Fråga inte mig, jag stjäl inte hjul, men som jag fattat det har de enkla universalnycklar. Har rader av källor på att det inte hjälper överhuvudtaget. Har även tappat bort "nyckel" en gång och däckfirman svarade bara "inga problem", de tog inget extra betalt ens.SwedishAdvocate skrev: ↑17 sep 2023 10:56Hur får du bort en låsmutter om du inte bankar in en hylsa? Då krävs det ju att du har en egen uppsättning med samtliga tänkbara låsmuttrar/låsbultar. Det är det kanske några som har, men med låsmuttrar/låsbultar har du iallafall minskat antalet möjliga aktörer till specialicerade ligor. Annars är du utsatt för samtliga kriminella element som rör sig i samhället.Legato skrev: ↑17 sep 2023 10:52Då tror du fel...SwedishAdvocate skrev: ↑17 sep 2023 10:46Är väl även rätt skapligt dyrt eftersom det väl garanterat kommer bli åverkan på bilen...
Nu har ju jag tyvärr 'bara' haft 2 bättre beg gasdrivna kombibilar. Och de har väl som mest varit värda ca 150K när det begav sig.
Men varför skulle man inte ha låsmuttrar/låsbultar? Enda sättet att få bort dem är att ställa sig och banka in ett par hylsor. Och var skulle någon komma på den idéen?... Tvivlar på att någon skulle göra det i ens i ett särskilt utsatt område... Ett öde industriområde är väl en annan grej, men hur ofta vill man parkera bilen fritt åtkomlig där?...
Med all respekt till de som blivit drabbade, men det är faktiskt några Teslaägare som fått sina hjul stulna. En del har skrivit om det här på forumet. Undrar hur många av dem som hade låsmuttrar/låsbultar... Jag gissar på att ingen hade det... Och det lär ju inte direkt hjälpa upp försäkringspremierna på Teslas bilar...
Och hur många hundralappar kostar låsmuttrar/låsbultar?...
De som stjäl hjul numera är generellt proffs, de bryr sig inte om en låsmutter, den är väldigt enkel att plocka bort.
Rimgard däremot är nog (oftast) tillräckligt för att tjuven ska välja annan bil, men då får man å andra sidan betala mycket för låset.
Risken att få hjulen stulna av en tjackpundare 2023 tror jag är så försumbar att det inte ens kompenserar för hundralapparna du lägger på lås.