Sida 3 av 27

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 feb 2024 20:16
av Oryd
0-100 på 2,9?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 feb 2024 20:21
av frippan
Oryd skrev:
0-100 på 2,9?
Det får vi nog inte reda på först Tesla släpper den infon.

Initial noticeable differences vs LR:
• Performance seats
• Wheels (aero caps)
• Red brake calipers
• Front splitter
• Ludicrous badge on rear
• Lowered suspension
• Rear spoiler

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 25 feb 2024 22:03
av Dexter
martinot skrev: 25 feb 2024 19:45
frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Härligt! Kul att det närmar sig nu! :D
Nice
Snart dags att trycka på köpknappen. :D

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 26 feb 2024 03:57
av taliz
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 26 feb 2024 23:15
av martinot
taliz skrev: 26 feb 2024 03:57
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
Gott. Tar gärna hellre 19" än 20".

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 feb 2024 10:59
av pefreli
martinot skrev: 26 feb 2024 23:15
taliz skrev: 26 feb 2024 03:57
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
Gott. Tar gärna hellre 19" än 20".
Är inte helt förtjust i fälgarna men de kommer ju funka bra på vintern tänker jag. Då kan man ha lite mer nytta av extra range/komfort med de mindre 19 tummarna.

Hur är det nuförtiden? Får man vinterhjulen monterade om man köper bilen på vintern och slipper man då köpa sommarhjul?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 feb 2024 13:00
av taliz
pefreli skrev: 27 feb 2024 10:59
martinot skrev: 26 feb 2024 23:15
taliz skrev: 26 feb 2024 03:57
Verkar som 19" blir standard på P framöver, inte 20" som tidigare.
Men ska tydligen finnas 20" också, antar man får betala extra för det.
Gott. Tar gärna hellre 19" än 20".
Är inte helt förtjust i fälgarna men de kommer ju funka bra på vintern tänker jag. Då kan man ha lite mer nytta av extra range/komfort med de mindre 19 tummarna.

Hur är det nuförtiden? Får man vinterhjulen monterade om man köper bilen på vintern och slipper man då köpa sommarhjul?
Du får inga vinterhjul om du inte köper det. Men gör du det så får du dem monterade.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 feb 2024 15:16
av Tellus
frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Är det samma "fel" som på ena sidan på min 2019 M3P

Alltså att plastinnerskärmens kant hamnat felaktigt på utsidan? Ungefär från krysset och nedåt. Eller synvilla :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 27 feb 2024 15:26
av DanielR82
Tellus skrev: 27 feb 2024 15:16
frippan skrev: 25 feb 2024 19:32
I Spanien rullade det en

Är det samma "fel" som på ena sidan på min 2019 M3P

Alltså att plastinnerskärmens kant hamnat felaktigt på utsidan? Ungefär från krysset och nedåt. Eller synvilla :)
På nya Model 3 ligger den på utsidan för att skydda skärmkanten, likt BMW haft i många år.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 12:23
av fth
Siktad i Tyskland idag:



/fth

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 13:36
av flamman
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 14:21
av AAKEE
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 14:33
av Pontus
AAKEE skrev: 07 mar 2024 14:21
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 16:21
av Tellus
Pontus skrev: 07 mar 2024 14:33
AAKEE skrev: 07 mar 2024 14:21
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?
Jag tycker batteritempen påverkar effekten mycket mer än SOC, men kombinationen mest.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 16:30
av AGCF
Lyssnade på Jay Leno videon med Franz och Lars. På fråga om fjädringen, dock lite oklart, svarar Lars "this one, the Long Range and the Standard Range has a passive system". Vilket jag tolkar som att han vet att han inte ska säga något om fjädringen på M3L men råkar ändå formulera sig så att man tolkar som att den kommer få aktiv fjädring.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 16:34
av AAKEE
Tellus skrev: 07 mar 2024 16:21
Pontus skrev: 07 mar 2024 14:33
AAKEE skrev: 07 mar 2024 14:21
flamman skrev: 07 mar 2024 13:36
Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?

https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.

Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.

Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.

Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?
Jag tycker batteritempen påverkar effekten mycket mer än SOC, men kombinationen mest.
Det är ju spänningen batteriet orkar hålla under ”load” som avgör möjlig effekt, och där påverkar både okk.
Låg SOC = låg spänning från början
Låg temp= högt inre motstånd = hög spänningsdip.

Med värmt batteri i dragstrip mode räcker 40% för att många ska bli åksjuka av accet.
Det är ändå ett rätt bra mått 😅

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 18:51
av fth
Nu dyker den upp lite här och var, spännande att få se resultat från Ringen :)



/fth

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 19:14
av Maw
Får den radar och helst uss också så köper jag en :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 21:30
av Tellus

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 21:38
av fth
Presenteras redan ikväll?



/fth

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 21:42
av fth
Hm, kanske bara är Highland-snack? Ska nog lyssna iaf.

/fth

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 22:19
av Ekholm
Hoppas man får ha krok på den!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 23:03
av fth
fth skrev: 07 mar 2024 21:38
Presenteras redan ikväll?



/fth
Nope, det handlar som sagt om Highland, men dom kanske råkar avslöja något om P ändå, aktiv fjädring råkade dom ju hinta om till Jay Leno.

/fth

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 07 mar 2024 23:09
av Dexter
Ekholm skrev: 07 mar 2024 22:19
Hoppas man får ha krok på den!
Ja det hoppas jag också.
Det hade varit bra.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 15 mar 2024 20:20
av Emg
Prestanda som fiskats upp i source code:
E9C4A740-6989-4EC4-9E08-3266789A6CC5.jpeg