Baksätet har egna utblås men det finns inga knappar så föraren måste styra temperaturen och eventuell sätesvärme framifrån. Det går inte ställa in annan temperatur på fläkten bak än vad man har fram såvitt jag vet, det finns bara på/av.
Jodå, det går att justera och ställa in temperatur via den mindre skärmen och det finns gott om YouTube clip som visar detta:
5kr på att du inte kan ändra temperaturen. Fläkthastighet, utblåsensriktning samt stolsvärme, ja. Men för att införliva en tredje temp-zon krävs en del mer än bara mjukvarustyrning av befintliga system.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.
Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...
Lite mer data på hur fel ovanstående påstående är...
Pratade med ytterligare en person som bytt sitt Model 3 batteri idag.
Han använde en svensk firma och hans nettokostnad (efter att ha sålt sitt befintliga, trasiga batteri) blev 40-45k! Han hade tur och fick ett bra pris på det begagnade batteriet, samt fick sålt sitt existerande, men "200k till Tesla eller underground firma i Polen" är så fel det kan bli.
Han sa att normalfallet hade varit 100-110k till den svenska firman.
Tesla hade dock offererat 120k+moms, dvs 150k för byte via dem. Ca 20k högre än de två prisuppgifter jag fått tidigare alltså. Kanske motsvaras av deras nyligen rejält höjda timtaxa (enligt annan tråd här).
(Det tidigare påståendet om att de flesta elbilsägare inte skulle ha tillgång till egen laddning förstod nog alla redan tidigare hur felaktigt det var, men om inte så kolla tråden: viewtopic.php?p=744298#p744298 )
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.
Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...
Lite mer data på hur fel ovanstående påstående är...
Pratade med ytterligare en person som bytt sitt Model 3 batteri idag.
Han använde en svensk firma och hans nettokostnad (efter att ha sålt sitt befintliga, trasiga batteri) blev 40-45k! Han hade tur och fick ett bra pris på det begagnade batteriet, samt fick sålt sitt existerande, men "200k till Tesla eller underground firma i Polen" är så fel det kan bli.
Han sa att normalfallet hade varit 100-110k till den svenska firman.
Tesla hade dock offererat 120k+moms, dvs 150k för byte via dem. Ca 20k högre än de två prisuppgifter jag fått tidigare alltså. Kanske motsvaras av deras nyligen rejält höjda timtaxa (enligt annan tråd här).
(Det tidigare påståendet om att de flesta elbilsägare inte skulle ha tillgång till egen laddning förstod nog alla redan tidigare hur felaktigt det var, men om inte så kolla tråden: viewtopic.php?p=744298#p744298 )
Det låter extremt billigt. Väldigt mycket billigare än vad motsvarande powerwalls skulle kosta tex. Kanske läge att köpa några Model 3-batterier och bygga om för lagring då?
Ps. Varför var han tvungen att byta batteriet? Vilken svensk firma var det?
(Verkar vara många inlägg om höga AC-priser i tråden tycker jag, men resultatet verkar inte avspegla det)
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.
Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...
Lite mer data på hur fel ovanstående påstående är...
Pratade med ytterligare en person som bytt sitt Model 3 batteri idag.
Han använde en svensk firma och hans nettokostnad (efter att ha sålt sitt befintliga, trasiga batteri) blev 40-45k! Han hade tur och fick ett bra pris på det begagnade batteriet, samt fick sålt sitt existerande, men "200k till Tesla eller underground firma i Polen" är så fel det kan bli.
Han sa att normalfallet hade varit 100-110k till den svenska firman.
Tesla hade dock offererat 120k+moms, dvs 150k för byte via dem. Ca 20k högre än de två prisuppgifter jag fått tidigare alltså. Kanske motsvaras av deras nyligen rejält höjda timtaxa (enligt annan tråd här).
