan.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 16 aug 2023 15:19
av taliz
Legato skrev: ↑15 aug 2023 22:59
taliz skrev: ↑15 aug 2023 22:44
Legato skrev: ↑15 aug 2023 21:34
Jag räknade enkelt med 40% påslag för moms, tull, frakt och VSG och landar då i följande:
Sverige USA USA+Moms+Tull+VSG Diff
SLR 1 259 990 kr $88 490 1 346 195 kr -6,4%
S Plaid 1 523 990 kr $108 490 1 650 454 kr -7,7%
XLR 1 349 990 kr $98 490 1 498 324 kr -9,9%
X Plaid 1 561 990 kr $108 490 1 650 454 kr -5,4%
Dvs 5-10% lägre priser i Sverige än i USA givet det påslaget (vilket antagligen är i underkant, bara moms+tull är ju 35%).
Med den logiken borde EQE SUV 350 kosta 1,2 mille här.
Det gör den inte. Den kostar från 899, dvs 50k mer än listpriset i USA.
Varför skulle Tesla ha mycket högre marginaler än Mercedes?
Tesla har väl högre marginaler än precis alla utom Porsche och Ferrari
Men detta handlar ju inte om marginaler. Varför skulle Tesla föredra att "flytta" försäljning från USA->Sverige givet samma lönsamhet?
Den lista jag gjorde bör representera ungefär samma marginaler. Troligen lite i underkant för USA tom... Personligen tror jag snarare tvärtom, givet samma marginaler så tror jag hellre de säljer fler bilar på sin hemmamarknad än i Sverige. Bör vara enklare av en lång rad anledningar.
Men återigen, det kan såklart komma sänkningar i USA också...On de tror det behövs för att optimera/maximera produktionsnivån på S/X-linan.
Att det tog nästan 2 år innan de levererade Palladium i EU är ju ett tydligt tecken på att vi inte kommer först.
Men samtidigt är de ju måna om att skaffa sig marknadsandelar, särskilt när andra är pressade. Den möjligheten finns ju nu. Stor fjäder i hatten för Elon om statistiken visar att de tar köpare från Q8, IX, EQE/EQS.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 16 aug 2023 18:18
av Legato
taliz skrev: ↑16 aug 2023 15:19
Legato skrev: ↑15 aug 2023 22:59
taliz skrev: ↑15 aug 2023 22:44
Legato skrev: ↑15 aug 2023 21:34
Jag räknade enkelt med 40% påslag för moms, tull, frakt och VSG och landar då i följande:
Sverige USA USA+Moms+Tull+VSG Diff
SLR 1 259 990 kr $88 490 1 346 195 kr -6,4%
S Plaid 1 523 990 kr $108 490 1 650 454 kr -7,7%
XLR 1 349 990 kr $98 490 1 498 324 kr -9,9%
X Plaid 1 561 990 kr $108 490 1 650 454 kr -5,4%
Dvs 5-10% lägre priser i Sverige än i USA givet det påslaget (vilket antagligen är i underkant, bara moms+tull är ju 35%).
Med den logiken borde EQE SUV 350 kosta 1,2 mille här.
Det gör den inte. Den kostar från 899, dvs 50k mer än listpriset i USA.
Varför skulle Tesla ha mycket högre marginaler än Mercedes?
Tesla har väl högre marginaler än precis alla utom Porsche och Ferrari
Men detta handlar ju inte om marginaler. Varför skulle Tesla föredra att "flytta" försäljning från USA->Sverige givet samma lönsamhet?
Den lista jag gjorde bör representera ungefär samma marginaler. Troligen lite i underkant för USA tom... Personligen tror jag snarare tvärtom, givet samma marginaler så tror jag hellre de säljer fler bilar på sin hemmamarknad än i Sverige. Bör vara enklare av en lång rad anledningar.
Men återigen, det kan såklart komma sänkningar i USA också...On de tror det behövs för att optimera/maximera produktionsnivån på S/X-linan.
Att det tog nästan 2 år innan de levererade Palladium i EU är ju ett tydligt tecken på att vi inte kommer först.
Men samtidigt är de ju måna om att skaffa sig marknadsandelar, särskilt när andra är pressade. Den möjligheten finns ju nu. Stor fjäder i hatten för Elon om statistiken visar att de tar köpare från Q8, IX, EQE/EQS.
Absolut är det viktigt att ta marknadsandelar, men vet inte om det är viktigare att öka den i Europa än att bli ännu mer dominanta i USA.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 17 aug 2023 07:37
av bjornnilsson
Gällande S och X så sa ju Musk följande för några år sedan:
I mean, they’re very expensive, made in low volume. To be totally frank, we’re continuing to make them more for sentimental reasons than anything else. They’re really of minor importance to the future
Själv har jag efter hört ovanstående gått omkring och varit aningen nervös (faktiskt) att de skulle droppa produktionen helt. Sån tur var så kom refreshen efter uttalandet ovan, men tycker ändå att det finns vissa tendenser att Tesla växlar ner på S/X då exempelvis högerstyrda anpassningar inte längre görs/ska göras enligt det jag läst någonstans.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 17 aug 2023 08:59
av Oryd
Model S och X med greppinne?!
