Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 25 feb 2024 20:16
0-100 på 2,9?
Det får vi nog inte reda på först Tesla släpper den infon.Oryd skrev:0-100 på 2,9?
Är inte helt förtjust i fälgarna men de kommer ju funka bra på vintern tänker jag. Då kan man ha lite mer nytta av extra range/komfort med de mindre 19 tummarna.
Du får inga vinterhjul om du inte köper det. Men gör du det så får du dem monterade.pefreli skrev: ↑27 feb 2024 10:59Är inte helt förtjust i fälgarna men de kommer ju funka bra på vintern tänker jag. Då kan man ha lite mer nytta av extra range/komfort med de mindre 19 tummarna.
Hur är det nuförtiden? Får man vinterhjulen monterade om man köper bilen på vintern och slipper man då köpa sommarhjul?
På nya Model 3 ligger den på utsidan för att skydda skärmkanten, likt BMW haft i många år.
Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.flamman skrev: ↑07 mar 2024 13:36Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.AAKEE skrev: ↑07 mar 2024 14:21Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.flamman skrev: ↑07 mar 2024 13:36Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.
Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.
Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Jag tycker batteritempen påverkar effekten mycket mer än SOC, men kombinationen mest.Pontus skrev: ↑07 mar 2024 14:33Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.AAKEE skrev: ↑07 mar 2024 14:21Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.flamman skrev: ↑07 mar 2024 13:36Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.
Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.
Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?
Det är ju spänningen batteriet orkar hålla under ”load” som avgör möjlig effekt, och där påverkar både okk.Tellus skrev: ↑07 mar 2024 16:21Jag tycker batteritempen påverkar effekten mycket mer än SOC, men kombinationen mest.Pontus skrev: ↑07 mar 2024 14:33Plaid har ju bra drag som du säger i en stor range men även i den märker man av SOC det är väl typ bara det att 80% av effekten ändå är ganska mycket.AAKEE skrev: ↑07 mar 2024 14:21Det finns rykten från korea som säger 355V på batteripacket. Lite beroende på hur de menar, både Panasonicbatteriet och LG har eg ungegär den nominella spänningen men teslas certifiering säger tydligen 320V för panasonic och 355 för LG. Det är inte verkligheten men så sägs det vara i certifieringsvärdena, så folk har tolkat 355V som att det är samma batteri som vi får i europa nu, LG 78.8kWh. Det är do k väldigt effektbegränsat o ä h öevererar bara nog till nuvarande P när det är 85-90% laddat och minst 35-40C temp.flamman skrev: ↑07 mar 2024 13:36Specar läckta. Frågan är om det är samma batteri som vanliga 3/Y (det påstås det) och om det är så räcker det med en kraftfullare motor bak för att få till en ordentlig Ludicrous? Vad säger AAKEE?
https://driveteslacanada.ca/news/new-te ... isappoint/
Med det batteriet skulle det inte hjälpa mycket att få n starkare bakre motor. Möjligen skulle effekttappet i högre farter kunna lösas men det skulle inte bli nå 700hk iaff.
Det finns en möjlighet att hoppas på, att det är Panasonicceller och att 355V betyder att man har fler i serie, eftersom tesla kallar det vanliga panasonic för 320V.
Om inte vi får fler celler så borde man iaff hoppas på att det är Panasonicbatteriet 82.1 kWh. Det orkar leverera bättre än P behöver udag. Det finns nog 50 hk till att hämta, do k blir det i så fall sannolikt som idag att man blir ganska beroende av SOC för attfå ut kraften.
Där är Plaid ett föredöme med bra pwr i en stor range av SOC.
Vilken batteri typ använder andra märken på prestanda modellerna och får dom det att räcka bättre än Tesla?