(Det tidigare påståendet om att de flesta elbilsägare inte skulle ha tillgång till egen laddning förstod nog alla redan tidigare hur felaktigt det var, men om inte så kolla tråden: viewtopic.php?p=744298#p744298 )
Det låter extremt billigt. Väldigt mycket billigare än vad motsvarande powerwalls skulle kosta tex. Kanske läge att köpa några Model 3-batterier och bygga om för lagring då?
Ps. Varför var han tvungen att byta batteriet? Vilken svensk firma var det?
(Verkar vara många inlägg om höga AC-priser i tråden tycker jag, men resultatet verkar inte avspegla det)
Om du syftar på 40k så var det absolut extremt billigt. 100-150k tycker jag är allt annat än billigt och fullt logiskt när bilarna nya säljs för ca 600k. Oavsett vad du eller jag tycker om saken så är det iaf fakta gällande prisläget idag.
Hans batteri kraschade. EV-Center gjorde bytet.
Ditt påstående var: "Du menar att de allra flesta bor i villa med egen stolpe och lågt/rörligt elpris? Det håller inte jag med om. "
Det var (som sagt) uppenbart felaktigt, något som också visades snabbt med pollen (där just nu 6% säger sig tvingas ladda dyrt externt).
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.
Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...
Lite mer data på hur fel ovanstående påstående är...
Pratade med ytterligare en person som bytt sitt Model 3 batteri idag.
Han använde en svensk firma och hans nettokostnad (efter att ha sålt sitt befintliga, trasiga batteri) blev 40-45k! Han hade tur och fick ett bra pris på det begagnade batteriet, samt fick sålt sitt existerande, men "200k till Tesla eller underground firma i Polen" är så fel det kan bli.
Han sa att normalfallet hade varit 100-110k till den svenska firman.
Tesla hade dock offererat 120k+moms, dvs 150k för byte via dem. Ca 20k högre än de två prisuppgifter jag fått tidigare alltså. Kanske motsvaras av deras nyligen rejält höjda timtaxa (enligt annan tråd här).
(Det tidigare påståendet om att de flesta elbilsägare inte skulle ha tillgång till egen laddning förstod nog alla redan tidigare hur felaktigt det var, men om inte så kolla tråden: viewtopic.php?p=744298#p744298 )
Det låter extremt billigt. Väldigt mycket billigare än vad motsvarande powerwalls skulle kosta tex. Kanske läge att köpa några Model 3-batterier och bygga om för lagring då?
Ps. Varför var han tvungen att byta batteriet? Vilken svensk firma var det?
(Verkar vara många inlägg om höga AC-priser i tråden tycker jag, men resultatet verkar inte avspegla det)
Om du syftar på 40k så var det absolut extremt billigt. 100-150k tycker jag är allt annat än billigt och fullt logiskt när bilarna nya säljs för ca 600k. Oavsett vad du eller jag tycker om saken så är det iaf fakta gällande prisläget idag.
Hans batteri kraschade. EV-Center gjorde bytet.
Ditt påstående var: "Du menar att de allra flesta bor i villa med egen stolpe och lågt/rörligt elpris? Det håller inte jag med om. "
Det var (som sagt) uppenbart felaktigt, något som också visades snabbt med pollen (där just nu 6% säger sig tvingas ladda dyrt externt).
Det sägs ju att batteriet är ca halva kostnaden av bilen. Dvs på en bil för 700k så står batteriet för 350k.
Exakt så funkar det såklart inte, och tillverkaren har förstås marginaler.
Men ändå, de lär inte sälja det till självkostnadspris.
Så... 100-150k låter definitivt väldigt billigt.
Som sagt jämför med pris för batterier till lagring av el. De kostar betydligt mer.
Kan du förklara varför inte folk köper Model 3/Y-batterier av Tesla för att använda för ellagring om de gick att få så billigt? Låter ju som en riktig bra business annars.
