Byta däck själv - vad behöver jag?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 10:56
Legato skrev: 17 sep 2023 10:52
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 10:46
Mats60 skrev: 17 sep 2023 08:09
...] Använder ni låsmutter till era fälgar?
Är ju dyra grejor däck o fälg till tesla
Är väl även rätt skapligt dyrt eftersom det väl garanterat kommer bli åverkan på bilen...

Nu har ju jag tyvärr 'bara' haft 2 bättre beg gasdrivna kombibilar. Och de har väl som mest varit värda ca 150K när det begav sig.

Men varför skulle man inte ha låsmuttrar/låsbultar? Enda sättet att få bort dem är att ställa sig och banka in ett par hylsor. Och var skulle någon komma på den idéen?... Tvivlar på att någon skulle göra det i ens i ett särskilt utsatt område... Ett öde industriområde är väl en annan grej, men hur ofta vill man parkera bilen fritt åtkomlig där?...

Med all respekt till de som blivit drabbade, men det är faktiskt några Teslaägare som fått sina hjul stulna. En del har skrivit om det här på forumet. Undrar hur många av dem som hade låsmuttrar/låsbultar... Jag gissar på att ingen hade det... Och det lär ju inte direkt hjälpa upp försäkringspremierna på Teslas bilar...

Och hur många hundralappar kostar låsmuttrar/låsbultar?...
Då tror du fel...

De som stjäl hjul numera är generellt proffs, de bryr sig inte om en låsmutter, den är väldigt enkel att plocka bort.

Rimgard däremot är nog (oftast) tillräckligt för att tjuven ska välja annan bil, men då får man å andra sidan betala mycket för låset.
Hur får du bort en låsmutter om du inte bankar in en hylsa? Då krävs det ju att du har en egen uppsättning med samtliga tänkbara låsmuttrar/låsbultar. Det är det kanske några som har, men med låsmuttrar/låsbultar har du iallafall minskat antalet möjliga aktörer till specialicerade ligor. Annars är du utsatt för samtliga kriminella element som rör sig i samhället.
Fråga inte mig, jag stjäl inte hjul, men som jag fattat det har de enkla universalnycklar. Har rader av källor på att det inte hjälper överhuvudtaget. Har även tappat bort "nyckel" en gång och däckfirman svarade bara "inga problem", de tog inget extra betalt ens.

Risken att få hjulen stulna av en tjackpundare 2023 tror jag är så försumbar att det inte ens kompenserar för hundralapparna du lägger på lås.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 17 sep 2023 11:26
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 10:56
Legato skrev: 17 sep 2023 10:52
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 10:46
Mats60 skrev: 17 sep 2023 08:09
...] Använder ni låsmutter till era fälgar?
Är ju dyra grejor däck o fälg till tesla
Är väl även rätt skapligt dyrt eftersom det väl garanterat kommer bli åverkan på bilen...

Nu har ju jag tyvärr 'bara' haft 2 bättre beg gasdrivna kombibilar. Och de har väl som mest varit värda ca 150K när det begav sig.

Men varför skulle man inte ha låsmuttrar/låsbultar? Enda sättet att få bort dem är att ställa sig och banka in ett par hylsor. Och var skulle någon komma på den idéen?... Tvivlar på att någon skulle göra det i ens i ett särskilt utsatt område... Ett öde industriområde är väl en annan grej, men hur ofta vill man parkera bilen fritt åtkomlig där?...

Med all respekt till de som blivit drabbade, men det är faktiskt några Teslaägare som fått sina hjul stulna. En del har skrivit om det här på forumet. Undrar hur många av dem som hade låsmuttrar/låsbultar... Jag gissar på att ingen hade det... Och det lär ju inte direkt hjälpa upp försäkringspremierna på Teslas bilar...

Och hur många hundralappar kostar låsmuttrar/låsbultar?...
Då tror du fel...

De som stjäl hjul numera är generellt proffs, de bryr sig inte om en låsmutter, den är väldigt enkel att plocka bort.

