Sida 3 av 5

Re: Volvo ES90

Postat: 02 mar 2025 13:31
av backe
Fredrik j skrev: 02 mar 2025 13:22
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Instämmer, tycker det är bra att det finns valfrihet. Vill man ha lägsta förbrukning oavsett, välj en sån bil, vill man ha en lite större SUV, välj en sån.

Re: Volvo ES90

Postat: 02 mar 2025 13:43
av roffe_s
Fredrik j skrev: 02 mar 2025 13:22
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Jag håller helt med, faktum är att de flesta som kör många mil med en bil som ES90 knappast har tiondelar av en KW/mil på radarn ens som topp-fem prioritering när vi letar bil.

Först och främst kommer, för mig och sannolikt de flesta som kör många mil/år, hårdvara - faktorer som komfort, chassidynamik, ljudnivå, klimatanläggning och funktioner/hjälpmedel (i meningen huvudbelysning, sensorer för torkare och adaptiv farthållning, kanske filhållningsassistent etc). Det är ju det som i praktiken påverkar oss vareviga minut vi befinner oss i bilen. Därefter kommer kanske räckvidd (endera genom stort/snabbladdat batteri eller låg förbrukning) och mjukvara (övriga funktioner som inte är att betrakta som körhjälpmedel).

Behöver bilen väga 2.7-3 ton? Nej. Skulle jag föredra en 500 kg lättare bil om det samtidigt gjorde avkall på körupplevelsen? Nej också på den. Jag har t ex bara provat ECO-läget för klimatkontrollen en gång på vår fyra år gamla P2, på 001:an har jag under ett år och 4 000 mil fortfarande kvar att göra den erfarenheten. Jag förutsätter helt enkelt att tillverkaren ska leverera ett vettigt kupéklimat utan min medverkan.

Jag litar alltså på att tillverkarna har bättre förmåga än mig att prioritera bland önskade egenskaper och röstar via min plånbok för den tillverkare som lagt sina prioriteringar närmast mina egna, personliga preferenser. Därför är jag uppriktigt nyfiken på hur Volvo tolkar önskemålen kring sin nya ”limo” och hur de överensstämmer med mina egna önskemål och behov :)

Re: Volvo ES90

Postat: 02 mar 2025 14:36
av MangeT
Nackdelen med för törstiga bilar är att de kräver större batteri vilket ger ett mycket högre pris.

Re: Volvo ES90

Postat: 02 mar 2025 16:38
av roffe_s
MangeT skrev: 02 mar 2025 14:36
Nackdelen med för törstiga bilar är att de kräver större batteri vilket ger ett mycket högre pris.
Jodå. Precis som jag skriver, bäst är naturligtvis låg förbrukning i kombination med ett stort batteri om man är beredd att betala för det.

Men min erfarenhet är att för stora inbesparingar på vikt i chassi och isolering innebär risk för att egenfrekvenser höjs, ljudnivån ökar och det gnisslar och gnirkar lite mer - särskilt över tid. Komfort och köregenskaper blir något av en trade-off i jakten på förbrukning. Och som redan sagts i tråden - design. Men det ändrar sig säkert vartefter nya bilmodeller presenteras, precis som kanske även våra personliga preferenser förändras över tid? Och tur är väl det ;)

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 00:45
av Wolf78
Maw skrev: 02 mar 2025 11:12
Wolf78 skrev: 02 mar 2025 10:31
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 20:30
Maw skrev: 01 mar 2025 15:48
Wolf78 skrev: 01 mar 2025 14:58


Så skulle man ju kunna tolka det och till viss del sant. Man peakade verkligen inte som tillverkare då man efter det lanserade andra effektivare modeller (Tesla 3/Y) som dessutom fortsättningsvis förbättrats och effektiviserats (Highland/Juniper).
Men sett till Större sedaner har Tesla inte levererat särskilt mycket nytt.. Verkar inte varit huvudfokus. Med tanke på huvudägaren för Volvo förstår jag att fokuset legat på utveckling av stor-sedan och snabbladdning bägge anses ju vara premium hos Kineserna. Tror säker Volvon blir grym på många sätt och vis men tycker det är tråkigt man inte lagt mer fokus på effektivitet och miljön. Får se vad BMW kommer med i Neueklasse utlovade nyheter på det området.
Jag vet inte hur effektiv Model S var när den lanserades, men lite bättre måste den väl ha blivit sedan dess?