Din poll är minst sagt bristfällig när det gäller utformandet. Dessutom finns det garanterat betydligt mer informerade, och bättre bemedlade, elbilsförare här på forumet än "IRL". Många här verkar också sitta på diverse gamla avtal med extremt fördelaktiga villkor. Det kommer inte vara lika billigt när de avtalen löper ut.
Priserna för såväl AC som DC-laddning har ju mångdubblats senaste åren.
Ger du dig ut på långresa betalar du i många fall inte mkt mindre med elbil än avgasbil.
Det finns ett enormt utbud av motorkomponenter till en BMW 330. Såväl direkt från BMW som från tredjepart. Behöver du byta några komponenter i ett Tesla-batteri? Good luck... betala 200k till Tesla eller kanske kanske kan du få hjälp från nån "underground" firma i Polen, typ...
Lite mer data på hur fel ovanstående påstående är...
Pratade med ytterligare en person som bytt sitt Model 3 batteri idag.
Han använde en svensk firma och hans nettokostnad (efter att ha sålt sitt befintliga, trasiga batteri) blev 40-45k! Han hade tur och fick ett bra pris på det begagnade batteriet, samt fick sålt sitt existerande, men "200k till Tesla eller underground firma i Polen" är så fel det kan bli.
Han sa att normalfallet hade varit 100-110k till den svenska firman.
Tesla hade dock offererat 120k+moms, dvs 150k för byte via dem. Ca 20k högre än de två prisuppgifter jag fått tidigare alltså. Kanske motsvaras av deras nyligen rejält höjda timtaxa (enligt annan tråd här).
(Det tidigare påståendet om att de flesta elbilsägare inte skulle ha tillgång till egen laddning förstod nog alla redan tidigare hur felaktigt det var, men om inte så kolla tråden: viewtopic.php?p=744298#p744298 )
Det låter extremt billigt. Väldigt mycket billigare än vad motsvarande powerwalls skulle kosta tex. Kanske läge att köpa några Model 3-batterier och bygga om för lagring då?
Ps. Varför var han tvungen att byta batteriet? Vilken svensk firma var det?
(Verkar vara många inlägg om höga AC-priser i tråden tycker jag, men resultatet verkar inte avspegla det)
Om du syftar på 40k så var det absolut extremt billigt. 100-150k tycker jag är allt annat än billigt och fullt logiskt när bilarna nya säljs för ca 600k. Oavsett vad du eller jag tycker om saken så är det iaf fakta gällande prisläget idag.
Hans batteri kraschade. EV-Center gjorde bytet.
Ditt påstående var: "Du menar att de allra flesta bor i villa med egen stolpe och lågt/rörligt elpris? Det håller inte jag med om. "
Det var (som sagt) uppenbart felaktigt, något som också visades snabbt med pollen (där just nu 6% säger sig tvingas ladda dyrt externt).
Det sägs ju att batteriet är ca halva kostnaden av bilen. Dvs på en bil för 700k så står batteriet för 350k.
Exakt så funkar det såklart inte, och tillverkaren har förstås marginaler.
Men ändå, de lär inte sälja det till självkostnadspris.
Så... 100-150k låter definitivt väldigt billigt.
Som sagt jämför med pris för batterier till lagring av el. De kostar betydligt mer.
Kan du förklara varför inte folk köper Model 3/Y-batterier av Tesla för att använda för ellagring om de gick att få så billigt? Låter ju som en riktig bra business annars.
Din poll är minst sagt bristfällig när det gäller utformandet. Dessutom finns det garanterat betydligt mer informerade, och bättre bemedlade, elbilsförare här på forumet än "IRL". Många här verkar också sitta på diverse gamla avtal med extremt fördelaktiga villkor. Det kommer inte vara lika billigt när de avtalen löper ut.
Vilken skräll att du fortsätter tjafsa trots att du vet att du har fel.
Som du förhoppningsvis vet så är det inte nya batterier Tesla monterar utan refurbished.