Rimgard däremot är nog (oftast) tillräckligt för att tjuven ska välja annan bil, men då får man å andra sidan betala mycket för låset.
Hur får du bort en låsmutter om du inte bankar in en hylsa? Då krävs det ju att du har en egen uppsättning med samtliga tänkbara låsmuttrar/låsbultar. Det är det kanske några som har, men med låsmuttrar/låsbultar har du iallafall minskat antalet möjliga aktörer till specialicerade ligor. Annars är du utsatt för samtliga kriminella element som rör sig i samhället.
Fråga inte mig, jag stjäl inte hjul, men som jag fattat det har de enkla universalnycklar. Har rader av källor på att det inte hjälper överhuvudtaget. Har även tappat bort "nyckel" en gång och däckfirman svarade bara "inga problem", de tog inget extra betalt ens. [...
Och hur vet vi att de inte bankade in en hylsa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Forts.

Om det finns "rader av källor" så vore det ju onekligen intressant att få ta del av en...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Legato skrev: 17 sep 2023 11:26
...] Risken att få hjulen stulna av en tjackpundare 2023 tror jag är så försumbar att det inte ens kompenserar för hundralapparna du lägger på lås.
Jag skulle inte underskatta din 'lokala tjackpundare'... Som jag förstått det kan de vara väldigt flitiga... Och går inte mer eller mindre alla kriminella på ngn form av narkotika eller receptbelagda substanser?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Legato skrev: 17 sep 2023 10:13
Jerker skrev: 17 sep 2023 10:07
Jag har bytt hjul själv på mina bilar i 40 år och aldrig efterdragit och aldrig haft problem med muttrar som lossnat. De första 30 åren med enbart fälgkors (och förlängare vid behov vid lossning) och sedan med elektrisk mutterdragare från Jula.

På min Tesla råkade jag däremot för första gången ut för att jag med mina verktyg inte fick loss en av muttrarna. Jag drog sönder både hylsor och skaft. Så jag köpte en krafthylsa med ½-tumsfattning, som det tyvärr var för stor ytterdiameter på för att gå ned i fälgen så jag tvingades att avverka en del gods på den. Men sen lyckades jag äntligen, med ett skaft i samma material och förlängare, få bort den.

Det blev en mindre investering i verktyg och arbetstid, men nu har grejerna! Har behövt använda dem igen vid några byten efter det också. Så mitt problem är inte att riskera tappa muttrar utan tvärtom att de drar åt sig själva.
Jag hade klarat mig bra i 30 år utan säkerhetsbälte också, men jag skulle aldrig råda andra att strunta i bältet...

Baserat på vad du skrivit tidigare så har jag en känsla av att du sällan kör snabbt och än mer sällan aktivt, rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det bidrar till att du haft turen att muttrarna suttit kvar.
Eller skicklighet. :mrgreen: Jag drar med ordentligt moment på en gång, något som alla uppenbarligen inte gör. Visst kör jag inte rally men det vet jag att ett antal som jag vet har tappat muttrar och hjul inte heller gör. Men de har fått hjulen bytta på verkstad.

Det finns ändå tillfällen då jag kollar om det behövs efterdras, och det är när jag fått nya däck monterade på fälgar och verkstaden också satt på hjulen. Då har det hänt att det har behövts en efterdragning. Men ibland har det varit tvärtom, att de dragit med för hårt moment, så att det har varit en kamp att få av dem vid höst/vårbyte.

Faktiskt är det så att när jag inte fick av den där muttern första ggn på Teslan så hade bilen varit inne på Tesla för att byta en länkarm på garantin. Så de drog alldeles för hårt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 17 sep 2023 10:50
AAKEE skrev: 17 sep 2023 10:33
Legato skrev: 17 sep 2023 10:24
AAKEE skrev: 17 sep 2023 10:20
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Bacho så den är garanterat helt ok!

Den är dock inte lika low profile som den i min länk.
Low profile kan vara bra om man har en sänkt Model 3 :-)
Nej det är korrekt. Det är precis att den funkar på vanlig trea. Tror dock andelen med sänkta bilar är låg.

Var din röda sänkt alltså? Men du tog bort det innan Carla köpte?

Hämtar en 3P på onsdag från handlare. Tror faktiskt den är sänkt (även om det ej står i annonsen). Blir en utmaning med både uppfart och domkraft...Planen är att greja med spacers också, aldrig provat förut :D
Sänkt och lagom spacers: Det är ju precis så en slipsten ska dras, lyfter bilens helhet välfigt mycket även om bilen far nedåt 😅

Nej, jag sålde den sänkt. (Fanns ö.ht ingen tid att byta fjädrar). Har originalen kvar om ngn behöver.
Jag har spacers till M3P över också, om ngn behöver. (5 mm fram och 14 bak).