Och vad kan man egentligen förvänta sig för effektivitet från en stor sedan som ES90 eller Model S jämfört med en mindre som Model 3? Är inte den högre förbrukningen någorlunda proportionell i förhållande till den större storleken? Man kan ju inte förvänta sig att en stor bil ska ha lika låg förbrukning som en mindre bil för att räknas som lika utvecklad effektivitestmässigt.
Självklart har säkert Model S blivit något effektivare sen lanseringen 2012 men i grund och botten samma model.

Självklart är en mindre bil alltid mer effektiv än en större bil sett till massan och luftmotstånd (yta). Model Y som är en SUV och därmed ”värre” än en sedan är exempelvis väldigt effektiv (14,2 kWh/100km). Bra fråga vad man kan förvänta sig egentligen, svårt säga men kan tycka bättre än befintliga (gamla) modeller på marknaden men det kräver så klart att man investerar i utv kostnader inom det området istället för t.ex 800v och laddhastighet. Ganska liten tids skillnad egentligen på typ 400v 200+ kWh jmf &00v 300+kWh.
Så länge batteriet är mellan stort 75-85 kW. Kan så klart vara fördel med 800v för att få upp laddhastighet på LFP batterier t.ex Zeeker (bättre för miljön).
Lucid är ett exempel på tillverkare som satsat på effektivitet dels på tidigare sedan modell (Air 11.2 kWh/100km) men framför allt deras nya stor SUV Lucid Gravity med 12,4kWh/100km EPA. Rät ät hyfsade siffror jämfört med EX90 och nya ES90. Nu är ju Lucid i en klass för sig så kanske lite taskig jämförelse. Eller? Känner bara det hade varit kul om Volvo försökt hänga med på det här racet istället för snabbladdning. Då hade man verkligen kunnat ligga i framkant för utvecklingen, miljön och i samklang med tiden.
De siffrorna låter inte rätt, vart har du fått dem ifrån? Den kommer väl inte 1000 km enl EAP combined?

Siffrorna jag hittade för Air Pure är 12,4 kWh/100 km och för Gravity 16,9 kWh/100 km. Vilket är bra men långt ifrån det som du påstår.

https://evkx.net/models/lucid/air/air_p ... nsumption/

https://evkx.net/models/lucid/gravity/g ... nsumption/
Siffrorna för Lucid Air är WLTP, dvs samma som din länk. Skulle säga nog säga att det är lite bättre än bra… Snarare sjuuuuukt bra, eller? Någon som ens är i närheten? ES90? Fel siffror för Gravity.
Lanserade Gravity Grand Touring (värsting varianten) ligger på 16,6 kWh/100km EPA. Inte så illa det heller jmf med T.ex Model X (long range) 19,1 kWh/100km (WLTP) eller varför inte EX90 20,5 kWh/100km.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 08:18
av backe
Ganska snygg ändå.
Ser inte ut att få halvkombi tyvärr.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 09:17
av Maw
backe skrev: 03 mar 2025 08:18
Ganska snygg ändå.
Ser inte ut att få halvkombi tyvärr.
Påminner en hel del om Polestar 2, vilket är bra 😊. Kanske får den ändå halkombilucka på samma sätt? Man kan alltid hoppas

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 09:27
av manneson
Men suck. Taxibubbla på den också alltså.
Lägg ner.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 13:32
av Jerka
Vad betyder taxibubbla?