"Om det gick att få så billigt"... Du tror alltså på fullt allvar att jag ljuger. Något har slagit väldigt slint i din skalle på sistone. Gissningsvis är det max 1 på 1000 som själva sätter sig och programmerar en BMS för användning till hembatteri. Skulle man köpa batterier från bilar så är det nog dessutom ännu billigare att köpa gamla Leaf eller Zoe-batterier.
Jasså min poll är bristfällig I själva verket är såklart de 6%-en 50%. Återigen, du har verkligen blivit som de värsta faktaresistenta bensinupprors-gubbarna. Höjden av ironi att du nu också hänvisar till att elbilsförarna här skulle vara mer bemedlade när du alldeles nyss hänvisade till just medlemmarna i forumet där en majoritet skulle vara utan möjlighet till laddning hemma. Sen tror jag även det antagandet är fel, men det är såklart helt irrelvant.
Re: Prisminskning på M3 2023
Postat: 12 sep 2023 17:05
av Niklas Z
Om man går till sidan 33 i den här rapporten kan man hitta lite statistik över var bilägarna bor:
Lite mer data på hur fel ovanstående påstående är...
Pratade med ytterligare en person som bytt sitt Model 3 batteri idag.
Han använde en svensk firma och hans nettokostnad (efter att ha sålt sitt befintliga, trasiga batteri) blev 40-45k! Han hade tur och fick ett bra pris på det begagnade batteriet, samt fick sålt sitt existerande, men "200k till Tesla eller underground firma i Polen" är så fel det kan bli.
Han sa att normalfallet hade varit 100-110k till den svenska firman.
Tesla hade dock offererat 120k+moms, dvs 150k för byte via dem. Ca 20k högre än de två prisuppgifter jag fått tidigare alltså. Kanske motsvaras av deras nyligen rejält höjda timtaxa (enligt annan tråd här).
(Det tidigare påståendet om att de flesta elbilsägare inte skulle ha tillgång till egen laddning förstod nog alla redan tidigare hur felaktigt det var, men om inte så kolla tråden: viewtopic.php?p=744298#p744298 )
Det låter extremt billigt. Väldigt mycket billigare än vad motsvarande powerwalls skulle kosta tex. Kanske läge att köpa några Model 3-batterier och bygga om för lagring då?
Ps. Varför var han tvungen att byta batteriet? Vilken svensk firma var det?
(Verkar vara många inlägg om höga AC-priser i tråden tycker jag, men resultatet verkar inte avspegla det)
Om du syftar på 40k så var det absolut extremt billigt. 100-150k tycker jag är allt annat än billigt och fullt logiskt när bilarna nya säljs för ca 600k. Oavsett vad du eller jag tycker om saken så är det iaf fakta gällande prisläget idag.
Hans batteri kraschade. EV-Center gjorde bytet.
Ditt påstående var: "Du menar att de allra flesta bor i villa med egen stolpe och lågt/rörligt elpris? Det håller inte jag med om. "
Det var (som sagt) uppenbart felaktigt, något som också visades snabbt med pollen (där just nu 6% säger sig tvingas ladda dyrt externt).
Det sägs ju att batteriet är ca halva kostnaden av bilen. Dvs på en bil för 700k så står batteriet för 350k.
Exakt så funkar det såklart inte, och tillverkaren har förstås marginaler.
Men ändå, de lär inte sälja det till självkostnadspris.
Så... 100-150k låter definitivt väldigt billigt.
Som sagt jämför med pris för batterier till lagring av el. De kostar betydligt mer.
Kan du förklara varför inte folk köper Model 3/Y-batterier av Tesla för att använda för ellagring om de gick att få så billigt? Låter ju som en riktig bra business annars.
Din poll är minst sagt bristfällig när det gäller utformandet. Dessutom finns det garanterat betydligt mer informerade, och bättre bemedlade, elbilsförare här på forumet än "IRL". Många här verkar också sitta på diverse gamla avtal med extremt fördelaktiga villkor. Det kommer inte vara lika billigt när de avtalen löper ut.