Vill man rymma en sån lyftpuck är mitt minne att man bör ha en low profile även på en osänkt 3.

(Inte för att det behövs med Bachos domkrafter, de har ju gummi på lyftytan.)
Ahh nu ser jag när jag kollade lite noggrannare på bilderna. Det förvånar mig att de inte sålt din än, tycker den är solklart intressantast av de 3P de har i lager.

Jag köper nog gärna dina Spacers, behöver bara få bilen först och inspektera lite (hämtar på onsdag). :D

Helt korrekt ang lyftpuck, det får man nog inte in. Har aldrig haft intresse av att använda en.

Gissar att det funkar på Y dock? Samt givetvis S/X.
Ja, Y är ju betänkligt högre och S/X går ju höja i vart fall om man har luftfjädring.

Min MSP i lägsta läget så är det dock inte jättemycket mellan Bacho low profile och golvet. Skulle tro en puck går mellan, men det behövs ju inte :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jerker skrev: 17 sep 2023 11:40

Eller skicklighet. :mrgreen: Jag drar med ordentligt moment på en gång, något som alla uppenbarligen inte gör. Visst kör jag inte rally men det vet jag att ett antal som jag vet har tappat muttrar och hjul inte heller gör. Men de har fått hjulen bytta på verkstad.

Det finns ändå tillfällen då jag kollar om det behövs efterdras, och det är när jag fått nya däck monterade på fälgar och verkstaden också satt på hjulen. Då har det hänt att det har behövts en efterdragning. Men ibland har det varit tvärtom, att de dragit med för hårt moment, så att det har varit en kamp att få av dem vid höst/vårbyte.

Faktiskt är det så att när jag inte fick av den där muttern första ggn på Teslan så hade bilen varit inne på Tesla för att byta en länkarm på garantin. Så de drog alldeles för hårt.
Exakt. Jag har byggt och skruvat bilar sen jag var 16 (EPA), nu är det 50 år sedan. Hållit på med både dragracing och rallycross och isracing så jag skulle säga att hjulen kommer sitta kvar (om än för hårt dragna).

Jag provdrog faktiskt hjulen på Plaiden med momentnyckel, det var andra gången i livet.
Första var när jag skulle lära dottern att dra lagom hårt vid däcksbyte, vi momentdrog korrekt sen fick hon lära sig att känna efter.

För de som inte gjort det ofta och fått in feelingen lär vi nog rekommendera momentnyckel eller momenthylsa till trycklyftsmaskin.
Det kan inte bli “bättre” draget på känn.
Sen finns även en uppenbar risk att de som bytt på andra bilar och inte drar “dubbelt för hårt” av vana kommer dra en Teslabult för löst pga M14 och 175Nm.

Så till den som ens behöver fråga/fundera = japp, kör med momentnyckel.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 17 sep 2023 10:50

Ahh nu ser jag när jag kollade lite noggrannare på bilderna. Det förvånar mig att de inte sålt din än, tycker den är solklart intressantast av de 3P de har i lager.
Dessutom med överlägset minst batteridegradering, närapå nya PS4S och inga bucklor, dörruppslag. Bara klassiskt bläster på trösklarna under dörrarna (antar att Carla inte fixat det).

Man borde nästan köpa tillbaka den ju :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag har bytt hjul själv på mina bilar i 40 år och aldrig efterdragit och aldrig haft problem med muttrar som lossnat. De första 30 åren med enbart fälgkors (och förlängare vid behov vid lossning) och sedan med elektrisk mutterdragare från Jula.

På min Tesla råkade jag däremot för första gången ut för att jag med mina verktyg inte fick loss en av muttrarna. Jag drog sönder både hylsor och skaft. Så jag köpte en krafthylsa med ½-tumsfattning, som det tyvärr var för stor ytterdiameter på för att gå ned i fälgen så jag tvingades att avverka en del gods på den. Men sen lyckades jag äntligen, med ett skaft i samma material och förlängare, få bort den.

Det blev en mindre investering i verktyg och arbetstid, men nu har grejerna! Har behövt använda dem igen vid några byten efter det också. Så mitt problem är inte att riskera tappa muttrar utan tvärtom att de drar åt sig själva.
Jag hade klarat mig bra i 30 år utan säkerhetsbälte också, men jag skulle aldrig råda andra att strunta i bältet...