Inlägg 30 jun 2023 22:49
Tesla har börjat leverera nya Model S och Model X fordon i Storbritannien med en greppinne efter att de tvingat köpare att skaffa vänsterstyrda fordon....
https://electrek.co/2023/06/30/tesla-gi ... and-drive/
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 17 aug 2023 09:21
av mikebike
Oryd skrev: ↑17 aug 2023 08:59
Model S och X med greppinne?!
Inlägg 30 jun 2023 22:49
Tesla har börjat leverera nya Model S och Model X fordon i Storbritannien med en greppinne efter att de tvingat köpare att skaffa vänsterstyrda fordon....
https://electrek.co/2023/06/30/tesla-gi ... and-drive/
Den går att köpa i shoppen.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 17 aug 2023 09:57
av Oryd

vem köper?
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 17 aug 2023 10:45
av taliz
Oryd skrev: ↑17 aug 2023 09:57
vem köper?
Du får importera en gammal högerstyrd S eller X först.

Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 05 sep 2023 20:33
av jpetters
AAKEE skrev:taliz skrev: ↑15 aug 2023 15:21
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 11:31
NEO skrev: ↑15 aug 2023 11:15
Finns en hel del trådar om drivaxlar även på palladium, men jag tror folk blandar ihop de "mystiska" vibrationerna vid första körsträckan med drivaxlar, jag har inte haft en enda vibration och då har min Plaid rullat 12500km.
Problemet är inte fixat med palladium och det finns många som bytt half-shafts flera ggr.
Köra ”alltid i låg” och kanske tom sänka bilen lite hjälper som det verkar.
Min vibrerar ett dovt durrande (väldigt lpg frekvens) när man börjar köra iväg om bilen stått ett tag. Det är hastighetsberoende så inte värmepump och det försvinner efter några hundra meter. Bilen gjorde detta redan vid leverans. Har inte brytt mig något mer i det.
Durrandet är ungefär som ljuden från banden på en bandvagn för de som hört det. Det är riktigt dovt ljud, subtilt och känns i karossen också. Frugan, som har mindre sliten hörsel hör det inte.
Om det bara sker när bilen stått ett tag och relativt snabbt försvinner kanske det beror på platta däck?
Det märker jag även på min Zoe.
Jag har känt däckplattor innan och kört på pilot sport sen 2000, tredje omgången 4s nu.
Nej, däckplattor ger ju 1/rev vibrationer som upplevs som obalans. Detta är inte det utan minst 3-5ggr per däcksvarv och känns tex i gaspedalen som rrrrrrrrrrrrrrrr.
Ska inte säga ”aldrig” om däcksplattor men…
Jag fick detta svar av SC angående dessa vibrationer.
Så det verkar som någon jobbar på saken.
Jag ska prova med track mode och 100% bakhjulsdrift om det gör någon skillnad.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 05 sep 2023 23:01
av AAKEE
jpetters skrev: ↑05 sep 2023 20:33
AAKEE skrev:taliz skrev: ↑15 aug 2023 15:21
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 11:31
NEO skrev: ↑15 aug 2023 11:15
Finns en hel del trådar om drivaxlar även på palladium, men jag tror folk blandar ihop de "mystiska" vibrationerna vid första körsträckan med drivaxlar, jag har inte haft en enda vibration och då har min Plaid rullat 12500km.
Problemet är inte fixat med palladium och det finns många som bytt half-shafts flera ggr.
Köra ”alltid i låg” och kanske tom sänka bilen lite hjälper som det verkar.
Min vibrerar ett dovt durrande (väldigt lpg frekvens) när man börjar köra iväg om bilen stått ett tag. Det är hastighetsberoende så inte värmepump och det försvinner efter några hundra meter. Bilen gjorde detta redan vid leverans. Har inte brytt mig något mer i det.
Durrandet är ungefär som ljuden från banden på en bandvagn för de som hört det. Det är riktigt dovt ljud, subtilt och känns i karossen också. Frugan, som har mindre sliten hörsel hör det inte.
Om det bara sker när bilen stått ett tag och relativt snabbt försvinner kanske det beror på platta däck?
Det märker jag även på min Zoe.
Jag har känt däckplattor innan och kört på pilot sport sen 2000, tredje omgången 4s nu.
Nej, däckplattor ger ju 1/rev vibrationer som upplevs som obalans. Detta är inte det utan minst 3-5ggr per däcksvarv och känns tex i gaspedalen som rrrrrrrrrrrrrrrr.
Ska inte säga ”aldrig” om däcksplattor men…
Jag fick detta svar av SC angående dessa vibrationer.
Så det verkar som någon jobbar på saken.
Jag ska prova med track mode och 100% bakhjulsdrift om det gör någon skillnad.
Samma info finns i någon tråd på TMC.
Förhoppningsvis stömner det och löser sig innan jul