Vilken skräll att du fortsätter tjafsa trots att du vet att du har fel.
Som du förhoppningsvis vet så är det inte nya batterier Tesla monterar utan refurbished.
"Om det gick att få så billigt"... Du tror alltså på fullt allvar att jag ljuger. Något har slagit väldigt slint i din skalle på sistone. Gissningsvis är det max 1 på 1000 som själva sätter sig och programmerar en BMS för användning till hembatteri. Skulle man köpa batterier från bilar så är det nog dessutom ännu billigare att köpa gamla Leaf eller Zoe-batterier.
Jasså min poll är bristfällig I själva verket är såklart de 6%-en 50%. Återigen, du har verkligen blivit som de värsta faktaresistenta bensinupprors-gubbarna. Höjden av ironi att du nu också hänvisar till att elbilsförarna här skulle vara mer bemedlade när du alldeles nyss hänvisade till just medlemmarna i forumet där en majoritet skulle vara utan möjlighet till laddning hemma. Sen tror jag även det antagandet är fel, men det är såklart helt irrelvant.
För ditt blodtrycks skull kan vi säga att du har rätt. Jag ger mig.
Re: Prisminskning på M3 2023
Postat: 12 sep 2023 20:32
av Bjelke
Dock så börjar det faktiskt att bli intressant med priser på batterier, allt fler utanför
garantin för varje dag nu, även om den stora massan har ett tag kvar än såklart.
Det här har ju diskuterats en hel del både här och ute i den stora världen så att säga…
För flera år sedan sa ”vi” ofta att det inte är ett problem (när diverse personer raljerade
med det här) eftersom batterierna skulle hålla längre än bilen osv, men faktum kvarstår
att så inte alltid är fallet, och då är ju ändå denna (oftast mycket oförutsägbar) kostnad
verkligen intressant.
Vilka options finns det och till vilka priser?
Vi har en bit kvar till en mogen marknad men vi närmar oss med stormsteg nu (till situationen
alltså, en mogen marknad verkar tyvärr dröja).
Skrotade bilar med fräscha batterier lär spela en viktig roll, men att laga är väl mest
aktuellt ser det ut som ett tag till.
Den där återvinningen av batterier kan också ställa till det…
Re: Prisminskning på M3 2023
Postat: 12 sep 2023 20:41
av Legato
Priset på batterier är i allra högsta grad intressant och det är därför jag samlat in fakta gällande vad det faktiskt kostar att byta istället för illa underbyggda killgissningar...
Sen beror det lite på hur man ser på det hela. Batterierna överlever nog i 99 fall av 100 längre än snittbilen i Sverige körs, dvs knappa 20.000 mil.
Dock har vi nog snarare "lyxproblemet" att elbilar håller mycket längre än så och även bibehåller ett högt värde pga de extremt låga driftskostnaderna. Därmed blir det även intressant med batteribyte på äldre/långmilade bilar.
Själv funderar jag på att hyra ut min långmilare via tex GoMore. Tror det kan ge riktigt fin avkastning med tanke på ett "worst case scenario" med batteribyte för strax över 100k.
Sen beror det lite på hur man ser på det hela. Batterierna överlever nog i 99 fall av 100 längre än snittbilen i Sverige körs, dvs knappa 20.000 mil.
Dock har vi nog snarare "lyxproblemet" att elbilar håller mycket längre än så och även bibehåller ett högt värde pga de extremt låga driftskostnaderna. Därmed blir det även intressant med batteribyte på äldre/långmilade bilar.
Liten tankevurpa kanske?.
Snittbilen i övrigt (exkl. elbil) har också ett lägre snittpris.
Eller pratar du %?
Värdet på elbil hålls i viss grad också uppe av faktiska värdet av batteriet.