Baserat på vad du skrivit tidigare så har jag en känsla av att du sällan kör snabbt och än mer sällan aktivt, rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det bidrar till att du haft turen att muttrarna suttit kvar.

Att brandlarmet oftare utlöses när det inte brinner än när det brinner betyder inte att brandlarmet inte behövs.

Kanske drar du dina muttrar för hårt och kanske slipper man då efterdra, det har jag ingen aning om. Men dras muttrarna som de ska dras så behöver man efterdra.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 17 sep 2023 12:54

Att brandlarmet oftare utlöses när det inte brinner än när det brinner betyder inte att brandlarmet inte behövs.

Kanske drar du dina muttrar för hårt och kanske slipper man då efterdra, det har jag ingen aning om. Men dras muttrarna som de ska dras så behöver man efterdra.
Efterdra är ju en form av riskreducering pga att det finns en risk att det rört sig så att det börjat lossna.
I normalfallet, kanske 997 av 1000 fall så har det inte rört sig dvs momentet har inte ändrats så efterdragningen blir bara en kontroll och momentnyckeln klickar utan att ens börja rotera muttern/bulten.

Det betyder ju inte att man inte ska göra det, det är ju de där tre fallen på tusen man vill åt.

Även om jag inte har använt momentnyckel normalt* så har jag ofta kollat hjulbultar/muttrar någon dag efter bytet. So far har det inte suttit märkbart lös utan med normalkraft rubbas inte muttern/bulten vid koll.

*) Såpass mycket att köra med med MSP att jag kommer använda momentnyckel på den.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

Har också i alla år dragit åt muttrar/bultar på känn med fälgkors. Vid nästa byte har jag alltid fått kämpa för att få loss dem igen. Fick en momentnyckel får något år sedan och efter att jag börjat spänna med den har det aldrig varit något problem att lossa muttrar/bultar. Har säkert tidigare dragit åt för mycket. Prövade en elektrisk mutterdragare från Jula, som inte höll så länge (hylsan sprack) och det blev fula märken på fälgarna också, så nu använder jag alltid momentnyckel istället.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Intressant logik. Mina muttrar sitter fast eftersom jag dragit för hårt. De som drar med rätt moment riskerar däremot att deras muttrar gängar upp sig och därför ska men efterdra. (Dvs att man till slut har dragit lika hårt som jag gjort från början.)

Hur många medelsvensson efterdrar när de fått sina hjul bytta på verkstad? Skulle jag fråga på mitt jobb skull nog svaret bli: ingen.

Jo, jag vet att skolböckerna säger att man först ska dra ett visst moment och senare efterdra. Men detta tror jag är en kvarleva från den tid när fälgarna var av plåt och dessutom av tvivelaktig passform. (Jo, jag vet att det finns plåtfälgar även idag.)

Jag fick lära mig av min far att man ska korsdra muttrarna. Detta för att fälgen inte skulle dras på snett. Döm om min förvåning när jag såg killarna på däckverkstaden dra muttrarna medsols! Ändå sitter fälgarna rakt.

Det är givetvis upp till var och en att efterdra för extra säkerhet, men att detta skulle vara obligatoriskt motsätter jag mig. Drar man bara tillräckligt så sitter muttrarna kvar utan efterdragning. Och visst, för en nybörjare är det väl bra att efterdra för att få en kontroll på hur väl hen har dragit åt första ggn. Sen lär man sig av erfarenheten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev: 17 sep 2023 15:06
Intressant logik. Mina muttrar sitter fast eftersom jag dragit för hårt. De som drar med rätt moment riskerar däremot att deras muttrar gängar upp sig och därför ska men efterdra. (Dvs att man till slut har dragit lika hårt som jag gjort från början.)

Hur många medelsvensson efterdrar när de fått sina hjul bytta på verkstad? Skulle jag fråga på mitt jobb skull nog svaret bli: ingen.

Jo, jag vet att skolböckerna säger att man först ska dra ett visst moment och senare efterdra. Men detta tror jag är en kvarleva från den tid när fälgarna var av plåt och dessutom av tvivelaktig passform. (Jo, jag vet att det finns plåtfälgar även idag.)