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 13:52
av JoeMad
Jerka skrev: 03 mar 2025 13:32
Vad betyder taxibubbla?
Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 14:13
av backe
JoeMad skrev: 03 mar 2025 13:52
Jerka skrev: 03 mar 2025 13:32
Vad betyder taxibubbla?
Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.

Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 14:30
av JoeMad
backe skrev: 03 mar 2025 14:13
JoeMad skrev: 03 mar 2025 13:52
Jerka skrev: 03 mar 2025 13:32
Vad betyder taxibubbla?
Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.

Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.
Ha ha, ja så är det ju.

Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 14:55
av backe
JoeMad skrev: 03 mar 2025 14:30
backe skrev: 03 mar 2025 14:13
JoeMad skrev: 03 mar 2025 13:52
Jerka skrev: 03 mar 2025 13:32
Vad betyder taxibubbla?
Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.

Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.
Ha ha, ja så är det ju.

Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tag 😊

Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.

Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 15:01
av Maw
backe skrev: 03 mar 2025 14:55
JoeMad skrev: 03 mar 2025 14:30
backe skrev: 03 mar 2025 14:13
JoeMad skrev: 03 mar 2025 13:52
Jerka skrev: 03 mar 2025 13:32
Vad betyder taxibubbla?
Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.

Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.
Ha ha, ja så är det ju.

Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tag 😊

Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.

Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
Är det klart att det inte blir en halvkombilucka?

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 15:04
av backe
Maw skrev: 03 mar 2025 15:01
backe skrev: 03 mar 2025 14:55
JoeMad skrev: 03 mar 2025 14:30
backe skrev: 03 mar 2025 14:13
JoeMad skrev: 03 mar 2025 13:52


Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.

Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.
Ha ha, ja så är det ju.

Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tag 😊

Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.

Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
Är det klart att det inte blir en halvkombilucka?
Klart skulle jag kanske inte säga, men enligt bilden från läcka jag la in så ser det inte så ut om man kollar skarven upp mot fönstret. Skulle nog vilja ha den lite rakare mot rutan för att det skulle se bra ut.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 15:15
av backe
Maw skrev: 03 mar 2025 15:01
backe skrev: 03 mar 2025 14:55
JoeMad skrev: 03 mar 2025 14:30
backe skrev: 03 mar 2025 14:13
JoeMad skrev: 03 mar 2025 13:52


Som inte fungerar ännu.
De har väl inte fått ordning på Lidar ännu vad jag sett vid test av EX90?
Det här är inte EX90 och ES90 är inte släppt ännu, så det är lite tidigt att döma ut den redan.

Finns andra tillverkare som sålt självkörande funktionalitet i 10+ år och inte fått till det.
Ha ha, ja så är det ju.

Dömer verkligen inte ut bilen baserat på detta.
Ser den som en trolig nästa bil bara priset inte drar iväg för mycket.
Dömer ut var kanske hårt, reagerade mest på att du sa att den inte fungerar då premiärvisning är på onsdag och försäljning inte kommer igång än på ett tag 😊

Ja du, ska definitivt bli spännande att se var den hamnar prismässigt, tradionellt så brukar Volvo lägga sig ganska förmånligt i Sverige.

Hoppas på horisontell skärm, ingen/lite pianolack och ett baksäte som får bra sittställning. Tycker det är synd att det inte blev halvkombi, tror den hade sålt bättre i Europa då även om Kina är huvudmarknad.
Är det klart att det inte blir en halvkombilucka?
Kollade Polestar 2 nu, och det ser väldigt likt ut med ES90, så med lite tur så kanske det blir halvkombi 😊👌

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 19:38
av Sportbilsentusiasten
Maw skrev: 02 mar 2025 09:12
Sportbilsentusiasten skrev: 02 mar 2025 08:12
Å fan, ni har rätt!
Var en del som skrev om EX90 i tråden så jag tog fel. Sorry Gents!
Lätt hänt :D
Man ska inte posta sent på kvällen, helt klart. Som tur är finns det andra som kvalitetscheckar innehållet. :lol:

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 19:43
av Sportbilsentusiasten
HelectriC skrev: 02 mar 2025 13:28
Fredrik j skrev: 02 mar 2025 13:22
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Bara kolla på Mercedes EQ-bilar, ser ut som tvålar allihop och verkar sälja riktigt dåligt totalt sett.
Tycker de fått till EQS bra, speciellt nu då de fixat en riktigt grill med MB-stjärna på huven som tillbehör.
Men kanon att EQE/S sjunker som gråstenar i andrahandsvärde, så man snart kan plocka upp en EQS. Är den och en Taycan jag väntar på för 500k.
Fortfarande skitmycket slantar för familjen, men dit kan jag sträcka mig.

Re: Volvo ES90

Postat: 03 mar 2025 20:50
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 03 mar 2025 19:43
HelectriC skrev: 02 mar 2025 13:28
Fredrik j skrev: 02 mar 2025 13:22
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Bara kolla på Mercedes EQ-bilar, ser ut som tvålar allihop och verkar sälja riktigt dåligt totalt sett.
Tycker de fått till EQS bra, speciellt nu då de fixat en riktigt grill med MB-stjärna på huven som tillbehör.
Men kanon att EQE/S sjunker som gråstenar i andrahandsvärde, så man snart kan plocka upp en EQS. Är den och en Taycan jag väntar på för 500k.
Fortfarande skitmycket slantar för familjen, men dit kan jag sträcka mig.
EQS och Taycan är ju vääääldigt olika bilar.
Taycan är rätt bullrig och trång med bökigt insteg. Definitivt ingen familjebil IMO.

Re: Volvo ES90

Postat: 04 mar 2025 06:06
av HelectriC
manneson skrev: 03 mar 2025 20:50
Sportbilsentusiasten skrev: 03 mar 2025 19:43
HelectriC skrev: 02 mar 2025 13:28
Fredrik j skrev: 02 mar 2025 13:22
Förbrukningen på en elbil har väldigt mycket med aerodynamik att göra. Jag tycker det kan gå för långt i den jakten när bilarna får design för mycket anpassade efter luftmotstånd. Men det är ju naturligtvis en subjektiv bedömning man får göra själv.
Bara kolla på Mercedes EQ-bilar, ser ut som tvålar allihop och verkar sälja riktigt dåligt totalt sett.
Tycker de fått till EQS bra, speciellt nu då de fixat en riktigt grill med MB-stjärna på huven som tillbehör.
Men kanon att EQE/S sjunker som gråstenar i andrahandsvärde, så man snart kan plocka upp en EQS. Är den och en Taycan jag väntar på för 500k.
Fortfarande skitmycket slantar för familjen, men dit kan jag sträcka mig.
EQS och Taycan är ju vääääldigt olika bilar.
Taycan är rätt bullrig och trång med bökigt insteg. Definitivt ingen familjebil IMO.
Taycan funkar utmärkt som familjebil, beror bara på vad man prioriterar. Vill man ha oceaner av plats så är den fel, men vill man ha den desidert mest körglada elbilen, så är den bäst. Det är långt til liknande körglädje hos andra elbilar och jag har kört många.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 10:59
av Force-Walker
Kör vi presentation:


Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:15
av toppo
ES90 blir en halvkombi, det lär öka intresset rejält.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:16
av Force-Walker

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:26
av GustavE
Rek. pris från 929 000 kr

S90 T5 R-design 462 900 kr rek. pris årsmodell 2020.
Så bara lite drygt 100% prisökning på 5 år.
Så efter ca 77 000 mil har man gått i vinst jämfört med bensinare.

Re: Volvo ES90

Postat: 05 mar 2025 11:27
av Force-Walker