Sen beror det lite på hur man ser på det hela. Batterierna överlever nog i 99 fall av 100 längre än snittbilen i Sverige körs, dvs knappa 20.000 mil.
Dock har vi nog snarare "lyxproblemet" att elbilar håller mycket längre än så och även bibehåller ett högt värde pga de extremt låga driftskostnaderna. Därmed blir det även intressant med batteribyte på äldre/långmilade bilar.
Liten tankevurpa kanske?.
Snittbilen i övrigt (exkl. elbil) har också ett lägre snittpris.
Eller pratar du %?
Värdet på elbil hålls i viss grad också uppe av faktiska värdet av batteriet.
Högst oklart vad det är du försöker säga. Men nej, ingen tankevurpa.
Priset på batterier är i allra högsta grad intressant och det är därför jag samlat in fakta gällande vad det faktiskt kostar att byta istället för illa underbyggda killgissningar...
Sen beror det lite på hur man ser på det hela. Batterierna överlever nog i 99 fall av 100 längre än snittbilen i Sverige körs, dvs knappa 20.000 mil.
Dock har vi nog snarare "lyxproblemet" att elbilar håller mycket längre än så och även bibehåller ett högt värde pga de extremt låga driftskostnaderna. Därmed blir det även intressant med batteribyte på äldre/långmilade bilar.
Själv funderar jag på att hyra ut min långmilare via tex GoMore. Tror det kan ge riktigt fin avkastning med tanke på ett "worst case scenario" med batteribyte för strax över 100k.
Hur ser det ut med priserna för batteribyte? Är det nya eller begagnade batterier man byter till ?
Hur stort är det statistika underlaget ? Jag skulle bytt batteri på en Leaf men ett nytt batteri kostade 75” så det föll på det tyvärr.
Re: Prisminskning på M3 2023
Postat: 14 sep 2023 09:36
av Jerker
Jag har funderat en del över problemet med risken för att batteriet ska lägga av efter att batterigarantin gått ut. Nu hävdar ju Elon att de batterier som sätts in i deras bilar idag ska hålla 1 miljon miles, 160000 mil, och det låter ju bra. Men måndagsexemplar kommer alltid att finnas och ägare som tänkt sig att äga sin elbil länge och i praktiken få ned snittmilkostnaden till några få kronor utslaget över ett kanske 20-årigt bilägande riskerar ju ändå att deras batteri havererar nån gång under den här perioden.
Så, är det kanske dags för försäkringsbolagen att införa en särskild komponent som heter batteriförsäkring? Det borde gå ihop sig. Jag tror att de flesta är överens om att de flesta batterier kommer att hålla länge, så det borde vara en relativt liten risk för försäkringsbolagen. En sån försäkring skulle kanske göra elbilsparken mer ännu långlivad.
Jag har funderat en del över problemet med risken för att batteriet ska lägga av efter att batterigarantin gått ut. Nu hävdar ju Elon att de batterier som sätts in i deras bilar idag ska hålla 1 miljon miles, 160000 mil, och det låter ju bra. Men måndagsexemplar kommer alltid att finnas och ägare som tänkt sig att äga sin elbil länge och i praktiken få ned snittmilkostnaden till några få kronor utslaget över ett kanske 20-årigt bilägande riskerar ju ändå att deras batteri havererar nån gång under den här perioden.
Så, är det kanske dags för försäkringsbolagen att införa en särskild komponent som heter batteriförsäkring? Det borde gå ihop sig. Jag tror att de flesta är överens om att de flesta batterier kommer att hålla länge, så det borde vara en relativt liten risk för försäkringsbolagen. En sån försäkring skulle kanske göra elbilsparken mer ännu långlivad.
Jag håller med och har tänkt på detta flera gånger. Det förvånar mig att ingen verkar erbjuda det ännu.
Killgissar jag så tror jag det beror på att försäkringsbolag gillar att ha bra statistiskt underlag och att kunna räkna på saker, jag gissar att de tycker osäkerheten är väldigt hög. Dock brukar ju detta lösas genom att bara ta extra hög marginal...