Jag fick lära mig av min far att man ska korsdra muttrarna. Detta för att fälgen inte skulle dras på snett. Döm om min förvåning när jag såg killarna på däckverkstaden dra muttrarna medsols! Ändå sitter fälgarna rakt.

Det är givetvis upp till var och en att efterdra för extra säkerhet, men att detta skulle vara obligatoriskt motsätter jag mig. Drar man bara tillräckligt så sitter muttrarna kvar utan efterdragning. Och visst, för en nybörjare är det väl bra att efterdra för att få en kontroll på hur väl hen har dragit åt första ggn. Sen lär man sig av erfarenheten.
Det du skriver är som sagt felaktigt och du baserar din slutsats på extremt lite data. Återigen, med din logik är säkerhetsbälte, airbags mm också onödigt.

Vi är flera här i tråden som skrivit att vi haft lösa hjulmuttrar. Precis som i tråden angående dragkrok väljer du att tro att vi ljuger (till vilket syfte) istället för att inse att du faktiskt har fel.

Inget är obligatoriskt. Det är upp till var och en hur dåliga beslut man tar, men fråga på din däckverkstad istället för att fråga dina kollegor, om du nu fortsätter välja att tro att vi andra ljuger. Framförallt, sluta sprida budskapet att det är helt OK att strunta i säkerheten. Jag struntar fullständigt i att du förringar din egen säkerhet, men att råda andra att göra detsamma är bara dumt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 17 sep 2023 12:50
Så till den som ens behöver fråga/fundera = japp, kör med momentnyckel.
Ja, man undrar ju lite vad argumentet mot momentnyckel av något slag skulle kunna vara?

För mig som inte har dragit hjulbultar hela livet och helt saknar den fingerspitzengefühl som krävs för att kunna avgöra när jag nått 175Nm med fälgkorset så känns det som en "no-brainer" att lägga ett par hundringar på detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag är på däckverkstan och byter till vinterhjul. De använder momentnyckel för sista åtdragningen. Möjligen räcker inte momentstavarna till 175 MNm.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

mikebike skrev: 19 sep 2023 15:56
Jag är på däckvetkstan och byter till vinterhjul. De använder momentnyckel för sista åtdragningen. Möjligen räcker inte momentstavarna till 175 MNm.
Till 175 mega newtonmeter? Nej, så långt kommer man nog inte med en momentstav.

(Kunde inte låta bli. F'låt...)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

renes skrev: 19 sep 2023 17:09
mikebike skrev: 19 sep 2023 15:56
Jag är på däckverkstan och byter till vinterhjul. De använder momentnyckel för sista åtdragningen. Möjligen räcker inte momentstavarna till 175 MNm.
Till 175 mega newtonmeter? Nej, så långt kommer man nog inte med en momentstav.

(Kunde inte låta bli. F'låt...)
Mina fingrar stammar. :lol:

En annan sak jag la märke till är att bromsljusen var tända när bilen var upphissad. :?:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Covent
Teslaägare

Inlägg av Covent »

Ser att det nämns garagedomkraft och länkas till en som det står klarar 1.5 ton
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-005731/

Jag har en fråga, bilen väger lite över 2ton, går det bra med 1.5 ton bara för man lyfter ena "hörnet" av bilen och därför kan man använda 1.5ton?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Eftersom jag är så sjukt ointresserad av att byta hjul låter jag däckfirman byta och förvara, men tycker att det blivit ohemult dyrt, är 2375:- verkligen rimligt (dock inklusive balansering denna gång).
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Covent skrev: 31 mar 2025 10:31
Ser att det nämns garagedomkraft och länkas till en som det står klarar 1.5 ton
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-005731/

Jag har en fråga, bilen väger lite över 2ton, går det bra med 1.5 ton bara för man lyfter ena "hörnet" av bilen och därför kan man använda 1.5ton?
Det går hur bra som helst! Kom bara ihåg att säkra under bilen (som man alltid ska göra).
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Många åsikter om vilka verktyg som behövs eller inte behövs. Men ingen har nämnt stålborste för att borsta bort rost och smuts innan hjulet sätts på plats. Gör ni inte det eller klämmer ni dit det nya hjulet utan att göra rent?
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Många sätter dit hjulen med både rostflagor och skit mellan nav och fälg, och sedan klagar man på obalans i däcken
Skriv svar