Ser att det anges embargo släpps kl 13 den 31/7 enligt tyskt forum. Beställning verkar lite mer blandat när det kan ske.
Vi får väl se. Jag har besökt Audihandlaren typ en gång i halvåret sista 2åren och frågat.
Såg den på mässan och OJOJOJ så snygg !!
Verkar dock vara nära nu äntligen
Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.
Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.
Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Ska bli spännande att se priset, du brukar ju pricka ruskigt bra… vad skulle du gissa
idag lite mer exakt? Jag tror iaf också på minst 800kkr för en renskrapad, men det hänger
ju såklart mycket på hur bra utrustning den får i basutförandet.
Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.
Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.
Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Ska bli spännande att se priset, du brukar ju pricka ruskigt bra… vad skulle du gissa
idag lite mer exakt? Jag tror iaf också på minst 800kkr för en renskrapad, men det hänger
ju såklart mycket på hur bra utrustning den får i basutförandet.
Min gissning är 799 med Proline. Sen mycket paket så man hamnar på 900 och 11-12% avtalsrabatt.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 30 jul 2024 20:29
av taliz
Nu har dom ju sänkt listpriset på Q6 Proline från 899 till 839, så fullt rimligt att det blir en bit under 800 för A6. 779?
...såvida dom inte försöker sig på att sälja in A6 som någon slags mer premium/design-inriktad modell än Q6.... då skulle den ju i teorin kunna bli dyrare än Q6.... men spionbilderna först i tråden tyder väl inte direkt på det IMO.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 30 jul 2024 22:27
av ObscureEconomist
Har dom? Dom har väl bara introducerat en bakhjulsdriven modell som är billigare. Proline quattro som fanns vid lansering kostade 899 då och kostar 899 nu väl?
Har dom? Dom har väl bara introducerat en bakhjulsdriven modell som är billigare. Proline quattro som fanns vid lansering kostade 899 då och kostar 899 nu väl?
Ja, det stämmer. Det är samma priser som vid lansering av respektive modell.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 31 jul 2024 11:28
av Force-Walker
90 minuter kvar till lansering.
Mina förhoppningar:
-Ett bra baksäte, inte för hög knähöjd, och att man kan sitta bakom mig som är 186cm och att jag kan dra stolen där jag vill ha den om det sitter en bakåtvänd barnstol bakom.
-540 liter bagageutrymme
-0-100 på runt 5 sek
-Laddning som min Taycan (5-80 på 18 minuter, funkar perfekt)
- 45-50 mil på motorväg i 120kmh
Tror detta kommer bli en kalasbil.
Varit inställd på Polestar 4, men knähöjden bak och laddtiden är för dålig, så kanske får bli en A6a.
-Ett bra baksäte, inte för hög knähöjd, och att man kan sitta bakom mig som är 186cm och att jag kan dra stolen där jag vill ha den om det sitter en bakåtvänd barnstol bakom.
-540 liter bagageutrymme
-0-100 på runt 5 sek
-Laddning som min Taycan (5-80 på 18 minuter, funkar perfekt)
- 45-50 mil på motorväg i 120kmh
Tror detta kommer bli en kalasbil.
Varit inställd på Polestar 4, men knähöjden bak och laddtiden är för dålig, så kanske får bli en A6a.
Är det inte rent av samma teknik som nya gen Taycan?
Spekulerar…då företagen har samarbetat med just Tayacan.
De svenska priserna börjar på 839 900 kronor för A6 e-tron performance och för Avant startar priserna på 859 900 kronor. För den kraftfullare S6 Sportback e-tron börjar priserna på 1 157 200 kronor samt 1 177 200 kronor för S6 Avant e-tron. Priserna avser Proline-versionen där Audi har inkluderat ”Sverigespecifik utrustning”.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 31 jul 2024 13:26
av spacecoin
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 31 jul 2024 13:30
av Force-Walker
Fan. Baksätet ser inte bra ut.
Kollar videon på Autogefühl nu.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 31 jul 2024 14:43
av taliz
Ah dom döper den till "performance" för att kunna ta samma pris som Q6.
Nåja, billigare varianter i antåg.
Är väl lite förvånande att de inte kunde få till lite mer benutrymme i en så pass relativt lång bil... Autogefühl-snubben är väl som jag minns det 1,89 m lång och ser ut att ha relativt långa ben i förhållande till överkroppen. Personligen så tycker jag väl att fler tillverkare borde göra som t.ex. Porsche (och Audi själva) gjort med Taycan/e-tron GT, och istället stoppa in så kallade topografiska batteripack som har 'urgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter. Då hade ju inte videopresentatörens knän hamnat sådär relativt högt. Med ett sådant topografiskt batteripack hade han ju istället i baksätet haft benen i samma vinkel som i baksätet i en bil med förbränningsmotor.
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 31 jul 2024 15:23
av Nect
Avanten har exakt samma bagageutrymme som sportbacken (502 l). ID7:an lastar mer.
Hela bilen är lite av en besvikelse förutom räckvidden.
För att inte tala om priset…
Re: Audi A6 e-tron
Postat: 31 jul 2024 16:57
av SwedishAdvocate
Audi uppger Cd/Drag Coefficient 0,21 för Sportbackversionen. För Avant anger de 0,24 vilket är samma som som kombiversionen av ID.7 – ID.7 Tourer. 0,24 för Avant är ju vidare bara 0,01 mer än det Cd på 0,23 som Model 3 hade när den lanserades.