Jag upplever att gemene man är (överdrivet) orolig för detta och det borde innebära att betalningsviljan för en försäkring också är ganska hög.
Marknaden för detta kommer ju explodera kommande år när massor av elbilar rullar på gatorna utan garanti.
Jag har funderat en del över problemet med risken för att batteriet ska lägga av efter att batterigarantin gått ut. Nu hävdar ju Elon att de batterier som sätts in i deras bilar idag ska hålla 1 miljon miles, 160000 mil, och det låter ju bra. Men måndagsexemplar kommer alltid att finnas och ägare som tänkt sig att äga sin elbil länge och i praktiken få ned snittmilkostnaden till några få kronor utslaget över ett kanske 20-årigt bilägande riskerar ju ändå att deras batteri havererar nån gång under den här perioden.
Så, är det kanske dags för försäkringsbolagen att införa en särskild komponent som heter batteriförsäkring? Det borde gå ihop sig. Jag tror att de flesta är överens om att de flesta batterier kommer att hålla länge, så det borde vara en relativt liten risk för försäkringsbolagen. En sån försäkring skulle kanske göra elbilsparken mer ännu långlivad.
Jag håller med och har tänkt på detta flera gånger. Det förvånar mig att ingen verkar erbjuda det ännu.
Killgissar jag så tror jag det beror på att försäkringsbolag gillar att ha bra statistiskt underlag och att kunna räkna på saker, jag gissar att de tycker osäkerheten är väldigt hög. Dock brukar ju detta lösas genom att bara ta extra hög marginal...
Jag upplever att gemene man är (överdrivet) orolig för detta och det borde innebära att betalningsviljan för en försäkring också är ganska hög.
Marknaden för detta kommer ju explodera kommande år när massor av elbilar rullar på gatorna utan garanti.
Jag tror att den procentuella sannolikheten för att drabbas av ett batterihaveri är ungefär lika stor som att drabbas av brand i hemmet. Och det var just den risken som drev fram förekomsten av försäkringsbolag från början, "brandstodsbolag".
Jag har funderat en del över problemet med risken för att batteriet ska lägga av efter att batterigarantin gått ut. Nu hävdar ju Elon att de batterier som sätts in i deras bilar idag ska hålla 1 miljon miles, 160000 mil, och det låter ju bra. Men måndagsexemplar kommer alltid att finnas och ägare som tänkt sig att äga sin elbil länge och i praktiken få ned snittmilkostnaden till några få kronor utslaget över ett kanske 20-årigt bilägande riskerar ju ändå att deras batteri havererar nån gång under den här perioden.
Så, är det kanske dags för försäkringsbolagen att införa en särskild komponent som heter batteriförsäkring? Det borde gå ihop sig. Jag tror att de flesta är överens om att de flesta batterier kommer att hålla länge, så det borde vara en relativt liten risk för försäkringsbolagen. En sån försäkring skulle kanske göra elbilsparken mer ännu långlivad.
Jag håller med och har tänkt på detta flera gånger. Det förvånar mig att ingen verkar erbjuda det ännu.
Killgissar jag så tror jag det beror på att försäkringsbolag gillar att ha bra statistiskt underlag och att kunna räkna på saker, jag gissar att de tycker osäkerheten är väldigt hög. Dock brukar ju detta lösas genom att bara ta extra hög marginal...
Jag upplever att gemene man är (överdrivet) orolig för detta och det borde innebära att betalningsviljan för en försäkring också är ganska hög.
Marknaden för detta kommer ju explodera kommande år när massor av elbilar rullar på gatorna utan garanti.
Om inte försäkringsbolagen nappar på denna idé kanske företagen som reparerar batterier kommer på att det är en bra affärsidé att sälja serviceavtal för batterier där garantin gått ut. Borde kunna ge ganska stadiga löpande inkomster om några år.